Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avancerad fjädring.
<<   1, 2
4289 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



AndersY skrev:
Den där klarar nog inte ens vanliga slitspår i asfalten.


Det gör inte ens min 75 turbo, och det är min gatbil.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Kan inte bilens marfrigång läggas in på navigatorer så vi sportbilsgubbar kan se vilken väg vi ska ta?

En av poängerna med pushrodstyrning av coiloverpaketet är att man får bort belastningar från A-armarna
i.o.m att belastningen kan läggas närmare hjulet.

Bilen på bilden är ingen enkel sak att få till. Den har en avancerad aerodynamik som dessutom ställer krav på hela konstruktionen. Det är en ensittsbil vilket ger bättre möjligheter att designa framvagnen. Men det blir ändå rätt krångligt med delar som t,ex spindlar, och den måste följas upp i bakvagnen. Den typen a A-armsystem som kommer i fråga är väl inte den lämpligaste för variabel åkhöjd när det kommer till så pass stora skillnader som baninställning och vad som går åt för allmänn väg. Designen görs ju väldigt specifikt för en racingsituation inkluderat åkhöjd. Men det är klart att det går att få den körbar så man kan ta sig till o från någon plats.

om det skall bli en bra bil så måste den designas utifrån uppbyggnad, och framvagnen är lite av en akilleshäl med benutrymme, A-armsdesign och kuggstångsplacering. Själv tycker jag ju att en sådan bil måste svara upp mot vad den ser ut att vara, så det under skalet inte bara blir en massa "så fick det bli" lösningar.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Skulle man inte kunna bygga 2 olika fjädringspaket ett för bana och ett för allmänväg. Luftfjädring är sista utvägen, för bilen ska byggas! Så är det bara Så fort min BMW banbil är färdig ska detta påbörjas.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



CodeDevil skrev:
Skulle man inte kunna bygga 2 olika fjädringspaket ett för bana och ett för allmänväg. Luftfjädring är sista utvägen, för bilen ska byggas! Så är det bara Så fort min BMW banbil är färdig ska detta påbörjas.


Problemet är inte fjädringspaketet, det är hela konstruktionen på bilen. A-armsvinklar och pushrodvippor som får felaktiga vinklar. Hjul som hamnar fel i skärmhusen mm, mm. Allt beroende på att för lång fjädringsväg kan användas. Den aerodynamiska undersidan t,ex diffusorn får komma på undantag om utfjädringen blir lång. Och jag gissar att Du vill ha en snabb bil och en som inte bara SER snabb ut.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Jo, ska man lägga ner sin själ och sånna här summor pengar ska det fan röra på sig ska fundera mer har några idéer jag suttit och skissat på i SolidWorks nu. Tanken är dessutom att den ska vara 2 sitsig. Även om det gör allt mkt svårare.

Hur mkt markfrigång bör en bil ha för allmänväg?

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



CodeDevil skrev:
Jo, ska man lägga ner sin själ och sånna här summor pengar ska det fan röra på sig ska fundera mer har några idéer jag suttit och skissat på i SolidWorks nu.

Hur mkt markfrigång bör en bil ha för allmänväg?


Själv har jag ca: 80mm mitt under bilen på 2,5m hjulbas. Tämligen hård fjädring, och det är struket med normala vägbulor. En del hänger den på .
Sen är det splittern, och här handlar det om det totala överhänget. Ett stort problem som man måste ta hänsyn till är diffusorn. Här gäller det att få passande design så diffusorn kan få en bra form för att inte hänga ut för långt bak på en gatbil, då skrynklar vägguppen garanterat ihop den.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Fan då måste lösa detta. Den SKA byggas. På ett eller annat sätt thats it.

Bygger helt enkelt för 85mm markfrigång. sen får det bli något sätt att sänka den när det är dags för bana.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005
Inlägg: 66



kanske går att lösa med dessa om man bara skall köra kortare sträckor.

http://www.ohlins.com/pdf/productnews/dual_ride_height_system.pdf

_________________
Mattias Nilsson
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Andreas Lidström skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
...köper du Göran M:s två böcker som handlar om chassi...


Va? Finns det #2 också?

Den har jag missat!


2:an avhandlar enbart A-armar.
Inte köpt den än men fick en provtitt på mässan av Göran. thumbs up


Jag skaffade bägge Görans böcker en tid innan mässan och det är mycket intressant läsning, rekommenderar dessa starkt!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Det löser sig nog. Men detta projektet får vänta tills bmwn är klar.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11045



Ett annat enkelt alternativ är duppla infästningspunkter för dämpare/pushrods, då höjer/sänker man lätt bara man har tillgång till en domkraft och skiftnyckel.

Eller så är man lat och införskaffar två uppsättningar hjul med olika diameter.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



DJ skrev:
Ett annat enkelt alternativ är duppla infästningspunkter för dämpare/pushrods, då höjer/sänker man lätt bara man har tillgång till en domkraft och skiftnyckel.

Eller så är man lat och införskaffar två uppsättningar hjul med olika diameter.


om vi tittar närmare på BMW Lmr så är hjulhusen formade runt hjulen pga aerodynamiska orsaker.
Fel storlek på hjulen förstör detta. Större hjul minskar även fjädringsvägen och hjulen kommer att ta i skärmarna. Det gäller även större höjdjusteringar. Konstruktionen är speciell i framändenmed med genomsläpp av luft och en tung barlastplatta i botten. Aluminium-kolfibermonocoque och bärande motor-låda. Jag ser inte att det är realistiskt att bygga en sådan bil och dessutom få den att kunna ändra åkhöjd på ett så pass dramatiskt sätt att det tillåter gatåkning. Man får nog tänka sig rörram, shiluettkaross och en mer "normal" konstruktion för att kunna genomföra arbetet.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Göran Malmberg skrev:
CodeDevil skrev:
Jo, ska man lägga ner sin själ och sånna här summor pengar ska det fan röra på sig ska fundera mer har några idéer jag suttit och skissat på i SolidWorks nu.

Hur mkt markfrigång bör en bil ha för allmänväg?


Själv har jag ca: 80mm mitt under bilen på 2,5m hjulbas. Tämligen hård fjädring, och det är struket med normala vägbulor. En del hänger den på .
Sen är det splittern, och här handlar det om det totala överhänget. Ett stort problem som man måste ta hänsyn till är diffusorn. Här gäller det att få passande design så diffusorn kan få en bra form för att inte hänga ut för långt bak på en gatbil, då skrynklar vägguppen garanterat ihop den.
Göran Malmberg


Jag har ca 65mm under hela bilen mellan axlarna, det funkar om man tänker sig för.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11045



Göran Malmberg skrev:
DJ skrev:
Ett annat enkelt alternativ är duppla infästningspunkter för dämpare/pushrods, då höjer/sänker man lätt bara man har tillgång till en domkraft och skiftnyckel.

Eller så är man lat och införskaffar två uppsättningar hjul med olika diameter.


om vi tittar närmare på BMW Lmr så är hjulhusen formade runt hjulen pga aerodynamiska orsaker.
Fel storlek på hjulen förstör detta. Större hjul minskar även fjädringsvägen och hjulen kommer att ta i skärmarna. Det gäller även större höjdjusteringar. Konstruktionen är speciell i framändenmed med genomsläpp av luft och en tung barlastplatta i botten. Aluminium-kolfibermonocoque och bärande motor-låda. Jag ser inte att det är realistiskt att bygga en sådan bil och dessutom få den att kunna ändra åkhöjd på ett så pass dramatiskt sätt att det tillåter gatåkning. Man får nog tänka sig rörram, shiluettkaross och en mer "normal" konstruktion för att kunna genomföra arbetet.
Göran Malmberg


Det där med hjulen var menat som ett skämt.

Men att förbereda för att snabbt kunna ändra höjd genom olika infästningspunkter tror jag funkar, han ska ju inte åka långresa med bilen, utan oftast 1.5 km till banan.

I extremfallet kan man bygga subframes för hjulupphängningarna som snabbt går att flytta i ramens höjdled.

Inget optimalt, men allt för bana och gata blir en kompromiss.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Göran Malmberg skrev:
CodeDevil skrev:
Skulle man inte kunna bygga 2 olika fjädringspaket ett för bana och ett för allmänväg. Luftfjädring är sista utvägen, för bilen ska byggas! Så är det bara Så fort min BMW banbil är färdig ska detta påbörjas.


Problemet är inte fjädringspaketet, det är hela konstruktionen på bilen. A-armsvinklar och pushrodvippor som får felaktiga vinklar. Hjul som hamnar fel i skärmhusen mm, mm. Allt beroende på att för lång fjädringsväg kan användas. Den aerodynamiska undersidan t,ex diffusorn får komma på undantag om utfjädringen blir lång. Och jag gissar att Du vill ha en snabb bil och en som inte bara SER snabb ut.
MVH
Göran Malmberg


Borde man inte kunna göra dem med utbytbara spindlar, eller spindlar med olika fästhål för spindellederna.
Eventuellt olika fästhål för hjulagertapparna.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus L skrev:
orde man inte kunna göra dem med utbytbara spindlar, eller spindlar med olika fästhål för spindellederna.
Eventuellt olika fästhål för hjulagertapparna.


För att korta ned mitt svar utan att vara speciellt specifik. Vad man än gör med en sådan här bil så kommer den att bli långsammare på banan om man försöker få den att fungera på allmän väg. Men visst,
det går att få till en kul och skapligt fungerandes kompromiss, men det kräver en hel del. Antagligen lägger jag in en annan tankeväxel när jag ser en bil som denna.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



CodeDevil skrev:
Har läst mycket matte men var ett tag sen men det ska nog gå.

Ska bygga en replica på bmw v12 LMR försöka få den igenom en sfro besiktning.

Chassiet har jag inte bestämt mig för än men det blir nog ett rörrams chassi är lite osäker på hur man ska konstruera monochock

Motorn blir en bmw v8 med överladdning och strypt insug osv.

Ska användas flitigt på bana och även kunna användas ute i trafiken om det är genomförbart.


Monocoque chassit hos en BMW LMR är konstruerat precis som de flesta andra monocoque chassier i denna biltyp. Chassit bstår av kolfiberarmerad plast och aluminium bikaka. Chassit utgör också karosseriet på flera ställen och störtbågen bakom föraren. Motor och växellåda används som bärande för bakvagnen. Ett kolfiberchassi är vanligen mera komplicerat än vad det verkar då man använder olika sorts kolfiber och lika fiberriktningar på olika ställen. Gör man en replika och ignorerar detta kan man likaväl göra chassit i aluminium istället.

Att bygga ett aluminiumchassi brukar då istället vara mera realistiskt. Vanligen utgår man då från billetfrästa aluminium bulkheads och sandvich paneler av aluminium och aluminiumbikaka eller annat mellanläggsmaterial.

Det finns en del som bygger replikor av olika gamla tävlingsbilar med monocoque chassi, exempelvis Porsche 956/962. http://members.shaw.ca/p962/p2.html
Citera
Skruva banåkabil
Avancerad fjädring.
<<   1, 2
4289 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande