Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8964 besök totalt |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
KPI-vinkeln är spindeltappens lutning framifrån.
Kpi vinkeln i sig själv är inte viktig utan i kombination med Caster, Camber och Styrradie... Kuriosa: På gokartar med styva chassien utan fjädring så har man mycket KPI (ca 20gr.) i kombination med mycket Caster och stor styrradie (ca 100mm). Detta gör ju dels att gokarten blir väldigt stadig, vill alltid återgå till rakt-fram-läge. Framför allt blir effekten av castervinkeln att när man vrider hjulen så trycks innerhjulet neråt och ytterhjulet lyfts upp. Detta låter kanske inte så bra, men efter som differential inte får finnas så gör detta med hjälp av centrifugalkraften att innerbakhjulet lyfts 1-2cm från marken och man kan svänga trots avsaknad av diff. _________________ /Arne Lindgren |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
"Styrradien är skilnaden mellan punkten på vägbanan i KPI's förlängning i förhållande till lodlinjen på hjulet..."
ok , detta kan man ju räkna ut genom att mäta på fjäderbenet och ev justera genom spacers/offset om det behövs/finns plats. Men vad är stor resp liten styrradie (på en "standardbil"), och vad händer om man ökar resp minskar denna?? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
När bilen kränger så gör den det kring en punkt i framvagnen och en i bakvagnen. Detta är främre och bakre rollcentra, och kan vara en punkt i chassiet eller ligga "i luften". Rollcentra bestäms av typ av hjulupphängning och vinklar på bärarmar, fjäderben osv beroende på typ av konstruktion.
Dra en linje genom främre och bakre rollcentra och du har fått ut det som kallas rollningsaxel. Runt denna "roterar" bilen vid krängning. Rollcentra bör ligga lågt och någorlunda lika högt fram och bak för att bl a undvika att något av innerhjulen lyfter från marken vid hård kurvtagning. Hoppas du blir klokare av detta!? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Ordning och reda!
Hejsan! ![]() Efter drygt två veckors frånvaro är jag tillbaka. Kul att se att det blåser friska vindar på forumet och speciellt i min favoritgren. ![]() Kul att se nya förmågor som är med i diskussionen. Det jag inte tycker är så kul är att Håkan Carlsson påstår att vissa saker är fel som är rätt men kanske inte fullständigt förklarade och dessutom säger vissa felaktiga saker själv. Men jag tycker det är kul ändå eftersom det skapar diskussion. Dessutom inser jag att du Håkan har 1000 ggr mer praktisk erfarenhet av detta än vad jag har, men det betyder inte att det som funkar bra på dina bilar är lag för alla bilar och det betyder absolut inte att du kan be teoretiker att bortse från saker som är av största vikt för att beräkna chassiedynamik bara för att det kan verka svårt att förklara eller förstå. Jag tror de flesta på detta forum är vetgiriga nog att inte acceptera förklaringar som glöm det för det är för svårt. Åter till ämnet. KPI står för king pin inclination och på svenska heter det styraxel. För dubbla tvärlänkar är detta alltså den tänkta linjen genom de två yttre lagringspunkterna (undre och övre bärarmen) och för en Mc Pherson tänkta linjen genom yttre leden för den undre bärarmen och den led som fäster in i fjädertornet. Det är alltså ingen vinkel för någon bärarm, länk eller fjäderben utan den tänkta linje som går genom den axel hjulet vrider sig runt när man vrider på ratten. KPI är alltså tredimensionell, men delas upp i två komposanter. Vinkeln för komposanten sett från sidan av bilen är castervinkeln mot lodlinjen. Vinkeln sedd i färdriktningen mot lodlinjen kallas av robert reinsson för KPI vilket då rent nomenklaturmässigt är fel och det kanske var det du menade Håkan? oftast används KPI för att benämna denna komposant eftersom vi redan har caster för den andra komposanten. Varför vi ska glömma KPI är för mig ett mysterium. Det är ju egentligen den vektor (3D) som säger allt om hur hjulet beter sig i förhållande till karossen. Hur KPI förändras genom länkarmsrörelserna är ju A och o i chassiedynamik. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
|
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8964 besök totalt |