Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (8644 totalt) |
Då har man varit ute och ryckte lite, hissade upp hela bakvagnen och satte rumpan på pallbockar. Tror att bussningarna som håller sub-chassit är slut; Bad sambon dra lite i ena hjulet fram och tillbaka, och kunde se hur hela bakvagnen rörde sig lite. Och då är inte min sambo så stark, mer än 3liter mjölk i matkassen och hon orkar inte bära dem. ;-) Så den där känslan att det styr med bak, den stämde nog. För inte skall man väl kunna se hela bakpaketet röra sig om man rycker i ena bakhjulet för hand? Måste ju vara bra mycket större krafter när bilen far fram i 100km/h och man svänger?
Lossade också lite på bulten som håller ena dämparen och kände då också ett litet glapp upp och ner. Vet inte om det är bromsoken, bromsklossar (hade handbromsen åtdragen), glapp i dämparfästet, länkarmsbussningen eller sub-chassi bussningen som glappar på ena sidan. Men bromsarn borde det inte vara, borde höras när man bromsar i så fall, och fästet i dämparen borde det inte heller vara, fick linjera upp riktigt ordentligt för att kunna få på bulten när de monterades, så återstår länkarm eller chassi-bussning. Får väl ge mig ut och hissa upp bilen idag igen och kolla. Men det är den sidan där hjulet har mest toe-in, så mycket att jag inte får in fingrarna mellan hjulet och armen, vilket känns lite tight. Med 1mm skillnad i toe bak, kan det ha varit så stor påfrestning på bakvagnen att det har slitit sönder bussningarna? Med andra ord ett följdfel av en förmodad felaktig länkarm? Kan man få en verkstad att gå med på det, trots 10 år gamla bussningar tro? Fast jag gissar att det är svårt att reklamera länkarmen efter 13-14månader, även om jag varit på dem i stort sett sedan de bytte den. _________________ Jimmy Carlsson |
||
Re:
OM det är en seriös verkstad som är måna om sitt rykte borde det inte vara minsta problem, i och med att du klagat från i stort sett första början. Annars är det bara att inse att de inte var så bra som du trodde. Som svar på första frågan borde inte hjulen röra sig märkbart med handkraft. _________________ Roland Johansson |
||
Som förtydligande; Jag kan inte se att själva hjulet röra sig, för liten rörelse för det, men ligger jag under bilen ser jag hur sub-chassit rör sig en aning, har ju en rak metallkant där att "sikta" med, lättare att se rörelse då.
_________________ Jimmy Carlsson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (8644 totalt) |