Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Värmepistol + Underedsmassa : Isocyanater i mängder??
<<   1, 2
9985 besök totalt
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004

Jon80 skrev:
Nu spårar jag kanske ur lite utanför toplic, men innehåller Polyuretan (PUR) Isocyanater?

Anledningen till att jag frågar är att vi titt som tätt fräser och svarvar i PUR på jobbet, och 'risken' finns ju att det blir över 175 grader just vid skärets ägg... :S

Ja. Om det blir över 175 grader ska ni skydda er. En svets sug löser problemet.

Oslo
Här sen Jan 2005

Har testat en del olika metoder, roterande stålborste på vinkelslip, värmepistol och skrapa, halvslött stämmjärn eller skrapjärn.

Det kan säkert skilja beroende på vad det är för typ av underredsmassa som ska undanröjas, i mitt fall var det en del gammal och en del lite nyare på en bmw M535 -85

Det jag kom fram till var att både den roterande stålborsten och värmepistolen värmde upp underredsmassan så pass mycket så det började kleta en massa och belv jobbigt att arbeta med samt att isocyanaterna förmodligen även filagdes.

Så jag andvände mig av stämmjärnet/skrapjärnet vilket krävde att man fick andvända musklerna lite men fick å andra sidan bort allt ner till plåten/grundfärgen på ett svep

Så det bästa är nog att prova sig fram och se vad man själv tycker är enklast och bäst

Värmepistol + Underedsmassa : Isocyanater i mängder??
<<   1, 2
9985 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande