Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sista hjulvinkeln att diskutera?
<<   1, 2, 3   >>
8964 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



XXXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



KPI aldrig justerbar ??? Hmm, varför ? Då borde den vara helt i beroende på inställningar genom camber, eller ?

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



xxxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



RÄTTELSE

xxxxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



KPI-vinkeln är spindeltappens lutning framifrån.

Kpi vinkeln i sig själv är inte viktig utan i kombination med Caster, Camber och Styrradie...

Kuriosa: På gokartar med styva chassien utan fjädring så har man mycket KPI (ca 20gr.) i kombination med mycket Caster och stor styrradie (ca 100mm). Detta gör ju dels att gokarten blir väldigt stadig, vill alltid återgå till rakt-fram-läge. Framför allt blir effekten av castervinkeln att när man vrider hjulen så trycks innerhjulet neråt och ytterhjulet lyfts upp. Detta låter kanske inte så bra, men efter som differential inte får finnas så gör detta med hjälp av centrifugalkraften att innerbakhjulet lyfts 1-2cm från marken och man kan svänga trots avsaknad av diff.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



xxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2742



"Styrradien är skilnaden mellan punkten på vägbanan i KPI's förlängning i förhållande till lodlinjen på hjulet..."

ok , detta kan man ju räkna ut genom att mäta på fjäderbenet och ev justera genom spacers/offset om det behövs/finns plats. Men vad är stor resp liten styrradie (på en "standardbil"), och vad händer om man ökar resp minskar denna??

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



xxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2742



ok, KPI glömd!

Men styrradien då, vad händer när den ändras, och vad skall/bör man eftersträva??

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



xxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



xxxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



En liten styrradie måste ju i alla fall göra så att ojämnheter mm i vägbanan känns mindre i ratten...
Lite styrradie är kanske bra isf för att få lite "feedback"??

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Ingemar.S

Här sen Dec 2002
Inlägg: 21



Vinklar

Rollcentra, vad är det?

_________________
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



xxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Vinklar

xxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ingemar.S

Här sen Dec 2002
Inlägg: 21



Vinklar

nej.

_________________
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2742



När bilen kränger så gör den det kring en punkt i framvagnen och en i bakvagnen. Detta är främre och bakre rollcentra, och kan vara en punkt i chassiet eller ligga "i luften". Rollcentra bestäms av typ av hjulupphängning och vinklar på bärarmar, fjäderben osv beroende på typ av konstruktion.

Dra en linje genom främre och bakre rollcentra och du har fått ut det som kallas rollningsaxel. Runt denna "roterar" bilen vid krängning.

Rollcentra bör ligga lågt och någorlunda lika högt fram och bak för att bl a undvika att något av innerhjulen lyfter från marken vid hård kurvtagning.

Hoppas du blir klokare av detta!?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



xxx:

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Ordning och reda!

Hejsan! (EDITERADE LITE FÖR ATT FÖRTYDLIGA)

Efter drygt två veckors frånvaro är jag tillbaka.

Kul att se att det blåser friska vindar på forumet och speciellt i min favoritgren.

Kul att se nya förmågor som är med i diskussionen.

Det jag inte tycker är så kul är att Håkan Carlsson påstår att vissa saker är fel som är rätt men kanske inte fullständigt förklarade och dessutom säger vissa felaktiga saker själv. Men jag tycker det är kul ändå eftersom det skapar diskussion. Dessutom inser jag att du Håkan har 1000 ggr mer praktisk erfarenhet av detta än vad jag har, men det betyder inte att det som funkar bra på dina bilar är lag för alla bilar och det betyder absolut inte att du kan be teoretiker att bortse från saker som är av största vikt för att beräkna chassiedynamik bara för att det kan verka svårt att förklara eller förstå. Jag tror de flesta på detta forum är vetgiriga nog att inte acceptera förklaringar som glöm det för det är för svårt.

Åter till ämnet. KPI står för king pin inclination och på svenska heter det styraxel.

För dubbla tvärlänkar är detta alltså den tänkta linjen genom de två yttre lagringspunkterna (undre och övre bärarmen) och för en Mc Pherson tänkta linjen genom yttre leden för den undre bärarmen och den led som fäster in i fjädertornet.

Det är alltså ingen vinkel för någon bärarm, länk eller fjäderben utan den tänkta linje som går genom den axel hjulet vrider sig runt när man vrider på ratten. KPI är alltså tredimensionell, men delas upp i två komposanter.

Vinkeln för komposanten sett från sidan av bilen är castervinkeln mot lodlinjen.

Vinkeln sedd i färdriktningen mot lodlinjen kallas av robert reinsson för KPI vilket då rent nomenklaturmässigt är fel och det kanske var det du menade Håkan? oftast används KPI för att benämna denna komposant eftersom vi redan har caster för den andra komposanten.

Varför vi ska glömma KPI är för mig ett mysterium. Det är ju egentligen den vektor (3D) som säger allt om hur hjulet beter sig i förhållande till karossen. Hur KPI förändras genom länkarmsrörelserna är ju A och o i chassiedynamik.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Re: ordning och reda!

DanielB skrev:

Kul att se att det blåser friska vindar på forumet och speciellt i min favoritgren.


thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Välkommen tillbaka Daniel!!! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Sista hjulvinkeln att diskutera?
<<   1, 2, 3   >>
8964 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande