Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förlängda drivaxlar - rapport från en försökskanin
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6384 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Här en annan firma som tillverkar.

http://www.fixitsweden.com

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273



Idag kom mina axlar från härdningen, passar fortfarande perfekt så nu ska jag förhoppningsvis testa hållfastheten på dom innan höstlöven faller.

_________________
/Per
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Min axel e lagad, se bild! Blir att handla nya i vinter!!


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



apex skrev:
KristianAE86 skrev:
Kan nämna att polaren med sin värsting UNo Turbo för strippen kör med hemmasvetsade drivaxlar - svetsade med MIG -- han har 450+ i den garanterat - körde f.ö som bäst 12,25 idag på Emmaboda - som bäst 195 km/h i slutfart

K


Trevligt! Hur har hans skarvat, bara stumsvets eller med en hylsa över??


bara svetsat ihop dem faktiskt - thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



KristianAE86 skrev:
Kan nämna att polaren med sin värsting UNo Turbo för strippen kör med hemmasvetsade drivaxlar - svetsade med MIG -- han har 450+ i den garanterat - körde f.ö som bäst 12,25 idag på Emmaboda - som bäst 195 km/h i slutfart

K


Åker man inte fortare än 195km/h med en Uno med 450hk+ så har man antingen världens tyngsta uno eller så är det undernärda Shetlansponnies under huven
Min dunderkluns på 1400kg med 453hk har samma slutfart...

_________________
Jonas Edling
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



M3Jonas skrev:
KristianAE86 skrev:
Kan nämna att polaren med sin värsting UNo Turbo för strippen kör med hemmasvetsade drivaxlar - svetsade med MIG -- han har 450+ i den garanterat - körde f.ö som bäst 12,25 idag på Emmaboda - som bäst 195 km/h i slutfart

K


Åker man inte fortare än 195km/h med en Uno med 450hk+ så har man antingen världens tyngsta uno eller så är det undernärda Shetlansponnies under huven
Min dunderkluns på 1400kg med 453hk har samma slutfart...

Uno är framhjulsdriven.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Nuke ville ha 15 papp för 2 drivaxlar...

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Citat:
Nuke ville ha 15 papp för 2 drivaxlar...


Ta ett snack med Nobtec i Norrköping.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Citat:
Nuke ville ha 15 papp för 2 drivaxlar...


Ta ett snack med Nobtec i Norrköping.

Bra tips!

De ligger ju på vägen till jobbet. thumbs up Kalasfirma, de har jag handlat av i 20 år.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Dione tar ca 2000:- per axel, då är det dock "bara" själva axeln, dvs utan knutar.

_________________
Jonas Edling
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Dione tar ca 2000:- per axel, då är det dock "bara" själva axeln, dvs utan knutar.


om de får axeln att mäta på? Nuke ville göra ritningar osv..

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



apex skrev:
M3Jonas skrev:
Dione tar ca 2000:- per axel, då är det dock "bara" själva axeln, dvs utan knutar.


om de får axeln att mäta på? Nuke ville göra ritningar osv..


Japp, då lämnar du en annan axel så de kan se splinsning etc, sen sköter de resten. Vill du ha annan längd går det såklart att ordna.
om de gör ritningar eller om de bara mäter/kopierar vet jag inte. Får iaf en färdig produkt i handen

_________________
Jonas Edling
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158



M3Jonas skrev:
Dione tar ca 2000:- per axel, då är det dock "bara" själva axeln, dvs utan knutar.


Citerat ur ett mail från Dione då jag skickade en förfrågan på vad det skulle kosta på ett ungefär att göra drivaxlar till Corsan.

"Beställer du 10 satser (20 axlar) så kostar de 2500-2800kr per styck.
Beställer du endast två specialaxlar så får du räkna med minst 15000kr för dem.
Ritningar o ställkostnader gör att småserier är svårt att göra med bra ekonomi."

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
M3Jonas skrev:
apex skrev:
M3Jonas skrev:
Dione tar ca 2000:- per axel, då är det dock "bara" själva axeln, dvs utan knutar.


om de får axeln att mäta på? Nuke ville göra ritningar osv..


Japp, då lämnar du en annan axel så de kan se splinsning etc, sen sköter de resten. Vill du ha annan längd går det såklart att ordna.
om de gör ritningar eller om de bara mäter/kopierar vet jag inte. Får iaf en färdig produkt i handen


Samma svar som från Nuke från Dione, men du fick dina under 5 papp alltså???

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2451



har du testat att fråga på ett AMU center eller en yrkes skola???

_________________
Michael Thulesius
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Ring till Dione och fråga, de är skittrevliga i telefon och hjälpsamma. Nu har inte jag pratat med dem själv på ett tag då polaren lämnade in och beställde mina axlar men jag hörde mig för i höstas.

_________________
Jonas Edling
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re: Förlängda drivaxlar - rapport från en försökskanin

apex skrev:
En lösning som inte är 100% är att byggaren förlängt drivaxlarna genom att kapa dem, svetsa på ett rör, och sedan fogat ihop dem med en ytterligare svets. Är det här ett vanligt sätt att förfara?

Gör man bara rätt när man skarvar är det nog inga bekymmer
Min ena drivaxel är skarvad på samma sätt, har kört snart 1500 mil och det håller fortfarande
Har varit på ett sånt där konstigt ställer där man inte för svänga först efter 201 eller 401 meter haft klistriga däck också

Så här ser i alla fall axeln ut

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Ja, mitt verkar fungera nu också, peppar-peppar.

Lämnade till en riktig svetsfirma som gjorde jobbet gratis, locost!

Nya drivaxlar inhandlas först i vinter. Jag har mer akuta problem sen en hjulupphängning hoppade isär på Mantorp!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Michael Th skrev:
har du testat att fråga på ett AMU center eller en yrkes skola???


Näe, jag har inga såna kontakter, men jag kan ju knacka på i höst? Kan jag få ett par axlar från Dione eller Nobtec för 4000:- så är jag iofs helnöjd, men det verkar ju tveksamt.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Skruva banåkabil
Förlängda drivaxlar - rapport från en försökskanin
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande