Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3522 besök totalt |
Intressant ämne!
Rent spontant tycker jag att det vore vettigt att ha: * Vertikalastyrvingar i fram, som styr med framhjulen. Det borde väl fungera att de vinklar sig EXAKT som framhjulen? ![]() * Vertikala vingar som inte styr nämnvärt i bak, dessa bör ge stabilitet rakt fram samtidigt som de avlastar däcken i kurvorna. Frågan är: Är det inte bara att skaffa bredare däck? Vad ger mest förluster? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Det var ett klart bra och intressant föredrag. Träffade bl.a. Jonas J. Och Daniel B. där också.
Han pratade allmänt om räjsbilsaerodynamik, men de flesta specifika exempel var ifrån F1 och då mest Renault förstås. Det är väldigt vad mycket effekt sm[ detaljer gör. Som en liten del av golvet som sitter framför bakhjulet kan göra ett par procent om man får det tillräckligt nära hjulet. Renault hade även problem med flödet i luftintaget ned till trattarna, där 2-4 av cylindrarna fick dåligt flöde och därmed taskigt med hk, vilket han sa var något som de var i stort behov av. Sedan sades det en massa liknande saker om allt möjligt, plus en del mer grundläggande om vad man har vingar, venturis, etc., till. Som sagt, klart värt två timmar av min tid. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Daniel:
Missade du föredraget av Ferraris CFD-chef i fredags? Det var ganska bra, även om Renault-killens var lite intressantare. Halva tiden gick nämligen åt till att ge en grundlektion i CFD. Han berättade bl.a. att lyftkraften på hjälmen motsvarade 8 kg. Det gäller att hakbandet sitter fast. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Var också på Ferrari-föreläsningen. Första timmen var lite si-så-där... Men sen var det mer intressant! Nån som vet om man kan hitta den där råcoola bilden han hade gjort som demo-bild? Den med en F1-bil framifrån och massa virvlar?
Riktigt ballt att de simulerade bromsskivornas nedkylning också - men han sa inte så mkt om hur de utformat skivorna för bästa nedkylning.. eller missade jag det i den italienska engelskan? ;-) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
I boken technology of the f1 car finns en liknande bild med och en massa andra häftiga f1 bilder på olika delar och förklaringar omhur de är uppbygda och liknande. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Nåt som dök upp i huvudet angående vertikala vingar.
Det är ju känt att om en bil med normala vingar får sladd och går lite "på tvären" så tappar vingen effekt = minskat grepp. Och det precis när man behöver det som mest! om man nu tänker sej att de vertikala planen som bär upp den normala vingen får vingprofil och vingprofilerna är riktade mot varandra, alltså symmetriskt. Då händer ju ingenting (mer än antagligen ökat luftmotstånd) ty krafterna som vardera vertikala vingen genererar tar ut varandra. MEN om de vinklas så att vid en sladd (alltså bilen går lite på tvären) DEN ENA vingen kommer att stalla d.v.s. tappa sin kraft och den andra vingen fortfarande att generera kraft så får vi en sidkraft som verkar på bilen! Eller? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag spelade golf..... ![]() Men jag är i alla fall glad för att jag var med på Renaultföreläsningen. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Här i kurbeskrivningen finns det en bild, som kanske är den du menar? http://www2.mech.kth.se/courses/5C12 Föreläsningen ingår ju i en kurs så det var väl mest de som hade nytta av den första timmen. Det gick nog lite fort för de som inte hade rätta förkunkaperna och elementärt för andra som kan lite mer om CFD. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Japp, på sidan 8. Tyvärr inte så högupplöst att det funkar som bakgrundsbild ![]()
Jo precis... Som inhoppande datalog så var man väl inte riktigt med på alla metoder - men lite hängde man med på. Tror dock att den första timmen lätt kunde läsas in själv, så att säga. Behövs inte någon från Ferrari för att förklara det där? =) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3522 besök totalt |