Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"9-timmars" på grus/snö - erfarenheter?
<<   1, 2
10948 besök totalt
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Pär Hansson skrev:

Är de kinkiga vad gäller förstärkningar av chassit? T ex om man svetsar en rejäl U-balk mellan framvagnens fästpunkter?

Lersprutskydd, är det en plåt med lagom mycket borrade hål?
[/quote]




Fixade en plåt med gälar med öppningen nedåt. tror dock att det funkar med en slät plastskiva/plåt om man har en glipa på 2-3 cm från kylaren.

Dom flesta förstärkningarna borde kunna gå som "rostlagning"
Ang. förstärkningsstag mm. så skulle jag sätta dit dom. Om dom blir kinkiga på besiktningen så är det ju inte värre en att man får skruva/kapa loss skrotet.

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

en bra lösning är att köra med lastbilsdubb som limmas

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
HeppHeppRacing
Sollentuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 8



Dude skrev:
en bra lösning är att köra med lastbilsdubb som limmas


Det står ju personbilsdubb så lastbilsdubb är inte "lagligt"

Det är inte 9 timmars folkrace så varför svetsa balkar??
Kör snyggt istället så får alla riktigt kul.

_________________
Joakim Berggren
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

HeppHeppRacing skrev:
Dude skrev:
en bra lösning är att köra med lastbilsdubb som limmas


Det står ju personbilsdubb så lastbilsdubb är inte "lagligt"

Det är inte 9 timmars folkrace så varför svetsa balkar??
Kör snyggt istället så får alla riktigt kul.


Lastbilsdubb är lika långa och har samma kärna som pb, men har ngt tjockare kropp som fäster bättre i lim och däck.

Det korrekta namnet är självklart inte lastbilsdubb, utan ngt i stil med 11/13 istället för 8/13.
Dessa dubb används i Lätta lastbilsdäck och 4x4.

Tror nog att dom klassar in som pb-dubb

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



HeppHeppRacing skrev:

Det är inte 9 timmars folkrace så varför svetsa balkar??
Kör snyggt istället så får alla riktigt kul.


Tanken med förstärkningarna är att styva upp fjäderbenstorn mm. Inte för att åka runt och krocka med

Tror inte att man får köra speciellt länge om man går ut med full folkrace satsning. Den stora utmaningen är ju att få skrotet att hålla i 9 timmar

_________________
S tefan Ir lander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Tittar jag på bilderna så ser de flesta bilar rätt smashade ut, så även om man undviker krockar själv så gott det går kanske det behövs lite tålighet mot andras framfart.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dude skrev:
HeppHeppRacing skrev:
Dude skrev:
en bra lösning är att köra med lastbilsdubb som limmas


Det står ju personbilsdubb så lastbilsdubb är inte "lagligt"

Det är inte 9 timmars folkrace så varför svetsa balkar??
Kör snyggt istället så får alla riktigt kul.


Lastbilsdubb är lika långa och har samma kärna som pb, men har ngt tjockare kropp som fäster bättre i lim och däck.

Det korrekta namnet är självklart inte lastbilsdubb, utan ngt i stil med 11/13 istället för 8/13.
Dessa dubb används i Lätta lastbilsdäck och 4x4.

Tror nog att dom klassar in som pb-dubb

Sätter man dem på en personbil så är det naturligtvis personbilsdubb.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Hilson Racing
Vallentuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 25



Som reglementet säger är det standardbilar med div. mindre modifieringar. Rallydämpare/fjädrar, hasplåt, förstärkta infästningar för dito mm är väl ett plus. Däremot vet jag bilar som blev uteslutna tidigare år pga "pansarvagns förstärkningar" i fronten. Meningen är ju att åka flest varv och det vinns inga tävlingar i straffållan eller i depån. Snygg ren körning alla timmar brukar räcka långt. En liten framhjulsdriven bil brukar vara mer framgångsrik än en bakhjulsdriven........ Antalet hästkrafter è ganska oviktigt. Halkan brukar ta ut sin rätt efter halva racet och då blir det bara en massa spinn vilket resulterar i ännu färre dubbar kvar i hjulen. Snitthastigheten på 9 timmar brukar inte vara mer än 35-40 km/h.......

_________________
Jörgen Hilke
Citera
C.Hoffsten
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 6



En hård tråd om ämnet: http://alfapower.no-ip.org/alfapower/viewthread.php?tid=19015

Detta är årets höjdpunkt! thumbs up

_________________
Claes Hoffsten
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



3:e eller 4:e helgen i Januari är det alltid 4-timmars på Vimmerby folkracebana. Reglementet där säger folkracebilar men det brukar alltid vara nya fina (släta i plåten) bygge.
Jag gjorde en beräkning sist vi körde: 29 hästar medeleffekt hade vi använt (uträknat på förbrukat bränsle) och då kom vi trea, två varv efter vinnaren. (Året innan vann vi men då hade vi mindre koll). Det var en gammal diesel-padda som ledde länge. De slutade 2:a eller 4:a vill jag minnas, så diesel går fin-fint.

om jag skall ge något tips så är det samma som gäller i alla långlopp: Öva depåstopp med förarbyte och tankning. Det är en j-a skillnad på 1 och 4 minuters stopp....

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Motorwebben
Ljusfall
Här sen Apr 2004
Inlägg: 18



Vi har varit med och kört dessa tävlingar 3 gånger.

1:a gången med en 740 som mest stod i depån och mekades med
2:a och 3:e med en 240 enkelförgasare B23 orginal men med svetsad bakaxel och ca 40 kg last i skuffen.

Soppa åtgång sista tävlingen körde vi slut på 60 liter på 8 timmar.

Man får ej ha kontakt med varandra men visst blir det så i allafall , men ingen "planerad" kontakt.

Däck
Fri däckstyp men med dubb som har totallängden 13 mm.

Inredning
Här har jag ingen aning om vad son gäller då 50% av bilarna har den intakt och de andra är rensade.

Bur
Står inget om man får ha eller ej men går den genom en vanlig besiktning med denna så är det väl ok.
Set finns bilar som kör med bur.

Fram eller bakhjulsdrift
Vill ni ha kul kör bakhjulsdrift , vill ni vinna om det nu inte är 2 olika klasser mellan fram eller bakhjulsdrift , kör då framhjulsdrift.

Bilder hittar ni här
http://www.sportfoto.nu/uth_rimbo_2005/info.htm

Vår bil här
http://www.sportfoto.nu/uth_rimbo_2005/images/84_012.jpg

_________________
Mats Olsson

Letar ni racing och rallybilder gå in på www.sportfoto.nu

Vill ni sälja eller köpa delar gå in på www.motorwebben.se
Citera
Allmänt banåkaforum
"9-timmars" på grus/snö - erfarenheter?
<<   1, 2
10948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande