Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Är dessa dämpare bra eller..?? (Praktikfall)
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (22509 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Lastvariatioenrna över ett svep mellan 1-19Hz med ampletuder på 1-21mm.
Lastv. är ett förhållande till m*g(hörnvikt)
Heldragen neråt
Sträckat uppåt


o-klick


16-klick


16-klick + ökning på 1,5ggr



Vad sägs????????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Är lite osäker hur jag ska läsa detta.
Enligt dämpardiagrammen så är 0-click det hårdaste läget, i det sista diagrammet står det 16 click + ökning 1,5 ggr. Då borde du ha 16 click som det hårdaste läget?

Visar diagrammen hur mycket marktrycket i ett däck varierar när du kör över sinusformade gupp (eller kanske när fjädringen tvingas till sinusformad rörelse)?
0 skulle alltså innebära att marktrycket alltid är m*g och 1 att marktrycket varierar mellan 0 och 2*m*g?

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm jag i ett nötskal
ok 16-klick = håradst(mäst däpning) i digramen

edit:
0=m*g
1=på heldragen linje= 2*m*g
1=på sträckad flygburen= m*g=0 Allså sträcka linje är igenligen negativ.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



[4. Jag har ju möjlighet nu att få lite hjälp här i tråden men det är sista utvägen. När det gäller dessa AVo dämpare så vet jag att Eva Dürholt kör med liknande på sin 931 och hon är inte långsam (men hur de egentligen funkar är en annan historia).
]

Jo vi har sådana på Evas bil o dom räcker inte till, såg du inte bilen på Ljungbyhed

_________________
Otto Dürholt
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

otto.D
= bilen eller?
Tycker gubben borde vara lessen i så fall

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129


Trådstartare
otto.D skrev:
[4. Jag har ju möjlighet nu att få lite hjälp här i tråden men det är sista utvägen. När det gäller dessa AVo dämpare så vet jag att Eva Dürholt kör med liknande på sin 931 och hon är inte långsam (men hur de egentligen funkar är en annan historia).
]

Jo vi har sådana på Evas bil o dom räcker inte till, såg du inte bilen på Ljungbyhed


Du har så rätt otto, tänkte inte på det..
Ljungbyhed är en gaska guppig bana och som din smily antyder var er bil lite gungig. Era erfarenheter verkar stämma överens med profetsiorna tidigare i tråden d.v.s. ett bredare justerspann hade varit önskvärt.

Johan -> tusen tack för att du tagit dig tid att räkna på grejjerna . Nu behöver jag lite tid att fatta dina diagram också (det behöver sjunka in lite).

I vilket fall verkar det som dessa dämpare inte riktigt kommer passa min bil som de är. Jag spekulerar över avsaknaden av diffbroms på min bil och borde inte returen påverka greppet??? Så tar vi ottos erfarenheter och Jonas kommentar (nu är jag inte inläst på Görans bil och hur pass olik den är min) så behöver jag en dämpare som har 1:1 eller 2:1 och med ett större justerspann. Är min slutledning helt åt pepparn???

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Johan räknar, ritar och visar.


Där fick vi ngt att bita i...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Eddie:
Stirra dig inte blind på 1:1, 2:1 eller vad det nu kan vara.
Mycket beror på hur och var i kurvna man tittar:

Nu får vi vänta och se vad spax har ställt till med

_________________
Johan Sjölinder
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10577



Det är riktigt lärorikt att följa den här tråden!

_________________
Anders Hansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Editerat:
Nytt diagram som stämmer bättre.(mina läs missar fixade )
Jag tog och körde Görans Pantera bak.




ps
Göran
Citat:
Min bil ligger på 470 fram och 700 bak.


Vad då 470 och 700 Bananer, päron eller????

Ja ja jag vet det var fjäderhårheter i äckelsorter
Det tog ett ta att komma på

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:


ps
Göran
Citat:
Min bil ligger på 470 fram och 700 bak.


Vad då 470 och 700 Bananer, päron eller????

Ja ja jag vet det var fjäderhårheter i äckelsorter
Det tog ett ta att komma på


Näääe, det var inta värsta modellen på sifferangivelser. Dock inte N, men väl kilogram.
Jag jämförde Porschens vikt-förhålande mot Panterans. Så det skiljer 50kg på min bakvagn
och ena änden på Porschen. Fjädrarna tog jag som sagt inte med.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

opps, jag och läsa
Men det sämmer rätt hyfsat ändå

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det vi jobbade på var bl,a utfjädringen när jag körde över olika höga bulor i vägen.
Den softare utfjädringen gör att greppet återvinns snabbare efter "bulan". Därför
får kompressionen ta mer äv dämpningen, hjulet tvingas ändå in, men till priset
av en något "stötigare" känsla. Men de känslorna bryr vi oss inte i, i den här klubben.

Nu blir min bil lite annorlunda i alla fall eftersom mina däck är lite högre i profil och
har större acceptans över ojämnheterna, så inställningen är inte alltför tillspetsad.
Samt att finns inte den typen av ojämheter på banan så kan en annan inställning
vara att föredraga. Man kan t,ex använda dämparna för andra ändamål lite friare.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



fuling skrev:
otto.D
= bilen eller?
Tycker gubben borde vara lessen i så fall


Jo den borde varit ledsen, men tyckte den studsade så "passande"

_________________
Otto Dürholt
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Göran:
Har du en aning om vad dina däck har för fjäderkonstant??

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Göran:
Har du en aning om vad dina däck har för fjäderkonstant??

om Du ger mig lite tid så ska jag se om jag kan mäta det.
Men jag är tämligen säker på att det påverkar, när det gäller den typen
av "snabba" gupp. Hur som helst, ställer jag åt returen tillräckligt så
vandrar bilen sidledes.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag skall väll lägga in en brasklapp bak pga att jag inte har riktigt koll på MR
Vad har en 964 för MR bak?

EDIT:
Nu kurva bak inlagd med lite mer rätt MR.
Sparde den gamla så man kan se skilnden.

Porche 964 Cup



FRAM:


BAK:
Kurva rätt MR, hmm minder fel menar jag

Gammal med fel MR.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Är inte säker vad man törs tolka ut ur diagrammen. "Puckeln" vid låga frekvenser (upp till några Hz) borde väl visa egenskaperna vid ändringar i styrutslag, alltså instyrning i kurva. 964 dämparna verkar ha en högre dämpning i detta område (bättre styrrespons?) jämfört med dämpningen vid högre frekvens. Man törs nog inte dra några slutsatser om allmän hårdhet AVo vs 964 om du är osäker på MR.

Visst har jag fattat beräkningarna rätt, du tvingar hjulet till en sinusformad rörelse med en viss amplitud med karossen fastlåst i en punkt och beräknar kraften som krävs för att åstadkomma detta? Eller har du en mer avancerad modell där du låter bilens tyngdpunkt röra sig när den påverkas av krafterna?

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag är ute och åker på en enhjulig porche rakt fram över ett gäng gupp i form av en sinuskurva med olika apleteuder och hastighet.
Nix karrosen åker upp och ner den också.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129


Trådstartare
Ja, nu har jag suttit och studerat kurvorna Johan har producerat och nu ger jag mig. Jag behöver hjälp att förstå dem. (Jag får be om ursäkt för att jag är så trög ).
fuling skrev:
Jag är ute och åker på en enhjulig porche rakt fram över ett gäng gupp i form av en sinuskurva med olika apleteuder och hastighet.
Nix karrosen åker upp och ner den också.


Så långt är jag med men vad är det kurvan visar?? Är det vad hjulet känner (markkontakt) eller karossrörelser (jag kan vara helt ute här)?? Y-axeln är jag inte riktigt införstådd med vad den skall visa.

Tyvärr har jag inte fått någon graf från GAZ än men jag mailade AVo och frågade om det är möjligt att få tillverkat en liknande dämpare med egna specar. Jag fick svar att det är inga problem, dessutom kostar det inget extra thumbs up .

Detta gör att vi även kan vända på frågan, vad skall jag ha för spec?? Nu misstänker jag att det finns begränsingar i vad man kan önska men om man utgår med den ursprungliga dämparens karraktär, hur skall en vettig dämpare då se ut till min bil??

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Y-axel:
Noll på y-axen är den belsting som finns mellan mark ock däck när bilen står still på en plan yta.

1 för heldragen linge är en dubbling av lasten mellan hjul och mark.
1 för sträckad är noll last mellan däck och mark.
Den skräckade linjen borde igenligen vara negativ men jag vände täcken på den.
Det spar utrymme och lättre att se förhållandet mellan min(skräckad) och max(heldragen) värderna för en spesifik ampletud på en spesefik frekven/hastighet.

Allså vi bollar med +- m*g.

Vad vi vill ha är så små lastvariationer som möligt, konstigt va?
och ett så konsekvent petende på lastvariatinena som möligt.
Hmm, nu är jag på hal is och vinglar
Jag kan åt HE.. för lite.

Eddie:
En vild gissing att de skulle ta mig ca 40timmar att ta fram en dämpar kurva från ett blankt papper.
och då vet jag fortfande INTE om jag är helt rätt ute. Men det blir i alla fall inget pilk sänke i alla fall
Mao användbart
Att mata in en dämpargraf och köra en simuleing tar därimot inte så lång tid.
Därav vill jag ha dämparkurvor.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Är dessa dämpare bra eller..?? (Praktikfall)
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (22509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande