|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014

03 Nov 2005 23:48
Qvarnis skrev: | Andreas Millbro skrev: | I Bilsport Superstage har man klar nytta av att ha mycket effekt.
|
Det är inte riktigt hela sanningen. Vad man har nytta av är mycket effekt som levereras när man trycker på gasen utan för mycket turbofördröjning. Men vad som verkligen räknas efter vad man ser på tider verkar vara 4wd. Finns bilar med 4 wd som åkt SS duktigt fort som på en vanlig racerbana skulle bli frånkörda av bilar med sämre SS tid. |
om man bygger en turbomotor med mycket turbolagg har man gjort bort sig när man valde komponenter eller vid mappningen.
Sen bygger väl knappast någon en bil specifikt för Superstage. De flesta bygger för strippen eller för banan. Den sannorlikt enda bilen som någonsin har byggts speciellt för Superstage är just kadetten.
Man tjänar massor på att ha mycket effekt vid starten, efter första slalomen, till vändningen och på samma ställen tillbaka igen. Håller med om att 4wd ger betydligt större fördelar i superstage än på en normal bana. En 4wd bil med 300hk går sannorlikt snabbare än en bakhjulsdriven bil med 300hk i Superstage. På banan är nog förhållandet det omvända.
Sen är det helt klart kul att en lätt bil med 300hk kör ifrån många bilar med dubbla effekten.
Även fast min teori är att det generellt går att köra betydligt snabbare med nya beläggningen.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911

04 Nov 2005 01:16
Andreas Millbro skrev: | Qvarnis skrev: | Andreas Millbro skrev: | I Bilsport Superstage har man klar nytta av att ha mycket effekt.
|
Det är inte riktigt hela sanningen. Vad man har nytta av är mycket effekt som levereras när man trycker på gasen utan för mycket turbofördröjning. Men vad som verkligen räknas efter vad man ser på tider verkar vara 4wd. Finns bilar med 4 wd som åkt SS duktigt fort som på en vanlig racerbana skulle bli frånkörda av bilar med sämre SS tid. |
om man bygger en turbomotor med mycket turbolagg har man gjort bort sig när man valde komponenter eller vid mappningen.
Sen bygger väl knappast någon en bil specifikt för Superstage. De flesta bygger för strippen eller för banan. Den sannorlikt enda bilen som någonsin har byggts speciellt för Superstage är just kadetten.
Man tjänar massor på att ha mycket effekt vid starten, efter första slalomen, till vändningen och på samma ställen tillbaka igen. Håller med om att 4wd ger betydligt större fördelar i superstage än på en normal bana. En 4wd bil med 300hk går sannorlikt snabbare än en bakhjulsdriven bil med 300hk i Superstage. På banan är nog förhållandet det omvända.
Sen är det helt klart kul att en lätt bil med 300hk kör ifrån många bilar med dubbla effekten.
Även fast min teori är att det generellt går att köra betydligt snabbare med nya beläggningen. |
om man bygger en turbomotor korrekt med mycket turbolagg har man byggt en motor med mycket effekt, mycket effekt behövs om man även ska köra på strippen och inte bara bana. Allting är en kompromiss här i livet. Man lär inte vara värst på något av dessa ställen - för det krävs det specialisering - men man är med i matchen på bägge håll.
Jag skulle inte tro att Badstern mäktar med snabbare än en hög 12a på 402 meter och på det kommer man ju inte långt i den världen, men på SS är den ju herre på täppan pga av att den är så rapp dvs ingen turbofördröjning vilket å andra sidan hämmar den vid ren acceleration rakt fram.
_________________ Joachim Qvarnström
|
Anders Westberg
Deje
Här sen Nov 2003
Inlägg: 65

04 Nov 2005 08:33
Helt klart går det inte att i nuläget bygga en bil som är snabbast både i SS Bana och stripp alla grenar är ju som Qvarnis säger alldeles för specialiserade. Jag bygger bilen för att ha roligt med på banmöten och träffar som ex Gatebil, den ska vara förödande snabb på banan men samtidigt inte göra bort sig fullständigt på strippen. Utvecklingen kommer att fortgå till nästa år med mera effekt utan att förstöra körbarheten, ny låda med kraftigare drivaxlar osv.... Sen kan jag inte hålla mig ifrån mitt älsklingsämne aerodynamik så det blir nog lite av den varan också. Som sagts tidigare i tråden så blir det även nya krängare fram och bak för att utveckla balansen ytterligare.
Ser fram emot säsongen 2006 redan nu.
Qvarnis hur går det med bilen? antar att vi kan tampas på Gatebil 2006.......
_________________ Anders Westberg
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745

04 Nov 2005 10:35
Andreas Millbro skrev: | Qvarnis skrev: | Andreas Millbro skrev: | I Bilsport Superstage har man klar nytta av att ha mycket effekt.
|
Det är inte riktigt hela sanningen. Vad man har nytta av är mycket effekt som levereras när man trycker på gasen utan för mycket turbofördröjning. Men vad som verkligen räknas efter vad man ser på tider verkar vara 4wd. Finns bilar med 4 wd som åkt SS duktigt fort som på en vanlig racerbana skulle bli frånkörda av bilar med sämre SS tid. |
Sen är det helt klart kul att en lätt bil med 300hk kör ifrån många bilar med dubbla effekten.
Även fast min teori är att det generellt går att köra betydligt snabbare med nya beläggningen. |
Det är en jätte fin tid inget snack om det!
Dock har ju vikt/ effekt en del att göra med det hela. Visst bilen har bara 300hk men som du säger är den lätt. De bilar som har dubbla effekten väger säkerligen en del mer, således har de mer effekt men ändå inte Nåja jag såg hastigt på listan att det är låga effekt/vikt siffror i toppen.
De vikt siffror man ser, hur får de fram dem, väger de bilen på plats eller uppger man bara sin vikt( tjänstevikt? tomvikt? bruksvikt? )
Hur får man tillfälle att själv köra Superstage?
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
Anders Westberg
Deje
Här sen Nov 2003
Inlägg: 65

04 Nov 2005 10:49
Badstern väger 980 kg med 80kg förare + full tank 36l sen räknar man baklänges.....
_________________ Anders Westberg
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Trådstartare

04 Nov 2005 11:09
Jag skulle vilja se snittfarten över konsträckningarna med olika bilar. Det är ju två avstånd där också.
Göran Malmberg
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771

04 Nov 2005 12:24
Qvarnis skrev: | Andreas Millbro skrev: | I Bilsport Superstage har man klar nytta av att ha mycket effekt.
|
Det är inte riktigt hela sanningen. Vad man har nytta av är mycket effekt som levereras när man trycker på gasen utan för mycket turbofördröjning. Men vad som verkligen räknas efter vad man ser på tider verkar vara 4wd. Finns bilar med 4 wd som åkt SS duktigt fort som på en vanlig racerbana skulle bli frånkörda av bilar med sämre SS tid. |
Badstern har ett riktigt fint vikt/effekt föhållande värdigt att jämföras med många superbilar..
En 996 GT2 väger 1440kg och har ca 462Hk = kg/hk på 3.11. Badstern(840kg 300Hk) har Kg/hk 2,8...
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014

04 Nov 2005 13:52
Ett annat intressant jämförelsemått är vikt i förhållande till däcksbredd. Dunlop Direzza fram: 215/45-17 bak: 235/40-18 bak är rätt breda däck för en 900kg bil.
orginal på Speedstern är 175/55R17 fram och 225/45 R17 bak.
Bilsport kadetten kör 225:or runt om.
De flesta andra som har lätta bilar har inte bredare däck än 195 eller 205:or. Vore inte dumt att byta mina 185:or r-däck mot bredare men det är lite väl trångt i hjulhusen
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911

04 Nov 2005 15:50
Anders Westberg skrev: | Helt klart går det inte att i nuläget bygga en bil som är snabbast både i SS Bana och stripp alla grenar är ju som Qvarnis säger alldeles för specialiserade. Jag bygger bilen för att ha roligt med på banmöten och träffar som ex Gatebil, den ska vara förödande snabb på banan men samtidigt inte göra bort sig fullständigt på strippen. Utvecklingen kommer att fortgå till nästa år med mera effekt utan att förstöra körbarheten, ny låda med kraftigare drivaxlar osv.... Sen kan jag inte hålla mig ifrån mitt älsklingsämne aerodynamik så det blir nog lite av den varan också. Som sagts tidigare i tråden så blir det även nya krängare fram och bak för att utveckla balansen ytterligare.
Ser fram emot säsongen 2006 redan nu.
Qvarnis hur går det med bilen? antar att vi kan tampas på Gatebil 2006....... |
OT:
Nästan ny bil nästa år utseendemässigt. Vi ska testa SS oxå det blir kul men exemplet med mycket lagg var jag själv därav har vi inga jätteförhoppningar du därimot lyfter jag på hatten för! Gatebil, ett måste!!!
Förresten vad körde du 402 meter på med vanliga däck därnere?
_________________ Joachim Qvarnström
|
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048

04 Nov 2005 17:11
Andreas Millbro skrev: | Ett annat intressant jämförelsemått är vikt i förhållande till däcksbredd. Dunlop Direzza fram: 215/45-17 bak: 235/40-18 bak är rätt breda däck för en 900kg bil.
orginal på Speedstern är 175/55R17 fram och 225/45 R17 bak.
Bilsport kadetten kör 225:or runt om.
De flesta andra som har lätta bilar har inte bredare däck än 195 eller 205:or. Vore inte dumt att byta mina 185:or r-däck mot bredare men det är lite väl trångt i hjulhusen  |
Det finns inga vettiga, smala, 17"-däck. 215/45/17 är ju jättesulor!!!! Höga och tunga. Jag kör på 205/40/17 fram, men de enda som finns i dimensionen är Toyo RA-1 och 888..
Elisen kör med mindre hjul 15 och 16"
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster!
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497

04 Nov 2005 18:01
apex skrev: | Elisen kör med mindre hjul 15 och 16" |
Eller 16"/17" på S2, som är motsvarigheten till Speedstern.
205-16" R-däck finns det en hel del olika att välja på.
45, 50 eller tom 55 profil.
Gäller bara att hitta en passande fälg oxå...
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131

04 Nov 2005 20:49
Tog upp en idé med bilsport när jag var nere sist som dom tyckte lät kul.
Att använda testdatorn i SS för att få G-krafter samt hastigheter vid olika punkter i banan för att kuna se var i SS man tjänar tiden. Vissa bilar verkar ju ta all tid vind vändningen och på rakorna medans andra tar igen när det svänger. Skulle vara kul o se iaf, lite som A-testet i autombil.
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Trådstartare

04 Nov 2005 22:39
Johan Wagréus skrev: | Tog upp en idé med bilsport när jag var nere sist som dom tyckte lät kul.
Att använda testdatorn i SS för att få G-krafter samt hastigheter vid olika punkter i banan för att kuna se var i SS man tjänar tiden. Vissa bilar verkar ju ta all tid vind vändningen och på rakorna medans andra tar igen när det svänger. Skulle vara kul o se iaf, lite som A-testet i autombil. |
Det här är ju intressant! Det är vad jag skulle vilja se. Jag har själv tagit kontakt med Bilsport för över ett år sedan och framställt en fråga om jag kan få en vecka på mig på banan så jag kan ställa in bilen samt ett inledande resonemang med Gullabo om var problemen ligger. Men inget svar. Nu har jag lagt ur "växeln" för att deltaga för ett tag eftersom jag blir lätt irriterad över att det bara är motstånd hela tiden.
Göran Malmberg
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
abd
Här sen Feb 2003
Inlägg: 490

05 Nov 2005 11:53
Qvarnis skrev: | Anders Westberg skrev: | Helt klart går det inte att i nuläget bygga en bil som är snabbast både i SS Bana och stripp alla grenar är ju som Qvarnis säger alldeles för specialiserade. Jag bygger bilen för att ha roligt med på banmöten och träffar som ex Gatebil, den ska vara förödande snabb på banan men samtidigt inte göra bort sig fullständigt på strippen. Utvecklingen kommer att fortgå till nästa år med mera effekt utan att förstöra körbarheten, ny låda med kraftigare drivaxlar osv.... Sen kan jag inte hålla mig ifrån mitt älsklingsämne aerodynamik så det blir nog lite av den varan också. Som sagts tidigare i tråden så blir det även nya krängare fram och bak för att utveckla balansen ytterligare.
Ser fram emot säsongen 2006 redan nu.
Qvarnis hur går det med bilen? antar att vi kan tampas på Gatebil 2006....... |
OT:
Nästan ny bil nästa år utseendemässigt. Vi ska testa SS oxå det blir kul men exemplet med mycket lagg var jag själv därav har vi inga jätteförhoppningar du därimot lyfter jag på hatten för! Gatebil, ett måste!!!
Förresten vad körde du 402 meter på med vanliga däck därnere? |
Jag tyckte inte att mitt turbo-lagg störde så väldigt mkt i SS, jag har fullt laddtryck relativt sent, förmodligen senare än vad du har i Porschen. Däremot i knixigare banor typ Challenge är det ett h-vete med lagg.
Jag tror inte att 4wd är en stor fördel på just SS jämfört med andra lite mindre banor, är i princip bara i vändningen och sista svängen mot mål som det går riktigt sakta. Föraren är överlägset viktigaste komponent , sen skadar det inte med bra vikt/effekt och väghållning.
_________________ Anders Berglund
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911

05 Nov 2005 14:11
abd skrev: | Qvarnis skrev: | Anders Westberg skrev: | Helt klart går det inte att i nuläget bygga en bil som är snabbast både i SS Bana och stripp alla grenar är ju som Qvarnis säger alldeles för specialiserade. Jag bygger bilen för att ha roligt med på banmöten och träffar som ex Gatebil, den ska vara förödande snabb på banan men samtidigt inte göra bort sig fullständigt på strippen. Utvecklingen kommer att fortgå till nästa år med mera effekt utan att förstöra körbarheten, ny låda med kraftigare drivaxlar osv.... Sen kan jag inte hålla mig ifrån mitt älsklingsämne aerodynamik så det blir nog lite av den varan också. Som sagts tidigare i tråden så blir det även nya krängare fram och bak för att utveckla balansen ytterligare.
Ser fram emot säsongen 2006 redan nu.
Qvarnis hur går det med bilen? antar att vi kan tampas på Gatebil 2006....... |
OT:
Nästan ny bil nästa år utseendemässigt. Vi ska testa SS oxå det blir kul men exemplet med mycket lagg var jag själv därav har vi inga jätteförhoppningar du därimot lyfter jag på hatten för! Gatebil, ett måste!!!
Förresten vad körde du 402 meter på med vanliga däck därnere? |
Jag tyckte inte att mitt turbo-lagg störde så väldigt mkt i SS, jag har fullt laddtryck relativt sent, förmodligen senare än vad du har i Porschen. Däremot i knixigare banor typ Challenge är det ett h-vete med lagg.
Jag tror inte att 4wd är en stor fördel på just SS jämfört med andra lite mindre banor, är i princip bara i vändningen och sista svängen mot mål som det går riktigt sakta. Föraren är överlägset viktigaste komponent , sen skadar det inte med bra vikt/effekt och väghållning. |
Varför är då ex Evo så snabba original i SS, jag tror på fyrhjulsdriften. 911or är rent pinsamt långsamma i SS tyvärr...
_________________ Joachim Qvarnström
|
abd
Här sen Feb 2003
Inlägg: 490

05 Nov 2005 14:50
EVon har bra vikt/effekt, ganska bra väghållning och är lättkörd, särskilt i standardskick.
Jag säger inte att 4wd är dåligt, jag menar dock att det är inte mkt större fördel i SS än på en vanlig bana, en EVo är snabb där också.
Att 911 skulle vara långsamma i SS? Finns ju 911or utan turbo som är körda på 1,25, 1,26 och 1,27, är väl helt OK?
Qvarnis skrev: |
Varför är då ex Evo så snabba original i SS, jag tror på fyrhjulsdriften. 911or är rent pinsamt långsamma i SS tyvärr... |
_________________ Anders Berglund
|
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048

05 Nov 2005 15:17
Det verkar ju vara MKT 4-hjulsdrivna bilar i toppen på SS-listan. Riktigt så snabba är de inte på bana, där de brottas med högre vikt.
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster!
|
abd
Här sen Feb 2003
Inlägg: 490

05 Nov 2005 16:04
apex skrev: | Det verkar ju vara MKT 4-hjulsdrivna bilar i toppen på SS-listan. Riktigt så snabba är de inte på bana, där de brottas med högre vikt. |
Utifrån vilket underlag drar du den slutsatsen?
_________________ Anders Berglund
|
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308

05 Nov 2005 16:48
Citat: | Motorn är en GM motor som Saab har utvecklat vidare som dom vill ha den.. |
Var det den dom byggde om så den inte fick ordentlig smörjning, vilket dom fick åtgärda för X antal milj he he...........
Mv.
_________________ Ascona_A
|
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885
Moderator
_________________ Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina
Anders Bisting
|
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946

05 Nov 2005 17:11
Qvarnis skrev: | 911or är rent pinsamt långsamma i SS tyvärr... |
Det är inte så att det är Gullabo som är pinsamt dålig på att ratta 911?
_________________ Anders Dauner
|
|