Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banåkabil för 100-150k ?
<<   1, 2
4716 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

DanneE skrev:
johann, så om jag frågar dig är BMW M3 E36 en bättre banbil än Porche 944 ?

Nått annat förslag, är som sagt öppen för förslag

En M3 är en modernare bil som är snabbare runt en bana än en 944 original mot original, börjar man modifiera beror det nog mer på budget.

Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Jag ska ta mig en sväng till en banträff och titta och snacka lite.

Tips på vart jag ska åka för att hitta mycket av allt

Mvh

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

om man nu generellt ska uttala sig om vad för bilar är bra att satsa på så kanske man ska sätta grundkraven till vikt under 1400 kg, bakhjulsdrift, diffbroms och effekt någonstans norr om 150 hk. Även MB 190E 2,3-16 eller 2,5-16 kan vara ett bra val.

944 turbo S har torsionsstavar samt coilovers, går att ändra till enbart coilovers. Om man vill ha effekt är det ganska enkelt att trimma sig till 320 hästar med originalturbo och en bit över 400 med utbytt turbo.

Malmö
Här sen Feb 2004

DanneE skrev:
Jag ska ta mig en sväng till en banträff och titta och snacka lite.

Tips på vart jag ska åka för att hitta mycket av allt

Mvh

PCS har trevliga banträffar, speciellt deras grundutbildning lämnar lite övrigt att önska. Men det är ju bara Porschar (nästan) på de träffarna.

Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tänkte mer på en banträff där jag kunde få se lite alla möjliga bilar.

Sen kanske testa Bmwn min 1varv eller 2.

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

DanneE skrev:
Tänkte mer på en banträff där jag kunde få se lite alla möjliga bilar.

Sen kanske testa Bmwn min 1varv eller 2.

Attitude Motorklubb har väl en del körningar på Anderstorp som ju inte är så långt från Växjö? Jag körde på en av deras träffar 2004 med turbo Cupen och det var himla kul med en trevlig blandning av gatbilar.

Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Ska undersökas, tack för tipset!!

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Något jag fastnat lite för är BMW M3 E36.

Suger 3,0l maskinen eller ska man gå på 3,2l?

Lite krav.

Chassi + bromsuppdatering = funka på bana.
Kunna gå att köra med till jobbet om man måste.
Helst bakhjulsdrift.

Skall du bara åka för att det är skoj och inte tävla spelar det inte så stor roll vilken maskin du har.
Dock tenderar det ju ofta att bli så att man vill trimma och då är det s.as. billigare att köpa rätt från början.
om det bara är "måste" körning till jobbet är det rätt lugnt att lätta och styva upp.

Ang. diskussionerna om vilket märke - vill du köra en del på gata så är oftast nyaste bilen att föredra rent allmänt.

Försäkringen är dyr på det mesta (944/968, M3) om du vill vardagsåka så där har du samma, likaså är broms och chassidelar troligen rätt lika i pris för de båda. Konceptmässigt är nog Porschen mer rätt med tanke på vikt, tp-höjd etc. men BMW finns ju som 4-dörrars

En reflektion som ingen gjort är att M3 är bland det häftigare i BMW-kretsar men i Porsche-kretsar är 944 / 968 inte häftig missförstå mig rätt alla trots allt så delar du bantid med en del rätt feta kärror i Porschesammanhang och får finna dig i att bli avhängd. Men det beror lite på hur du är funtad.

Låt känslan avgöra - skall tävla eller bara ha ett all-out körverktyg för minsta pengar (och budget & tid finns alltid att ta hänsyn till) är ofta nåt helt annat att föredra, men man skall ju trivas oxo.
Det är ju tyvärr så att om man har 150kkr att utgå från så kommer en välpreppad Volvo 240 eller BMW 325 mosa en lätt tunad BMW M3 map varvtider iom att man kan spendera multum på grejer, dock pengar svåra att få tillbaka så som investering räknat är de dåligt (läs köp nåt färdigt isf).

Ser fram mot dina tankar efter ett banbesök!

Citera
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003

Jag tycker att en Porsche 968 CS är perfekt. Den har 240 hkr och är väldigt välbalanserad.
Helt klart mer lättkörd en 911 (även om en 911 är snabbare med rätt man bakom ratten). Dessutom
tycker jag att den är snyggare (om man får tycka det) en BMW M3. Ska du ha den som andrabil funkar det perfa, bagarummet är förvånansvärt stort. Här har du en fin:

http://home.mobile.de/SID7soycW3kUlh0eRhTPr1JPQ-t-vaNexlCpHpIsAsCsK%F3 . . . .

Mvh,

Balazs

Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Flyttade allt snack om starka kontra svaga bilar hit!
Fortsätt gärna den diskussioner i den tråden så fortsätter vi leta lämpliga bilar i 100-150k-klassen i denna

Fixhult
Här sen Apr 2004

Balazs 911 skrev:
http://home.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111205492499
Kortare version av länken till mobile som inte sturlar till sidformateringen. Det är bara krafset i mitten som tagits bort.

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Man kan lägga ytterligare aspekter på banåka och val av bil.

Kan och vill du meka själv?
Vad är din "driftsbudget? rörliga kostnader + försäkring
Vad har dina kompisar för bilar?

Personligen om jag hade 100kkr över att spendera på en bil hade jag byggt mig en hejdundrandes bmw 2002ti med alla rätta grejerna, men det är ju jag det....

Degerfors
Här sen Jul 2005

Kristoffer R skrev:

Försäkringen är dyr på det mesta (944/968, M3) om du vill vardagsåka så där har du samma, likaså är broms och chassidelar troligen rätt lika i pris för de båda. Konceptmässigt är nog Porschen mer rätt med tanke på vikt, tp-höjd etc. men BMW finns ju som 4-dörrars

En reflektion som ingen gjort är att M3 är bland det häftigare i BMW-kretsar men i Porsche-kretsar är 944 / 968 inte häftig missförstå mig rätt alla trots allt så delar du bantid med en del rätt feta kärror i Porschesammanhang och får finna dig i att bli avhängd. Men det beror lite på hur du är funtad.

Nu är ju jag väldigt färgad av min egen bil, men efter att ha varit på Porsche träffen i helgen, där en E85 konverterad 944 Turbo spöade både GT2 och GT3 bilar i PCSR, och av 'vardagsbilisterna' spöade Rikard Svenson här på forumet upp fältet på läktaren, och det i sin 944 Turbo från 86 när han körde in på en tid som skulle ge startruta 7 om han kört för PCSR, och då har han både passagerarstol, baksäte och all inredning kvar.

Porsche 944 Turbo bilarna kanske är utskrattade som 'skrot porschar' vid korvmojen, men på porscheträffarna finns det ingen som kommer med nedslående kommentarer om du kommer i en 944turbo.

Det roligaste av allt är att man med en, i år, 20 år gammal bil.. kan med relativt enkla, och till en åttondel av kostnaden av en GT3a få en respektabel räser. Försäkringskostnaden är relativt låg, och var för mig lägre än en M3:a. Idag betalar jag 6800:-/år för helförsäkring hos IF, men efter en installation av larm och imobilizer kan jag byta till en entusiastförsäkring för runda slängar 1000:- / år. Det ger ju en budget på +7000:- till bildelar, jämfört med att äga en M3:a .. per år!

Edit: Såga gärna min enkelspårighet, men efter att ha fått åka med Rikard i sin bil, så finns det bara en 'räserbil för rätt peng' hos mig

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Porsche 968cs dyker i bland upp till helt ok priser. Skulle dock satsa på en M3 GT tillverkad i 350ex med homoglofierings aerodynamik och aluminium dörrar +mycket mer. Jag är svag för specialmodeller, själv skulle jag köpa en Maserati ghibli cup eller en Maserati 222 racing, dessa två modeller är med relativt enkla mods troligtvis lika snabba eller snabbare än samtliga bilar som nämts i denna tråd, kan dock ej rekomendera dessa pga förmodade astronomiska underhållskostnader i förhållande till M3 eller någon Porsche. Coolast är det med lite udda val som ändå funkar hyffsat på bana, en tidig Lotus esprit, Sierra cosworth cupe, Renault 5 turbo, Lanca delta integrale, Alfa romeo 155q4 eller Bmw 635csi M (M6)?

Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Det lutar åt en M3 med 3,2l motorn.

Tror jag kommer bli nöjd med det...
Sen är jag en Bmw TOK =)

Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004

Lite ot
Erik B skrev:
Porsche Boxster utan AC går att få för 14.000 Euro i Italien...sugen så tar vi hem den

Det där tyckte farsgubben lät intressant.
Men är det inte överjävligt omständigt att plocka bilar från Italien?

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Även om jag nu skiftar från Peugeot på banan så finns det mycket kunskap och trevligfaktor i den märkesklubben, så licensen blir kvar där..

Men där finns också ett intressant alternativ, 306 GTI..
Priserna börjar sjunka, 167 hk, och det finns bra med kunskap i Peugeot Sport Club om hur man får ut ändå mer ur väghållningen.
Priser omkring 50000 och bra med extrapengar över till väghållningsgodis.

Gå in på deras forum och lyssna om nån har lite varvtider, jag tror Rash har några, och jämför lite med andra bilar.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewforum.php?f=16

Banåkabil för 100-150k ?
<<   1, 2
4716 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande