Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII 2.0 -75 busprojekt
<<   1, 2
21673 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



"Forest arches" av typen på bilderna här breddar normalt sett 7-9 cm per sida men eftersom det finns lika många kopior och formar som det finns tillverkare så varierar det stort.

Det finns så kallade "Monte Carlo" arches som breddar betydligt mer speciellt bak, och så finns det också Zakspeed-kit som förmodligen breddar mest - skulle gissa att du är nära dina 15 cm där.

När det gäller bredder på axlar så bör Cortina MkII stämma hyfsat om jag minns rätt. Volvo 240 är lite bredare än Escortaxeln men inte för bred, det brukar gå fint att få plats åtminstone med hyfsat hög ET på fälgarna, eller breddning.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Pratar vi om english eller atlas-axel?
Efter att ha krökt en och annan banjo(axelrör) i min dag pga diverse dikesvisiter så har jag sprungit på skrotar med måttband och kommit fram till följande. Den sk baby-atlas har 48 tum mellan flänsarna som man fäster bromssköldarna i, men har aldrig hittat en sån på skrot. Dom man hittar på skroten brukar vara 50 respektive 52 tum mellan flänsarna, tex taunus, capri. Obs att diffhuset måste vara från capri 3,0 om man ska få i en atlas diff, men om man redan har "rätt hus" så kan man bara byta "rören". Tänk på att få med drivaxlarna som har rätt längd, även om quaife säljer drivaxlar.
Bifogar bild på min baby-atlas på den tiden det bagav sig...nostalgisk, ja visst...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
För mig skulle en riktig Atlas sitta som en fläskläpp. Komplett med avlastade drivaxlar och hela skiten.
Men det är ju ingen större mening egentligen. Varför ska man ha en så tung axel om inte motoreffekt/dikeskanter och stenar motiverar en dylik?
Tufft är det hursomhelst.

Jag har faktiskt aldrig krökt en banjo i skogen men det beror nog på att jag oftast körde på vintern och sällan åkte i diket.

Blir väl att hålla koll på Ebay efter en axel. Plus att jag ska köpa den där Cortina-axeln. En femhundring kan det vara värt oavsett om den kommer till användning eller inte.
Äsch, det yrar i mössan hela tiden. kanske är det lika bra att gå Volvo hela vägen? En B23E med M45 står i ett hörn och ser sorglig ut. En 240-axel och Volvobromsar fram, sedan är det bara att typa som ombyggt. Eller är jag ute och cyklar nu - jag har dålig koll på reglerna.
Bilen är iofs besiktigad två år framåt så det löser sig på sikt.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Några hastiga startövningar gav mig nya problem. Motorkuddarna har sett bättre dagar, särskilt den vänstra som helt sonika gick i två delar.
Jag bestämde mig för att göra en fattigmanslösning eftersom jag inte är alldeles säker på att Pintomotorn ska användas nästa år. Volvokuddar från Feltema får duga tills vidare.

Det här är den högra kudden som åtminstone hänger ihop - dock inte så mycket.
Fram med sågen och ett par hastiga drag senare:

Sladdrigt gummi och tveksam funktion. Tokig lösning att vulka ihop kudden med motorfästet. Typiskt Fordtänk. >


Sådärja! Renslipat och med ett hål som passar för en vanlig kudde. Tog väl sisådär en kvart att demontera, modifiera och återmontera fäste plus kudde. thumbs up

Vänstra kudden byter jag någon regnig dag - den sitter lite mer illa till under bromsservo (som ska bort bort bort och ersättas med bromsvåg under instrumentbrädan) och förgasare.

Tillverkade en ännu värre fattigmanslösning för indikatorklockan, rester från vår sönderblåsta blomlåda på balkongen:

Det ser ostadigt ut men den fyllde sin funktion. Ska köpa riktigt magnetfäste när budgeten tillåter.

och så har jag limmat fast Grupp4-bling-bling-aluminiumspoilern på bagageluckan.

Fast nog borde jag ha målat den i bilens vita kulör. Tyvärr har jag inte hittat någon standardsprayfärg som stämmer bra.

Går nästan och hoppas på pissigt väder under helgen så man får tillbringa lite kvalitetstid i garaget - tänkte börja med plåten under bakre stötfångaren. Ser illa ut efter olika motorinstallationer med tillhörande auspuffanlage.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Stig, det börjar närma sig ett år sen sista uppdateringen...

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Jupp, jag vet. Hinner varken vara i garaget eller på nätet särskilt mycket.
Håller faktiskt på att montera ett par weber 45 just i dagarna.
Vet inte om jag orkar börja med bromsvågeriet nu - men servokonsolen är i vägen för förgasarna.
Ska åka till garaget och se om det går att modifiera skiten. I en av rallybilarna tog jag helt enkelt och satte en välplacerad fot på servot och trampade ner alltihop, men jag är osäker på om det går den här gången. Det beror på insugets resning.

Bilen måste ut ur garaget så jag kan koncentrera mig på Sevenprojektet. Känns mer prioriterat.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Jag har bestämt mig för att sälja bilen - eller i värsta fall ställa den i norrbottnisk malpåse några år.
Tiden räcker inte, garaget är för litet för två bilar och jag har lite smått tappat sugen.

Ska knåpa ihop en annons så småningom. 23000 vill jag ha för den, med alldeles nya weber 45. Har bara hängt dit dom provisoriskt och kört bilen från garaget och hem genom stan.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Re:

Stig Hellberg skrev:
Jag har bestämt mig för att sälja bilen - eller i värsta fall ställa den i norrbottnisk malpåse några år.
Tiden räcker inte, garaget är för litet för två bilar och jag har lite smått tappat sugen.

Ska knåpa ihop en annons så småningom. 23000 vill jag ha för den, med alldeles nya weber 45. Har bara hängt dit dom provisoriskt och kört bilen från garaget och hem genom stan.


Det här var elakt Stig, fick beslutsvånda...

Men i ärlighetens namn så har jag redan satsat på min egen bil nu, har fått tillbaka mitt nyborrade 1600-block häromdagen så det blir nog oxå nice.

Den som slår till på din bil får (köper) en kanonbil!!

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Onka
Moheda
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



Re:

Stig Hellberg skrev:
Jag har bestämt mig för att sälja bilen - eller i värsta fall ställa den i norrbottnisk malpåse några år.
Tiden räcker inte, garaget är för litet för två bilar och jag har lite smått tappat sugen.

Ska knåpa ihop en annons så småningom. 23000 vill jag ha för den, med alldeles nya weber 45. Har bara hängt dit dom provisoriskt och kört bilen från garaget och hem genom stan.


Hejsan!
om du nu ska sälja bilen?
Har du kvar spjällhusen?
Skulle du kunna tänka dig att sälja dem till en som håller på och bygger en Opel Ascona A med en c20 xe motor ?
I så fall kan du höra avdig till mig.
Mob nr 0705771590 kvällar och helger
0709544625 dagtid
Mejl : p-a.eklund@ipbolaget.com
Hälsningar

_________________
Mvh
Per-Anders Eklund
Skoda Octavio RS 03
Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93
Opel Ascona 75 Projektbil
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Spjällhusen används till mitt andra projekt, tyvärr.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
maaak
Avesta
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej

Såg att det var en gammal tråd men stod inget om bilen blivit såld eller inte så funderar om du har den kvar och den fortfarande är till salu eller hur det ligger till?

Mvh Marcus

_________________
Marcus Herre
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Slänger in en snabb fråga då tråden dykt upp igen

Du har inga CAD-ritningar till pedalstället kvar?

/Mvh
Henrik

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
ojdå, jag tappade nog minnet i samband med försäljningen.
Bilen är såld och vaknar nog upp i en vildare version i Östervålatrakten.
Han har en tråd hos Sävarturbo:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
MaDMatZ
Östervåla
Här sen Sep 2007
Inlägg: 48



jo den vaknar nog upp när garaget e lite mer klart och barnet klarar sig lite mer på egen hand

men de är på gång....en hel del har hänt sedan uppdateringen

_________________
Fredrik Nyberg

Projekttråd ::: http://forum.savarTURBO.se/viewtopic.php?t=22273
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII 2.0 -75 busprojekt
<<   1, 2
21673 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande