Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MSD ignition
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (8270 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



MaZ skrev:
Ah, det förklarar en del.

Springer du på den i garaget eller om lusten faller på så är jag tacksam för all info jag kan få. Jag fortsätter att söka vidare och skriver här om jag kommer på hur det funkar.

Jag har sett att man på kartar helt enkelt lindar en ledare runt tändkabeln för att få en signal till instrumentet, det kanske hade funkat. Problemet är väl de där skumma multitändningarna som MSD boxen ger på låga varvtal, lär spöka en del i en normal varvräknare.

Enklast vore ju om man kom på ett bra sätt att använda tach-out på MSD boxen. Funkar den rätt av på några mätare t ex? Autometer?

Autometer har tac som funkar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Abrahamsson skrev:
headline skrev:

Nu kanske jag är lite långsam men menar du att du fick knackindikering mycket senare men MSD än utan?

Så tolkar jag det. Hur kan det komma sig förresten?


Yepp ni har tolkat det rätt. Kunde köra på ett betydligt högre laddtryck med MSD än utan.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

En rolig sak med MSD, har sett en bil komma in i depån med lite lustig motorgång, när vi lyfte huven så såg vi direkt att felet var att fördelaren var i 4 delar, bla spräckt mitt över och allt bara hoppade omkring uppe på motorn, likförbannat gick skiten framåt och hade presterat ett par tiondelar långsammare tid, så nog överbrygger gnistenergin stora gap ibland!!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Cobolt skrev:
En rolig sak med MSD, har sett en bil komma in i depån med lite lustig motorgång, när vi lyfte huven så såg vi direkt att felet var att fördelaren var i 4 delar, bla spräckt mitt över och allt bara hoppade omkring uppe på motorn, likförbannat gick skiten framåt och hade presterat ett par tiondelar långsammare tid, så nog överbrygger gnistenergin stora gap ibland!!


Enlig manualen ska det bli 40.000 volt tills stiften. Min rotor fick en vit beläggning som kom efter mds-boxen.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 155



Vi kör kombinationen MSD och Autometer. Fungerar utmärkt.
Vår erfarenhet är precis som Cobolt skriver att du kan få gnistorna att hoppa i princip hur lång som helst. Ruggig energi...

MVH/ Michael Karpers

_________________
http://www.speedlab.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Tack för det, får bli en Autometer då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Såg att mitt inlägg kan missförstås, ska förtydliga att fördelaren fortfarande var någorlunda på samma plats och bitarna hoppade alltså omkring för att rotorn slog på dom, det var dock ändå helt löjligt långa överslag jämfört med vad man förväntar sig ska fungera och jag har aldrig sett någon annan bli gå framåt utan större påverkan efter ett såpass rejält fördelarras.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



En 6AL har införskaffats som är tänkt att hamna på min 924 turbo.

På burken står det en varning att "solid core" tändkablar inte får användas. Men hur ska man tolka vad "solid core" är? Är det när det är en solid kärna i kablen eller när ledarna är parallella, dvs att det måste vara spirallindande kablar? Mina kablar är alltså en massa tunna koppar(?)trådar som ligger helt parallellt med isolering runt om. Kan jag börja med dessa eller riskerar jag ngt?

_________________
Pär Hylander
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Kan solid core vara en kabel med kolkärna?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 98



Solid kärna utan avskärmning.

_________________
Jocke Glaés
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:
En 6AL har införskaffats som är tänkt att hamna på min 924 turbo.

På burken står det en varning att "solid core" tändkablar inte får användas. Men hur ska man tolka vad "solid core" är? Är det när det är en solid kärna i kablen eller när ledarna är parallella, dvs att det måste vara spirallindande kablar? Mina kablar är alltså en massa tunna koppar(?)trådar som ligger helt parallellt med isolering runt om. Kan jag börja med dessa eller riskerar jag ngt?



Jocke G. skrev:
Solid kärna utan avskärmning.


Så du menar att parallella tunna trådar inte är en solid kärna, eller? oavsett så menar du att skärm i tradiotionell betydelse industriell elinstallation behövs?

Vad händer om man inte har det?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:
En 6AL har införskaffats som är tänkt att hamna på min 924 turbo.

På burken står det en varning att "solid core" tändkablar inte får användas. Men hur ska man tolka vad "solid core" är? Är det när det är en solid kärna i kablen eller när ledarna är parallella, dvs att det måste vara spirallindande kablar? Mina kablar är alltså en massa tunna koppar(?)trådar som ligger helt parallellt med isolering runt om. Kan jag börja med dessa eller riskerar jag ngt?



Jocke G. skrev:
Solid kärna utan avskärmning.


Så du menar att parallella tunna trådar inte är en solid kärna, eller? oavsett så menar du att skärm i tradiotionell betydelse industriell elinstallation behövs?

Vad händer om man inte har det?


Jag fick aldrig ngt svar så jag tjatar lite

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Jag funderade inte så mycket utan provade istället, funkade fint med de tändkablarna jag hade och de var inhandlade på närmsta bildelsaffär och inget fancy. På nuvarande bil satt boxen i när jag köpte den och det sitter MSD kablar med.
Det som händer är väl att man får en sjuhelvetes radiostörare som kan ställa till det lite för insprutningen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Intressant detta.

Jag har ett MSD 6al till min Opel.

Enligt tg-motor så måste man bygga om fördelaren, jag vill inte köra med triggerskiva.

Hur ska man modifiera fördelaren?

Ursäkta om jag ger en dålig beskrivning, är kass på tändsystem!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



okey så lägger jag in en bmw fråga här... på senare m20's sitter det triggerskiva för motronicen, 2-60 lr vad dom heter.. sen sitter det toppfördelare isf blockfördelare...

går det att använda tex msd tändning med megasqiurt och toppfördelaren? inte för att jag tänker bygga MS i sommar för nu vill ja bara ha ihop e30in så ja får ut den på ngn konbana...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MaZ skrev:
Jag funderade inte så mycket utan provade istället, funkade fint med de tändkablarna jag hade och de var inhandlade på närmsta bildelsaffär och inget fancy. På nuvarande bil satt boxen i när jag köpte den och det sitter MSD kablar med.
Det som händer är väl att man får en sjuhelvetes radiostörare som kan ställa till det lite för insprutningen.


Jag är inte rädd för ta risken att bilen inte går bra, med jag är för mesig för ta risken att grilla upp den relativt dyra msd-boxen pga jag ignorerade en tydlig varning!

En sak jag hört är att det är tändkabel med resistans mellan innan tändstiftet på ngt Kohm som behövs?

_________________
Pär Hylander
Citera
Skruva banåkabil
MSD ignition
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (8270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande