Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (22509 totalt) |
Lastvariatioenrna över ett svep mellan 1-19Hz med ampletuder på 1-21mm.
Lastv. är ett förhållande till m*g(hörnvikt) Heldragen neråt Sträckat uppåt o-klick ![]() 16-klick ![]() 16-klick + ökning på 1,5ggr ![]() Vad sägs???????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Är lite osäker hur jag ska läsa detta.
Enligt dämpardiagrammen så är 0-click det hårdaste läget, i det sista diagrammet står det 16 click + ökning 1,5 ggr. Då borde du ha 16 click som det hårdaste läget? Visar diagrammen hur mycket marktrycket i ett däck varierar när du kör över sinusformade gupp (eller kanske när fjädringen tvingas till sinusformad rörelse)? 0 skulle alltså innebära att marktrycket alltid är m*g och 1 att marktrycket varierar mellan 0 och 2*m*g? _________________ Tomas Lindbäck |
||||
[4. Jag har ju möjlighet nu att få lite hjälp här i tråden men det är sista utvägen. När det gäller dessa AVo dämpare så vet jag att Eva Dürholt kör med liknande på sin 931 och hon är inte långsam (men hur de egentligen funkar är en annan historia).
] Jo vi har sådana på Evas bil o dom räcker inte till, såg du inte bilen på Ljungbyhed ![]() _________________ Otto Dürholt |
||||
Du har så rätt otto, tänkte inte på det.. ![]() Ljungbyhed är en gaska guppig bana och som din smily antyder var er bil lite gungig. Era erfarenheter verkar stämma överens med profetsiorna tidigare i tråden d.v.s. ett bredare justerspann hade varit önskvärt. Johan -> tusen tack för att du tagit dig tid att räkna på grejjerna ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I vilket fall verkar det som dessa dämpare inte riktigt kommer passa min bil som de är. Jag spekulerar över avsaknaden av diffbroms på min bil och borde inte returen påverka greppet??? Så tar vi ottos erfarenheter och Jonas kommentar (nu är jag inte inläst på Görans bil och hur pass olik den är min) så behöver jag en dämpare som har 1:1 eller 2:1 och med ett större justerspann. Är min slutledning helt åt pepparn??? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
||||
Editerat:
Nytt diagram som stämmer bättre.(mina läs missar fixade ![]() ![]() Jag tog och körde Görans Pantera bak. ![]() ps Göran
Vad då 470 och 700 Bananer, päron eller???? Ja ja jag vet det var fjäderhårheter i äckelsorter ![]() ![]() Det tog ett ta att komma på ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Näääe, det var inta värsta modellen på sifferangivelser. Dock inte N, men väl kilogram. Jag jämförde Porschens vikt-förhålande mot Panterans. Så det skiljer 50kg på min bakvagn och ena änden på Porschen. Fjädrarna tog jag som sagt inte med. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det vi jobbade på var bl,a utfjädringen när jag körde över olika höga bulor i vägen.
Den softare utfjädringen gör att greppet återvinns snabbare efter "bulan". Därför får kompressionen ta mer äv dämpningen, hjulet tvingas ändå in, men till priset av en något "stötigare" känsla. Men de känslorna bryr vi oss inte i, i den här klubben. Nu blir min bil lite annorlunda i alla fall eftersom mina däck är lite högre i profil och har större acceptans över ojämnheterna, så inställningen är inte alltför tillspetsad. Samt att finns inte den typen av ojämheter på banan så kan en annan inställning vara att föredraga. Man kan t,ex använda dämparna för andra ändamål lite friare. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
om Du ger mig lite tid så ska jag se om jag kan mäta det. Men jag är tämligen säker på att det påverkar, när det gäller den typen av "snabba" gupp. Hur som helst, ställer jag åt returen tillräckligt så vandrar bilen sidledes. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag skall väll lägga in en brasklapp bak pga att jag inte har riktigt koll på MR
Vad har en 964 för MR bak? EDIT: Nu kurva bak inlagd med lite mer rätt MR. Sparde den gamla så man kan se skilnden. Porche 964 Cup ![]() FRAM: ![]() BAK: Kurva rätt MR, hmm minder fel menar jag ![]() ![]() Gammal med fel MR. ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Är inte säker vad man törs tolka ut ur diagrammen. "Puckeln" vid låga frekvenser (upp till några Hz) borde väl visa egenskaperna vid ändringar i styrutslag, alltså instyrning i kurva. 964 dämparna verkar ha en högre dämpning i detta område (bättre styrrespons?) jämfört med dämpningen vid högre frekvens. Man törs nog inte dra några slutsatser om allmän hårdhet AVo vs 964 om du är osäker på MR.
Visst har jag fattat beräkningarna rätt, du tvingar hjulet till en sinusformad rörelse med en viss amplitud med karossen fastlåst i en punkt och beräknar kraften som krävs för att åstadkomma detta? Eller har du en mer avancerad modell där du låter bilens tyngdpunkt röra sig när den påverkas av krafterna? _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Ja, nu har jag suttit och studerat kurvorna Johan har producerat och nu ger jag mig. Jag behöver hjälp att förstå dem. (Jag får be om ursäkt för att jag är så trög
![]()
Så långt är jag med men vad är det kurvan visar?? Är det vad hjulet känner (markkontakt) eller karossrörelser (jag kan vara helt ute här)?? Y-axeln är jag inte riktigt införstådd med vad den skall visa. Tyvärr har jag inte fått någon graf från GAZ än ![]() ![]() ![]() ![]() Detta gör att vi även kan vända på frågan, vad skall jag ha för spec?? Nu misstänker jag att det finns begränsingar i vad man kan önska men om man utgår med den ursprungliga dämparens karraktär, hur skall en vettig dämpare då se ut till min bil?? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Y-axel:
Noll på y-axen är den belsting som finns mellan mark ock däck när bilen står still på en plan yta. 1 för heldragen linge är en dubbling av lasten mellan hjul och mark. 1 för sträckad är noll last mellan däck och mark. Den skräckade linjen borde igenligen vara negativ men jag vände täcken på den. Det spar utrymme och lättre att se förhållandet mellan min(skräckad) och max(heldragen) värderna för en spesifik ampletud på en spesefik frekven/hastighet. Allså vi bollar med +- m*g. Vad vi vill ha är så små lastvariationer som möligt, konstigt va? ![]() och ett så konsekvent petende på lastvariatinena som möligt. Hmm, nu är jag på hal is och vinglar ![]() Jag kan åt HE.. för lite. Eddie: En vild gissing att de skulle ta mig ca 40timmar att ta fram en dämpar kurva från ett blankt papper. och då vet jag fortfande INTE om jag är helt rätt ute. Men det blir i alla fall inget pilk sänke i alla fall ![]() Mao användbart ![]() Att mata in en dämpargraf och köra en simuleing tar därimot inte så lång tid. Därav vill jag ha dämparkurvor. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (22509 totalt) |