Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8590 besök totalt |
Har provat allt det där. Verkar inte komma någon bild öht. Allt snurrar normal vad jag kan höra, men jag är osäker på hårddisken. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hör du nått pip som indikerar att datorn startat ok? om inte..
* Kolla så strömkabeln till grafikkortet sitter i. * Kolla så inget minne har hoppat ur lite.. * och om du har en diskettstation!? Kolla så inte flatkabeln sitter upp och ner. Det går att sätta den så.. men datorn startar ej då. ![]() * Kolla så alla kablar från nätagget som ska sitta i moderkortet, sitter i.. Det kan vara fler kablar än den stora 20 (eller 24pins) kontakten. Jag testade precis GTR2 demot. Körde med allt på max. Och 1600x1200 som min bildskärm maximalt stöder.. Flöt på som smöret i pannan ![]() (Nisse gillar att trimma sina saker) ![]() ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Tack. Har kollat det mesta via supporten nu och som jag ser det är det 20 kg skrot som står här tills saker och ting fungerar. Jag har köpt och betalat för en dator som ska vara färdigbyggd. Den ska ju ha klarat av deras burn-in test. Jag har byggt en dator själv i mitt liv och det gör jag inte om. I det här fallet är det så trångt så ska jag lossa grafikkortet måste jag lossa på hela kabelhärvan. Gissningsvis gör jag mer skada än nytta. Att lyfta ur minnen har jag gjort, men jag är inte jättenöjd med det, för det finns något som heter ESD. > ![]() Grejorna åker tillbaka imorgon. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Tråkigt! ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Tack för hjälpen. Datorn är byggd i Göteborg ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hehe! Det låter ju inte bra! Hade jag byggt den hade den funkat.. (och varit trimmad) ![]() Men man vet ju inte om Posten spelar fotboll med paketen på väg till kund... Du jag kom på en sak till. Kolla så inte Bios reset jumpern sitter i reset-läge! Det gjorde den på ett moderkkort jag köpte en gång. Då startade inte datorn heller. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Nu har jag haft datorn i en vecka och den fungerar fint.
Men va' jobbigt det är att installera allt än en gång och få ihop mjukvarorna som man vill. Tydligen bytte de minnen och hårddisk(ar.) Har kört FEAR rätt mycket i veckan och det flyter på bra. Dock är jag inte bländad av grafiken, men det kan bero på att FEAR kanske inte är superfärskt? En annan observation är att Windows inte går så där speciellt mycket snabbare på den här burken, än på min förra. Verkar som att mjukvaran och inte hårdvaran sätter gränserna. Vilka testprogram finns så att jag kan kolla hur snabb min dator är? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
http://www.futuremark.com/ är väl ganska erkänt för spel iaf. Bara att ta "download" "demosarna" räcker bra. sen får man jämföra med deras statestikdatabas mot andra användare. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Kör 3Dmark2001 då.. eftersom det testar lite mer av hela systemet.. Och inte bara grafikkortet.
Jag får ca 33500p i 3dmark2001se som datorn är nu. Mvh Nisse _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
3Dmark2001se som sagt... Inte 06'an. Jag testar oftast i 2001an för att den inkluderar processor och minnes hastighet i poängen, mycket mer än de nyare versionerna. Edit: Får ca 3500p i 3Dmark06 med otrimmat grafikkort ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
otrimmat? Blir det stor skillnad om man tweakar prylarna? Har inte hängt med senaste åren, vart finns mjukvara för sånt? |
||||
Kanske börjar bli lite OT här.. ![]() Ja om du har "rätt" hårdvara som tillåter mycket tweak så kan du få upp prestandan rejält. Det finns väldigt mycket att säga om det här med överklockning.... Men kortfattat kan man väl säga att Processor och minne trimmar du i BIOS-setupen och klockinställningar på grafikkort aktiverar du med separat program. Vad har du för hårdvara? (så kanske jag kan skicka nån överklockningsguide som passar) Jag köpte en speciell processor sist.. En AMD opteron146. Den kostade 1600kr. Och var klockad till 2ghz. Men den klockades lätt upp till 3ghz och det fattar ju vem som helst vad det gör på prestandan! ![]() Sen köpte jag 2gb minne på ddr400mhz. De presterade ca 5000mb per sekund i överföringshastighet. Sen trimmade jag upp dem till ddr500mhz. Då fick jag 7350mb/s! Mvh _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Min poäng i 3d 2006:
3DMark Score 7337 3DMarks SM 2.0 Score 3428 Marks SM 3.0 Score 3360 Marks CPU Score 1661 Marks Är det bra? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Är det i 3Dmark2001 är det superdåligt, men är det i 3Dmark06 är det jättebra! ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Hmm jag har haft lite strul med min dator... Men har nog löst det nu, för när jag nu testade min dator i 3Dmark 06 fick jag 3910p... Har fortfarande inte trimmat grafikkortet..?? I alla fall så tänkte jag ge dig nån länk till guide hur man trimmar sin dator ![]() http://www.gamepc.com/labs/view_cont om du inte orkar läsa en massa datatekniska sidor på engelska kan man väl i korthet säga så här: om vi börjar med processor moderkort och minne. En processor har en viss given spänning och Multipel från fabriken. Exempelvis 1,5volt och multipel 10x. Sen jobbar ditt moderkort med processor och minne i en viss hastighet tex 200mhz. Detta resulterar då i: Processorn multipel 10, gånger moderkortets 200mhz, = processorn går i 2000mhz!! Minnet har också en given spänning och hastighet från fabriken. Som exempel tar vi ett vanligt förekommande DDR minne som jobbar i DualDataRate. Vilket innebär att det jobbar dubbelt så fort som kommunikationen med moderkortet = moderkortets 200mhz x 2 = 400mhz. om man nu har ett modernt moderkort så kan man ofta ändra bland annat moderkortets hastighet. Detta gör då att om du skulle höja moderkortets 200mhz till 250mhz så kommer din processor gå i 250 x 10 = 2500mhz! och minnet skulle gå i 250 x 2 = 500mhz! Detta låter ju väldigt enkelt.... Men riktigt så lätt är det ofta inte tyvärr. Komponenterna i datorn klarar inte de nya högre hastigheterna med sin standardspänning. Så då får man höja den lite på de delar som kräver detta. Genom att höja spänningen uppstår ett nytt problem. VÄRME!!! För hör värme gör att komponenterna gör fel, eller till och med brinner upp! Så man får gå en balansgång mellan hastighet, spänning och värme för att uppnå en stabil säker hastighet. Om man vill vara säker, kan man nöja sig med att bara överklocka megahertzen utan att höja någon spänning. Eller kanske bara höja ett snäpp på spänningen. Då kan man vara rätt säker ändå ![]() om man ska köpa sig en ny dator och är intresserad av att överklocka den, ska man försöka ta reda på vilka komponenter som tillåter mest överklockning. Allt brukar ju handla om att få mest effekt för pengarna! ************************************************************************************ ************************************************************************************ om vi ska ta lite om grafikkort också.. så kan vi som exempel ta det grafikkort jag just köpt. Det är ett nVidia 7900GT. Det kostar inte så mycket som det dyrare GTX-kortet, men verkar ändå ha samma processor. Det jobbar också med lika många så kallade pipelines... Så vad är skillnaden på dessa kort?? Jo 7900GT har inte lika hög klockfrekvens på sin processor och minne som GTX har och inte lika mycket minne. För att hindra oss att bara höja upp klockfrekvenserna till GTX kortets värden har nVidia också ställt spänningen lite lägre. Vilket begränsar oss en del. Några killar på en sida som heter VR-Zone testade att öka spänningen till grafikkortets processor och minne på ett 7900GT. De kunde då göra det snabbare än ett GTX-kort. De höjde spänningen genom att löda på andra motstånd på själva kretskortet. Sen kunde de höja frekvensen genom ett tilläggsprogram, typ Rivatuner eller Powerstrip. Som standard har ett GT kort: 450mhz på processor 1320mhz på minnet Ett GTX har: 650mhz på processor 1600mhz på minnet Killarna fick upp 7900GT i: 800mhz processor 2126mhz minne http://www.vr-zone.com/?i=3437&s Det är RÄTT stor skillnad! Tänk om du kunde med några enkla knep öka effekten i din bil med 80%..... Visst kan man från början köpt det dyrare GTX kortet.. Men det är ju roligare att köpa en billig bil och sen göra den snabbare än en dyrare bil ![]() Sorry för offtopic osv... ![]() Edit: Har ändrat beskrivningen Volt till mera korrekta ordet Spänning! Jag kan ju också tillägga att det självklart finns många fler variabler att ändra på i datorn.. Men vi skulle ju försöka ta det i korthet... ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Men vilket 3Dmark fick du poängen? Jag vågar gissa på 2001 versionen ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Visst är det 2001 provade PC mark 04 och fick 2754 p _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8590 besök totalt |