Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på kompressor för 3.5liters sexa!
<<   1, 2
7243 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Jag hade en artikel ute i en tidning för ett tag sedan som försökte skapa en snabb överblick över olika kompressorer, kapades lätt 50% pga utrymmeskrav, så jag måste ju nu ta chansen att nu bre ut lite av det jag inte fick med..

Då även roots numera har skruvformade rotorer så är det ju lite fel att kalla en kompressor byggd enligt lysholms ideér för skruv och inte en roots.




I folkmun så kallas dock roots för "Blowers" och kompressorerna byggda på lysholmsprincipen för "Skruvkompressorer" då lysholmsprincipen var den första att ha skruvade rotorer.

Vad är skillnaden då?

Jo, en sk "blower" är vad det låter som - i princip en effektiv fläkt, med ett högre flöde än vad motorn kan suga i sig så bildas ett övertryck. I bilden nedan så kan man se flödet i en roots kompressor, luften sugs in ovanifrån och fångas mellan rotorbladen och trycks längs väggen genom kompressorn, släpps ut nedtil och trycket byggs först i detta skede, dvs först när luftfickan når utloppet ur kompressorn. Under resten av resan genom kompressorn så håller luften atmosfärstryck eller strax under.



Nackdelen med detta är att övertryck läcker tillbaka både "i mitten" och upp längs sidorna mot den luftström som kompressorn försöker skapa. Detta orsakar stora pumpförluster och en hel del energi försvinner i värme genom friktion och även direkta förluster i form av flödesbortfall pga läckage. Dagens roots kompressorer är mycket bättre än tidigare och nya material och framställningstekniker har minskat spel och toleranser rejält, vilket har förbättrat effektiviten en hel del mot de äldre verisonerna som rent ut sagt är hemska.

En "skruvkompressor" (lysholmsprincipen) jobbar på ett helt annat sätt.
På bilden nedan så kan ni se att lysholmsflödet är längsgående och luften sugs in i ena änden av rotorerna i en luftficka som sedan kläms framåt längs rotorerna och fickans storlek minskar hela tiden ju längre fram genom kompressorn man kommer så denna kompressortyp bygger ett rejält övertryck längs rotorerna.



Detta leder till att luft inte alls vill läcka tillbaka pga tryckskillnad. Verkningsgraden blir på detta sätt mycket bättre än för en roots blower pga mindre parasitförluster och luften som kommer ur den har som följd av detta även en lägre temperatur. Så med en kompressor byggd på lysholmsprincipen vinner man både genom lägre parasitförluster och lägre insugstemperatur = mer massaflöde vid ett givet tryck och till en lägre mängd förlorad hk. Inköpskostnaden är dock vad som avskräcker, få bilar har lysholmare monterade orginal, så begagnatmarknaden har hysteriska priser jämfört mot rootskompressorer som sitter på var och varannan OEM kompressormatad bil.

Som en liten utsvävning så kan man nämna att det även går att göra drivningen på en lysholmare lite effektivare än på en roots då den ena rotorn, den "kvinnliga" (5blad) drivs till största del av aerodynamiska krafter.

Liten principskiss på hur rotorerna ser ut på en kompressor med lysholmsprincipen:



.....

ps.. ni som surfar på modem.. sorry...

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Ja man har ju läst lite om det där... En Lysholm 1200 skulle vara perfa för mig.. men kostar för mycket..

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



kompressor

om någon är intresserad av att ladda med kompressor så har jag 1st Eaton m-62 + m-90 till salu
båda i ny skick.pma om intresse finns.mvh peter

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Skruva banåkabil
Tips på kompressor för 3.5liters sexa!
<<   1, 2
7243 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande