Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MGCC - vem hjälper mig fixa så bilen godkänns ?
<<   1, 2
4733 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Förarföreningen.

http://www.spvm.se/index.php

Göteborg
Här sen Dec 2002

NiklasFalk skrev:

Volvo 850 kombi har ju också tävlingshistorik men jag tror inte att den passar så bra som sportvagn den heller...

Precis, många bilar som faller på det... nån form av saloonreglemente vore skoj. Jag menar, vem minns inte den gamla goda BTCC tiden, vem kan inte påstå att Opel Vectra har ett mångårigt förflutet som "sportbil" i så fall?

sen har jag ju själv försökt med lite sportigare körning med såna också

...men åter till ämnet, det är självklart lika mycket no-no för min Kadett att klassas som sportbil som en Corolla och jag kan faktiskt inte påstå att jag ser nåt fel i det, trots att Kadetten t.ex. kördes i DTM och tävlats på alla möjliga sätt, för det är ingen sportbil!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005

Bert1 -
observera topicens namn

jag har 2 ggr snackat med folk inom MGCC styrelsen & de har, när ordet COROLLA nämnt -
sagt NEJ - utan att vilja lyssna vidare.

filmen är ju bara ett enda exempel på vad en liknande bil kan prestera på racerbanan (i Japan)

MVH/
........k[/quote]

Flåt då missförstod jag tråden.....
Vet att det finns nog inget så kompext som ämnet i fråga dvs "vad är en sportbil"
Min bil är med på någon konstig dispens!!! (enigt Mgcc)
Detta trots att den dominerade sportvagnstävlingarna från 67-74

Lycka till

Tomas

Fixhult
Här sen Apr 2004

bert1 skrev:
Dispensen är inte så konstig, 2000 GTV nämns ju i reglementet, precis som 911 mfl 2+2-sitsiga.

David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

NiklasFalk skrev:
bert1 skrev:
Dispensen är inte så konstig, 2000 GTV nämns ju i reglementet, precis som 911 mfl 2+2-sitsiga.

Samma svårighet Bertonekupén haft att bli betraktad som sportbil nu hade den på 60-70-talet att bli betraktad som "touring car" för att kunna tävla mot Cortina och liknande sedaner. Då fanns det krav att bilen skulle vara fyrsitsig och ha ett minsta avstånd mellan sittdyna och tak. Därav den uteblivna takstoppningen ovanför baksätet (för att lyckas uppnå rätt avstånd) och askkoppar i baksätet.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
bert1 skrev:

Flåt då missförstod jag tråden.....
Vet att det finns nog inget så kompext som ämnet i fråga dvs "vad är en sportbil"

Lycka till

Tomas

o T !

Jag har haft en bertone 2000 GTV.... en rent sagt UTMÄRKT bil - sommar som vinter när man sköter den bra.

I mina ögon är det e ren sportvagn ju !

K thumbs up

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Det märks att listan över godkända bilar uppdateras efter förfrågan. Jag antar att ingen ägare av Ferrari 355, 360 eller 430 velat vara med och leka ännu?

Desto mer anmärkningsvärt att folk verkar ha kört med Mitsu 3000GT, Dodge Stealth, Lexus SC 430 och Maserati Quattro Porte

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Som Pär antyder, varför slåss med MGCC när de (antar jag) följer vad SPVM säger ang. klassning?

Undrar om Quattroporteklassningen har att göra med den underliga reggningen Gunnar Elmgren har av sin 300S-replika?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

www.spvm.se skrev:
Vilka bilar får köra i SpVM?
Vad är en sportbil? Den frågan finns det nog lika många svar på som det finns sportvagnsentusiaster. I SPVM hittar man både bilar i mer eller mindre standardutförande till hembyggda sportvagnar. För att kunna följa med i utvecklingen av nya bilmodeller har vi en lista på bilmodeller som vi anser vara lämpliga för SPVM.

Hittar du inte din sportvagn i listan kan du lätt kolla om din bil lämpar sig genom att maila till oss.

Kungälv
Här sen Feb 2003

P.P. skrev:
Som Pär antyder, varför slåss med MGCC när de (antar jag) följer vad SPVM säger ang. klassning?

Undrar om Quattroporteklassningen har att göra med den underliga reggningen Gunnar Elmgren har av sin 300S-replika?
Quattroporte måste ju vara ett missförstånd från någon... Ingen kan på något vis påstå att det är en sportvagn och ingen skulle någonsin komma på idén att tävla med en sådan....

Det har ju sagts förut i någon tråd att man borde godkänna bilar som homologerats som GT-vagnar av FIA. Ingen dum idé! Kan man få med SPVM på det?
Alternativt införa en Road-Saloon klass (skulle kanske kunna köra i samma heat).

Citera
Håkan B
Trelleborg
Här sen Jun 2005

Wankelsport skrev /Quattroporte måste ju vara ett missförstånd från någon... Ingen kan på något vis påstå att det är en sportvagn och ingen skulle någonsin komma på idén att tävla med en sådan....

Det verkar som folk inte vet att Gunnar Elmgren är den högste inom Historiska Komitten i FIA. Inte konstigt att han också kan vifta med trollstaven .

När man ser Roadsport C kan man få tankar på hur noga man är vid besiktningen!! Det jag menar är att man skall uppskatta effekten vid tveksamhet. Hur kompetenta är då den aktiva teknikern ??? Då är det hans kunskap som kommer styra hur klassen skall se ut. Ta tex om man använder Ford 1800 motor där den finns i 105hk samt 130 hk. Skillnaden är andra kammar samt databox. Det är väl klart föraren använder 105hk för sin uppräkning . Det som jag tycker man skall göra att ha en rullande landsväg med sig till tävlingen (Jättearbete men blir rättvist). Man kan inte komma komma med ett broms intyg ifrån dagen ifrån en bänk då det tar 2 timmar och byta motor. Vet själv av erfrenhet att förarna bygger om sina bilar då de blivit homologerings besiktade i Rally!!

Racing eller Rally är inte billigt och inte rättvist iheller .

Hörby
Här sen Jul 2004

Med rätt övertalning går allt. Jag fick köra med min A112 Abarth till slut. Först fick jag ju inte det eftersom det inte var en "sportvagn" men efter att ha nämt Lady Cup och lite andra tävlings serier där den har kört så gav dom till slut med.

Mvh
Marco

Fixhult
Här sen Apr 2004

Joakim Winkler skrev:
Det märks att listan över godkända bilar uppdateras efter förfrågan. Jag antar att ingen ägare av Ferrari 355, 360 eller 430 velat vara med och leka ännu?
"Alla" strikt tvåsitsiga är ju klassade som sportvagnar.

Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

Har läst inläggen tagit del men ej förstått.
Varför vill du ha Corollan klassad som sportvagn?

/robban

Trelleborg
Här sen Jun 2005

Meningen med Sportvagns serien är ju att tävla med sportbil. Toyota Corolla är INGEN sportbil. Framförallt inte AE86an. Denna bil är bla Grupp A klassad och meningen i grund och botten med både MGCC och Sportvagns serien är att sk GT bilar klassade och oklassade (inom FIA) skall kunna tävla mot varandra utan pengarna springer iväg. Det är väl grundtanken??? om man godkänner Corollan kan man tex tillåta Saab 900 eller Volvo 242 . Tycker man skulle specifiera beslutet på tex Toyota Celican (Som är godkänd) vilken kaross det gäller tex TA22,23,24,27,35 eller RA20,21,23,25,28,35??? och detta är bara sjuttiotalarna !!! Tycker det är rolig tävlingsform och ser fram emot att tävla med hela gänget nästa år i Roadsport B i SPVM. Hur tror ni EVo toppen på Volvon blev godkänd??? Kent K ringde två gånger om dan i ett helt år!!!!

Laholm
Här sen Nov 2002

Håkan B skrev:
Det som jag tycker man skall göra att ha en rullande landsväg med sig till tävlingen (Jättearbete men blir rättvist). Man kan inte komma komma med ett broms intyg ifrån dagen ifrån en bänk då det tar 2 timmar och byta motor. Vet själv av erfrenhet att förarna bygger om sina bilar då de blivit homologerings besiktade i Rally!! .

Jag tycker det är en onödigt dyrbar tidig 1900-talsmetod

Mitt principförslag enligt inlägg från en annan tråd nedan:

Blir mycket billigare i längden. Det mäts hela tiden, även under tidsträning och race så det lönar sig inte att göra justeringar efter körning på rullande lansväg. Jag skulle t.ex hur lätt som helst (2 sekunder) kunna skruva fram 30 hk till efter körning på rullande landsväg...... (tryckreduceringsventilen till wastegateventilen)

Pär Hylander skrev:
IMo finns det ett mycket enklare sätt att mäta detta

Genom att ha en anordning som mäter hastighet och acceleration i bilen och ha en fördefinerad kurva/tabell om maximalt tillåten acc vid olika hastigheter så kan man mäta detta. Visserligen frångår man då kg/hk men det ju egentligen en omskrivning för acceleration kan man säga.

Denna anordning kan antingen brukas ngn gång på säsong genom att en funktionnär åker med ett eller ett par varv på banan med mätutrustningen i knät (laptop + gps) eller att man låter tillverka en liten mojäng stor som en transponder ungefär som alla har i bilen. Då kan man t.ex använda sig av hastighetsmätarsignalen eller en liten givare + magnet på kardan/eller drivaxel om bilen inte har en användbar hastighetssignal. Denna signal loggas av mojängen och läses av efter målgång i depån via blåtand eller nått.
Denna tråd att ett stort behov av splittning....

Pär Hylander skrev:
NiklasFalk skrev:
Pär Hylander skrev:
IMo finns det ett mycket enklare sätt att mäta detta

Genom att ha en anordning som mäter hastighet och acceleration i bilen och ha en fördefinerad kurva/tabell om maximalt tillåten acc vid olika hastigheter så kan man mäta detta. Visserligen frångår man då kg/hk men det ju egentligen en omskrivning för acceleration kan man säga.
Det går ju aldeles utmärkt att räkna om vikt/effekt till max acc i G vid en viss hastighet.

C är ju minst 9.51Kg/KW och formeln för att mäta det är 1000/(a*v) om jag gjort enhetsanalysen rätt (allt mätt i meter, sekunder och kilogram).
Klass (Kg/KW)   V (Km/h)   A (max tillåten i g)
   9.51            60          0.642479457
   9.51            65          0.59305796
   9.51            70          0.550696677
   9.51            75          0.513983565
   9.51            80          0.481859593
   9.51            85          0.453514911
   9.51            90          0.428319638
   9.51            95          0.405776499
   9.51           100          0.385487674
   9.51           105          0.367131118
   9.51           110          0.35044334
   9.51           115          0.335206673
                             =1000/(V/3.6*Klass*9.82)

Ja, ngt i den stilen. Men man för nog korrigare för att verkningsgraden i drivlinan inte är 100% och man måste absolut korrigera för att det åtgår effekt att bara hålla konstant hastighet, hela motoreffekten är ju inte tillgänglig för acceleration. I fallet med sevenbilar så går ju en mycket stor andel av effekten åt till att flytta undan luft på dom två högsta växlarna eller så. Andra bilar är den andelen nog lite lägre.

Sen får man nog filtrera bort transienter vid växlingar. På ngt vis får man filtrera bort transienter vid hjulspinn om man mäter på ett drivet hjul. Vidare får man även filtrera bort när hjulet börjar snurra igen efter en hjullåsning samt att ev kan kanske ett ABS-ställa till det oxo. Iofs troligen inte värre än att klippa allt som är rejält över förväntat acc och sen medelvärdesbilda under ngn sekund eller så

Pulsingång (för hastighet), skalningsfunktion, lite minne, IR- eller blåtandmodul processor med lite runtikringgrejor etc tycker jag låter enkelt och billigt. Dock så säger ju folk som kan sånt att det minnsan inte är lika enkelt och okomplicerat i verkligheten som jag vill verkar tycka

Laholm
Här sen Nov 2002

Håkan B skrev:
Meningen med Sportvagns serien är ju att tävla med sportbil. Toyota Corolla är INGEN sportbil. Framförallt inte AE86an. Denna bil är bla Grupp A klassad och meningen i grund och botten med både MGCC och Sportvagns serien är att sk GT bilar klassade och oklassade (inom FIA) skall kunna tävla mot varandra utan pengarna springer iväg. Det är väl grundtanken??? om man godkänner Corollan kan man tex tillåta Saab 900 eller Volvo 242 .

Mitt inlägg nu hör väl kanske inte riktigt till tråden igentligen, men jag tycker gott man kunde släppa in övriga bilar i samma reglemente. Nu ser jag det iofs mest ur ett roadsportperspektiv, kanske annorlunda i modsport t.ex.

om man bortser från kannibalisering av andra klasser för "saloons" så skulle vi kunna få stora och intressanta startfält. I fallet med MGCC KM så kanske inte det behövs, det är ju rätt lagom stort nu. Men kikar man på SPVM roadsport så skulle ju några ekipage till inte skada.... Som läget är nu så är konkurrensen och farten högre i vissa klasser på MGCC KM än i SPVM En "pallplats" på KM hade varit pallplats på SSM men inte tvärtom.... (man kan ju iofs spekulera om kostnadsläget har ngt med det att göra )

Sen är det å andra sidan en viktig princip om en sportvagn är en sportvagn enligt traditionell defintion eller om även "saloons" ska släppas in på ett eller annat sätt. Om man t.ex skulle välja att säga att en bil är sportbil om dess markadsföring ngn gång har använt ordet "sportig" så har man ju genast täckt in nästan alla bilar (snacka om inflation av begreppet "sport") Jag personligen skulle inte ha ngt emot att tävla mot BMW 3-serie eller Volvo 200 om bara BMW-chaffisarna och deras fans lovar att inte tråka mig efteråt om dom kört ifrån mig

MGCC - vem hjälper mig fixa så bilen godkänns ?
<<   1, 2
4733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande