| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur polera aluminiumvippor?
|
<< 1, 2 3202 besök totalt |
Hur stor skillnaden blir beror mycket på vad det är för material. Är det ett material som har problem med spröda brott är i regel fördelen större. Bland keramerna kan skillnaden vara enorm, men då ska det i regel till mer än bara en yta fri från defekter utan materialet i sig måste också vara det. En keram kan gå från en brottgräns på ett par hundra MPa till över tiotusen MPa om den är defektfri. Eftersom det bara är aluminium blir inte skillnaden så stor men kan vara tillräcklig om man ser på sprickbildning och utmattning. De flesta tillverkare av exempelvis tävlingstransmissioner brukar vara väldigt noga med detta och polerar och kulpeenar. Kulpeening ger ju inte heller någon ökning av hållfastheten (bortsett från en liten deformationshärdning vid ytan) men bygger in tryckspänningar så att sprickbildning motverkas. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur polera aluminiumvippor?
|
<< 1, 2 3202 besök totalt |
