Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Panhard+Bladfjädrar=?
<<   1, 2
13138 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...Varför så kort och högt PHstag?

Jag ser inga problem med att låta staget löpa från vänster sida till höger, rollcentret kommer oavsett konstruktionen ändå inte sitta i mitten...?

Hmm... Det första vi måste reda ut är: Var ligger rollcentrat?

IMHo1: om vi har samma fjäderkonstant på höger och vänster sida ligger rollcentrat någonstans på den vertikala linje som går mittemellan fjädrarna.
IMHo2: Rollcentrat ligger längs linjen som går genom Panhardstagets ledpunkter.

Ja, jo det är jag också med på, men varför så kort PHstag?

Fördelen med att lägga Panhard-stagets karossled i mitten, är att rollcentrat då ligger still relativt tyngdpunkten.
Nackdelen är, precis som du och några till nämnt, att axeln kommer att röra sig mer i sidled.

Hur mycket kommer den att röra sig i sidled?...

Med risk för att framstå som schizofren, så svarar jag på min egna fråga:

om bilen är avfjädrad så att den lyfter rumpan 25 mm under maximal inbromsning (motsvarar en odämpad egensvängningsfrekvens på cirka 2,4 Hz) och Panhard-staget är 500 mm långt,
kommer bakaxeln att flytta sig 0,6 mm i sidled.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

jag tänkte faktiskt sätta mig och räkna på det där, men kom aldrig till skott...
insåg också att det inte rörde sig om mycket sidledsförskjutning.

Då kan man fråga sig varför ingen annan än du har insett att det ska vara så där? sorry om det låter lite kaxigt... det var inte menat så
Har inte sett någon bil, varken runtrunt eller strippbygge som haft ett PHstag som börjat i mitten av bilen för att gå ut till högra sidan?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Anders Jeppsson skrev:
jag tänkte faktiskt sätta mig och räkna på det där, men kom aldrig till skott...
insåg också att det inte rörde sig om mycket sidledsförskjutning.

Då kan man fråga sig varför ingen annan än du har insett att det ska vara så där? sorry om det låter lite kaxigt... det var inte menat så

Det kan bero på att jag tänker baklänges; istället för att först bestämma om man skall ha Panhard, Watt eller Mumford räknar jag ut hur högt rollcentrat skall vara, samt för fort det skall röra sig relativt karossen.

Först därefter känner jag mig mogen att ta P/W/M-beslutet.

Anders Jeppsson skrev:
Har inte sett någon bil, varken runtrunt eller strippbygge som haft ett PHstag som börjat i mitten av bilen för att gå ut till högra sidan?

Du kan se lösningen som en halv Watt-länk om det känns bättre.

Höger va' ett exempel Hegge; det kan mycket väl visa sig att fästet skall sitta till vänster.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Sedan är det väl också så att man väldigt ofta använder panhardstag på en bil som har en hel del fjädringsväg för att klara gatkörning också, optimerar man för bana blir det förstås annorlunda än om man bygger en bil som är mer allround.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Panhard+Bladfjädrar=?
<<   1, 2
13138 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande