Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skillnad värmeutveckling mellan olika bromsskivor ?
<<   1, 2
6190 besök totalt
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Re: Skillnad värmeutveckling mellan olika bromsskivor ?

Rolle Scirocco skrev:
Bistec skrev:
Dock så kör Conny med orginal flytande M3 skivor med alunav och jag med Zimmerman utan alunav och den flytande funktionen.

Kan det vara så att orginalskivan leder bort värmen mycket effektivare än Zimmermanskivan ?



originalskivorna med alunav är ICKE flytande, flytande skivor är någonting helt annat. Ungefär som när många gatåkare kallar mönstrade däck för slicks... Ett slicks är ett rent däck utan något mönster. Ett slicks kan skäras, och blir då skuret slicks. Ett däck gjort med mönster kan aldrig bli slicks, endast slitet.

Skivorna med alunavs stora fördel är väl att de är en liten gnutta lättare, kanske att de kyls snabbare då de är 'öppnare'


Men M3 3,2 original skivorna är väl ändå flytande, för 17 ??

Fördelen med dessa är väl också att skivan kan värmeexpandera utan att navet blir nämnvärt påverkat och därmed är det mindre risk att skivorna slår sig pga överhettning?

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re: Skillnad värmeutveckling mellan olika bromsskivor ?

Conny skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Bistec skrev:
Dock så kör Conny med orginal flytande M3 skivor med alunav och jag med Zimmerman utan alunav och den flytande funktionen.

Kan det vara så att orginalskivan leder bort värmen mycket effektivare än Zimmermanskivan ?



originalskivorna med alunav är ICKE flytande, flytande skivor är någonting helt annat. Ungefär som när många gatåkare kallar mönstrade däck för slicks... Ett slicks är ett rent däck utan något mönster. Ett slicks kan skäras, och blir då skuret slicks. Ett däck gjort med mönster kan aldrig bli slicks, endast slitet.

Skivorna med alunavs stora fördel är väl att de är en liten gnutta lättare, kanske att de kyls snabbare då de är 'öppnare'


Men M3 3,2 original skivorna är väl ändå flytande, för 17 ??

Fördelen med dessa är väl också att skivan kan värmeexpandera utan att navet blir nämnvärt påverkat och därmed är det mindre risk att skivorna slår sig pga överhettning?


NEJ NEJ NEJ

orinal bmw skivor i gjutjärn med alucentrum gjutet 'runt skivan' är ICKE flytande. Någon säljare kanske har lurat i dig det eller någonting, men det finns igenting av det som menas med flytande skivor över dessa.
Däremot har de tänkt till i upphängningen av skivan så den inte blir 'frisbee' formad när den värms och kyls som många andra vanliga skivor kan bli.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Skillnad värmeutveckling mellan olika bromsskivor ?
<<   1, 2
6190 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande