Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6258 besök totalt |
Hmm sportbil är väl en obestämd definition?
Alltså var och en bildar en personlig uppfattning om vad en sportbil är. Diskussionen på CAR:s hemsida var hemsk. Min uppfattning är att en sportbil behöver inte ha en massa hästkrafter, den kan ha tak, den kan i vissa fall ha 4 dörrar (nja), den kommer alldrig att heta saab eller volvo, den är byggd för att köras, inte för att åka i. Bästa exemplet på vad jag själv har kört är Alfa Romeo (gtv) Bertone Coupé. En sådan körde jag min bror i på hans student i somras. Den är bullrig, den har ett förgasar ljud som man får stånd av, trång, liten, lätt, inte speciellt många hästkrafter, väghållning, opraktisk, vacker. ja... Det är sportbil för mig, dessutom så har jag råd med en sådan _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Här är det svårt att inte tag sig vatten över huvudet eller att trampa i klaveret. Enda enligt min mening riktiga och själva definitionen av sportbil jag kört är nog farsans Ferrari 328 GTS.. Jag måste köra bilen i strumplästen eller med ett par skor som är några nummer för små, kommer knappt in i bilen, sitter som en apa, men känslan finns där, och det är nog känslan som är det viktigaste när man definerar en sportbil, inte utseende och hästkrafter... Man ska fråga sig, känns det här som en sportbil...
(Filosofi på hög nivå :read2: och vänta bara tills jag tryckt i mej att par öl också... Om jag inte somnar först vill säga ![]() |
||||||
Min definition av sportbil blir: Bakhjulsdriven 2dörrars kaross (öppen eller täckt) i praktiken 2sitsig körglad bil. En bil som låter, ser ut, uppför sig som en sportbil. Då provar vi mina kriterier:
BMW M3 ![]() ![]() BMW M Coupe ![]() Ferrari 456GT ![]() Mazda Miata ![]() Honda Integra Type-R ![]() Honda NSX ![]() Jaha innan jag ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Han gillade den bättre med Fiorano-kit på, enligt tidningen. Sportbilar är för mig bilar som ger mig något tillbaka som förare och är byggda så gott som enbart för att man ska njuta bakom ratten när man är aktiv. Kör man försiktigt eller sitter som passagerare så ska det inte vara alltför bekvämt för då har man tummat på sportigheten. Två dörrar och bakhjulsdrift är förstås inget man kan argumentera bort. ![]() Stolt 924-ägare! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
22b om jag får be. ![]() ![]() Jag har haft den otroliga förmånen att få åka med en dylik på bana...det skall provköras senare. ![]() För mig spelar det föga roll vad andra tycker om min bil - jag har skitkul året om i min familjebil. ![]() /J |
||||||
...det finns fler modeller av Imprezan med 2 dörrar...dock inget i den nya karossen....än.
/J |
||||||
En lastbil är en bil som lämpligen utrustas med flak för att tjäna detta syfte. En personbil är en bil som utformats för att transportera personer, och därför har många sittplatser, tyst å fin så att de transporterade ska trivas på färden.
En sportbil ska ha byggts för att tjäna bilkörning som SPORT. Att kunna ta sig en vägsträcka på kortast möjliga tid. Den behöver bara EN stol, förarens. Det som skiljer den från en racerbil är kompromisserna som måste till för att den ska vara möjlig att köra på allmänn väg. ![]() Göran Malmberg.] _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Då finns det många här som har sportbilar. ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
22b finns väl endast som högerstyrd? Såg en sån på Nürburgring förra hösten, läcker! ![]() Så här ser den ut: ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Nej, det är en SAAB Sonett.... ![]() ![]() Jag tycker den räknas som sportbil helt klart eftersom den är så lätt! ![]() Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Visst är den bara tillverkad i högerstyrd variant. ![]() Så jag behöver en postbil att träna på innan provkörning - sist jag blev erbjuden att få ratta polarens (engelsman) så hade jag ett par guinness innan för västen, så jag avböjde klokt nog. Men det ångrar man idag... /J |
||||||
Japp, det finns ett par specialare i kupeutförande.
![]() STi Type R/RA är baserade på 2-dörrarskaross. Men de är ju fortfarande bara familjebilar. ![]() /J |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6258 besök totalt |