Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"oljefilteradapter"?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8328 totalt)
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Istället för hullingar på rören för slanganslutningar så är det väl lite bättre med "förtjockningar" längst ut på rören så att klämmorna inte kan följa med slangen ut. Och vill man vara riktigt seriös så använder man klämmor med konstanttryck istället för vanliga slangklämmor.


Klämmor med konsttantryck är det juh fullt av i hela Rx-7:an. Jag tycker dom verkar bra men många byter dom mot vanliga slangklämmor verkar det som. Iofs vet jag inte om jag skulle våga ha sånna på en oljeslang!


Att mäta tempen i oljetråget är väl bra. Frågan är bara hur man ska montera sensorn. Jag har också en oljepluggsensor men tänker inte använda den i oljepluggshålet då den kommer förstöras efter några oljebyten (sladden slits). Annars finns det juh tråg med tjockare gods. Då skulle man lätt kunna montera en sensor utan några problem. Hur monterar man annars en sensor i ett tunt tråg? Kan man svetsa dit en muff tex?

Tjockt alutråg till 7:an:

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Zebb skrev:
Hur monterar man annars en sensor i ett tunt tråg? Kan man svetsa dit en muff tex?


klart man kan ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Klämmor med konsttantryck dom ser ut hur och köps?

oljetråget det var där jag monternade min...
Men skiten gick av och lämnade kvar gängorna i oljtrågets gängor...
Så jag fick monterna ner allt och bråka lite för att få ut...
En ganska stor bild på vad som gick av.
http://www.worlddisease.net/swr/insugmotor/200606_bultav.JPG

Mitt tråg är av plåt så jag skulle nog lätt kunna svets dit en mutter/muff.
Men nu orkar jag inte riva mer för iår

Svets lite var min tanke oxå på oljerören!

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20329



galaxi skrev:
Klämmor med konsttantryck dom ser ut hur och köps?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25712

Exempel (har inte snubblat över nån sortimentlåda än, kolla med värmepump/kylanläggningsmontörer):


Öronslangklämmor för engångsmontage
http://www.esska-teknik.se/s/oeronslangklaemmor,p4080,,.html

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Såna klämmor skulle inte jag våga använda till oljeslangar. Jag tycker man ska satsa på slangklämmor av bra kvalité istället. De kan man dessutom dra åt efter hand när det behövs.
"Förtjockningar" på nipplarna är inte dumt alls. Då sitter det!

Finns det någon uppgift om hur tjockt gods det är i alutråget som finns till 13B motorn? Eventuellt kanske det kan gå att gänga direkt i godset! Är det ca 5 mm så räcker det...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Finns det någon uppgift om hur tjockt gods det är i alutråget som finns till 13B motorn? Eventuellt kanske det kan gå att gänga direkt i godset! Är det ca 5 mm så räcker det...


Menar du tråget på bilden eller? Det lär nog vara minst 5mm. Det är tydligen gjort för att styva upp hela motorn också. Original är juh bara en tunn plåt som man kan buckla för hand :P

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Såhär ser det ut på min bil med tempgivare i filtret. Tyr att det är en FB så att det är gott om plats. Hade Zebb tagit bilder i sin FD hade knappt något synts pga alla konstiga slangar och aggregat.



orginalfiltret borplockat och ersatt med en blockoff (hemgjord). Tyrckgivaren sitter på orginalplats under (skymtar i bilden)



Filterhållare sittande på vänster sidobalk.
Filtret är jättestort och rymmer nästan en liter olja!



Här sitter tempgivaren inskruvad. Borrade och gängade ett hål direkt i godset. Har satt en extra jordkabel också.

Zebb:
5 mm gods räcker definitivt för att gänga in en tempgivare av detta slag. Så köper du ett alutråg så kan du dra i den direkt i tråget. Enkelt och smidigt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



ett borrat/gängat alutråg är ju snyggaste lösningen...
Jag är ju en snåljåp o har ett plåttråg. För mig visade det sig snabbt att försöka helsvetsa dit en mutter med mig-svetsen var inte det lättaste, fast jag slipade bort zinket från den, så den fick bli fastpunktad.
Sen var jag så fräck att jag gängade om tempgivaren till m10 från nån NPT-historia. Tillverkning av en tätningsbricka i 0.5 mm aluminium o drog åt ihop med lite permatex.

_________________
Mats Andersen
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Nu har jag beställt saker från dalhems...
oljefilterhållare.
Sandwich med uttag för 3 givare.
oljefilter(1l)
Samt nipplar till oljeslangarna.

Sakerna kommer nästa vecka så det ska bli intressant att se om allt passar och funkar...

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Trevligt med lite bilder! Få se om det blir något liknande till vintern kanske...

Fick hem en sandwichadapter idag också. Testa skadar juh inte...

Tack för all hjälp och tips!

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Skruva banåkabil
"oljefilteradapter"?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande