Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 64 besök senaste veckan (21645 totalt) |
Ser kanon ut, verkar som du fått upp farten nu!
Jag är intresserad av företaget som säljer ekonomiplåt, behöver lite till min Mk2:a... Rundljusgrillar är inte det enklaste att få tag på, testa Ebay, där brukar finnas en del. _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
http://www.abkbildelar.se/abk/
Har bilplåt till Mk1 o Mk2 o säkert många andra bilar, väldigt billigt. bra passform på de ja köpt. // Mathias _________________ Mathias Johansson |
||
Kul min kaross som börjar bli klar.... Har inte haft en aning om den där firman som tydligen finns bara 4mil härifrån ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||
Lite öppdateringar, min digitalkamera försvann ngn gång i sommras därför har det inte kommit så mkt uppdateringar, så nu får jag ta kort med mobilen..
Ny tröskel, nu är båda nya o fräsha. ![]() I de sista har jag grejat med Motorutrymmet. ![]() De var dåligt under fläktbubblan så där rök de lite rostig plåt. ![]() Lagat, snart klart. ![]() Motorutrymmet lackat med epoxy primer. Front top plåten är inte monterad pga jag tänkte underlätta vid provmontering av motorn. ![]() _________________ Mathias Johansson |
||
Eftersom jag har lite svårt för mig att bestämma mig om de blir pinto lr cossie så gör ja klart så mkt som möjligt i motorutymmet.
Dagens arbete. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Färdigt. ![]() Snart dags att montera den nya frontplåten ![]() Nu har jag fått tag i RS2000 Fjäderben (Lr från Capri 2.0l, e ju samma) som skall byggas om till coilovers. också har jag fått tag i en Atlas bakaxel från samma bil. I morgon bär det förhoppninsvis iväg till blästring. Någon som har en Cossie motor till salu? och/eller en Borg Warner T5 låda växellåda? _________________ Mathias Johansson |
||
Ser ju fint ut!
![]() Klart du ska ha en Cossie, men utan turbo i så fall! ![]() Tycker personligen att du skulle satsa på att få dit en annan växellåda, Borg Warner T5 är en vedervärdig låda. ![]() ![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Ser jäkligt bra ut Mathias. Får ett grymt sug att börja riva i min silvriga Mk2:a. Skulle vilja göra som du gjort, riva hela bilen och repa allt från grunden.
Håller med Johan, om du ska köra med Cossie så ska det vara utan stressfläkt. Twin-Cam med dubbla 45:or är superfräckt! _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Fast ärligt talat finns det ju bättre 16v-motorer att bygga på om man ska åka sugmotor. Ska man bygga på Cossie får man ju byta ungefär allt som snurrar eller rör på sig om det ska vara vettigt som sugmotor...
En Zetec eller Duratec tycker jag är ett mycket bättre och mer prisvärt alternativ. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jo de kostar väl att göra om en cossy till sug.. Inte bara att ta bort tyrbon o slänga dit ett par Webrar, synd
![]() Visst hade vart kul med en Cossie sug, men de blir nog dyrt. Blir de Cossie blir det Turbo, den kostar flis i org utförande, men man har lätt igen pengarna på motorn.. Har vart inne på Zetec och det drar iväg de oxo.. Jag gillade bg T5:an i Flygeln jag hade, men visst är alltid öppen för förslag?. _________________ Mathias Johansson |
||
Zetec
Jag "råkade" skaffa en Zetec till min Modsport seven och det blev mycket lyckat otroligt bra egenskaper vi var på Gelleråsen o testade bra moment o 8000rpm sen när man kommer in i depån så går motorn så jämt att man kan ställa kaffe koppen på ventilkåpan !! Nä efter alla år med Kent o Lotus motorer så var Zetecen ett lyft o den är tät !!! men om man kollar i dom där engelska escort tidningarna så förstår man varför det sitter en zetec i motor rummet. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
klar du ska ha en cossieturbo, tänk bara på all potential bilen kommer att besitta då.
Enkelt att uppgradera. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Den ultimata sugmotorn måste vara Duratecen.
Helt i aluminium, väger ca 92 kg och med dubbla 45:or lär den ge ca 170hk.. ..utan att ens lyfta på ventilkåpan! Tyvärr passar den inte på Fords växellådor > ![]() _________________ Håkan Persson |
||
Visserligen är både duratec och zetec lätta att hitta och samtidigt billiga, men varför inte en 2.3/2.5 16v från antingen E30 M3 eller MB 190 16v? Finare 16v fyror hittar man knappt.
Har själv framtida planer för en sådan motor i en escort 2:a _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Zetec
Bägge motorerna är sugisar med insprutning Bägge motorerna kan köras på förgasare Zetec är en 90-tals konstruktion, sitter i olika fordar fram till ca 2000, järnbotten med alutopp, skottsäker motor sägs det, ganska lättrimmad upp till ca 200-220 häst, passar på div fordlådor från rätthjulsdrivna bilar Duratec är en Mazda / Fordmotor som sitter i Mazda och Ford, det är en helaluminiummotor lättrimad med övre nivå ca 250 hästar / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
dom sitter i nästan allt ford tillverkat i europa sista 10 åren ,focus mondeo osv. zetech har samma bultmönster mot lådan som pinto, duratech måste tydligen ha adapter där. verkar dock som man ska passa sig för tidiga zetech , har hört att de hade stora problem med toppackningar och sönder ärjade toppar på de första årsmodellerna, skulle vara kul om någon som vet mer utvecklade det lite vilka årsmodeller det handlar om etc.
/Micek L _________________ Micke Lundkvist |
||
Re:
Det verkar vara så. Bytte toppackning på en Mondeo för nåt år sen. Där hade packningen varit dålig ett tag, eftersom en topplocksbult var avrostad... Som tur var gick den att skruva ur för hand. Efter bytet kokade motorn tre gånger på knappt en mil, så troligen var det en spricka i toppen också. Den hade gått en bit iofs, över 30 000 mil. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Motor
Läste på Leif Lindströms sida att man hade testat Duratecen i Genetta G20 bilarna men konstaterat att gamla zetecen var snabbare så 2007 orna har zetec. (Leif har sålt 20st nu så det skall bli kul att kolla på dom racen) _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 64 besök senaste veckan (21645 totalt) |