| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vikt väktarna?
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3475 totalt) |
Jag har för mig det var någon i 200sx-klubben som visade ett bromspapper på sin motorn där den gav ~500 kusar. Jag är inte helt säker på effekten(över 400hk var det iaf), men effektkurvan såg väldigt fin ut trots den höga effekten. Ganska lättkörda hästar alltså(om nu något kan räknas som lättkört vid dom effekterna). Nu har jag inte jättebra koll på trimm till just SR20DET, men en gissning är att man kan bygga en sån motor för strax över 100k. Gränserna för vad växellådan tål börjar dock pressas ordentligt så helst skall man nog ha en förstärkt drevsats för att det skall funka bra, och det är inte billigt. Annars är ju Cassius inne på höga varvtal och från vad jag hört är inte SR20DET;n så värst varvvillig(iaf inte jämfört med CA18DET). Men själv har jag aldrig kört med en sån motor så jag vet inte. Motorn väger annars i runda slängar 230Kg inkl. växellåda. Jag vet inte om det är lätt, men tänk på att det tillkommer en del vikt när man trimmar. [quote=Cassius]de ska låta övergrönjöligt vasst helst![/quote] Det brukar inte vara något problem med boxermotorer.
|
||||
STI finns att köpa i Sverige, Forrester och WRX har en annan spec på motorn. om du vill ha starta bygget med 3-400hk och sen öka gradvis, så är det en STI motor du ska skaffa, en sådan kan klara ditt första delmål rent maskinellt med små modifikationer. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
De var väl de jag anade :P hehe. Men Forrester och WRX, vad skiljer de motorerna mot STi'ns då? Är de samma "grund" motor, samma vev, samma toppar? Är de bara kammar, stakar, kolvar som skiler är de ju rätt lungt då sånt ändå ska bytas ut så småningom
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Stakarna och kolvarna skiljer sig iaf, men det finns en möjlighet att det rör sig om samma grundkonstruktion i övrigt och den möjligheten är väl värd att undersöka om du ska sikta på massa mos redan från byggstart. Skulle dock som sagt rekommendera dig att inhandla en STI motor på en gång, är grejjorna rakt av utbytbara med WRX motorn så kan du sälja dessa prylar till en wrx ägare när du känner för att gå upp i trimnivå och du har redan från början en motor som klarar dina första effektmål.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
varför inte bygga mittmotor när man endå håller på.. trollspeed saab motor o låda kan ju inte ta så stor plats, eller en volvo 5a för den delen.
|
||||
Tänk om jag inte vill fuska på de sättet då? :P D blev de allt knepigt!! hehe
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
||||
Det är bra det. Tänkte om du inte skulle bygga om så mycket i framändan. Jag vet av egen erfarenhet att det är tight på min gamla subaru. Tvivlar på att de nyare motorerna är mycket smalare. Som sagt allt går med lite vilja! Lycka till Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vikt väktarna?
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3475 totalt) |