| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Nürburgring
Hur mycket fart kan jag kompensera genom att styra emot?
|
3046 besök totalt |
Detta beror ju mycket på hur bilen är inställd. Det kan ju skilja flera centimeter i höjd mellan två annars lika GT3:or. Men min inställning så tar det i på några ställen. Vad det är som tar i är jag dock inte helt säker på och men det är dock INTE fjädringen som "bottnar" utan snarare annat "skräp" som tar i lite här och där, t ex däck mot innerskärm eller kylningsmojängerna i plast som sitter fram som tar i marken osv. Jag pratade en del med Manthey om detta när jag gjorde en komplett hjulinställning för ett par år sedan och enligt honom var det OK om det skrapade i lite på en GT3:a i följande sektioner: Quiddelbacher bron Scwhedenkreuz sänkan Fuchsröhre Breidscheid bron Karusellen Detta förändras ju dock över tiden när banan sätter sig, asfalteras om osv. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Har jag inte upplevt annat än som passagerare i Porschar, iaf inte vad jag kommer ihåg. Å andra sidan låter det så infernaliskt i racebilen så det kanske händer men man borde ju märkt det.
|
||||
|
okej, då är det tämligen normalt alltså. Själv har jag aldrig kört snabbare där än 215 i en S60R och då tyckte jag mig inte märka av svackan direkt mycket, inte heller när jag var passagerare i en 996 i 230 upplevde jag kompressionen som speciellt märkvärdig. Å andra sidan kanske det har att göra med att man upplever kompressionerna efter Antoniusbuche, i Quiddelbacher Höhe och i Fuchsröhre som så mycket värre...
Anders, efter hoppet i Pflanzgarten 1 är det ju en hel del bilar som skrapar i spoilers och gud vet vad, du har aldrig haft såna problem med GT3:an där? Kanske mest beror på chassiinställningar och framför allt var och hur man bromsar? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Jo jag borde ha nämnt det också, där smäller det i men det låter liksom lite annorlunda där, svårt att förklara. Jag bromsar lite innan och lite mer efter, vet inte vilkte som är bäst egentligen. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag vill oxså vara med.... När jag hade min GT3:a orginal så skarpade det i i Quiddelbacher bron Fuchsröhre Karusellen och lite i Pflantzgarten 1 Jag som är lite feg och rädd om min dyra bil har höjt den medvetet 10-15mm för att slippa de värsta iskrapningarna , framförallt i Karusellen när man dyker i den sent. Bilen kan upplevas som lite oroligare iomed höjningen fast själen mår mycket bättre när det inte låter som en stenkross i vissa partier. Nu skrapar det i lite här och där fast inte lika mycket. Min målsättning är dock att få tillbaka skrapen i fullgott skick igen (läs lära mig att köra lite fortare )
Kanske får det bli på kursen i vår.... _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
ehh nä kanske inte är en god ide att göra det Det jag ville komma till är att somliga faktisk tror på myter som denna, kanske inte här på rejsa. Om fel person hör sådant får man sätta dem på bål för att övertyga dom om att det kanske inte är så.
Detsamma med bromsarna på CSL jag vet inte vart folk fått det ifrån men de flesta säger till mig, de där är väl inte mycket till bromsar, du har väl jätteproblem med de små hejdarn, de krävs mins typ 78 kolvar När jag säger att jag tills nu inte haft ens antydan till minsta broms problem ser de flesta ut så här
Nåja Anders jag håller med om att man bör känna sig fram i fart, jag menar jag kör bara på känn grepp, broms o s v. Men från tid till annan måste man checka av att man känner rätt, då finns ju inget bättre än att kolla mätarn på olika växlar o s v. Eller köra på tid ibland, då lär man sig att bättre tolka bilens signaler. Gör man inte detta ibland kan det ju bli väldigt fel. Ett exempel kompisen hadde en RS4 som han trimmat som bara den, jag menar mycket hästar enligt tunern samt kostat mycket pengar, dock ej dyno . Han körde omkring i denna och den gick som fan sa han hela tiden. Så en dag kom jag med min orginal RS4. Slutklämmen är att hans bil inte gick fortare än min rakt fram, placebo effekten har enligt forskare vissat sig var mycket stark. Så kör man helt på känn på bana för att känna om det går(känns) fort utan att från gång till annan checka av tider eller mätare, kan man bli sittande och känna av väldigt fel i slutändan tror jag.
När blir det after ringen öl, och vart blir det? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag har en något annorlunda inställnnig där, men det tar nog för lång tid att förklara här!
Vi kan ta det hemma hos mig eller så tar vi det på stan, lite svårt att hitta ett datum dock. Jag skall kolla i kalenderna. När passar det dig, Peeter, Johan, Erik och alla andra som var med eller känner sig manade? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Gärna en vardagkväll för min del, eftersom helgerna oftast är uppbokade med så mycket annat. Jag är ändå i Stockholm på tisdagar, så en måndag- eller tisdagkväll passar mig bäst. Men det går nog att omprioritera även andra kvällar och helger, för så viktiga saker!
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||
Vardag känns lite tungt, tror mer på en helg. Fredag 28:e oktober kanske? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
![]() |
Nürburgring
Hur mycket fart kan jag kompensera genom att styra emot?
|
3046 besök totalt |