Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6117 besök totalt |
Så som jag körde min CSL just denna gång på filmen tar det 26.5 sek, ja. Nä jag vågade inte hålla flat out hela vägen > ![]() Så det jag menar är med min utgång ut på långa rakan samt mitt lyft tar det ovan nämnda, men det betyder ju inte att det är ett facit för CSL! Det finns nog de som kör snabbare samt långsammare. På väg uppför Doettinger Hoehe har jag ca 260km/h(mätarn) uppför mot depån, det går lite trögt här, men det förändras ju lite när man är förbi depån o det planar ut på toppen, vet inte mätarfart här, men nog lite till. Här vågar jag inget annat än att titta på vägen ner mot tiergarten. Vänstern ner känns väl skarp så ett lift blev det innan vänstern, väl långt lift kan jag surt konstatera på filmen. Jag har oxå alltid med mig en historia från Rickard Göransson just här i vänstern ner mot tiergarten. Han var väldigt nära att tappa en bil(en gat bil som påminner väldigt om min ![]() I övrigt är det ju på väg ner här det går snabbast totalt på varvet för de få som vågar stå på ner mot tiergarten antar jag. Ser fram emot nya uppdateringar från ringen, ni som närvarar ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
https://rejsa.nu/ringenkurs/ _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Dom hänger på Ringen racing pga. växellådsstrul. Det gick inte att lägga i 5:an helt plötsligt. (brukar vara skiftgafflar som går av).
Fick byta ett däck också pga. gamla trasades sönder av vass objekt på banan. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Så här blev det
Jag har hela tiden på Ringen kännt det som att bilen haft för taskig fjädringsväg och efter att motorn sagt upp sig hade vi tid över att kolla chassit. Det visade sig att att vi sänkt coiloversena så mycket för bilens utseende - däck kontra skärmkanter - att det enbart gick att fjädra ut hjulen några mm fram när vi hissade bilen. Det bör vara ca 40-60 mm. Så har vi kört hela året och jag är förvånad att ingen inkl jag själv - men framförallt våran sk chassiexpert men även K3 som justerat bilen tidigare i år - inte upptäckt detta när vi hissat bilen upp och ner oräkneliga gånger. Här har vi även del i boven vad gäller understyrningen, så fort man gasat har chassit satt sig och framhjulen - ett elr bägge - tappat kontakten med asfalten. Vi var hos Ring Racing för konsultation och de sa att bilen är okörbar i detta utförande och jag kan inte annat än att hålla med att det kändes som med livet som insatts att ladda på i vissa partier, bilen studsade över hela banan - man fick slå av och bromsa på annars fullfartssektioner - och det inte så konstigt när den var omvänd Epa traktor men i fram. Nu ska dämparna upp i rigg för att få ett diagram som ska ner till Ring Racing där de ska avgöra om dämparna är byggda i rätt hårdhet för Ringen annars får de shimsas om. Även fjädrarnas längd och hårdhet ska avgöras av dom. Till sist ska de även köra in och justera bilen på banan genom sin chassituner Uve Kleen. Vår del ligger i att ändra infästningspunkterna så att dämparna med nuvarande höjd på bilen får rätt arbetslängd. Tänk vad man får lära sig! Effekten - vi körde hela tiden på 0.8 bar och ca 500 hk - är vi nöjda med. Övrigt som ska ändras är att byta kolvarna till bromsarna då bromsarna är för hårdtrampade utan servo och utan någon riktig känsla. Bromsverkan var dock utan anmärkning. Någon riktig ordning på några tider blev det inte pga trafik. Jag uppskattar att bilen och jag är goda för ca 7.50 fullt varv som den stod under våran resa. Vi får fortsätta jobba på att åka fulla varv med hyffsat snabba bilar som inte bromsar farten för mycket. Att hyra banan är en annan ide men tyvärr har vi inte budgetten för 3000 euro/timmen. Jag tror fortfarande att vi är med i matchen att åka runt 7.30 fullt varv när chassit hänger med. Här är en film om en spännande stund strax innan Werseifen Högerklicka och spara ner på datorn http://www.zatzy.com/ringen/ITSFUN3. ( Ni behöver Quicktime för at se klippet www.quicktime.com ) Nu är säsongen slut och vi ska fortsätta arbete på att förfina vårt koncept. Innan månaden är slut är vi i full gång inför 2007. Tack alla som varit med so far. _________________ Joachim Qvarnström |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6117 besök totalt |