| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avancerad fjädring.
|
<< 1, 2 4289 besök totalt |
|
Kan inte bilens marfrigång läggas in på navigatorer så vi sportbilsgubbar kan se vilken väg vi ska ta?
En av poängerna med pushrodstyrning av coiloverpaketet är att man får bort belastningar från A-armarna i.o.m att belastningen kan läggas närmare hjulet. Bilen på bilden är ingen enkel sak att få till. Den har en avancerad aerodynamik som dessutom ställer krav på hela konstruktionen. Det är en ensittsbil vilket ger bättre möjligheter att designa framvagnen. Men det blir ändå rätt krångligt med delar som t,ex spindlar, och den måste följas upp i bakvagnen. Den typen a A-armsystem som kommer i fråga är väl inte den lämpligaste för variabel åkhöjd när det kommer till så pass stora skillnader som baninställning och vad som går åt för allmänn väg. Designen görs ju väldigt specifikt för en racingsituation inkluderat åkhöjd. Men det är klart att det går att få den körbar så man kan ta sig till o från någon plats. om det skall bli en bra bil så måste den designas utifrån uppbyggnad, och framvagnen är lite av en akilleshäl med benutrymme, A-armsdesign och kuggstångsplacering. Själv tycker jag ju att en sådan bil måste svara upp mot vad den ser ut att vara, så det under skalet inte bara blir en massa "så fick det bli" lösningar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Skulle man inte kunna bygga 2 olika fjädringspaket ett för bana och ett för allmänväg. Luftfjädring är sista utvägen, för bilen ska byggas! Så är det bara
Så fort min BMW banbil är färdig ska detta påbörjas.
|
||||||
Problemet är inte fjädringspaketet, det är hela konstruktionen på bilen. A-armsvinklar och pushrodvippor som får felaktiga vinklar. Hjul som hamnar fel i skärmhusen mm, mm. Allt beroende på att för lång fjädringsväg kan användas. Den aerodynamiska undersidan t,ex diffusorn får komma på undantag om utfjädringen blir lång. Och jag gissar att Du vill ha en snabb bil och en som inte bara SER snabb ut. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Jo, ska man lägga ner sin själ och sånna här summor pengar ska det fan röra på sig
ska fundera mer har några idéer jag suttit och skissat på i SolidWorks nu. Tanken är dessutom att den ska vara 2 sitsig. Även om det gör allt mkt svårare.
Hur mkt markfrigång bör en bil ha för allmänväg? |
||||||
Själv har jag ca: 80mm mitt under bilen på 2,5m hjulbas. Tämligen hård fjädring, och det är struket med normala vägbulor. En del hänger den på .
Sen är det splittern, och här handlar det om det totala överhänget. Ett stort problem som man måste ta hänsyn till är diffusorn. Här gäller det att få passande design så diffusorn kan få en bra form för att inte hänga ut för långt bak på en gatbil, då skrynklar vägguppen garanterat ihop den. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Fan då
måste lösa detta. Den SKA byggas. På ett eller annat sätt thats it.
Bygger helt enkelt för 85mm markfrigång. sen får det bli något sätt att sänka den när det är dags för bana. |
||||||
|
kanske går att lösa med dessa om man bara skall köra kortare sträckor.
http://www.ohlins.com/pdf/productnew _________________ Mattias Nilsson |
||||||
Jag skaffade bägge Görans böcker en tid innan mässan och det är mycket intressant läsning, rekommenderar dessa starkt! _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
|
||||||
|
Ett annat enkelt alternativ är duppla infästningspunkter för dämpare/pushrods, då höjer/sänker man lätt bara man har tillgång till en domkraft och skiftnyckel.
Eller så är man lat och införskaffar två uppsättningar hjul med olika diameter.
om vi tittar närmare på BMW Lmr så är hjulhusen formade runt hjulen pga aerodynamiska orsaker. Fel storlek på hjulen förstör detta. Större hjul minskar även fjädringsvägen och hjulen kommer att ta i skärmarna. Det gäller även större höjdjusteringar. Konstruktionen är speciell i framändenmed med genomsläpp av luft och en tung barlastplatta i botten. Aluminium-kolfibermonocoque och bärande motor-låda. Jag ser inte att det är realistiskt att bygga en sådan bil och dessutom få den att kunna ändra åkhöjd på ett så pass dramatiskt sätt att det tillåter gatåkning. Man får nog tänka sig rörram, shiluettkaross och en mer "normal" konstruktion för att kunna genomföra arbetet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Jag har ca 65mm under hela bilen mellan axlarna, det funkar om man tänker sig för.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Det där med hjulen var menat som ett skämt. Men att förbereda för att snabbt kunna ändra höjd genom olika infästningspunkter tror jag funkar, han ska ju inte åka långresa med bilen, utan oftast 1.5 km till banan. I extremfallet kan man bygga subframes för hjulupphängningarna som snabbt går att flytta i ramens höjdled. Inget optimalt, men allt för bana och gata blir en kompromiss. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
Borde man inte kunna göra dem med utbytbara spindlar, eller spindlar med olika fästhål för spindellederna. Eventuellt olika fästhål för hjulagertapparna. |
||||||
För att korta ned mitt svar utan att vara speciellt specifik. Vad man än gör med en sådan här bil så kommer den att bli långsammare på banan om man försöker få den att fungera på allmän väg. Men visst, det går att få till en kul och skapligt fungerandes kompromiss, men det kräver en hel del. Antagligen lägger jag in en annan tankeväxel när jag ser en bil som denna. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Monocoque chassit hos en BMW LMR är konstruerat precis som de flesta andra monocoque chassier i denna biltyp. Chassit bstår av kolfiberarmerad plast och aluminium bikaka. Chassit utgör också karosseriet på flera ställen och störtbågen bakom föraren. Motor och växellåda används som bärande för bakvagnen. Ett kolfiberchassi är vanligen mera komplicerat än vad det verkar då man använder olika sorts kolfiber och lika fiberriktningar på olika ställen. Gör man en replika och ignorerar detta kan man likaväl göra chassit i aluminium istället. Att bygga ett aluminiumchassi brukar då istället vara mera realistiskt. Vanligen utgår man då från billetfrästa aluminium bulkheads och sandvich paneler av aluminium och aluminiumbikaka eller annat mellanläggsmaterial. Det finns en del som bygger replikor av olika gamla tävlingsbilar med monocoque chassi, exempelvis Porsche 956/962. http://members.shaw.ca/p962/p2.html |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avancerad fjädring.
|
<< 1, 2 4289 besök totalt |