| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bearbeta och svetsa svänghjul
|
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (12489 totalt) |
då är det bara att borra på då och se vad som händer
sen kan du berätta hur det gick, eller om svänghjulet exploderade med kroppsskada som följd
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
hehe.. bistling. Menade inte att tipsen var dåliga. Jag är jätteglad över allas kommentarer på hur det ska gå till.
bara det att innerst inne hade jag väll hoppats på att det gick att göra på det fula sättet. Gärna att det var en vedertagen metod inom folkrace eller så. Det hade gjort mitt liv så mycket enklare.
Apropå startmotorn så är det sant som du säger. Startmotorn måste in nästan 20mm mot centrum. Men eftersom bmw är världens bästa motorer så har de gjutit ett fäste för startmotorn på båda sidor om blocket. Men den som inte används har inget hål i sig. Och eftersom jag kommer ha startmotorn på andra sidan mot orig betyder det att jag får borra mitt eget hål i den färdiga flänsen. Kan också tilläggas att bmw tog det universella måttet 3" eller 75mm på det hålet. Så hålsågen blir perfekt!
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Jag säger samma sak ge f-n i å borra å laborera fixa ett riktigt svänghjul det e lika med att sätta motorsågen över bena på engång att göra som du tänkt .Jag har sett ett par ex på svänghjul/turbin ras inom dragracing å det har ändå varit godkända grejer i vissa fall har man hittat delarna 100tals meter från bilen SÅ LYD MITT Å PATRIKS RÅD FIXA ETT RIKTIGT SVÄNGHJUL EL GEFAN I DET
_________________ Alf ryhn |
||
I Fieron är benen ganska skyddade vid en eventuell svänghjulsexplosion då svänghjulet finns roterande ca 30 cm bakom förarens rygg.
Det skrivs en del på olika utländska Fieroforum om att pressa i stålpluggar i svänghjulets orginalbulthål fär att sedan borra upp en ny bultdelning. Man brukar därefter använda en tjock stålbricka, oxå med den nya bultdelningen som ska hålla allt på plats. Detta är dock inget jag skulle vilja rekommendera. Jag fick själv tillverkat ett nytt stålsvänghjul då jag monterade en större motor i min ena Fiero. Jag använde kuggkransen från den nya motorns orginalflexplatta med gott resultat. Tänk på att inte göra ett alldeles för lätt svänghjul då detta bara leder till tjyvstopp eller kopplingsslir. Vänder du dig till en någorlunda mekanisk verkstad och har en förstålig ritning så borde de kunna göra ett svänghjul till dig ganska enkelt. Använd gärna någon någorlunda vettig stålsort typ 2172 eller liknande. Få en prisuppgift innan de sätter igång!!!!! Försök använda kuggkransen från BMW automatlådeflexplattan, brukar normalt bara vara punktsvetsad och ganska enkel att ta loss. Mät och rita upp exakt var din växellåda hamnar i förhållande till motorn. Det är ganska många mått som ska stämma!! Det är svårt att få orginalkopplingen på Fieron att fungera p.g.a. dålig rörelsereserv i kopplingshydrauliken. Om du bygger in felaktiga mått mellan tryckplattan och urtrampningslager/kopplingsgaffel lär du aldrig få det att fungera. Normalt så behövs en adaptorplåt i stål eller aluminium mellan den nya motorn och Fieroväxellådan för att "översätta" de båda olika bultdelningarna på motorn och lådan typ som man använder då man monterar en Cheva SB V8 ihop med Fierolådan. Denna adaptorplåt brukar bli minst 10mm tjock vilket gör att du får plats med en bättre koppling än de som normalt sett får plats i Fierolådans grunda och trånga kopplingskåpa. Om möjligt undvik sk. sinterkopplingar då dessa är skittråkiga att köra med i stan. Fredrik |
||
|
Tack för tipsen fredrik. Jag ska se om bmws koppling går in i fireons växellåda. Och vad adapterplattans tjocklek kommer att bli isf. Men i en perfekt värld hade jag räknat med en 3mm adapterplatta.
Du säger att spelet i kopplingscylindern är litet och därför är det jätteviktigt med måttet mot urtrampningslagret. Har du något bra mått på det `? Typ om kopplingen är max uppe/tillbaka och urtrampningslagret ligger precis emot fjädrarna på kopplingen. Är det ett bra mått ? Eller är det nåt slags trix ? Jag kanske helt enkelt ska vänta med svänghjulsmonteringen och gå igenom allting innan. Jag hade annars planerat att bara bulta dit det där svänghjulet och sen ta det därifrån. Men om det kan bli knas med kopplingar osv är det nog läge att mäta lite till. hehe _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Swebus visade oanade talanger. Det verkar som att jag kan låna svarven där
Så det blir väll antagligen att svarva ett helt nytt svänghjul men återanvända en kugg-ring från ett svänghjul/automatplatta. Men bara för att se hur bultcirkeln skulle bli om man bara borrar i det gamla så slängde jag ihop det i CADen lite fort. Vad tror ni ?
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
|
||
|
Det blir väldigt lite gods kvar för att ta hand om vridmomentet just vid diamtern kring bultdelningarna.
Mindre friktionsyta mot veven och mindre tvärsnittsarea som kan ta hand om vridmomentet. Dessutom hade det gett en hel del obalans. En okvalificerad gissning är att det är stor risk för att det skulle gått sönder. _________________ MVH Patrik Johansson |
||
|
jag har sett ett par riktiga smällar också.
en s40 vars svänghjul kom ut genom motorhuven. en porsche 944 vars pedalställ i princip blev pulveriserat. en bmw 6-serie där delar av svänghjulet satt fast i dörrstolpen på passagerarsidan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Ja, jag är övertalad nu
Inga crazy manouvers vad gäller borrningen.
Men likväl, då ska jag tillverka ett eget svänghjul. Det var ju skitbra tips där att köpa färdiga kugghjul och bearbeta men det kändes lite dyrt samt att jag har flera kuggkransar från befintliga svänghjul så jag återanvänder nån av dem. Frågan jag undrar då är vad för material man skall köpa och om nån vet vart i sthlm det går att få tag i ? tack för all hjälp! _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Tycker Fredriks förslag på 2172 låter vettigt. Alla industriförnödenhetsfirmor värda namnet kan fixa en plåt i 2172, det är en rätt vanlig kvalitet. Däremot så lär det bli löjligt högt kilopris iom att du åker på en kapkostnad om du köper av en sådan firma. Så kännedom om lokala firmor som använder sådant och kan sälja dig en spillbit är ju det som behövs. _________________ Pär Hylander |
||
|
Jag fortsätter med att störa er i den här tråden
bättre det än att starta en ny.
iaf,nu inleds en ny era. Jag ska svarva ett svänghjul iaf. Det som är mest kritiskt på min motor/låda konfiguration är att svänghjul och koppling inte bygger för mycket utåt mot lådan. Således vill jag göra ett så tunt svänghjul som möjligt. Inte ute efter att lätta på något sätt här utan jag vill helt enkelt bara hålla nere måtten. Vad är rekommenderad tjocklek på ett egensvarvat svänghjul av bra stål ? 7 , 10 , 14, 20 mm ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Enligt min kontakt på svänghjulslättning (Svarvade original, mest Volvo men även nga BMW.) så kunde de mäta ett flex om de gick under 10mm i tjocklek.
Inte så laberatorimässigt mätt, men lite tumme-pekfinger på hur tunnt man kan göra. Beror ju på hur stor diameter man har oxå. Ska man inte skruva ngn koppling längst ut (Tex 187mm koppling) på säg ett 228mm hjul kan man ju göra den yttersta delen bra mkt tunnare än den inre. |
||
|
MOHAHA!!! I rule, You suck. :P
Jag kunde inte släppa diskussionen vi hade om bearbetning i svänghjulet. Jag ville tro att det inte blev några krafter i centrumet eftersom det satt fast mot vevaxeln. Vi hade lite meningsskiljaktigheter där ett tag men nu har jag tagit fram ett "facit"
Simuleringen är utförd vid ett varvtal på 10 000 Rpm. Vilket borde va tillräckligt för min bmw V8a. Stålet hänger med ända upp till 15000 men då börjar det krisa. Ja.. resultatet. Skåda och se. Tyck gärna till om nåt. Ev requesta andra test om ni har några funderingar.
||
|
Skulle gärna se hur/hur mycket du belastat den respektive låst den vid FEM'ningen.
Vet av egen erfarenhet att man kan styra resultatet åt många håll beroende på hur man "räknar". Skulle nog sälla mig till de andra som tycker 'svarva nytt'. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Jag ska svarva ett nytt i vilket fall. Modellen är på det nya svänghjulet som jag ska svarva i helgen.
Var mest så att jag blev nyfiken på vad som skulle hänt om man borrade dubbla bultcirklar. Den är låst på så sätt att ytan som ligger emot vevaxeln har låsta frihetsgrader. Förutom i rotation kring X.axeln. Krafterna är enbart centrifugalkrafter vid en rotation på 10 000 varv per minut. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Det är kul med färgglada FEM-bilder men jag tror att du satte upp modellen fel. Du bör bla.a. använda insidan av hålen som constrains samt höja meshtätheten. Då bör du ha bättre inblick i vad det är som händer. Är det för glest mellan noder försvinner hot-spots.
En FEM simulering är bara så bra som du förbereder den. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bearbeta och svetsa svänghjul
|
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (12489 totalt) |