Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad tror ni om It's Fun III tid på ringen?
<<   1, 2
6117 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Flat-out så tar alltså rakan 26,5 i CSL?
Tar då sannolikt 30-35 i min...

stockholm
Här sen Maj 2004

BTG skrev:
Flat-out så tar alltså rakan 26,5 i CSL?
Tar då sannolikt 30-35 i min...

Så som jag körde min CSL just denna gång på filmen tar det 26.5 sek, ja.
Nä jag vågade inte hålla flat out hela vägen > Jag kände mig manad(det var första fullvarvs frikörningsdagen under kursen jag fick filmat endast detta ena varv) att göra ett konfidence lift efter depån på väg ner mot tirgarten och bron. I övrigt gör jag de här annars oxå, men inte ett lika långt lift som nu.
Så det jag menar är med min utgång ut på långa rakan samt mitt lyft tar det ovan nämnda, men det betyder ju inte att det är ett facit för CSL! Det finns nog de som kör snabbare samt långsammare.

På väg uppför Doettinger Hoehe har jag ca 260km/h(mätarn) uppför mot depån, det går lite trögt här, men det förändras ju lite när man är förbi depån o det planar ut på toppen, vet inte mätarfart här, men nog lite till. Här vågar jag inget annat än att titta på vägen ner mot tiergarten.
Vänstern ner känns väl skarp så ett lift blev det innan vänstern, väl långt lift kan jag surt konstatera på filmen.

Jag har oxå alltid med mig en historia från Rickard Göransson just här i vänstern ner mot tiergarten.
Han var väldigt nära att tappa en bil(en gat bil som påminner väldigt om min här i nära 300km/h(mätarn). Från igenstans började bilen bli lätt o fladdra till en hel del i dessa farter!
I övrigt är det ju på väg ner här det går snabbast totalt på varvet för de få som vågar stå på ner mot tiergarten antar jag.

Ser fram emot nya uppdateringar från ringen, ni som närvarar

Stockholm
Här sen Mar 2004

Tycker det är jobbigt att inte ha koll på alla områden.. tex schwedenkreutz , skulle vilja ha en bild över området där Qvarnis körde 280 km/h, så man kan relatera...

Här sen Jan 2003

cmaxen på bilden gjorde 9.49 (mer info kring denna rennwagen kommer)

Qvarnis hade lite problem med dämparna/fjädrarna i början av veckan..för hård. Men man får väl hoppas att det löser sig under resans gång.

Tokholm
Här sen Jan 2003

HTR skrev:
Tycker det är jobbigt att inte ha koll på alla områden.. tex schwedenkreutz , skulle vilja ha en bild över området där Qvarnis körde 280 km/h, så man kan relatera...

https://rejsa.nu/ringenkurs/

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

har ni hört något mer om hur det går? finns det bilder att gotta sig i?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Dom hänger på Ringen racing pga. växellådsstrul. Det gick inte att lägga i 5:an helt plötsligt. (brukar vara skiftgafflar som går av).

Fick byta ett däck också pga. gamla trasades sönder av vass objekt på banan.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Så här blev det

Jag har hela tiden på Ringen kännt det som att bilen haft för taskig fjädringsväg och efter att motorn sagt upp sig hade vi tid över att kolla chassit. Det visade sig att att vi sänkt coiloversena så mycket för bilens utseende - däck kontra skärmkanter - att det enbart gick att fjädra ut hjulen några mm fram när vi hissade bilen. Det bör vara ca 40-60 mm. Så har vi kört hela året och jag är förvånad att ingen inkl jag själv - men framförallt våran sk chassiexpert men även K3 som justerat bilen tidigare i år - inte upptäckt detta när vi hissat bilen upp och ner oräkneliga gånger. Här har vi även del i boven vad gäller understyrningen, så fort man gasat har chassit satt sig och framhjulen - ett elr bägge - tappat kontakten med asfalten.

Vi var hos Ring Racing för konsultation och de sa att bilen är okörbar i detta utförande och jag kan inte annat än att hålla med att det kändes som med livet som insatts att ladda på i vissa partier, bilen studsade över hela banan - man fick slå av och bromsa på annars fullfartssektioner - och det inte så konstigt när den var omvänd Epa traktor men i fram.

Nu ska dämparna upp i rigg för att få ett diagram som ska ner till Ring Racing där de ska avgöra om dämparna är byggda i rätt hårdhet för Ringen annars får de shimsas om. Även fjädrarnas längd och hårdhet ska avgöras av dom. Till sist ska de även köra in och justera bilen på banan genom sin chassituner Uve Kleen. Vår del ligger i att ändra infästningspunkterna så att dämparna med nuvarande höjd på bilen får rätt arbetslängd. Tänk vad man får lära sig!

Effekten - vi körde hela tiden på 0.8 bar och ca 500 hk - är vi nöjda med. Övrigt som ska ändras är att byta kolvarna till bromsarna då bromsarna är för hårdtrampade utan servo och utan någon riktig känsla. Bromsverkan var dock utan anmärkning.

Någon riktig ordning på några tider blev det inte pga trafik. Jag uppskattar att bilen och jag är goda för ca 7.50 fullt varv som den stod under våran resa. Vi får fortsätta jobba på att åka fulla varv med hyffsat snabba bilar som inte bromsar farten för mycket. Att hyra banan är en annan ide men tyvärr har vi inte budgetten för 3000 euro/timmen. Jag tror fortfarande att vi är med i matchen att åka runt 7.30 fullt varv när chassit hänger med.

Här är en film om en spännande stund strax innan Werseifen
Högerklicka och spara ner på datorn
http://www.zatzy.com/ringen/ITSFUN3...at_the_Ring.mov (3.9 mb)
( Ni behöver Quicktime för at se klippet www.quicktime.com )

Nu är säsongen slut och vi ska fortsätta arbete på att förfina vårt koncept. Innan månaden är slut är vi i full gång inför 2007. Tack alla som varit med so far.

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

thumbs up för att ni gör om och gör rätt och inte pushar med en bil som är farlig!! Lycka till i fortsättningen!

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Ja ringen är ju tuff, särskilt mot för hårt satta bilar. Tråkigt för er att ni fick strul, men skam den som ger sig thumbs up I övrigt gillar jag filmklippet, störtskönt thumbs up Lycka till framöver.

Ume
Här sen Jul 2003

Men de verkar som Yatzy ligger nere så ja kan då inte se filmen >

Vad tror ni om It's Fun III tid på ringen?
<<   1, 2
6117 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande