| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tror ni om denna lågbyggda domkraft?
|
<< 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (18260 totalt) |
|
Den där finns på Jula i Jönköping iaf. Inte säker på att den heter Torin Big Red, men det är säkert exakt samma domkraft. Den blå är säkert också samma, men med lite "badge engineering".
Hur dålig kan den vara egentligen? Ett kärvande framhjul går väl att smörja upp, och låsskruven till hävarmen sitter ju på undersidan på den röda varianten. Då är det väl bara att vända på fästet? Skulle faktiskt kunna tänka mig en sån här, börjar ogilla min Biltema fjantdomkraft a' 179 kr. Den sänker lite väl digitalt... Alu-domkraften skulle passa ypperligt till omegan, eftersom den är så löjligt låg att man måste lyfta till i bilen för hand för att få under en "normal" domkraft . _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Alla dessa varianter av dessa Aludomkrafter är inte direkt badgade eftersom det alltid skiljer lite, men de är nog fritt kopierade av varandra och tillverkade där det är billigast (och kanske monterade i "rätt" land). |
||||||
Det var ju ett kanonpris på DK13HLQ, bara att handla medans det finns! Undrar varför jag fick ett dagspris på 5500...
_________________ Johan H |
||||||
|
Hittade den ännu billigare här. Bara 3500:- plus moms.
http://www.centry.se/index.asp?Page= Edit: Kanske skall lära sig att räkna moms innan man postar. 3500:- plus moms blir just 4375:- som även Gelins tar för sina. En till leverantör allafall. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||
|
Blev själv intresserad av AC och har mailat en fråga om det är möjligt att bli ÅF. Det kan ju ta en stund att få svar, men om jag kan köpa direkt från AC eller agent kan jag kanske fixa bra grupp-pris.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Toppen! Då är det värt att vänta ett tag och se hur det går! Meddela här i tråden när du fått besked.
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
|
Finns det inga låga domkrafter med frame height på nedåt eller under 1 dm?
Min markfrigång är c:a 1dm och jag behöver komma in ungefär en halvmeter under bilen för att lyfta bra. Jag behöver inte ha 2 ton i lyftförmåga, 500 kg skulle räcka så jag kan lyfta bakändan också. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
Du får bygga ramper annars, det har jag byggt till min för att kunna höja den fram. För att kunna lyfta den bak så räcker det med två gamla hyllplan, ett under vardera bakhjul så kommer jag precis under den. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
Jag brukar lägga en 70 mm tjock planka framför framhjulet och vrida på hjulet så bilen klättar upp (den är ganska lätt fram) sen funkar biltemadomkraften. Men jag tycker metoden är bökig, lite beroende på att jag har så väldigt kort garage som minimerar möjlig rullsträcka, jag skulle hellre ha en lägre domkraft. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
Jo jag känner igen det där, rulla upp på rampen är oftast inget problem, värre att få stopp på den i ett trångt garage när den ska ner.... Det är därför jag ser med spänning fram emot om det går att göra nåt gruppköp... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
|
Compac har ju domkrafter som lyfter 50cm eller 80cm och det finns en lågbyggd variant. Brukar finnas att köpa på mekonomen. (Hemma i verkstan står det en 50cm lyftande 1,5T Compac och den är inte så hög i fronten.) http://www.compac.dk/2t_c.htm
http://www.compac.dk/2t_F.htm lägre... http://www.compac.dk/2T_lf.htm ännu lägre.. _________________
|
||||||
Sen kan jag bekräfta att marginalerna på erbjudandet som nämnts tidigare är rätt små, så risken är att vinsterna med ett gruppköp äts upp av ev. fraktkostnad. Då är det nog bättre att t ex ett gäng Stockholmare försöker göra en deal med en lokal butik. Jag passade på att fråga om stadgan i grejerna mot bakgrund av att jag använder domkraft i gräsdepåer ibland och enligt uppgift så är AC poppis bland rallyåkare och en feature som nog är bra är att ramen är byggd som en U-balk och om hjulen sjunker ner så lägger sig domkraften stadigt på "buken". _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
De såg fiiiina ut..................är de oxå dyyyyra $$$$??
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||
|
Jag började som sagt fundera på "fältmässigheten" hos en domkraft också. Oavsett om det är gräs, grus eller asfalt som underlag, händer det ju att ett hjul sjunker och man får sidobelastning på domkraften. Då undrar jag om AC höglyftande HLQ-modeller är så fältmässiga i den aspekten? Visst, på ett slätt verkstadsgolv är det nog kanon, men kanske inte i depån? Nu är det väl inte det bästa man kan göra med en domkraft att ha mjuka underlag till den, men....
Själva lyftarmen är ju längre och borde vara mer instabil. Sen väger de höglyftande rätt mkt mer också, 38 resp 45 kg medan de "normallyftande" väger in på 29 kg, vilket är rätt mycket det också. Det är iofs en poäng med att AC har "underrede" om den sjunker också, men även 29 kg är ju rätt mycket att släpa på i fält. Kanske den är diskvalificerad som fält-domkraft pga detta och att den lilla Rusta-domkraften får fortsätta resa ändå? Vad har ni andra för synpunkter på detta? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Det finns ett annat märke "Mega TJC-2A" data finns att läsa på www.continova.se dom har en som är 45mm utan sadel 70mm med sadel det är nog den lägsta som kan gå att hitta säljs också av Autoexperten.
Problemet kan vara att den är kort så man inte får in den under bilen ialla fall, vettigast än så länge är nog AC DK13HLQ. _________________ Robert Gustafsson |
||||||
Det finns en aspekt du förbiser med detta resonemang: Jag ser hellre att du gör en hacka om än liten (förutsatt att du tycker det är värt besväret) än att vi löser detta med en Stockholmsfirma. Om du kan bli återförsäljare och direkt kunna göra lite affärer på produkten så står jag gladeligen för frakten. Om jag får ungefärligt motsvarande pris som erbjudandena som finns ute just nu på andra ställen plus frakt så är det ändå roligare att veta vem som jag gör affärer med än att snika in ytterligare en krona eller två. Fast vi kanske ska avvakta och se vilka nya produkter som kommer? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
|
Hmm, börjar vi inte krångla till det lite när vi blandar ihop fältmässighet (låg vikt och stabil) med billyftersättare (enorm lyfthöjd).
Visst kan det vara bra med 70-80cm lyfthöjd men behöver man det i depån (banträff skiljer sig från tävlingshelg iofs)? En däckbytardomkraft behöver inte lyfta så högt (beror iofs hur mycket hjulen droopar) och skall främt vara smidig (lätta att ha med och inte kräva vältränad kropp för att fungera). Ska man ha en billyftsersättare så blir det automatiskt tyngre. Men jag har bara sett Alfaägare (bara en iofs) som med vana handgrepp kastar upp bilen på fyra pallbockar i en banträffsdepå...
I en Maskindepå under en tävlingshelg så händer det däremot mycket.... |
||||||
|
NiklasFalk: Så kanske det är, men ursprungstopic var "låglyftande" domkrafter, vilket jag tolkar som "lågbyggda" (tror ingen är ute efter låglyftande egentligen). Det där med höglyftande kom in tack vare länkningen till AC och om man utgår från deras sortiment så finns lågbyggda med både normal och hög lyfthöjd.
Sen att jag tog upp det där med fältmässigheten var utifrån mina egna behov och något jag inte tänkte på från första början. Kanske andra, som jag, också bommat något användningsområde i sin kravprofil? om så inte är fallet blir ju valet mycket enklare eftersom det är en ren verkstadsdomkraft man vill ha och hela fältmässig-delen av diskussionen kan ju isåfall ignoreras. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Ville bara peka på att den utlimata domkraften inte finns, alla är kompromisser (vissa bättre än andra men ingen är bäst ur allas olika behov).
Själv har jag tröttnat på att veva saxdomkraft i depån (det tar tid och jag blir ju anfådd, ju ) och plockar nog med blingdomkraften framöver (trots att den är större och tyngre men ändå ganska lätt). Men jag byter bara däck och bromsar i depån (kanske justerar nån krängare framöver iofs).
|
||||||
|
Ändrade i rubriken så ingen misstolkar ämnet och tror att jag är ute efter en domkraft som kan lyfta så lågt som möjligt
Självklart vill jag ha en lågbyggd som jag kan skicka in under Porschen utan att trassla med brädor under hjulen eller liknande. ACs DK13HLQ verkar helt suverän. Endast 80 mm hör över hela lyft-konstruktionen. Jag kan kolla en firma här i Stockholm på måndag om vad jag kan få för pris på 10 st om fler här är intresserade av gruppköp. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad tror ni om denna lågbyggda domkraft?
|
<< 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (18260 totalt) |