Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Olja nu igen...
<<   1, 2
7100 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det här är ju fantastiskt! Äntligen en oljetråd som inte urartar i märkeshets!

Summan av kardemumman är alltså att jag kommer fortsätta med en lite tjockare olja och satsa på en rejäl oljekyl eller iaf en oljetempmätare först. Jag skall ju trots allt köra länge mellan motorrenoveringarna (peppar, peppar...) och en liten effektförlust är en enkel trade-off.

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

oljetempsmätare... Hmmm Jo, man kanske skulle skaka fram en sådan. Kom just på att jag har ett oljekyl oxå, men det kräver en del mekaniskt arbete vid fräsen för att kunna få dit en sådan... (Finns inga adaptrar vad jag vet.)

En tryckdito vore kanske oxå ganska vettigt att ha...

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad olje tempen är för olika bilar/motorer vid olika körtillfällen går ej att säga generelt.

Men jag vill håll min oljetemp undre 100grd C.
Tar vi nu en oljetemostat till oljekylaren så öppnar den vid ca 80grd C, så en oljetemp mellan 80-100grd C är ok.
Kör jag min bilen normalt(fis åka) så ligger min oljetemp på 60grd C, försöker plågar jag skiten ur skrotet
så går den upp till ca 100grd.
Men man vill inte ha för låg oljetemp häller.
om jag nu inte har fått allt om bakfoten så bryts oljan ner mycket snabbare när man passerar över 100grd.
Vad jag också har förstått är det ingen kattastråf om oljetempen går upp till 130-140grd ,med en justolja men man
vill inte ligga vid dessa höga temperaturer konstant.

AL:
Nyfiken fråga, vad är det för snurra du håller på med?
För om man har typ std oljefilter så finns det ju adaptrar för oljekylare.

Surahammar
Här sen Nov 2002

Jag klurade på att skaffa oljekylare, men grejade en tempmätare, som varnar med ett ilsket pipande och en röd lampa när man når ett visst gränsvärde (jag älskar mina Defimätare ).

En varm dag klarar jag nästan en halvtimme i toktempo på bana innan den träffar 120 grader som den är inställd på.

och för att vara på den säkra sidan byts oljan var 500:e mil på min bil (som egentligen bara går hårda mil).

Så gör jag i alla fall - när budgeten finns kommer det nog att ramla dit en termostatstyrd oljekylare i alla fall...

/J

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

fuling skrev:

AL:
Nyfiken fråga, vad är det för snurra du håller på med?
För om man har typ std oljefilter så finns det ju adaptrar för oljekylare.

Håller på och håller på med...
Åker 318is -90 med en M42-motor i. Den modellen har ett insattsfilter. Man stoppar ner det i en kopp som är bultad på motorn. Ska man ha ut oljan till ett kyl skulle man kunna fräsa ett block med två hål i istället för denna kopp och köra allt med en filterförflyttare, alt. göra ett mellanlägg där man tar ut oljan.

Lite jobb, men inte så svårt egentligen. Ett problem kan vara att det är fler än två kanaler innanför filterhållaren. Överströmningsretur, till/från osv osv... Men det går att ta reda på.

SecretAgentMan skrev:
Jag klurade på att skaffa oljekylare, men grejade en tempmätare, som varnar med ett ilsket pipande och en röd lampa när man når ett visst gränsvärde (jag älskar mina Defimätare ).

Vad är detta för en lite mätare? Industrityp? Dyr? Låter väldigt vettigt!

SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Det är japanska (porriga) hitech pryttlar.

http://www.defi-shop.com/product/dl/dl_top.htm

Underbara grejer...ställbara gränsvärden, varningar med ljud/ljus, sampling osv...och allmänt svinenkla att koppla in.
Kostar dock aningen mer än den vanliga Biltemamätaren.

/J

Citera
Allmänt banåkaforum
Olja nu igen...
<<   1, 2
7100 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande