Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vass Corvette i Roadsport?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7006 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Härlig läsning det där dynoprotokollet

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Glöm RoadSport............Dom vill bara ha Lotus 7.
Skulle du fixa bilen så att du klassar in.........så skriver dom bara om reglementet..........så då är det kört ändå. Låt dom leka i sin sandlåda.

Modsport är en utomordentlig klass.......men din motor kanske har förmycket volym.

Så jag röstar också på Slc GT............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



ButterflyRacing skrev:
Glöm RoadSport............Dom vill bara ha Lotus 7.
Skulle du fixa bilen så att du klassar in.........så skriver dom bara om reglementet..........så då är det kört ändå. Låt dom leka i sin sandlåda.

Modsport är en utomordentlig klass.......men din motor kanske har förmycket volym.

Så jag röstar också på Slc GT............


ok, ok, jag böjer mig för grupptrycket och siktar på SLC GT istället Finns det någon besiktningsman i Stockholms området så jag kan få en lista med 'att fixa' punkter på bilen. Det är säkert något som behöver ändras för att man ska bli godkänd.


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fick du inte mitt PM med listan på besiktningsmän? men annars så finns dom listade här: http://www.sbf.se/ht-php/nytt.php3?_ID=29&_IN=32#336 och kolla sen adresserna på dom så ser du vem som är närmast.... fast Erik Emanuelsson vet jag besiktar många SLC bilar.... Och Sune olsson är van med Jänkare.. iallafall Camaros..

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Tyvärr är det bara att glömma Roadsport, din bil är helt enkelt för brutal. Men det hade varit häftigt! Tyvärr tillåts bara 50 kg barlast så det hade ju varit svårt att lasta upp den i vilket fall.

Citat:
Glöm RoadSport............Dom vill bara ha Lotus 7.
Skulle du fixa bilen så att du klassar in.........så skriver dom bara om reglementet..........så då är det kört ändå. Låt dom leka i sin sandlåda.


Jag kan inte riktigt hålla med om detta. Det är många i Roadsport som inte gillar skillnaden mellan hembyggda lätta bilar (dvs sevenbilar)och "vanliga". Fråga t ex Peter Utzon så kommer du att få höra en del... Diskussionerna mellan olika grupperingar av Roadsportförare har varit mycket långa och hårda denna vinter! Men man måste ändå inse att syftet med reglerna är att få bilarna att vara någorlunda lika körbara. Hur skriver man ett sånt reglemente?

Sen finns det de som bara vill se gamla MGB och Lotus Elan tävla i näst intill orginalskick i Roadsport men de är inte så många. Det finns ju redan serier för historiska standardbilar så...
I vilket fall så kommer SSK att ta över serien från MGCC, vi får se hur det blir då!?


Hoppas ni förstår att jag inte är någon fanatisk anhängare av Roadsportreglementet och serien i sig, det råkar bara passa den bil jag har och den plånbok jag har. Därför kör jag i serien.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Faktum är att det är bl.a. ett gäng Sevenåkare som varit med och drivit fram det mer frisläppta däcksreglemente som stegvis kommit fram under senare år.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Fredrik - SLC skrev:
Fick du inte mitt PM med listan på besiktningsmän? men annars så finns dom listade här: http://www.sbf.se/ht-php/nytt.php3?_ID=29&_IN=32#336 och kolla sen adresserna på dom så ser du vem som är närmast.... fast Erik Emanuelsson vet jag besiktar många SLC bilar.... Och Sune olsson är van med Jänkare.. iallafall Camaros..


hmmm, jag brukar få ett mail när jag har ett nytt PM men har inte fått nått. Jag går in och tittar på mina PM. Tackar

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



SSK ska ta över Roadsport från MGCC...


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det där med däcken var (är?) ju ett problem i Roadsport. Lite märkligt att man kan ha i princip fria däck men ändå klassa dem i två kategorier som ger olika tillåten vikt.
Det problem som givetvis uppstår är ju att det kommer att dyka upp R-däck som ännu inte finns på den "officiella R-däck listan" men som ger stora fördelar för de som har dem då deras vikt blir lägre.
Förra året blev det, som många av er säkert vet, lite löjligt när en seven med "gatdäck" (Kumho R-däck) i Roadsport C körde snabbare runt Knutstorp än Roadsport B bilarna med R-däck.

Ska man ha två olika däckklasser som ger olika tillåten vikt så måste man nog ha två enhetsdäck! Det som gäller i år och i fortsättningen är ju att alla däck ger lika vikt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Har jag misstolkat något, eller är det inte så att R-däcksregeln nu är borta? E-märkning (eller vad nu gatgodkännande heter) är väl allt som krävs?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
P.P. skrev:
Har jag misstolkat något, eller är det inte så att R-däcksregeln nu är borta? E-märkning (eller vad nu gatgodkännande heter) är väl allt som krävs?


Så har jag oxo tolkat det thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ja, det är ju det jag skrev alla däck är lika och ger samma vikt (eller egentligen tillägg). Jag uttryckte mig väl dumt...

Så här har jag fattat att det blir:
I år ligger viktklasserna kvar som innan, t ex C= 7 kg/hk osv. Dessutom har R-däckstillägget på 10% tagits bort.
Nästa säsong och frammåt justeras gränserna med 10% så att C= 7,7 kg/ hk. Även fortsättningsvis är R-däcktillägget borta.

E-märkta däck är allt som krävs.
Anledningen till att gränserna inte justeras redan i år är att SBF av någon märklig anledning inte tillät den ändringen.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Wankelsport skrev:
Jag kan inte riktigt hålla med om detta. Det är många i Roadsport som inte gillar skillnaden mellan hembyggda lätta bilar (dvs sevenbilar)och "vanliga". .


Det är ingen konst att skriva ett sådant reglemente........det kan jag fixa på en dag.

Grundfelet är , att de smalaste fälgarna är 7 tum..om jag inte mins fel.
7 tum kan man ha till 900kg.......om jag inte mins fel igen.......
Sevenbilarna väger mycket minder........och om fälglistan skulle vara rättvis.....skulle Seven åka på 4,5 Tum....eller något sånt.

Siffrorna är inte exakta.......utan jag använder dom för att påvisa problemet.

Min åstkt är........att om någon skriver ett så orättvist reglemente.......och favotiserar en typ av bilar.........då klagar man inte, utan man byter klass och hoppas på att idiotklasser dör av sig själva.

Man kan inte argumentera med idioter.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



AL skrev:
SSK ska ta över Roadsport från MGCC...



Det låter ju lovande......
MGCC är de största rövar jag träffat på.......1988 när jag åkte RoadSport A...med Cobran........tyckte MGCC på fullt alvar, att Roadsport a inte skulle få köra på Knutstorp...........för att vi åkte för fort.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Det här kördes det efter 03:

Tävlingsvikt under 850 kg: grundbredd 195 mm
Tävlingsvikt 851 - 900 kg grundbredd 215 mm
Tävlingsvikt 901 - 1000 kg: grundbredd 225 mm
Tävlingsvikt 1001 - 1100 kg: grundbredd 245 mm
Tävlingsvikt 1101 - grundbredd Fritt

med 5% effekttillägg per 10mm ökning av däcksbredden.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:
AL skrev:
SSK ska ta över Roadsport från MGCC...



Det låter ju lovande......
MGCC är de största rövar jag träffat på.......1988 när jag åkte RoadSport A...med Cobran........tyckte MGCC på fullt alvar, att Roadsport a inte skulle få köra på Knutstorp...........för att vi åkte för fort.


Det var ju oxå vettigt...inte!!!
Fånighetsfaktorn på det var hög.
Racing ska ju gå fort!

I övrigt hänvisar jag bara till hur jag som publik uppfattat arrangemangen. Vilket är mkt possitivt.
Men jag har ju inte kört i MGCC så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



P.P. skrev:
Det här kördes det efter 03:

Tävlingsvikt under 850 kg: grundbredd 195 mm
Tävlingsvikt 851 - 900 kg grundbredd 215 mm
Tävlingsvikt 901 - 1000 kg: grundbredd 225 mm
Tävlingsvikt 1001 - 1100 kg: grundbredd 245 mm
Tävlingsvikt 1101 - grundbredd Fritt

med 5% effekttillägg per 10mm ökning av däcksbredden.


Vad väger en Seven i tävlingsskick

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



500-600kg...ca

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



super7 skrev:
500-600kg...ca


om det skulle vara konsekvent , skulle det se ut så här.

500-600.........165
601-700.........185
701-800.........195
801-900.........215


Men då kanske man skulle trampa någon kompis på tårna >

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Vass Corvette i Roadsport?

seanr skrev:

Det finns en väldigt enkel RoadSport kalkylator att använda. Jag la upp den på www.corvetteforum.net/c5/seanr/Misc/roadsport.htm OBSERVERA att du måste ladda hem filen och byta extension till .zip på filen och sedan packa upp den. Webservern där jag har allt om bilen lagrat tillåter inte .exe och .zip filer.



Roadsporträknaren är helgalen!
Eller baserar den sig på förra årets reglemente?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Vass Corvette i Roadsport?

ice skrev:

Roadsporträknaren är helgalen!
Eller baserar den sig på förra årets reglemente?


Jag tror den jag har är för 2002 års reglemente. Titta på programmerarens egen hemsida för nyare versioner: http://212.181.69.188/Roadsport/roadsport.htm


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Allmänt banåkaforum
Vass Corvette i Roadsport?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande