|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

17 Dec 2005 04:59
meldert skrev: | vanMould skrev: | om jag ville satsa på banåka så skulle jag nog kolla upp om det går att få en sån här gatlegal i Sverige. Billig, ovanlig och jävulskt snabb (om man ska tro dom få som recenserat den) |
Bygger man den själv så ska det inte vara några problem att få den gatlegal i sverige (amatörbyggt fordon) - möjligen får man väl tynga ner den lite vid regbesiktning för att klara gränsen min 5kg/hk. |
om man tittar närmare på trianguleringen av ramen har den en del svagheter gemensamma med Mojo, som ju har visat hur det ser ut när deformationssonen är i sittbrunnen.....
_________________ //Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.
--VVTS--
|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

17 Dec 2005 05:05
Claes Haglund skrev: | Jag tänker flagga för ett billigare alternativ. Mest för att man inte från början kan veta vad man gillar för bilsetup o.s.v.
Man ska för det första köpa en bil som man har råd att parkera i armcon utan att det förstör ens liv. Jag vet inte dina ekonomiska gränser och tänker inte heller spekulera i dem, men inte heller den störste miljonär njuter av att riva sönder pengar.
Köp dig en bil som är ganska lätt att anpassa för lite banlek. Exempelvis en BMW E30, Porsche 944 eller liknande. Kostar inte särskilt mycket men går att ha precis hur kul som helst med. Bilar som även uppför sig riktigt fint och konsekvent och som du gott kan lära dig hantera.
Tänk inte på hur snabb bilen är. Det handlar inte om att köra ifrån alla på banträffar. Det handlar, tycker jag, om att ha förbannat skojjigt och det har du om du har en bil som du vågar åka av med lite. Då kan du ju verkligen ladda och börja nöta och prova nya spår! och det är skitkul! En annan sak som är ännu roligare är att spöa upp bra mycket "snabbare" bilar med en gammal E30 eller liknande.
När du känner att du har gjort det du kan med den bilen så vet du förmodligen mer vad du själv vill ha och vad som passar din körstil och då är det gott att ha lite pengar över så du verkligen kan köpa dendär bilen som du då faktiskt vill ha.
Att köra gocart är inte samma sak som att köra bil. Tro mig, jag har också tävlingskört gocart och jag är fortfarande mycket novis på banåka med bil trots 3 år på banan.
Lycka till med bilvalet och banåkandet! Hoppas det blir många och roliga varv framöver vad du än väljer!  |
Många visa ord.....
Det finns dessutom mer än ekonomiska aspekter på hur kul man kan ha och tordas sätta bilen i räcket. Osv.
En enklare billigare bil, exempelvis en rwd ascona eller kadett, eller E30 som tidigare föreslagits, går inte lika fort när man har kul, och det gör inte lika ont när man går över gränsen, som i exempelvis ett sevenderivat eller någon annan snabbare bil.
Det roliga är ju inte att köra fotrare än de andra, utan att köra så fort som det går, med den bil man har, att ligga på gränsen, och då man skall utforska gränsen, och ibland överskrida den, gör det mindre ont, både i kroppen och plånboken, om farten är lägre.
En avdankad rallyascona får man för rimliga pengar, då sitter en fungerande bur i redan, och skruvar man i en hyfsat potent orginalmotor, altså en maskin som ger effekt utan att man behöver trimma sönder den,. så kan man hålla nere tiden i garaget med.
--VVTS--
|
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

17 Dec 2005 12:19
Magnus L skrev: | om man tittar närmare på trianguleringen av ramen har den en del svagheter gemensamma med Mojo, som ju har visat hur det ser ut när deformationssonen är i sittbrunnen..... |
Jo den tråden kommer jag ihåg. Dock var det väl lite oklart om hur det fort det egentligen gick när han körde in i barriären? Men i vilket fall som helst så tycker jag trianguleringen verkar lite småkorkad ur säkerhetssynpunkt.
|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

17 Dec 2005 13:11
vanMould skrev: | Magnus L skrev: | om man tittar närmare på trianguleringen av ramen har den en del svagheter gemensamma med Mojo, som ju har visat hur det ser ut när deformationssonen är i sittbrunnen..... |
Jo den tråden kommer jag ihåg. Dock var det väl lite oklart om hur det fort det egentligen gick när han körde in i barriären? Men i vilket fall som helst så tycker jag trianguleringen verkar lite småkorkad ur säkerhetssynpunkt. |
Javisst, men å andra sidan kan man ju åtgärda det med några meter rör, en bra kap och en bra svets, men man bör vara medvbeten om bristerna.
--VVTS--
|
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

17 Dec 2005 13:21
Var det inte "Mojo" (också tillverkad av Sylvia) som vek sig på mitten som en fällkniv när någon hade pussat ett Armco i england?
På Riot har dom satt ett stag från störtbågen ner/fram mot instrumentpanelen, dessvärre är detta redan böjt... så krocksäkerheten kan väl diskuteras
Hade nog inte velat krocka med någon seven heller...
_________________ Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
|
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

17 Dec 2005 13:47
En seven med MC-motor är väl den optimala banbilen, men en Speedster är en bra kompromiss, med tak o sidorutor, o annan lyx
En kitcar tror jag inte alls på. Frestande iofs, men om Lotus ingenjörer bränt 10-tals miljoner eller mer på att utveckla Speedstern så tror jag mer på den än nån ockelbo-Ferrari!
För 300 k skulle jag importera en Speedster turbo o lätta, vässa och köpa chassi för resten av pengarna.
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster!
|
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

17 Dec 2005 14:46
Åsså har den krocksäkerhet oxå, krockkudde, störtbåge o jättebalkar i dörrarna. En blysläde från Porsche lr BMW är förstås säkrare iofs.......
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster!
|
Ludden
Åhus
Här sen Dec 2005
Trådstartare

17 Dec 2005 15:12
Intressant läsning!
Tack för alla tipsen!
Just nu lutar det nog mot det billigare alternativet främst för att känna på grejorna och inte köra sönder en halv mille bil direkt.
Funderar på en e30 med lite breddning och bättra på väghållningen lr är lite sugen på en celica GT4 osså (st 165 då)...
Får se vad det blir men dyker väl upp i projekt tråden sen
Tack för alla tips och synpunkter!!
_________________ /Christopher Kjellgren
|
|