Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MK2 -1975
<<   1, 2, 3, 4   >>
64 besök senaste veckan (21645 totalt)
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Ser kanon ut, verkar som du fått upp farten nu!

Jag är intresserad av företaget som säljer ekonomiplåt, behöver lite till min Mk2:a...

Rundljusgrillar är inte det enklaste att få tag på, testa Ebay, där brukar finnas en del.

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
jygge
Karlstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 40



Ser trevligt ut....

lycka till..

//J

_________________
Jörgen hayd
Citera
Mathias_J
Ed
Här sen Jan 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
http://www.abkbildelar.se/abk/

Har bilplåt till Mk1 o Mk2 o säkert många andra bilar, väldigt billigt. bra passform på de ja köpt.

// Mathias

_________________
Mathias Johansson
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Citat:
http://www.abkbildelar.se/abk/


Kul min kaross som börjar bli klar....
Har inte haft en aning om den där firman som tydligen finns bara 4mil härifrån

Skickade efter delar från Norrland istället.......

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Mathias_J
Ed
Här sen Jan 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Trögt du...

Dom levererar på två dagar oxo, kanon

_________________
Mathias Johansson
Citera
Mathias_J
Ed
Här sen Jan 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Lite öppdateringar, min digitalkamera försvann ngn gång i sommras därför har det inte kommit så mkt uppdateringar, så nu får jag ta kort med mobilen..

Ny tröskel, nu är båda nya o fräsha.



I de sista har jag grejat med Motorutrymmet.



De var dåligt under fläktbubblan så där rök de lite rostig plåt.



Lagat, snart klart.



Motorutrymmet lackat med epoxy primer. Front top plåten är inte monterad pga jag tänkte underlätta vid provmontering av motorn.


_________________
Mathias Johansson
Citera
Mathias_J
Ed
Här sen Jan 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Eftersom jag har lite svårt för mig att bestämma mig om de blir pinto lr cossie så gör ja klart så mkt som möjligt i motorutymmet.

Dagens arbete.















Färdigt.



Snart dags att montera den nya frontplåten






Nu har jag fått tag i RS2000 Fjäderben (Lr från Capri 2.0l, e ju samma) som skall byggas om till coilovers.
också har jag fått tag i en Atlas bakaxel från samma bil.

I morgon bär det förhoppninsvis iväg till blästring.

Någon som har en Cossie motor till salu? och/eller en Borg Warner T5 låda växellåda?

_________________
Mathias Johansson
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Ser ju fint ut! thumbs up
Klart du ska ha en Cossie, men utan turbo i så fall!
Tycker personligen att du skulle satsa på att få dit en annan växellåda, Borg Warner T5 är en vedervärdig låda. thumbs down

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Ser jäkligt bra ut Mathias. Får ett grymt sug att börja riva i min silvriga Mk2:a. Skulle vilja göra som du gjort, riva hela bilen och repa allt från grunden.

Håller med Johan, om du ska köra med Cossie så ska det vara utan stressfläkt. Twin-Cam med dubbla 45:or är superfräckt!

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5853



Fast ärligt talat finns det ju bättre 16v-motorer att bygga på om man ska åka sugmotor. Ska man bygga på Cossie får man ju byta ungefär allt som snurrar eller rör på sig om det ska vara vettigt som sugmotor...

En Zetec eller Duratec tycker jag är ett mycket bättre och mer prisvärt alternativ.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mathias_J
Ed
Här sen Jan 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Jo de kostar väl att göra om en cossy till sug.. Inte bara att ta bort tyrbon o slänga dit ett par Webrar, synd
Visst hade vart kul med en Cossie sug, men de blir nog dyrt.
Blir de Cossie blir det Turbo, den kostar flis i org utförande, men man har lätt igen pengarna på motorn..
Har vart inne på Zetec och det drar iväg de oxo..

Jag gillade bg T5:an i Flygeln jag hade, men visst är alltid öppen för förslag?.

_________________
Mathias Johansson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Zetec

Jag "råkade" skaffa en Zetec till min Modsport seven och det blev mycket lyckat otroligt bra egenskaper vi var på Gelleråsen o testade bra moment o 8000rpm sen när man kommer in i depån så går motorn så jämt att man kan ställa kaffe koppen på ventilkåpan !! Nä efter alla år med Kent o Lotus motorer så var Zetecen ett lyft o den är tät !!! men om man kollar i dom där engelska escort tidningarna så förstår man varför det sitter en zetec i motor rummet.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8029



klar du ska ha en cossieturbo, tänk bara på all potential bilen kommer att besitta då.

Enkelt att uppgradera.

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Skulle du inte köra Volvo snurra ? Iofs skulle jag med valt en cossie om ekonomin hade funnits
Verkar bli seriöst iaf ser riktigt bra ut thumbs up

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Den ultimata sugmotorn måste vara Duratecen.
Helt i aluminium, väger ca 92 kg och med dubbla 45:or lär den ge ca 170hk..
..utan att ens lyfta på ventilkåpan!

Tyvärr passar den inte på Fords växellådor > , som Zetecen gör.

_________________
Håkan Persson
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



I vad för bilar sitter dom här Duratec o Zetec ? som alla talar om
Måste väl vara skapligt nya om dom är helt i Alu ?

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337



Visserligen är både duratec och zetec lätta att hitta och samtidigt billiga, men varför inte en 2.3/2.5 16v från antingen E30 M3 eller MB 190 16v? Finare 16v fyror hittar man knappt.

Har själv framtida planer för en sådan motor i en escort 2:a

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Zetec

Bägge motorerna är sugisar med insprutning

Bägge motorerna kan köras på förgasare

Zetec är en 90-tals konstruktion, sitter i olika fordar fram till ca 2000, järnbotten med alutopp, skottsäker motor sägs det, ganska lättrimmad upp till ca 200-220 häst, passar på div fordlådor från rätthjulsdrivna bilar

Duratec är en Mazda / Fordmotor som sitter i Mazda och Ford, det är en helaluminiummotor
lättrimad med övre nivå ca 250 hästar

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



dom sitter i nästan allt ford tillverkat i europa sista 10 åren ,focus mondeo osv. zetech har samma bultmönster mot lådan som pinto, duratech måste tydligen ha adapter där. verkar dock som man ska passa sig för tidiga zetech , har hört att de hade stora problem med toppackningar och sönder ärjade toppar på de första årsmodellerna, skulle vara kul om någon som vet mer utvecklade det lite vilka årsmodeller det handlar om etc.

/Micek L

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3579



Re:

Sticky skrev:
verkar dock som man ska passa sig för tidiga zetech , har hört att de hade stora problem med toppackningar och sönder ärjade toppar på de första årsmodellerna, skulle vara kul om någon som vet mer utvecklade det lite vilka årsmodeller det handlar om etc.

/Micek L


Det verkar vara så. Bytte toppackning på en Mondeo för nåt år sen. Där hade packningen varit dålig ett tag, eftersom en topplocksbult var avrostad... Som tur var gick den att skruva ur för hand.
Efter bytet kokade motorn tre gånger på knappt en mil, så troligen var det en spricka i toppen också.
Den hade gått en bit iofs, över 30 000 mil.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Motor

Läste på Leif Lindströms sida att man hade testat Duratecen i Genetta G20 bilarna men konstaterat att gamla zetecen var snabbare så 2007 orna har zetec. (Leif har sålt 20st nu så det skall bli kul att kolla på dom racen)

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MK2 -1975
<<   1, 2, 3, 4   >>
64 besök senaste veckan (21645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande