Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Biltema fälgar?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3414 totalt)
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Jag snackade med en ansvarig person på Biltema om just detta då jag var där senast och han hävdade att fälgarna har bra kvalitét och tillverkas i samma fabrik som en annan känd stor tillverkare. Han vägrade dock berätta vilken tillverkare det är.

Priserna de kan hålla beror nog antagligen på stora volymer och låga marginaler, precis som så många andra varor hos biltema.

apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Så konstigt är det ju inte. De har mindre marginaler och kvaliteten är väl densamma som andra mindre kända fälgar. Det finns väl 15" för 6-700kr att köpa i varenda gummiaffär?. Det är lågtrycksgjutna kontruktioner, sitter på varenda standardbil (o många rejsa-bilar). Det är mitt tips iaf.

A master of going faster!
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004

Citat:
Möjligtvis att fälgarna flexar något mindre.

Alu fälgar flexar väl inte? Inte det minsta enligt mej iallafall. Men jag är ju inte fysiker.

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

ossie k skrev:
Citat:
Möjligtvis att fälgarna flexar något mindre.

Alu fälgar flexar väl inte? Inte det minsta enligt mej iallafall. Men jag är ju inte fysiker.

jo alu kan väl visst flexa, det kan man iaf med en stång av alu typ, men gjutna saker kanske spricker istället?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
C

Här sen Feb 2003

för att gå lite förnuftigt och logiskt i frågan om de är bra eller inte:

för det första: hur tillverkas fälgar? för det första så gjuts de. den gjutningsformen borde rimmligen göras med en mall och den mallen brukar inte ändra på sig. så fälgarna lär inte vad skeva eller så då man inte gör en mall eller gjutning som inte är korrekt...

sedan så lär alla fälgar åka in i en CNC fräs och CNC svarv. skriver man program fel om man ska köra igenom 1000-tals fälgar? det lär inte ske.

ok att de väger lite mer då det inte lagts ner allt för mycket tid på desigt och att råvaran lär vara lite billigare men hur ser ett par volvo V40-S40 BBS fälgar ut? är nog garanteras samma material och de lär väga rätt mycket de me... (för att bara ta ett exemel.) eller hur är det med BMW:s standard fälgar? osv osv osv..

bryr man sig inte så mycket om vikt, eller känner ingen skillnad på tot 8 kg i ofjädrad vikt (vilket de flästa inte lär känna, trotts vilket forum jag skriver på nu) så är det ypperliga fälgar att köra hårt med på bana osv.. Oj, jag körde av och knäckte en över en kerb för att jag styrde ifrån färdriktningen för mycket. 500 kr senare så har man en ny fälg igen..

eller så kollar man efter begangade lite lättare...

mvh C

Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Niklas Falk skrev:
Andreas Millbro skrev:
Att göra ett seriöst test på detta tycker jag låter som en mycket bra ide. Skulle vara mycket intressant att läsa. thumbs up Gärna i kombination med att även testa en större fälg och ett däck med lägre profil.
Jag har för mig att Bilsport testade 15" mot 17" i Superstage med Kadetten. Jag minns tyvärr inte resultatet. Intresset låg mest i att se om "lågprofil" är bättre om jag minns rätt.

Helst skall ju slingan vara lite oslät så att ofjädrad vikt spelar in mera. Men då kommer man ju in på frågeställningen om det går att tuna dämparna så att nackdelen med den större ofjädrade vikten bli mindre (dvs är optimal dämparsetting med de två fälgtyperna är olika?).

om jag minns rätt skrev det inget offentligt om det annat än att dem testade. Sen ha rjag också för mig att det var 205 bredd på 15-tummare och jag vet att det var 225 på 17 tummarna. Bara den breddskillnaden kommer ju förvränga resultaten en hel del.

Hörde även nåt (klassiska fågel som viskade i öret ) om att vad dem skrev i tidningen och vad tidtagningen hade visat inte riktigt vara samma sak

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jonas Jonsson skrev:
Hörde även nåt (klassiska fågel som viskade i öret ) om att vad dem skrev i tidningen och vad tidtagningen hade visat inte riktigt vara samma sak
Det är ju inte alltid som torra fakta skapar den mest läsvärda storyn...

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Något måste det vara, jag kan inte acceptera att det bara är "feltemastämplat" som gör det billigt [/quote]

Det är väl inte så konstigt det ju varumärket och designen fabrikanterna kan ta betalt för. Det gäller fälgar så väl som kläder eller kylskåp.

/Johan B

Sverige
Här sen Aug 2003

Inte så konstigat att det är billigt.

Vissa varor & märken finns det ruskiga marginaler på
titta på ett par märkes jeans bara 50 % rabatt &
ändå tjänar man fina pengar på dom.

Det är bara att acceptera varumärken kostar
du säljer en känsla/upplevelse inte nödvändigtvis
bättre kvalitet.

Inte sagt att allt "feltema" säljer är bra dom har
både fina varor & riktiga bottennapp.