Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Får man ha sidepipes på en 4D sedan?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9157 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Trådstartare
oki, då blir det sidepipes så får jag hoppas att det blir någon av mina gamla klasskompisar från fordon som besiktigar, råkar vara tre st här i hlm

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Lyfter en gammal tråd.

Hur är det med att sätta en sidepipe med myningen på högersidan är det ett big No No??

/Johan

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, det är inget no-no - bara på tung lastbil eller buss.

/Gustaf

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

okejså om man vill ha det så är det högersidan som gäller på en vanlig bil.

Måste det vara ett ombygt/amatörbygt fordon för att dem inte ska gnälla på besiktningen??

/Johan

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nja, alltså, för personbil får man ha utblås på båda sidor, höger eller vänster spelar ingen egentlig roll.

Ska man vara petig får man ju inte ändra avgassystemet alls på en bil utan regbes och liknande, så man kan ju säga att det bara är ombyggt och amatörbyggt fordon där risken för diskussion är minimal...

/Gustaf

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Så alltså kan man chansa och besiktiga med ett utlopp på sidan men inte hoppas på för mycket?

Du skrev något om att det skiljde i reglerna före -86 års modell, vad är det som skiljer då?

Förlåt om jag verkar jobbig men jag vill bara lära mig mer.

/johan

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Gjorde jag? Hm...det tror jag inte. Det är ingen skillnad på årsmodell alls, samma regler gäller enligt VVFS:

Personbil och lätt lastbil
2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

/Gustaf

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Hmmm är nog bara jag som blandar ihop det

Dock känns reglerna lite luriga med min 924 turbo eftersom bagageluckan öpnar in till coupen och man direkt känner avgasdoft om inte rutan är helt stängd.

Men vänster sida är väll att föredra om man inte ska reta besiktningsmanen/kvinnan allt för mycket skulle jag gissa.

/Johan

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Re:

therealpinto skrev:
Nja, alltså, för personbil får man ha utblås på båda sidor, höger eller vänster spelar ingen egentlig roll.

Ska man vara petig får man ju inte ändra avgassystemet alls på en bil utan regbes och liknande, så man kan ju säga att det bara är ombyggt och amatörbyggt fordon där risken för diskussion är minimal...

/Gustaf

Lyfter en gammal tråd. Ovan sägs det att (låt oss utgå från att det är ombyggt alt amatörbyggt fordon) man får ha sidepipe utblås på både höger eller vänster sida. Men i SFRo bygghandboken står bla följande:
"Avgasrör skall vara så riktat att avgaserna avleds antingen uppåt eller bakåt. På buss eller lastbil får röret dock vara så riktat att avgaserna avleds åt vänstra sidan på fordonet".

Ett par stycken längre ned står det:
"observera att avgaserna under inga omständigheter får utmynna på höger sida (gäller ej terrängfordon)".

Ännu ett par stycken längre ned står det (i samband med sidoutsläpp framför bakhjulen):
"Förutsättningen är i så fall att vänster rör riktas 45 grader utåt och höger rör 45 grader nedåt".

Vad gäller egentligen?

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Henrik J skrev:

Ett par stycken längre ned står det:
"observera att avgaserna under inga omständigheter får utmynna på höger sida (gäller ej terrängfordon)".

Så, en 7even är ett terrängfordon då...?

Blir ju normalt en sidepipe på den sida där utblåsen råkar sitta på motorn - eller i mitt fall (V6), på båda sidor. (Ska nog försöka snirkla ihop ett Y eller dra ut två rör sida vid sida bak sedan, mest för att få renare ljud, men det får bli ett senare projekt...)

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Henrik J skrev:
"Förutsättningen är i så fall att vänster rör riktas 45 grader utåt och höger rör 45 grader nedåt".

ovanstående har inget med var rören sitter...utan vart utblåset pekar.

På Cobra-bilarna vrider vi bara ner slutrören, när vi besiktar......eller tar bort dom helt...och blåser avgaserna rakt bakåt

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Bygghandboken är tyvärr inte speciellt tydlig.

Det är VVFS man ska läsa i:

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm

För ombyggt och amatörbyggt fordon pekar kap 41 på 8 kap paragraf 1 och 2:
----------
8 kap. Avgassystem
Övergripande krav
1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 - 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.

Personbil och lätt lastbil

2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.
---------

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Får man ha sidepipes på en 4D sedan?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9157 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande