Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Åka racingstol till jobbet?
<<   1, 2, 3   >>
4843 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det finns undereden som tillåter längsjustering.
Din bil borde ha större möjlighet till detta än andra äldre bilar då japanska kärror brukar vara begåvade med större utbud på "köpa-färdiga-lösning".

Annars finns det universella underreden att hitta som man kan montera med lite småknåp.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Anton Lillsund skrev:
I och ursteg såg nog kul ut i början innan man fick in snitsen.

Apropå det; hur tåliga är stolsidorna för den som märkvärdigt ograciöst ormar sig ur bilen? Jag har hört att sidorna kan vika sig om man sätter sig på dem eller liknande.
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Det går hur bra som helst, har en evo2 och en evo3 på passagerar-sidan.
Då är det värre att kliva över buren.
Tur att man är ung och smidig ännu

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Johan Wagréus skrev:
Kortare sträckor går bra... Resor t.o.r. Stockholm-Tyskland är inte att rekomendera iaf 140mil enkel resa gav ordet träsmak en ny innerbörd.
Cobra Suzuka hade jag i min bil

Vad fasen säg inte det! Jag har funderat på att skaffa nå roligare stolar till bilen, men vill ju ha möjlighet att ta mig ner till ringen utan behöva besöka en naprapat när jag kommit hem... Går det inte att underlätta färden med lite kuddar o prylar??

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Långfärdskomforten beror helt och hållet på hur bra du passar i stolen. En stenhård stol med minimal stoppning kan vara mycket bättre än en mjuk men måste då passa bättre. Jag kläms nog fast mer på sidorna än sitter på bottnen i min Momo Start, men det kanske är ett specialfall (lyckokast iom att jag inte provsatt innan jag köpte).
Rymligare stol som möjliggör lite rörelse blir samtidigt lättare att få träsmak i.

Undrar varför det inte säljs lite rymligare skal med uretangjutningskit (för att göra kuddarna)?

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

NiklasFalk skrev:
Långfärdskomforten beror helt och hållet på hur bra du passar i stolen. En stenhård stol med minimal stoppning kan vara mycket bättre än en mjuk men måste då passa bättre. Jag kläms nog fast mer på sidorna än sitter på bottnen i min Momo Start, men det kanske är ett specialfall (lyckokast iom att jag inte provsatt innan jag köpte).
Rymligare stol som möjliggör lite rörelse blir samtidigt lättare att få träsmak i.

Undrar varför det inte säljs lite rymligare skal med uretangjutningskit (för att göra kuddarna)?

Exakt, mina stolar som klassas som bland de bästa standardstolarna som går att få i min bruksbil är ändå obekvämare än mina glasfiberstolar i min se7en som har ca 7 mm stoppning. Däremot så blir det ju stötigt. Stolarna passar inte olika förare och det blir väldigt varmt och kondensfuktigt om man åker långa sträckor.

Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

djungel-Jim skrev:
Johan Wagréus skrev:
Kortare sträckor går bra... Resor t.o.r. Stockholm-Tyskland är inte att rekomendera iaf 140mil enkel resa gav ordet träsmak en ny innerbörd.
Cobra Suzuka hade jag i min bil

Vad fasen säg inte det! Jag har funderat på att skaffa nå roligare stolar till bilen, men vill ju ha möjlighet att ta mig ner till ringen utan behöva besöka en naprapat när jag kommit hem... Går det inte att underlätta färden med lite kuddar o prylar??

Jepp, det blev besök i en typ Jysk-butik inför hemresan, så vart 10 mil fick man ändra lite med lite olika kuddar.
Alltså det går att åka till ringen men kuddar är bra o ha (för svank o dyl)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

Jag har haft flera bruksbilar med skalstolar och det fungerar alldeles utmärkt. Vill man undvika träsmak rekommenderar jag en bit liggunderlag under sittkudden, det gör susen.

Mmm, man kanske skulle sätta riktiga stolar i Bimmern? Hmm....

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Äh, tycker ni det är jobbigt så kan ni ju alltid lägga tillbaka orginalkudden under häcken.

BMW 330i -05
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Jag har skalstolar orginal i min Porsche och tycker att det fungerar alldeles utmärkt att köra långt. Jag har gjort många resor Stockholm-Helsingborg utan att stolarna har varit problemet. Jag har lagt rätt mycket tid på att flytta runt kuddarna i stolen och efter det blev det mycket bättre. Jag kompletterade med lite mer svankstöd och satte det på rätt höjd för mig och en 10 mm skumgummimatta till under rumpan. Sen blev det kalas!!!
Jag får betydligt mer träsmak där bak när jag för pappas Merca C-klass med fetetyskstolar.

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Lite tempur här och där borde ju göra susen för långfärdskomforten?

Tycker man att det väger, så går det ju att sätta fast med kardborre och ha den mjuka ulliga delen av kardborrebandet sytt i stolen så att säga.

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Cobolt skrev:
Lite tempur här och där borde ju göra susen för långfärdskomforten?

Tycker man att det väger, så går det ju att sätta fast med kardborre och ha den mjuka ulliga delen av kardborrebandet sytt i stolen så att säga.

Ingen dum idé alls faktiskt, min sambo som är mycket kortare än jag har problem idag att köra min bil med fasta stolar,
detta kanske skulle fungera.

och komplettera med att sy på stora bitar kardborre med kroksidan på ryggen på raceoverallen så sitter man garanterat still när man kör.

Min idé ovan var kanske inte så seriös men mina stolar sitter faktiskt fast enbart i ryggen mot plåten bakom med en stor platta kardborre. Stolen rör sig inte alls och det fungerar utmärkt och är superlätt. Man kan köpa det som dekalark och är otroligt användbart.

Fast undvik kanske att ersätta sexpunktsbältet med kardborre....

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Alexi Törnqvist skrev:
Anton Lillsund skrev:
I och ursteg såg nog kul ut i början innan man fick in snitsen.

Apropå det; hur tåliga är stolsidorna för den som märkvärdigt ograciöst ormar sig ur bilen? Jag har hört att sidorna kan vika sig om man sätter sig på dem eller liknande.

Den stol jag hade och de stolar jag suttit i kan jag inte tänka mig att jag skulle kunna vika pga att jag sätter mig på kanten av dom. Det ska till mer än mig (ca 75 kg) för att mosa den.

Det skulle kännas olustigt om stolen hade den tendensen tycker jag.

Däremot så kan jag tänka mig att klädseln slits ganska mycket om man "bruksar" väldigt mycket med bilen/stolen, liksom de flesta bilstolar. Varannan stol som varit med ett tag brukar visa upp slitage på yttersidan av sits och ryggstöd.

Göteborg
Här sen Mar 2004

Citat:
Fler som har tankar?

Jag har haft precis samma tankar! Tyvär kommer gnället med bilprovningen igen eftersom skalstolar inte har airbags. Om jag inte missminner mig är "vår" kära bil typbesiktigad med airbags i stolarna vilket innebär att du måste kasta i och ur orginalstolarna inför besiktningen.

Ett alternativ är att köpa NISMos stolar. Tyvärr råkar dom vara strykfula. Jag väntar tålmodigt på Cayman S i clubsportutförande

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är väl ett tag innan en 350Z skall in för besiktning (förutom direktimport), och de brukar inte ha så stor koll på vad de är typade med när det gäller säkerhetsutrustning. Tvivlar på att de skulle gnälla på en airbagfri ratt ens.

Det brukar vara avgasrenigen som de gnäller på mest, det finns ju inga påtvingade mätvärden för krocksäkerhet (som tur är).

Men man kan aldrig veta när det gäller det årliga lotteriet på ASB.

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Hade en snik Momo stol i min förra bil (kan det ha varit Momo T-frame den hette tro), jag blev ju stel som en pinne i ryggen efter lite längre åkning i orginalstolarna, bytte efter många om och men till denna lite mer sitta stillbetonade stol och det blev faktiskt mycket bättre vilket jag inte riktigt trodde att det skulle bli. Men efter runt 30 mil i sträck så brukade träsmaken infinna sig, vilket den nog hade gjort ännu tidigare i de gamla stolarna. En kudde i stolen gjorde gott i stolen vid längre turer tyckte jag också.

Till vardags tyckte jag aldrig att det var nåt problem heller, funkade kanon, ja när man fick in tekninken på att ta sig ur på ett sätt som inte såg helt efterblivet ut vill säga. Lite jobbigare att se över brädan bara med lite lägre sittställning vid parkering och den biten.

Lurar på att göra detsamma med Clion framöver.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Hmmm inflikar en annan fråga när vi ändå är på ämnet

Finns det även underreden som man kan tillta framåt vid behov? Har ju ett baksäte som kanske inte är så mycket för världen men är klockrent som nödbaksäte ibland. Vill ju att herr besiktningsman ska kunna kliva i o ur det vid bes.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Gustav Uhlander skrev:

Finns det även underreden som man kan tillta framåt vid behov? Har ju ett baksäte som kanske inte är så mycket för världen men är klockrent som nödbaksäte ibland. Vill ju att herr besiktningsman ska kunna kliva i o ur det vid bes.

Jupp, det finns thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

T-frame och andra röramsstolar blir ju som en hammock så de formar ju sig rätt bra. Träsmaksproblemet kan ju bero på att man inte kan justera trycket genom att röra sig lite (stolstyget följer med och trycker blir detsamma). En stelare stol kan man ju röra sig i eftersom den inte ger efter lika mycket.

Bara en liten teori som kan vara fel.

Däremot är hammockstolarna kanonbra för att komma djupt ner (om taket är nära). Det går ofta att få till markkontakt med gumpen vid låg placering. Stålrör gillas däremot inte alltid av tävlingsorganisationer (men några är FIA-godkända) eftersom rör kan deformeras (och klämmer fast personen) eller gå av (och spetsar personen). Glasfiber spricker och blir bara lättare att tas sig ur om det blir för kraftigt våld.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kristian Larsson skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Jupp, det finns thumbs up
Men det kan bli problem med taket eftersom stolen är hemskt hög när den står på framkanten.

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Gustav Uhlander skrev:

Exempelvis www.wiechers-sport.de har sådana till försäljning, men beställ redan nu om du vill ha några innan sommaren 2006.

Åka racingstol till jobbet?
<<   1, 2, 3   >>
4843 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande