Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjärnjumpa i den högre skolan.
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18120 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag suger fortfarnde på denna karramell.

1. Är det någon som har bytt slutväxel/låda mot lägre/högre och fått någon mätbar skilnad???

2. Nästa grej.
Många rallybilar jag stött på brukar vara vansiint lågt växlad.
Samma sak är det någon som testat olika utväxlingr och kunnat se någon mätbar skilnad?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Jag har kört Miator med två olika utväxlingar (tyvärr inte samma och inte vid samma tillfälle/erfarenhet/attack).
För mig så verkar skillnaden vara störst på upp till treans växel då det vid låga hastigheter är enklare att undvika låga varv (högre sannolikhet att det stämmer).
Men utan att ha kört olika utväxlingar back-to-back vid samma tillfälle så har jag inga varvtidsbevis för det.
Att mottävlande gnäller över det samt att byte till 4,875 (från 4,1) och liknande är mycket vanliga bland tävlingsmiator där utväxlingen är fri kan nog tas som indicium på att det spelar roll (olika mycket vid olika tillfällen).

Standardlösningen verkar vara med slutväxel som varvar ut högsta växeln på längsta rakan kombinerat med en lång etta så stående start fungerar. Utväxlingarna däremellan placeras så man hamnar fel i så få kurvor som möjligt.

Den enda bana jag har problem på är Kinnekulle där trean är liiite för kort över Mohlins och innan TV-böjen.
Det enda jag skulle byta vore möjligtvis till en ännu kortare. Jag varvar ju inte ur 5an på Anderstorp...

En liten tabell för den som vill grotta ner sig i utväxlings/växellådsalternativen:
6sp 3.636  3.909   4.1    4.3   (4.44) 4.875
1st 13.67  14.70  15.42  16.17  16.69  18.33
2dn  8.25   8.87   9.30   9.76  10.07  11.06
3rd  5.98   6.43   6.75   7.08   7.31   8.02
4th  4.57   4.91   5.15   5.41   5.58   6.13
5th  3.64   3.91   4.10   4.30   4.44   4.88
6th  3.07   3.30   3.46   3.62   3.74   4.11
                       
5sp 3.636  3.909   4.1    4.3   (4.44) 4.875
1st 11.40  12.26  12.86  13.48  13.92  15.29
2dn  6.86   7.38   7.74   8.12   8.38   9.20
3rd  4.84   5.20   5.45   5.72   5.91   6.48
4th  3.64   3.91   4.10   4.30   4.44   4.88
5th  2.96   3.18   3.34   3.50   3.61   3.97
4.875 kombinerat med den 6växlade ger som synes lite intressanta alternativ. Man kan starta på 2an och har sen ännu tätare mellan pinnarna än innan.

Men vart går gränsen på för tätt mellan växlarna (om vi utgår från att det tar längre än nolltid att få i nästa växel)? Detta med en motor med "normal"/"rimlig" momentkurva.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

fuling skrev:
Jag suger fortfarnde på denna karramell.

1. Är det någon som har bytt slutväxel/låda mot lägre/högre och fått någon mätbar skilnad???

2. Nästa grej.
Många rallybilar jag stött på brukar vara vansiint lågt växlad.
Samma sak är det någon som testat olika utväxlingr och kunnat se någon mätbar skilnad?


Lägst växlad vinner!


Gälls det att jag provat strippen med olika rullomkrets på hjulen?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Re:

MaZ skrev:
fuling: Skall rota lite efter de sista variablerna, det är är min Alfetta som jag har data på så om nån känner till nåt om den så kan ni väl skriva det i tråden eller PM:a.

Lite "motståndsdata"

http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus2.htm

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re:

fuling skrev:
Jag suger fortfarnde på denna karramell.

1. Är det någon som har bytt slutväxel/låda mot lägre/högre och fått någon mätbar skilnad???

2. Nästa grej.
Många rallybilar jag stött på brukar vara vansiint lågt växlad.
Samma sak är det någon som testat olika utväxlingr och kunnat se någon mätbar skilnad?


Jag har bytt utväxling i två steg från 4.1:1 till 4.3:1 och nu på 4.56:1, jag tycker din graf på sida 1 beskriver det bra. Man tappar lite när man måste sitta och rota runt i lådan men när man väl kan ligga och mata på växel så är det vinnande.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
Gälls det att jag provat strippen med olika rullomkrets på hjulen?


Japp finns det tider mm.
Detta pga att rullomkretesen är som att ändra slutväxel.


Citat:
Lägst växlad vinner!


Jag vet de fa.. Om det stämmer

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Re:

fuling skrev:
Citat:
Gälls det att jag provat strippen med olika rullomkrets på hjulen?


Japp finns det tider mm.
Hjulen ska väga lika mycket också...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag har åkt 201m med 2st olika lådor.
1. LÅGT växalt, nästan urvarvat på 3an vid 201m (ca 115km/h) (5,4:1 på 4an)
2. Lite övervarv på 2an (ca 115km/h) här skriver jag inet om 4an pga att den suger på bana 3,5:1
I prinsip går låda 1 lika fort på 4an vad låda 2 gör på 3an

Tiden skiljer ca amx 0,05s, allså så lite så annat spelar in mer.
60-fötterna i prinsip lika också.

Låda 1 var mer snabbväxlet, helt osynkad.
Låda 2 är synkad.

EDIT2:
Jag glömde en sak när jag testade de 2 olika lådorna.
Låda 1 åkes med rulldiamamer ca ca ca 575mm
Låda 2 åktes med rulldia. ca ca ca 610mm
Anledingen till bytet var att kunna åka i mål på 2an med låda 2


Låda 2 är den jag har åkt bana med.
Kullen använs bara 3an och lite 4an.
Gälleråsen är jag nere på 2an i ejes.

Hmm Lennart:
Japp hjulen får inte skilja för mycket.

Som jag nu försökt bygga låda 3:
1. Maxeffekt vid max fart
2. Så höga 1a det går utan att bilfa.. blir knepiga att starta med.

MaZ:
Några kontreta tids vinster??
Typ vartider??
(med ändring av slutväxel)

EDIT:
En tanke till, kan inte det vara bättre att åka lite högre utväxlat så man slipper växla så mycket.
Mao lägga mer fukus åka spårval mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Nä, jag är av uppfattningen att vinsten ligger i samma storleksordning som t ex ett halvt hekto tryck i däcken eller en tiondel i camber eller liknade. Dvs repeterbarheten på varvet hos en normal förare är mycket grövre än vinsten av olika lådor.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Lennart Hall skrev:
fuling skrev:
Citat:
Gälls det att jag provat strippen med olika rullomkrets på hjulen?


Japp finns det tider mm.
Hjulen ska väga lika mycket också...


Där går vi bet iof

De stora hjulen väger 20 kg prick och de små 19.5 kg styck

omkretsen är 650 på de stora och 620 på de små.
Mest faller det kanske på att jag inte är nån dragracingförare...
Nu får jag försöka leta upp lapparna, men slutfarten var i båda fallen 129 km/h +- nån tiondel

Däremot så kommer jag ihåg att de låga hjulen hade lägre tid, ca 0.3-0.5 sek.

_________________
Daniel Steiner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



15mm lägre då, mindre luftmotstånd.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
Nä, jag är av uppfattningen att vinsten ligger i samma storleksordning som t ex ett halvt hekto tryck i däcken eller en tiondel i camber eller liknade. Dvs repeterbarheten på varvet hos en normal förare är mycket grövre än vinsten av olika lådor.


Hmm då gäller det att hitta den bästa komprimissen. Typ se till att maxeffekten ligger på maxfarten.


Citat:
Däremot så kommer jag ihåg att de låga hjulen hade lägre tid, ca 0.3-0.5 sek.


Hmm känns jä... mycket med 0,3-0,5s skiland på 201m.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Nu pratade jag slutväxlar då, en tätade drevsats på en motor med smalt register kan naturligtvis göra natt till dag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Skall vi BARA snacka slutväxel.
Min std lådas steging suger så jag skull åka med så hög slutväxel(högsta som finns) jag kunde och hoppas jag slipper lägga i 4an. Då blir det minst fel som jag ser det.
Mao skall jag ski.. i 1an eller 4an

Hmm känns som det börjar bli jä... lurigt.
Men att åka så låg slutväxel som möligt känns jä... fel om man inte även kollar hur växlarna ligger också.
Risken finns att typ 1an blir helt kass, oanvänbar för låg.

Sen i Niklas Falk fall så kan det kanske vara så att växal upp bilen lite så 3an, det var väll 3an , skulle klara sig på kullen. Iof blir bilfa... ännu slöare på 5an då men kanske hamnar bättre på 4an.
Bara lite tankar av mig

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

fuling skrev:
Sen i Niklas Falk fall så kan det kanske vara så att växal upp bilen lite så 3an, det var väll 3an , skulle klara sig på kullen. Iof blir bilfa... ännu slöare på 5an då men kanske hamnar bättre på 4an.
Bara lite tankar av mig
Eller byta växellåda till en 6växlad och köra kullens baksida på 4an istället. 2an blir ju som en lång etta i det fallet och 6an räcker precis på Anderstorps raka.

Men ett växellådsbyte kostar ju som en halv tävlingssäsong i mitt fall...
Dessutom blir jag av med det hemtrevliga vinandet från min nuvarande

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Niklas Falk:
Hur mycket varvar du max?
Åker du nu 4,1 nu?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

fuling skrev:
Niklas Falk:
Hur mycket varvar du max?
Åker du nu 4,1 nu?
6900-7200 beroende på tillfälle, drar inte lika långt på trean och fyran eftersom det inte gett nåt vid tidigare räkneövningar samt att det märks att det driver iväg bättre på 4-5an om jag drar hela vägen på 3-4an (dvs det accar bättre efter uppväxling).
Kör med 4,875 nu och med en 5växlad låda (dvs kolumnen längst till höger på min undre tabell ovan).
Momentkurvan verkade vara ganska platt mellan 4500-6000 2002 så jag har kanske inte så mycket att tjäna på att täta till det mellan pinnarna (förutom bättre valmöjligheter). Möjligen om jag kunde skifta momentkurvan lite högre upp.

Mohlins knäpp på Kinnekulle är ju lite speciell om man ha lite fel växellåda. Jag känner mig inte så komfortabel med att maximera kurvgreppet i högern efter om jag skall både bromsa och växla ner efter krönet. Men med tanke på lärokurvan under detta år så vet jag inte om det är ett problem nästa gång jag kommer dit. Med bättre fart under bron upp mot Mohlin så skall trean aldrig behöva användas där (behövs nog inte nu heller men det "känns" bättre).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Har du något effektdiagram???
Har du det kan jag simulera lite ax.
Vikt ,cd-tal och däcksdimensioner behöver jag också.

För oss dödliga med vanliga lådor skull jag tro att man skall ha så få optimerade växlar det går pga att vid varje växling losar man tid. + att varje växling är det risk för att man missar växelhelvet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

fuling skrev:
Har du något effektdiagram???
Har du det kan jag simulera lite ax.
Vikt ,cd-tal och däcksdimensioner behöver jag också.

För oss dödliga med vanliga lådor skull jag tro att man skall ha så få optimerade växlar det går pga att vid varje växling losar man tid. + att varje växling är det risk för att man missar växelhelvet.
Ett otydligt bromspapper länkade jag till ovan (men det syntes kanske inte):
http://users.pandora.be/miata/images/dyno/dyno2002/trophee55.jpg
Vikt 1080kg som reglementet föreskriver.
Cw som en lagårdsvägg men når 180 på Anderstorps raka och orkar nog förbi varvstoppet på femman om rakorna varit långa nog (aldrig gjort toppfartstest).
205/50-15 kör man ju på "naturligtvis"

Du kan ju kolla starten i lördags så märks det att det inte är för många växlar att veva bland iaf (men det tar ingen sekund att växla heller iofs):
http://video.google.com/videoplay?docid=5877089845888384660
Ettan verkar desstom passa rätt bra mot greppet med lagom spinn.

Visst missar man växlar ibland men det är ju ingen anledning att köra automat (eller brett kraftigt momentband så att val av växel kvittar).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Cyberdennis:
Tack för länken om motståndsvärden thumbs up

Vad heter miatan???
Heter väll något annat, eller?
Typ MX-3, eller?

EDIT:
Miata.
Är det någon som har en aning om typ 201m tider???
402m är ok också
0-100km/h är också bra.
Måste verifera rimligheten i det jag simulerat.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

fuling skrev:
Cyberdennis:
Tack för länken om motståndsvärden thumbs up

Vad heter miatan???
Heter väll något annat, eller?
Typ MX-3, eller?

EDIT:
Miata.
Är det någon som har en aning om typ 201m tider???
402m är ok också
0-100km/h är också bra.
Måste verifera rimligheten i det jag simulerat.
MX-5
Rakt fram är ju inget skoj
Man skulle ju kunna kolla min tid från stillastående tills fyran går i på Knutan (borde vara ca 7000rpm på trean då). Det blir ju ingen klassisk hastighet/längd men ett mått iaf.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjärnjumpa i den högre skolan.
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande