Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST 2005
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (16194 totalt)
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Fiestan fastnade på en åkbild på Gelleråsen (Foto: Niklas Falk)


och på en till.. (Foto: Dennis Rudolfsson)
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Ser ju riktigt bra ut !!!!
Kränger inte märkvärdigt i kurvorna...

Nu är det ju bara att gasa mer o bromsa senare....

Såg att du kör med gott gummi oxå P Zero Nero är ju inte illa pinkade för friskt körande

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Tjena Vargen!

Den kändes mer svajig inuti bilen än vad bilden visar, troligen den mjuka org stolen som orsakade detta.

Funderar på att beställa "Carbotech AX6" belägg runt om + byta bromsvätsa så bromsarna inte
smälter lika mkt på nästa träff.

Nero gummit slets inte märkvärdigt, höger fram verkar ha tagit värsta smällen av någon anledning.

Efter åkturen i röda kompressormatade M3:an fattar jag hur sent och hårt det går att bromsa
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Bilen ser verkligen inte krängig ut på bilden.

Citat:
Efter åkturen i röda kompressormatade M3:an fattar jag hur sent och hårt det går att bromsa



Kan det vara så att långa halvhårda bromsningar kan vara betydligt elakare och bygga värme än korta stenhårda?

Jag har fått för mig det och hur det förhåller sig fysiskt/vetenskapligt är mig en gåta och de teorier jag har är pappslöjdiga. Eller så inbillar jag mig bara.

Finns det nån ??

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Fiestan har gått som "skolskjuts" ett par månader nu utan några
moddningar men ikväll fick kärran ett K6N filter.

En skitig 2liters o-sexig ford spis:


Lite mer motor efter att plasthögen är borta!


K&N levererades med två kyl-luft slangar som tar luft längst ner i fronten men
en snyggare avskärmad lösning är planerad.


Högen med plast! Kanske detta kan kallas för ett lättningsprojekt?
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Slet ut friskluftsrören som följde med K&N kitet och ersatte dem med en enkel aluminiumplåt vars kanter fick skyddande värmetålig filttejp (materialkostnad ca 30:-)

Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Kristoffer R skrev:

Jo, jag har (obekräftat) läst nånstans att Fiesta ST har Focus-bromsar fram fast vet inte vilken modell - nuvarande eller förra - kanske går att göra en Focus ST uppgradering.


Fords första prototyp hade Focus ST 170 -bromsar och chassi - om jag minns rätt. Chassi var tydligen något för hårt (för köra på nordslingan).
De fick köra 16" pga bromsarna. Det är kanske en indikation på om jag har rätt med ST bromsarna.
Sen betyder det ju inte att det är bolt on när raceavdelningen gör såna modifieringar.

Kul med bromsupdatering . Lycka till !

_________________
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
oje, tror Ford valde bort dom större skivorna eftersom jag fick med 15" vinterdäck till bilen (har iofs inte provat dom ännu )

Tack, ska uppdatera denna tråd lite oftare nu när det kanske händer lite mer med bilen i garaget :-)
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Då var lite saker beställa då:

Nya Carbotech AX6 belägg runt om. (fd Panther Plus svart) Temperaturområde ca 65-680 grader C.


ATE Super Blue Racing (DOT4) bromsvätska, kokpunkt 280 grader.


En Flexypipe från Miltek i England som skall ta bort fabriksstrypningen i avgassystemet, 5 hk utlovas :-)


Återkommer när sakerna sitter i bilen!
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



tisu001 skrev:
oje, tror Ford valde bort dom större skivorna eftersom jag fick med 15" vinterdäck till bilen (har iofs inte provat dom ännu )

Tack, ska uppdatera denna tråd lite oftare nu när det kanske händer lite mer med bilen i garaget :-)


Jag menade inte att de grejorna skulle har gått i produktion, jag villa bara säga att det verkar vara möjligt. Det var ju bara en "demonstrator" jag pratade om - prototyp var väl fel ord.

Nu när jag såg RS skivorna i köp och sälj kom jag på att det måste har varit RS grejorna de satt in i fiestan. Då låter det lite mer logiskt att chassit var för hård. ST170:n är ju ganska mjukt.


Test på "Nordschleife" ur "car" juni 2003. (med gatdäck - tror jag)

_________________
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Har sett många fiestor i skogen där dom har en egen klass, kör på etanol !
Riktigt kuliga å se bromsar attans sent....


_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Var nere en sväng i garaget och skruvade dit min Miltek Flexypipe på Fiestan ikväll.

Allt gick oförskämt enkelt och jag måste tjata om hur jäkla skönt det är att skruva med
en relativt ny bil.

Hela proceduren tog under 1h inkl. lite kort-knäppande så jag tror helt klart att Milteks
tider på 30min kan hållas om man gör detta i en lyft.

Tog en provtur nyss och direkt när man startade bilen märkte man att något var annorlunda, motorn hoppar igång, reagerar ännu snabbare på gas och tokvarvar till rödmarkeringen.. sen att bilen låter ännu mindre som en symaskin är ett stort +.

60mm Miltek mot ca 45mm org.

Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Carbontech AX6 beläggen sitter nu på plats runt om och bettet blev riktigt bra, tyvärr får jag vänta till våren innan jag kan testa ordentligt.

Nu har jakten på nya hjul börjat, tänkte spara på dom fina org 17" fälgarna med Zero Nero däcken på och skaffa något annat..

Just nu rullar bilen på svarta 15" plåtisar och jag diggar stuket så inte helt omöjligt att det blir såna fälgar med klistrigare däck men frågan är vad som är smartast ut vikt/fäste/användbarhet (samma fråga som många andra ställt här).

Har vägt och kollat upp lite standarddäck vikter på nätet:

17" ST fälg med Zero Nero 205x40 19Kg
15" Ford plåtfälg inkl. nytt Michelin Energy 195x60 16Kg
15" Volvo org. Plåtfälg 8,4Kg
Bridgestone Turanza ER30 195x65xR15 8,8Kg
Continental PremiumContact 195x65xR15 8,2Kg

Några kommentarer, tips?
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



tisu001 skrev:
15" Volvo org. Plåtfälg 8,4Kg

Plåtisar är ju cleant. thumbs up
Vägde min gamla Clio Sports plåtisar (15x6" har jag för mig) innan jag fick dit vinterdäcken, strax under 7kg vägde dessa.

_________________
Peter Karlsson
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Har idag beställt följande till Fiestan för att användas bl.a. på Ringenresan 28/4 och andra event under året:

4st Toyo Proxies R888 i dim 195x50x15


4st Team Dynamics Prorace i 7,0x15" ET45 4x108 (6.1Kg/st)


original 17" arna får vara finfälgar till vardags
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Re:

Trevliga hjul du får där, är själv på jakt efter liknande, något ställe du kan tipsa om för bra pris

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Yes, maila -> wheelbase@swipnet.se

Han hade några ex kvar.. .
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Re:

Ja just, wheelbase har jag förträngt, ska ta & höra med dem.. Tack

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Miltek röret verkar sitta fast nu efter flera åtdragningar och div olika muttrar..

Dubbla nya låsmuttrar verkade göra susen :-)
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Helgens garageesök resulterade i:

Ny ATE Blue bromsvätska. använde bromsluftaren från Mekonomen för 159:- (kanonpryl!!!)



Ersatte dimljusen i fronten med rör som jag drog ner så nära ok/skiva som jag bara vågade.



Svetsade en hållare för brandsläckaren. Ska sitta precis framför passagerarstolen och sitta fast i stolens bultar.
Hänger på tork efter lite svart hammarlack just nu. Flaskan tänkte jag sedan spänna fast i hållaren med ett spännband med spärr.



och så ett par bilder på R-Hjulen som kom i veckan.. Tack till Wheelbase!!

Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Släckare på plats (ska leta upp ett stålband senare)


Hjulen gick fritt och efter 1h hård provkörning satt rören till och med kvar :-D

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST 2005
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (16194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande