Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 50 besök senaste veckan (8343 totalt) |
Häng med oss då! För 20 min. tackade en bil nej, hotellrum(billiga) ner och upp samt boende på plats är bokat och klart. (Tom bord på Pistenklause är fixat!) Rullar från sthlm 09.00 på fredag och hem igen från Nürburg tisdagmorgon. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag kommer vara där den helgen oxå. Troligtvis söndag eller måndag. En dag blir det bara för mig dock, sekundärmål enligt min sambo...
![]() Sedan blir det bara "turist-fisning" runt banan i min Passat 1.8T (original)... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() men det ska bli så jäkla kul ändå!!! det blir min premiär-tur på ringen så det gör väl inget att det går sakta. _________________ Henrik Rosén |
||||
Höger bakdäck plockade upp en metallplugg/skruv på vägen Stockholm-Jönköping.
Rätt igenom r-däcket > ![]() Kl. 16:59 paniklagning hos Lidheds Däckshop för att ta mig till Malmö. Nu hoppas jag gummipluggen håller på Autobahn i morgon ![]() E4:an Stockholm- Helsingborg är nu säker för övriga då jag har rensat vägen på spik, skruvar etc ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Nu är kl 0300 och jag är snart klar att starta den första etappen på min resa till Ringen, och det är att köra dom 15 milen till Skavsta.
Hoppas vi slipper regn i helgen men väderprognosen är ju inte så lovande. ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Snart startar vi.
![]() Det där regnsnackaet gillar vi inte Lennart! ![]() Hoppas vi kan övertala dig att haka på Måns, annars känns det som 10 små negerpojkar. Från att i måndags vara 11 pers på 7 bilar till att just nu(?) varanio pers på sex bilar. Häng med Måns!!! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Tillbaka från Ringen.
Nåväl, det gäller mig. Övriga pausar i Lübeck inför hemresan i morgon. Enligt rykte så är det ett fasligt ropande efter någon vid namn Warsteiner ![]() Några stycken som hänger här hälsade vi på där ![]() BTG och Niklas var det en upplevelse att få åka med. Herrarna kan ratta runt på ![]() ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Nu är även jag hemma från Ringen, oootroligt roligt
![]() ![]() ![]() Vi som åkte ner: Rickard Edgren - BMWRickard, BMW 325iC Micke Regnell - BTG, BMW M3 (samt Mickes far, bror, brorsans svärfar samt 2 kompisar) Nicklas Isaksson - Nicke_1, BMW 320iS Måns Ulveståhl - Hobbe, BMW Z4 Sedan träffade vi som sagt några fler Rejsianer där nere bla Lennart Jarmyr, Anders Dauner ![]() Tider, mina tider är inte så mycket att skriva om ![]() _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
Vill tacka alla som var nere för trevligt sällskap och intressanta diskussioner. Nicke, Micke, Måns, Fredrik, Rickard, Anders, Henrik, Ulf m fl.
Ett par varv i förstnämndas race-beamer sätter onekligen igång tankarna om livets prioriteringar... ![]() Haus Bergfrieden funkade bra för 65_/natt/2 pers - lugnt och skönt men ändå nära centrum. /Jakob _________________ Jakob Boivie |
||||
Verkar ha varit en riktigt trevlig resa, hoppas på att kunna göra en lika dan någon gång.
En sak måste jag bara fråga däremot som jag funderat på väldigt länge. Vad betyder allt som står skrivet på banan? Säkert en väldigt självklar fråga för många men jag har aldrig lyckats få reda på det ![]() _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Hälsningar, kärleksförklaringar till bilmärken, förare mm. Dvs bara en massa blaj som supportrarna skriver. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
Ja, tack alla reskompisar för en oförglömlig resa! Bilen funkade perfekt, vädret var perfekt, ölen smakade som det ska! Kul också att två inbitna Porsche killar som Jakan och Henke kunde omvändas efter att de åkt med som passagerare i 320is'en!
![]() Hittade några bilder från http://ringbild.fotopic.net ![]() ![]() Så fick då Micke ÄNTLIGEN klistra fast en ringen-dekal på M3an! ![]() ![]() ![]() Jesper och Micke hjälper Måns med orienteringen av ringen-dekalen ![]() ![]() Den oligatoriska bilden för alla Ringen-resor: "Alla skålar på Pisteklaus"! ![]() ![]() _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Här kommer en liten rapport även från mig:
Det var superkul :woot: att äntligen få bränna runt på ringen med bilen, förra året blev det inget och året innan dess sköt jag motorn på väg ner. Resesällskapet var "first class"och det kopplat med ett kalasväder samt ett lyckat taktikval av besökshelg gjorde att de yttre förutsättningarna inte kunde bli bättre. De inre var också bra. Bilen hade "shakedown:ats" helgen innan på Gelleråsen och allt fungerade kalas. (Tom bromsarna även om beläggbytet från Ferodos 3000 till dito 2500 tredubblade bromssträckan.) Vi (som vid det här laget är trötta, gamla och feta) sträckkörde inte utan sov utanför Lübeck både upp och ner. Vi kom därför ner till Nürburg vid 15.00-tiden på lördagen. Väl där började vi omedelbart tömma bilarna för att kunna utnyttja den utlovade 1½-timmen med turistkörning. ![]() Tyvärr fick vi tidigt, av Anders Dauner, veta att VLN-racet dragit ut på tiden så mycket att det inte skulle bli någon turistkörning. ![]() ![]() ![]() Dessa Bits var en bra grund för en promenad i Hatzenbach under kvällen. ![]() ![]() Morgonen därpå var vi tidigt uppe för att värma däck och bromsar. Som 2:a eller 3:e bil rullade jag ut med min beifahrer Jesper i högerstolen. Tanken var att köra ett rekningsvarv så att inga fuktiga partier skulle överraska....den planen höll till T13 - då kunde jag inte hålla mig utan planterade högerfoten. Varvet visade sig vara snustorrt. Så vid återkomst till påsläppet rullade vi rakt igen ut på ett varv till. Det gick också bra förutom att ett rådjur kom från innern och tvärs över banan i Flügplatz. ![]() ![]() Under förmiddagen körde jag sedan 16-17 passagerarvarv med olika delar av supportcrew:n som alla gick mycket bra. ![]() ![]() I övrigt så rullade jag vid ett tillfälle (med Niklas i pass.stolen för att ta ett spårvalsjämförelsevarv) ut precis framför Ringtaxin. Jag tänkte att vi får se hur länge jag kommer kunna hänga med innan han försvinner när han väl kört om oss. Men pga av trafik så låg han kvar bakom fram till Tiergarten. Vid det laget tycktes han nöjd med tempot och lät mig plöja genom trafiken. Inte ens mellan FP och SX ville han förbi. Mellan AD och MF verkade han ha klämt på fullt för i backspegeln så han ut och vilja förbi. Men det visade sig nog felaktigt. Nu hade jag dock redan committat att släppa förbi och därmed offrat kurvan så jag bromsade så att han tvingades köra om. Därefter hängde vi på som en igel hela varvet ut (förutom uppför Kesselchen där vi självklart tappade honom men var ifatt igen i Brünnchen). Det var intressant att ligga tätt bakom och se hur otroligt mycket M5:an sladdade hela tiden. ![]() Efter att Niklas och jag gjort några följa-john-varv kände jag att energin var slut. Så jag ställde bilen och petade i mig lite socker, kaffe och vätska samt långa kolhydrater. Vid 18.00-tiden startade jag åter upp för att sätta ett par snabba varv. ![]() Jag justerade lufttryck och stack ut. Banan var i princip fri och farten mycket god. En VLN-bil som var ute och tränade(?) fick ge vika. Men så hände det. ![]() ![]() ![]() ![]() Jag kommer genom fullfartsvänstern på väg upp mot Höhe Acht, riktar in mig utmed högercurbsen, bromsar lite, matchar trean och svänger in samtidigt som jag mjukt ger fullgas - vips så går bilen upp på en fet bredsladd. Jag håller kvar gasen och rider ut sladden men tvingas sedan förstås kliva av eftersom räcket vinkelrätt nämar sig kylaren och banan svänger. Tack vare att det lutar brant uppåt och att banan svänger höger precis där lyckas jag hålla bilen kvar på banan då den riktigt giftiga returen kommer. Jag inser att något förändrats med bilen och tänker först att det är lufttrycket som stuckit iväg som gjort däcken överfyllda, därav det dåliga greppet. Jaja, så himla farligt kan ju inte det vara? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det är ju i sig inget allvarligt fel eller ens svårt att åtgärda. Men en svetsning riskerar att förstöra dämparen och det ville jag inte chansa. Dessutom så har mitt chassie vid lite självransakan inte varit utsorterat. Fjädrarna är för mjuka vilket jag låtit en kräningshämmare bära en alltför stor belastning pga. Så nu skall jag i första hand köpa rejälare fjädrar. Måndagens körning deltog jag därför inte i. Den spenderades istället vid AD med ett par kalla öl. ![]() Helgen infriade av ovan anledingen inte riktigt det jag hade önskat (dvs en enl. mitt mått en bra BTG-tid). Men jag kan ändå inte vara missnöjd å det minsta. Körningen gick fram till haveriet utmärkt. Helgen var perfekt, i princip ingen trafik alls och superväder. Sällskapet var kalas och vi hade alla superkul. Dessutom hade jag mer flax i det gröna helvetet än jag förtjänar. Det sistnämda fick mig att börja tänka om jag lurar mig själv genom att köra därnere...? ![]() Motorn, som sist hade spottat ur sig en avgasventil på Autobahn utanför Bremen, fungerade utmärkt. Inte ens vid hårdpressning på ringen i 30 graders värme gick oljetempen över 110 grader. Efter en stau med hög yttertemperatur stod vi på lite i några minuter. Härligt låg oljetemp! Intressant att veta att farten blir 210 kmh vid 6000 varv. Varvstoppet ligger vid 8000, maxfart undras... ![]() Tack till er alla som var med, vi kör igen nästa år? ![]() Hoppas det då är lika varmt, för det är så skönt med 45,5 grader på utsidan och kanske 60 i bilen på Autobahn. AC väger ju bly! ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag fick dessa länkar av Anders. Vi är med på några bilder ![]() http://www.ringbild.de.vu http://www.ring-action.de http://www.racepicture.de/ http://myalbum.miyoo.de/Ringknipser/ http://myalbum.miyoo.de/Christian640 http://www.nordschleifen-fotos.de.vu http://de.pg.photos.yahoo.com/ph/mos _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
Utom en som trots sin ålder ![]() Lite bilder: I väntan på färjan i Rödby ![]() Grüne Hölle vid öppningsdags på söndagsmorgonen. Observera Mickes far (grön E46 touring) som står först i kön till insläppet ![]() ![]() Inte varje dag man ser 2 Porsche Carrera GT ![]() ![]() Nu har Ring-Taxi äntligen fått en riktig bil, Nickes svarta 320iS ![]() ![]() Gillar vi BMW ![]() ![]() ![]() På väg till Pisteklause står helt plötsligt nya 3-serie coupén i form av en testbil. Hhmm vad kan gömma sig här... ![]() ![]() Dags att åka hem ![]() ![]() ![]() På väg över Öresundsbron. När vi åkte i tunnlarna så demonstrerade Nicke hur ett kolfiberinsug låter, vilket ljud, vilket härligt ljud ![]() ![]() ![]() ![]() Samma plats nästa år, absolut!! ![]() _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 50 besök senaste veckan (8343 totalt) |