Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16194 totalt) |
Ser ju riktigt bra ut !!!!
Kränger inte märkvärdigt i kurvorna... Nu är det ju bara att gasa mer o bromsa senare.... ![]() Såg att du kör med gott gummi oxå P Zero Nero är ju inte illa pinkade för friskt körande ![]() _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||
Tjena Vargen!
Den kändes mer svajig inuti bilen än vad bilden visar, troligen den mjuka org stolen som orsakade detta. Funderar på att beställa "Carbotech AX6" belägg runt om + byta bromsvätsa så bromsarna inte smälter lika mkt på nästa träff. Nero gummit slets inte märkvärdigt, höger fram verkar ha tagit värsta smällen av någon anledning. Efter åkturen i röda kompressormatade M3:an fattar jag hur sent och hårt det går att bromsa ![]() |
||
Bilen ser verkligen inte krängig ut på bilden.
Kan det vara så att långa halvhårda bromsningar kan vara betydligt elakare och bygga värme än korta stenhårda? Jag har fått för mig det och hur det förhåller sig fysiskt/vetenskapligt är mig en gåta och de teorier jag har är pappslöjdiga. Eller så inbillar jag mig bara. ![]() Finns det nån ![]() |
||
Fiestan har gått som "skolskjuts" ett par månader nu utan några
moddningar men ikväll fick kärran ett K6N filter. En skitig 2liters o-sexig ford spis: ![]() Lite mer motor efter att plasthögen är borta! ![]() K&N levererades med två kyl-luft slangar som tar luft längst ner i fronten men en snyggare avskärmad lösning är planerad. ![]() Högen med plast! Kanske detta kan kallas för ett lättningsprojekt? ![]() ![]() |
||
Fords första prototyp hade Focus ST 170 -bromsar och chassi - om jag minns rätt. Chassi var tydligen något för hårt (för köra på nordslingan). De fick köra 16" pga bromsarna. Det är kanske en indikation på om jag har rätt med ST bromsarna. Sen betyder det ju inte att det är bolt on när raceavdelningen gör såna modifieringar. Kul med bromsupdatering ![]() _________________ ![]() |
||
oje, tror Ford valde bort dom större skivorna eftersom jag fick med 15" vinterdäck till bilen (har iofs inte provat dom ännu
![]() Tack, ska uppdatera denna tråd lite oftare nu när det kanske händer lite mer med bilen i garaget :-) |
||
Då var lite saker beställa då:
Nya Carbotech AX6 belägg runt om. (fd Panther Plus svart) Temperaturområde ca 65-680 grader C. ![]() ATE Super Blue Racing (DOT4) bromsvätska, kokpunkt 280 grader. ![]() En Flexypipe från Miltek i England som skall ta bort fabriksstrypningen i avgassystemet, 5 hk utlovas :-) ![]() Återkommer när sakerna sitter i bilen! |
||
Jag menade inte att de grejorna skulle har gått i produktion, jag villa bara säga att det verkar vara möjligt. Det var ju bara en "demonstrator" jag pratade om - prototyp var väl fel ord. Nu när jag såg RS skivorna i köp och sälj kom jag på att det måste har varit RS grejorna de satt in i fiestan. Då låter det lite mer logiskt att chassit var för hård. ST170:n är ju ganska mjukt. ![]() Test på "Nordschleife" ur "car" juni 2003. (med gatdäck - tror jag) _________________ ![]() |
||
Var nere en sväng i garaget och skruvade dit min Miltek Flexypipe på Fiestan ikväll.
Allt gick oförskämt enkelt och jag måste tjata om hur jäkla skönt det är att skruva med en relativt ny bil. Hela proceduren tog under 1h inkl. lite kort-knäppande så jag tror helt klart att Milteks tider på 30min kan hållas om man gör detta i en lyft. Tog en provtur nyss och direkt när man startade bilen märkte man att något var annorlunda, motorn hoppar igång, reagerar ännu snabbare på gas och tokvarvar till rödmarkeringen.. sen att bilen låter ännu mindre som en symaskin är ett stort +. 60mm Miltek mot ca 45mm org. ![]() |
||
Carbontech AX6 beläggen sitter nu på plats runt om och bettet blev riktigt bra, tyvärr får jag vänta till våren innan jag kan testa ordentligt.
Nu har jakten på nya hjul börjat, tänkte spara på dom fina org 17" fälgarna med Zero Nero däcken på och skaffa något annat.. Just nu rullar bilen på svarta 15" plåtisar och jag diggar stuket så inte helt omöjligt att det blir såna fälgar med klistrigare däck men frågan är vad som är smartast ut vikt/fäste/användbarhet (samma fråga som många andra ställt här). Har vägt och kollat upp lite standarddäck vikter på nätet: 17" ST fälg med Zero Nero 205x40 19Kg 15" Ford plåtfälg inkl. nytt Michelin Energy 195x60 16Kg 15" Volvo org. Plåtfälg 8,4Kg Bridgestone Turanza ER30 195x65xR15 8,8Kg Continental PremiumContact 195x65xR15 8,2Kg Några kommentarer, tips? |
||
Har idag beställt följande till Fiestan för att användas bl.a. på Ringenresan 28/4 och andra event under året:
4st Toyo Proxies R888 i dim 195x50x15 ![]() 4st Team Dynamics Prorace i 7,0x15" ET45 4x108 (6.1Kg/st) ![]() original 17" arna får vara finfälgar till vardags ![]() |
||
|
||
Helgens garageesök resulterade i:
Ny ATE Blue bromsvätska. använde bromsluftaren från Mekonomen för 159:- (kanonpryl!!!) ![]() ![]() Ersatte dimljusen i fronten med rör som jag drog ner så nära ok/skiva som jag bara vågade. ![]() ![]() Svetsade en hållare för brandsläckaren. Ska sitta precis framför passagerarstolen och sitta fast i stolens bultar. Hänger på tork efter lite svart hammarlack just nu. Flaskan tänkte jag sedan spänna fast i hållaren med ett spännband med spärr. ![]() ![]() och så ett par bilder på R-Hjulen som kom i veckan.. Tack till Wheelbase!! ![]() ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16194 totalt) |