Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 66 besök senaste veckan (31536 totalt) |
Bilen står nu hos plåtslagaren för riktning av dörren. Bilen kommer halvlackas på samma firma. Jäkligt skönt att få det proffsigt gjort. Hoppas det inte syns alldeles för mycket att halva bilen blir omlackad.
Detta är vad som kommer lackas: ![]() ![]() _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
Nu är bilen hemma från lack. Dock glömde dom att lacka frontplåten. Så den är kvar hos dom.
Även fått däcken. ![]() _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
Tyvärr gick pengarna åt till lacken, så jag kan inte köra på Mantorp. Jag ska dock ner och titta.
Var och när kan man ta racinglicensen föresten? BMWSC hade ju utbildning i början på April, tyvärr tog jag den inte då. EDIT: Slängde på vinterdäcken ikväll och skickade iväg bbs fälgarna och nya dunlopdäcken för montering. Hoppas eleverna på farsans skola inte sabbar nånting bara.. _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
http://www.ostergotlandsbf.com/ÖBF/Kurser/kurser.asp Brukar fixa både förarlicens och funktionärslicens samtidigt till ett hyggligt pris. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Eller så kan du en gång per säsong köra på ProvaPå-licens. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Tänkte uppdatera här efter lite påtryckningar.
Körde tyvärr inte bana eller konbana en enda gång i somras. Tog mig aldrig tid. Och när jag väl tog mig tid till Lazzat RS så började min styrväxel krångla. Tror den suger luft från burken. Några bilder från i somras: ![]() Foto av Daniel Gustafsson: ![]() Sen blev det vinter och jag fick onda tankar i skallen. "Effekt har man aldrig nog av". Så motorn har rivits ner i förebyggande för turbo. Förmodar att jag blir hackad på här nu. Eftersom jag inte kommer uppdatera väghållningen just nu. Bromsar måste jag dock fixa större, för nuvarande räcker knappt till 200hk, hur ska dom då få stopp på bilen med 400hk?. Så jag måste fundera ut vad som är bäst i förhållande till pris. Men jag är nog inte klar förens våren 08 med detta pga pengarna. Lägger upp lite bilder från garaget. ![]() ![]() Skönt med större garage än förra året. Då jag hade 13kvm. ![]() Skrubbat tråg ![]() Mattsvart block ![]() 3,5mm stålpackning som ska hjälpa till att få ner kompressionen ![]() ARP topplocksskruv ![]() _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
Tycker bilen ser helrätt ut, vit med de fälgarna.
Lite M-stripes kanske?? ![]() och effekt är roligt, även om varvtiderna säkert är lättare att sänka med väghållning och bromsar. Men det är väl roligt man ska ha, eller? Eftersom jag har tänkt försöka svänga bana med min bmw turbo så stöder ja dig helhjärtat! ![]() ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Re:
Jag tycker det är väldigt roligt när det svänger. Men man får ta en sak i taget. Detta kommer ta ett bra tag att ro i hamn och vem vet, kanske har jag fått tag på ett par beggade stötdämpare och monsterbromsar tills dess? Men i nuläget kommer pengarna läggas på motor. Jag har funderat på antingen M-flagga eller e30m3's gamla goda M ränder över bilen. Men bilen är ju ingen M bil, så det känns lite wannabe. Markus, jag tycker du ska lägga upp en projekttråd om din så fort som möjligt ![]() _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
_________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
Re:
Ja något rekord är det nog allt ![]() Vi får se vem som blir klar först utav oss! Tippar nog på att du blir det. Lycka till så höres och synes vi snart ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Har åtminstånde hänt lite sedan senaste uppdateringen. Fick ett jobb för ca 8 veckor sedan, så nu ser byggets framtid lite ljusare ut. Kanske hinner få ut den till absoluta slutet av sommaren? Jag vågar knappt hoppas dock, det är massvis kvar.
Hursom, fick grenröret av PPF. Väldigt trevligt paket att öppna, konstverk på hög nivå. Lite synd att det inte är Twin entry på det. Respons mår man aldrig dåligt av. ![]() Trevliga svetsfogar är det också. ![]() Testmonterat på motorn. ![]() Efter det beställde jag kolvringar, vevlager, ramlager och en sottningssats. Det fick jag hem för drygt en vecka sedan. Inhandlade även en till insugskam som jag ska montera på avgassidan istället. Den är ca 40 grader vassare och har lite drygt 1,2mm mer lyft än standard avgaskam. Denna måste dock modifieras i infästningen mot kamdrevet. Om jag får några hästar av detta är jag nöjd, då kamaxeln kostade 500kr ![]() I onsdags lämnade jag in block, topplock och nya insugskammen till Ultra Motors i Södertälje. Deras jobb med min motor består av mätning och deckning av blocket, mätning och planing toppen, hening av cylinderloppen och modifiera kamaxeln så den passar på avgassidan. Lite förvånad fick jag ett samtal från min far, som pratat med Ultra motors idag. Dom sade att min motor redan var klar för avhämtning. Så nästa vecka bär det av mot Södertälje och hämta upp det igen. 3000kr fattigare, men ändå enligt mig ett mycket acceptabelt pris. Dessa modifieringar sponsras av min Far, som även känner personalen på Ultra motors. Mycket tack till honom! Tråkig bild, men föreställer blocket hos Ultra. ![]() Här skymtas min topp på högkant och min nya insugskam som ligger på bordet. Notera skillnaden i tjocklek på flänsarna mot kamdreven. Behöver bara svarvas ner så passar den på andra sidan. ![]() Annars har det inte hänt jättemycket med bilen. Jag har skrapat lite asfaltsmattor, demonterat innertak och taklucka. Där sparades ca 25kg. Så här ser den ut inuti just nu. Ska försöka snygga upp lite bland kablarna och lacka där asfaltsmattorna suttit. Ser väldigt tråkigt ut just nu. Funderar även på att flocka instrumentbrädan, men det blir senare i så fall. ![]() Vore kul med en kommentar eller två. Oavsett om ni tycker det är ett idiotbygge eller inte. Ps. Jag hade faktist tänkt att uppgradera stötdämpare, krängare och bromsar också! Jag lovar! ![]() Mvh Peter _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
Nu har det hänt lite till sen sist. Men det är fortfarande en bit kvar till körning.
Blocket och toppen skickades till Ultra motors i Södertälje för deckning,planing och hening. Jag har också köpt en till insugskam som svarvats om för att passa på avgassidan. 240grader mot 200 standard. Även lite mer lyft. Sen har jag köpt intercooler från en Nissan skyline gtr. Ett lättat M20 svänghjul som väger 4,1kg mot M50 standard på 16kg. En 4-puckad koppling och en Sachs racing 618Nm tryckplatta. 12.9 skruv till ramlager. Borg Warner Airwerks/Schwitzer T04B/T3 hybridturbo, som fortfarande är på väg från USA. TiAL 38mm wastegate. Hopmonteringen utav motorn har också börjat ta form. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() och ungefär här är jag just nu. Väntar på mitt tråg som är på svetsning för oljeretur. När jag får det så sätter jag i oljepump och skvalpskydd. Sen är det bara massa småpill kvar. om ni har något skojj eller elakt att skriva så gör gärna det. Mvh Peter _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
Hej Peter!
tycker det är skojigt att se dina framsteg, ser även fram emot att se bilen på gatan i sommar! hur har du tänkt att göra med styrsystemet? / Mvh Jimmy _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||||||
Re:
Tjenare Jimmy. Kul att du gillar bygget. Jag tänkte köra ett Vems-sprut. Kommer så fort pengarna finns. Dock lite annat som ska köpas först. Föresten Jimmy. Tror jag såg dig och din 328 på E18 Ö igår/förrgår. Du svängde av vid Bergshamra. Snygg bil, om det nu var din ![]() _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
Re:
Tjena Peter! Vems verkar vara vettigt för pengarna, bilen lär ju gå riktigt bra sen! borde du inte kunna räkna med närmare 400hk? det där med pengar känner jag igen... Jo det kan ha varit jag, hade varit hos ferrita för att boka tid men Paul var sjuk. är väldigt nöjd med bilen, dock inte klar i sin nya sommar skrud ännu. jag har ju också en liten projekt tråd som uppdateras ibland om du är intresserad. / Mvh Jimmy _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||||||
Re:
Vems är väll det enda som är vettigt för pengarna. Kostar ca 7000kr och fungerar I PRINCIP lika bra som som dyra spruten. Effekt, tja... Första gången jag bygger en motor, så det kan ju rasa på första uppstarten. Men om allt går som jag vill och allt lirar. Då kan jag nog plocka ut 500hk. Jag har tittat i din projekttråd. Din bil ser ut att vara en riktig pärla. Inte blivit av att jag skrivit det bara, tyvärr. Förra veckan fick jag min Tial wastegate också. ![]() Idag fick jag iaf reda på hur avgaskammen skall stå. Så den ska ställas när tid finns. Sen ska jag mäta upp axialspelet på veven, för att vara på den säkra sidan. Det kändes faktist lite trångt. Så snart kan jag sänka ner motorn i bilen igen. Väntar på mitt tråg och min turbo bara. Mvh Peter Mvh Peter _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 66 besök senaste veckan (31536 totalt) |