Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (2797 totalt) |
Den klarar inte kross-kraven som FIA ställer har jag för mig.... dvs Fritt släpp från typ 2 meters höjd med 10 Kg i...... Exakta måtten har jag ingen aning om utan det vara bara typ illustration.... men det är det provet den inte klarar har jag för mig. orsaken till att hjälmen kom till och viktkravet var alla nackskador som kom i Folkrace.... där man rätt ofta får riktigt fula skruv-voltningar. Beroende på att många innerkurvor är markerade med jordhögar och dom kör folk på eller blir "hjälpta" dit av någon annan "hjälpsam" tävlande. Har hört att 90% av alla nackskador härrörs ifrån Folkrace .... så att det där är en stor hjälp med 800 Gr hjälm är ingen tvekan men för Racing ? så är det väl mer tveksamt utan ska man gå in nästa säkerhetsnivå där så är det väl HANS som är intressant .... men den är för dyr i dagsläget för att genomföra. |
||
Vafför tror ni det har kommit krav i Sverige på mjuka skydd på bågen där föraren sitter ? Tillfällighet? |
||
Det är klart, är ett företag ensam med lättare hjälmar utan att vara uppseendeväckande mycket dyrare så finns det troligen en nackdel...
I karting är det 1500 g som gäller för herrseniorer. Kartåkare har tydligen starkare nackar. ![]() Tur man har 45 i kragnummer och bra brottargener... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (2797 totalt) |