Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur vet man var man ska börja med stötdämpare och fjädrar?
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (8345 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

fuling skrev:
Vikterna kan man uppskatt rätt bra som som start och uppdatera efter som.

Kan hörnvikterna på en högerstyrd, rejält lättad bil med bur vara något att ha? Jag kan kolla om jag hittar dom igen.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Hittade siffrorna, tror dock det är utan förare och jag vet inte hur mycket soppa det är i tanken. Fast det kanske duger om man bara vill ha något att räkna med.

Vänster fram: 326Kg
Höger fram: 312Kg
Vänster bak: 275Kg
Höger bak: 298Kg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Alexi:
Bra början.
Vad väger bilen std?
Viktfördeling std?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Enligt mina papper väger bilen 1380 kg, men jag har tyvärr inte vägt den själv. Den lär väl bli kanske 100 kg lättare med bl.a. inredningen utkastad, plasthuv, plastruta, men 30 kg bur.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Enligt mina papper väger bilen 1380 kg, men jag har tyvärr inte vägt den själv. Den lär väl bli kanske 100 kg lättare med bl.a. inredningen utkastad, plasthuv, plastruta, men 30 kg bur.

Min väger ganska precis 1380 med mig i.
Men då har den AC, bensinvärmare, baslåda, stort reservhjul, originaldomkraft och hela faderullan.
Hittills jag lämnat baslåda (nej det är inte jag som satt i den, satt i när jag köpte den) och reservhjul i vid bankörning för att få bilen lite mindre understyrd. Ska testa att kasta ur dom i år.
Brorsans vägde 1360 (ingen baslåda och bensinvärmare)

Rena bly klossarna.

Som jämförelse väger brorsans nya S14a racing edition också 1360. Ändå känns det som en större bil.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Har du automat, Lennart?
(Vad jag vet är det bara automaterna som har en tjänstevikt på 1380Kg, resten brukar ha 1350, 1360 eller 1370Kg lite beroende på(förutom importbilarna som kan ha fantasilåga siffror).

Viktfördelningen är 52/48.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Har du automat, Lennart?
Näe, inget konstigt förutom AC och ingen taklucka. Importerad i höstas.

Ronneby
Här sen Sep 2003

Alexi Törnqvist skrev:
(förutom importbilarna som kan ha fantasilåga siffror)

Å andra sidan brukar det väl oftast vara importbilarna som har vikter som stämmer. De vägs ju av bilprovningen och är inga fusksiffror från biltillverkarna som ju tyvärr är alltför vanligt. Fast det brukar ju vara tvärtom, dvs att importbilarna har högre vikt i sina papper jämfört med de svensksålda.

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Joakim Winkler skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
(förutom importbilarna som kan ha fantasilåga siffror)

Å andra sidan brukar det väl oftast vara importbilarna som har vikter som stämmer. De vägs ju av bilprovningen och är inga fusksiffror från biltillverkarna som ju tyvärr är alltför vanligt. Fast det brukar ju vara tvärtom, dvs att importbilarna har högre vikt i sina papper jämfört med de svensksålda.

Märkligt, jag har nämligen sett importerade bilar där det står 1250Kg. Kanske är det att man inte alltid hållt på med vägning, eller så har bilprovningen varit slarviga?

Det förklarar iaf varför Lennarts bil väger 1380Kg.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Skulle inte lita blint på bilprovningens sätt att räkna tjänstevikt. Undrar fortfarande hur han fick min Renault som vägde 826 kg med halvtank utan förare att få en tjänstevikt på 940 kg. Borde snarare vara i trakten av 920 kg.

Han frågade om tankvolym och hur mycket som var i tanken vid vägningen.
Bilprovningen i Västberga där man regbesiktigar importbilar har iaf en rätt bra våg som väger varje hörn separat.

Att mäta hur mycket man har lättat bilen utifrån vad den har för tjänstevikt orginal känns mindre exakt. Bättre att väga den före och efter eller att väga allt man kastar ut. 1380 kg känns tungt. Är ju som en Volvo v40 ungefär

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Hur går det? Har du kommit fram till någonting?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Jag och fuling var och mätte i garaget häromdagen. Han ringde alldeles nyss och efterfrågade måttet mellan kulbultarna vid hjulet bak. Tyvärr kan jag inte mäta det idag...

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Jag och fuling var och mätte i garaget häromdagen. Han ringde alldeles nyss och efterfrågade måttet mellan kulbultarna vid hjulet bak. Tyvärr kan jag inte mäta det idag...

Tur att jag har en bakvagn bredvid mig här då.
130cm fick jag det till. Fast det måttet är väl liiite beroende av vinkeln på den där triangellänken, men jag vet inte om det spelar så stor roll(min bakvagn står annars direkt på golvet på bromsskivorna som är 266mm, så fuling kan nog få fram rätt vinkel den vägen om ni har alla andra mått).
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det är cc måttet mellan kulbultran i spinden.
De sitter vertikalt åvnaför varndra på ett cc i krokarna bromsköldens diamter.

EDIT:
Lennart:
Mät höjden från taket till marken.
varför???
Jo ca ca 40% av detta mått ligger CGH

EDIT2:
Axelavstånd=????

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
200sx.nu skrev:
Mått & vikt Längd 4535mm, bredd 1690mm, höjd 1290mm, axelavstånd 2475mm, spårvidd 1465mm fram och bak, bagageutrymme 214liter, tjänstevikt 1360kg (1380kg med automat), viktfördelning fram/bak 52%/48%, tankrymd 60 liter.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag har gjort ett första överslag
ca ca 2,2grd kränging vid ca 1,15g med ett överskått på grepp bak.
Det behövs för drivningen.

Jag sänkte bilen 45mm, då blir rc på en vättig nivå
ca rc=45mm fram och ca 55 bak.

CGH uppaskattat till ca 500mm (1290-45)*0,4

Däck:
225 R-däck runt om. (jag gissat)

m=1280
ofjädrat=40kg/hjul
vikt fram 52%

Fjädar:
Fram 8kg/mm --> 78,5N/mm (2,5Hz)
Bak 6kg/mm --> 58,9N/mm (2,3Hz)
Fram MR=0,95
bak MR=0,96

Förvånansvärt bra balans.
En e 2 justerbara krängare så är man hemma.

std fjädar
fram 15,6N/mm
bak 19,6N/mm

Äckelsats: ca +25%
20N/mm
25N/mm

Sigtuna
Här sen Nov 2003

fuling skrev:
Det är cc måttet mellan kulbultran i spinden.
De sitter vertikalt åvnaför varndra på ett cc i krokarna bromsköldens diamter.

Nu hänger jag inte alls med på vad du menar, så jag tog en bild:

Det enda ovanför nedre kulbulten är ju den där... eh, grejen. Inte för att jag vet den är bra för, men det är väl ingen kulbult?
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

fuling skrev:
Jag sänkte bilen 45mm, då blir rc på en vättig nivå
ca rc=45mm fram och ca 55 bak.

Vad behöver man göra på bakvagnen om man vill ha bilen lägre(när det gäller framvagnen vet jag ju redan)?

Vet du annars hur det kan komma sig att bilen gärna växlar mellan över- och understyrning på ett lite oberäknerligt sätt? Jag tror inte jag är ensam om att ha lagt märke till det, så jag hoppas det inte bara handlar om en dåligt optimerad köttklump bakom ratten.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Aha, det var så det såg ut där thumbs up
Ner vid det röda sträcket upp till cc på den vänstar gummibussingen.
Den högra är toestaget.
Hmm vänta lite är inte ski... upp och ner???
Fa... jag kommer inte ihåg hur det såg ut

Citat:
Vet du annars hur det kan komma sig att bilen gärna växlar mellan över- och understyrning på ett lite oberäknerligt sätt? Jag tror inte jag är ensam om att ha lagt märke till det, så jag hoppas det inte bara handlar om en dåligt optimerad köttklump bakom ratten

Jag har mina aningar om vad pendlingen mellan under/överstyringan kan komma sig av.
Men först vill se mer av hjulupphängningen.
Lennart, skrik till när du skall mecka bakvagn.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Nä, upp och ned är den inte. Höger i bilden är framåt på bilen(det är alltså spindeln på förarsidan). Vänstra bussningen blir där den "runda" länkarmen skall sitta, den som stötdämparen går igenom. Måttet från kulbulten till den fick jag till 220mm.

Jag måste dock säga att jag är lite osäker när det gäller att ta sådana här mått. Det blir ju liksom lite skillnad beroende på var jag sätter måttbandet. Rent spontant kändes det bäst att mäta från kanten där jag markerat med en grön prick i bilden, till mitten av hålet där bussningen sitter. Du får skälla på mig om jag är trög och kass på att ta mått.

Jag har annars en till bakvagn liggandes i garaget inne i stan, ifall det skulle vara något ni vill kika på. Jag vet inte om ni har så stor nytta av det, när ni verkar ha dom flesta mått och så, men skulle det vara något är det bara att hojta till.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Alexi:
Bilden börjar klanra i mitt pall.

om du stoppar i en skruv, något runt, i den vänstar bussninen och mäter ca 90grd mot den ner till den gröna pricken. Vad blir måttet???

Hur vet man var man ska börja med stötdämpare och fjädrar?
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (8345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande