Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (30233 totalt) |
Har precis kommit in från kvälls
![]() Idag var jag och hämtade en liten mojäng som skall förhindra motor/vxllådsras eftersom jag inte kan växla 915 låda. Det är en fjäderbelastad kolv som sitter infräst och fastsvetsad i växelgaffeln. Gör att när jag släpper spaken hamnar den i mitten dvs mellan 3:an och 4:an. Det är ruskigt lätt att få i 2:an eller skrapa lite mot backen när man går ner från 5:an. Allra helst om man hetsar runt på en bana. Har känt på en bil med en sådan i och det är stor skillnad. Egentligen som vilken modern bil som helst, men det var något Porsche glömde när de tillverkade dessa lådor. Blev också lite orolig då jag såg metallspån på oljepluggen. Det blir kanske alltid lite spån på magnetpluggen, men jag vill gärna höra att det är "normal mängd" ( se bild). Kopplade även in värmekammrarna (frös som en gris i lördags). Nu hoppas jag bara att oljan (Swepco 201) hinner komma till min buss station innan helgen, gelleråsen är inplanerad på Söndag. ![]() ![]() ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
När jag bytte olja i min 915 låda på SC'n så var det ännu mer metallspån samt även några lite större bitar (typ 3-4 mm). Även när jag bytte olja i G50 lådorna på 964 Turbo och 993 så har det varit lite metallspån på pluggen.
Så jag tycker dina metallspån är normala. _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||||
Den köpte jag av Perrys motor i Strömsholm. Det är en kille i Göteborg som tillverkar dessa åt honom. Det finns andra lösningar med någon slags fjäderkonstruktion man sätter vid växelspaken, men den kräver ju rätt justering för att funka, dessutom kan det ju glappa och ha sig hela vägen från den rätt inställda spaken och bak till lådan. Den som jag köpte skall vara mycket säkrare. Synd bara att jag är en sådan klant och fixade mera jobb än nödvändigt när jag skulle montera den ![]() ![]() Bilder och förklaring kommer. _________________ Jocke Rydell |
||||
När allt var monterat så fick jag inte i ettan och tvåan. Kröp under bilen igen och monterade bort kåpa/gaffel för att se vad som var fel. Kom sedan på den ljusa idén med att prova växlarna igen utan dessa. Vad som hände var att växelväljaren hoppade ur sitt normalläge (se röda pilen) och jag fick inte tillbaka den. Höll på alldeles för länge med att försöka komma på hur allt hängde ihop och gav upp till slut. Efter mycket om och men så visade sig lösningen vara en garagekompis (tack Micke), dvs en i bilen som styr spaken och en under bilen som pillar tillbaka armen, det var ju inte helt lätt att ligga under och försöka göra båda jobben jobbet själv ![]() Den tråkiga biten är att min dunk med växellådsolja står på busstationen i Gävle ![]() Denna väg tog armen. ![]() Var tvungen att fila lite i huset för att få dit nya gaffeln. ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Tackar. Måste kolla igenom papperna efter vinklarna. Nu är det ett tag sedan de ställdes hos Jan Tooli (heter han så?) så det är kanske dags för en ny inställning. Kan bara nöjt berätta att den var mycket lättkörd på Gelleråsen (var lite orolig efter allt man läst om gamla nervösa elvor), så helt galet kan ju inte hjulen stå.
Bilden är lite missvisande, men den är tagen rakt underifrån. Stoppade in en trasa i hålet och filade för hand med en rundfil (ingen skön arbetsställning, många pauser). Spånen följde tynglagen, dvs rakt ned i mitt ansikte ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Nu har jag grävt fram pappret på hjulinställningen. Det var gjort på Nibo i augusti 2000 och inte hos Toli, han har justerat corner weight. Men men, hjulvinklarna står såhär.
Camber VF -2,25* HF -2,22* VB -2,46* HB -2,46* Caster VF +6,22* HF +6,36* Toe VF +0,5* HF +0,5* VB +0,15* HB +0,15* och såhär är viktfördelningen VF 209kg HF 210kg, 419kg=37,4% VB 349kg HB 351kg, 700kg=62,5% inkl ca 25 liter soppa i tanken. En liten fundering jag har är hur ofta man behöver kontrollera hjulvinklarna? Är de något som "blir slitet" och behöver ses över med jämna mellanrum. Jag tycker ju att bilen känns bra, men det kanske går att förbättra ytterligare. Är helt novis på detta ämne. _________________ Jocke Rydell |
||||
Man bör nog se över hjulvinklarna mellan varven. Hur ofta beror ju lite på hur man kör osv...
Även om man inte kollar själva vinklarna kan men ju syna justerpunkterna ibland så att inget har flyttat sig. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Tack för informationen, ![]() Nu har jag lite att gå efter, min bil skall in på hjulinställning på fredag _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé ![]() |
||||
Så har jag äntligen fått rövva ut i garaget och bytt växellådsolja. Blev mycket krypande ner under bilen och upp igen för att fylla på sprutan med olja. Men resultatet var nog över förväntan. Har bara hunnit med en landsvägs runda på några mil, men tycker att det går att växla mycket lättare och framför allt utan skrap. Ska bli spännande att se hur den hänger med lite hetsigare växlingar när det är dags för slalom och ban åka.
Blå olja till en blå bil kan ju inte vara fel ![]() ![]() ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
oj, det var ett tag sedan jag skrev nått här.
Har inte hänt så mycket. Servade och justerade ventiler innan avställningen i höstas, bilen står på pallbockar och däcken ligger i föräldrarnas varmgarage(när ska jag isolera mitt?) Just nu händer inte så mycket då vi är på Huddinge lasarett med minsta dottern, men eftersom http://www.forsman-motor.se/ ligger i närheten och jag hade en förmiddag ledigt så blev det en tur dit för lite tröst shoppande. Det resulterade i följande.... ![]() Så jag slipper nackspärr med den tunga moppehjälmen. ![]() Riktiga handkar istället för meckarhandskarna. Sedan kunde jag inte motstå denna ![]() ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Äntligen har min säsong börjat. Jaja, bättre sent än aldrig. Hade inte tänkt åka nått i år men efter en åktur i kompisens elva kunde jag inte motstå frestelsen längre. Bytte stolarna då de gamla var för trånga för mig, det blev kopior på Recaro Spg från nioelva.se. Sitter mycket bättre i dessa men de är tyvärr inte Fia godkända.
Kopplade ihop värmekamrarna med aluslang och silvertejp bonnit värre men det funkar. Frun i huset fick sitta och trampa när bromsvätskan skulle bytas. Då hon sitter och har tråkigt vid ratten utbrister hon - Gud vad ful bilen är inuti, det är ju bara plåt överallt. Tycker du verkligen att det är snyggt. ![]() Det är så kul att vi delar intresse ![]() En lång sväng blev det till slut när allt var ihop och ett års damm var bort tvättat. Känns gött att ha den på rull igen. Lägg märke till den proffsiga gaffa tejpen ![]() ![]() Små värmekammare har K3 varit snälla att svetsa dit en gång i tiden. ![]() Hoppas slangarna pallar för värmen. ![]() och så blev jag ju tvungen att ta ett gräsmattekort i sommarsolen. ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
och så var besiktningen klar. Det började ju inte så bra. En storväxt besiktningsman som muttrade och svor för att han knappt kom in i bilen, inte blev det bättre av att han inte kunde veva ned fönstret på förarsidan (plastruta) eller hitta stroppen för att öppna dörren från insidan. När jag sedan med förra årets besiktning i gott minne skulle förklara att det inte går att köra upp på bromsrullarna med bakhjulen för att krängningshämmaren tar emot balkarna vid rullarna trodde jag för ett ögonblick att han bara tänkte satsa friskt ändå. Men med lite tjat gick han med på att köra runt och backa upp på rullarna.
In i stora hallen och upp på lyften. Där skulle han lyfta i skyddsplåten under kuggstången ![]() ![]() ![]() mitt under golvet eller lyftpunkterna för hjulbytar domkraften och där sitter det oljerör jag inte är så sugen på att knyckla ihop ![]() Trots att det kändes som en katastrofal besiktning så blev det en liten bonus i alla fall. Jag fick använda deras våg och den visade 1120 kg med nästan full tank. Nästa år får jag väl ta med garagedomkraften så de får upp rövva på bilen ![]() Just ja. Det blev återigen ett blankt papper ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
ojdå, ett tag sedan det hände något här. Jag har inte gjort så mycket mer än att förutom sedvanlig service innan avställning, bytt diverse gummilister samt fixat till riktig burstoppning och frächat till allmänskicket på bilen. Jag hade en uppsättning original Porsche cup II:or som lämnades in på pulverlack för att slippa den hemska lila färgen (se bilden på första sidan). Jag valde svart färg och monterade på en omgång Falken Azenis R215. Bilen blev riktigt tuff med svarta fälgar tycker jag, dock finns en del att önska av däcken. Provade dessa på Gelleråsen och blev lite besviken över de mjuka stommarna, jag hade Dunlop Direzza som referens så det kanske är lite orättvist mot Falken däcken.
Nåja inför banmötet på Mantorp i lördags så satte jag tillbaka Dunlop däcken och hade en riktigt rolig dag fram till näst sista passet. Jag satsade lite väl friskt in i startkurvan. Strax innan den lilla rakan innan pariser kurvan började så släpper det bak. Åker sidledes ut på gräset och tar räcket med höger bak. Man hinner tänka rätt mycket den korta stund innan det smäller och rent instinktivt så bara pressar jag med armarna fast kroppen mellan ratt och stol. Pang. Fan det är inte sant är den första tanken. Hmm hur känns det i kroppen? Rätt bra dock lite omtumlad. Hur gick det med bilen? Det skall jag snart bli varse. Funktionärerna flaggar av och jag sitter kvar tills de kommer fram till bilen. Självförtroendet har fått sig en rejäl törn och jag kliver ur och ser eländet. ![]() ![]() ![]() Vad har jag ställt till med? Medans bärgaren är på väg så hjälper jag till att sopa banan ren från gruset som sprätt ut. Pratar med funktionärerna om det som hänt, ingenting känns specielt kul just nu. Man vill bara vrida tillbaka klockan ett par minuter. Bärgaren kommer och bilen lastas upp. Får sitta i bilen och hålla bromsen nedtryck medans vi i sakta mak tar oss in i depå området. Faan, jag har sabbat min bil, sett till att stoppa banmötet under ca 15 minuter (jag vet ju själv hur roligt det är att vänta pga avåkningar) och jag skäms som en hund just nu. Väl inne på området tar pappers exersisen fart och det rent praktiska med att ringa försäkringsbolag och bärgare, fixa skjuts hem osv. Har sedan tillbringat ett par dagar med att semestra med frugan som redan var lovat (dock innebar det massor av telefonsamtal för att få ordning på allt) och nu är bilen på väg till Levin Racing för att se om det går att göra bil av den igen. Puhh, skall semestern börja så här ![]() Jag måste avsluta rapporten med att tacka Vincent Manent (instruktör) för terapi samtalet medans vi sopade banan, samt Dan Östergren för skjutsen till Nyköpings station. Så här tuff blev den med svarta fälgar ![]() och så här ful blev den av dåligt omdöme ![]() ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (30233 totalt) |