Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya klasser som startar
<<   1, 2, 3   >>
4886 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: SLC

Fredrik - SLC skrev:
RCM skrev:
Vilka klasser kommer att ingå i SLC 2007 ? Det blir många klasser nu !!
Sverie är nog det landet som har fläst klasser per invånare.

SLC lägger ner våra 3 sprintklasser just för att intresset inte är stabilt då våra startfält varierat mellan 5 och 19 bilar..... så vi kommer inte ha några sprintklasser alls själva.

jo många klasser är det på sprintsidan...

Så nästa år blir det inget med GT800 klassen? Var kör man lämpligast, i Modsport elr i den här Thunderserien med en reggad gatbil?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Qvarnis skrev:
Så nästa år blir det inget med GT800 klassen? Var kör man lämpligast, i Modsport elr i den här Thunderserien med en reggad gatbil?
Beroende på hur din bil/motor passar in i reglementena så kanske nån/några av PSCR, Roadsport och Modsport passar. Om inte annat Nordic Supercar kanske (lite udda med gatreggat där )?

Modsport ger 180 litershästar för överladdat med 4ventilsteknik.
Minst 2,5kg/hk är ju gränsen för Modsport I.
3,6L överladdad 4ventilsmotor ger minst 1620kg (vikten blir linjär med slagvolymen), det låter som Nordic Supercar är det som gäller...
http://nordicsupercar.com/regelinfo.php (där blir samma minvikt 1344kg om jag räknat rätt) Ev. tillägg är inte medräknade i nåt av fallen.

Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Niklas Falk skrev:
Qvarnis skrev:
Beroende på hur din bil/motor passar in i reglementena så kanske nån/några av PSCR, Roadsport och Modsport passar. Om inte annat Nordic Supercar kanske (lite udda med gatreggat där )?

Modsport ger 180 litershästar för överladdat med 4ventilsteknik.
Minst 2,5kg/hk är ju gränsen för Modsport I.
3,6L överladdad 4ventilsmotor ger minst 1620kg (vikten blir linjär med slagvolymen), det låter som Nordic Supercar är det som gäller...
http://nordicsupercar.com/regelinfo.php (där blir samma minvikt 1344kg om jag räknat rätt) Ev. tillägg är inte medräknade i nåt av fallen.

Det är en 911 3.6 dubbelturbo med 2v och startklar ca 1400 kg med förare. Nordicsupercar låter lite för snabbt efter vad jag sett för den här bilen tror jag men har inga tider så svårt att säga. PCSR får man köra utan tävlan och Roadsport inte alls tror jag?? Gatdäck elr slicks spelar ingen roll men vore kul att köra mot andra bilar som inte är helt 100% rejsbilar.

Här sen Nov 2002

Trådstartare

Qvarnis skrev:
Fredrik - SLC skrev:
RCM skrev:

SLC lägger ner våra 3 sprintklasser just för att intresset inte är stabilt då våra startfält varierat mellan 5 och 19 bilar..... så vi kommer inte ha några sprintklasser alls själva.

näe, den är nedlagd pga allt för dåligt kontinuerligt intresse för den klassen...... jag tror inte den klassen behövs längre eftersom det faktiskt finns alternativ.....

och bästa alternativen är nog Nordic SuperCar för din bil. Fast där är det rätt seriösa bilar med Corvetter och Vipers ....... så det gäller nog att fixa till bilen ordentligt då.

Sen är det inte sagt att det inte blir några sprinttävlingar överhuvudtaget hos SLC ändå, för enstaka tävlingar kanske vi bjuder in till ändå om det känns passande i övriga schemat.... men det blir ingen egen klass eller serie..... utan isåfall bara inbjudan till tävling enligt så och så reglemente (vilket ju iofs kan basera sig på gamla SLC GT)

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare

Qvarnis skrev:

Det är en 911 3.6 dubbelturbo med 2v och startklar ca 1400 kg med förare. Nordicsupercar låter lite för snabbt efter vad jag sett för den här bilen tror jag men har inga tider så svårt att säga. PCSR får man köra utan tävlan och Roadsport inte alls tror jag?? Gatdäck elr slicks spelar ingen roll men vore kul att köra mot andra bilar som inte är helt 100% rejsbilar.

Något sådant alternativ finns nog inte för din bil på sprintsidan.

Närmaste alternativet är nog isåfall att göra om den till endurancebil och köra kl.3 eller 4 (kl.3 R-däck och kl.4 Slicks)

Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Fredrik - SLC skrev:
Superkart är ju en ytterligare klass som finns..... Och som väl varierar väldigt kraftigt i startantal beroende på vem som arrangerar...... var väl stora startfält i STCC och små i SSK har jag för mig.

Verkar vara lite som att om man åker Sprint och inte åker i STCC supporterklasserna så räknas det inte som riktig tävling..... för vad jag vet så hade väl superkart tävlingara i SSK samma status som dom som åkte i STCC........ eller har jag fel?

Jo, vi hade samma status i STCC och SSK. Körde en RM-serie om fem tävlingar. 2 med STCC och 3 med SSK. Körde en tävling utanför serien med STCC också på Knutstorp. Där va de tyvärr inte stort startfält. Men vi ha väl som minst i år varit 18 bilar. OM jagi nte minns helt fel med siffror nu så va vi 27 stycken på Falkenberg. Vi ha verkligen ryckt upp oss till år. thumbs up

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det är ju inte helt säkert att antalet sprintåkare är helt statiskt. Ginetta Cup kan t.ex. locka några som annars är lite mer av arrive-and-drive-förare, t.ex. folk som köper in sig i långloppsteam, eller helt nya förare.
Långloppsåkandet har ju ökat sedan 90-talet, men det är inte helt säkert att förarna alltid går åt ett håll, utan en del kan nog tänka sig att gå till sprint ifrån långlopp också, om det inte blir allt för dyrt och tidskrävande. Det är ju ibland skönt att göra saker helt som man vill, samt att en del kanske gillar den ofta lite mer intensiva racingen i sprintklasserna.

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:
Det är ju inte helt säkert att antalet sprintåkare är helt statiskt. Ginetta Cup kan t.ex. locka några som annars är lite mer av arrive-and-drive-förare, t.ex. folk som köper in sig i långloppsteam, eller helt nya förare.
Långloppsåkandet har ju ökat sedan 90-talet, men det är inte helt säkert att förarna alltid går åt ett håll, utan en del kan nog tänka sig att gå till sprint ifrån långlopp också, om det inte blir allt för dyrt och tidskrävande. Det är ju ibland skönt att göra saker helt som man vill, samt att en del kanske gillar den ofta lite mer intensiva racingen i sprintklasserna.

absolut inte

däremot så känns det ibland som racerförare är ett flockfolk, dvs stora klasser lockar fler förare och små klasser tenderar att minska till dom sista entusiasterna (som aldrig lägger av eller byter bil)

Men som tidigare skrivet i tråden, jag är nyfiken och har inte alla svar och därför frågar jag er andra vad ni tror.........

Racingen borde ha potential att växa betydligt med tanke på det stora intresse som finns och det lär nog inte bli mindre vartefter det blir mer och mer olagligt att titta lite hårt på gaspedalen och mer och mer sportbilar säljs....... frågan är bara vilka former/klasser är framtids-klasser? och vilka är dinausarie-klasser som borde läggas ner?

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det känns nästan lite som att problemet är större med klasser som aldrig läggs ned utan håller på i oändlighet, än de nya klasser som startas. De senare har förhoppningsvis nån eller några entusiaster som kan dra med sig ett gäng befintliga och nya förare. De gamla klasserna som harvar runt med 4-5 startande år efter år lär väl knappast locka så många nya till motorsporten.

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:
Det känns nästan lite som att problemet är större med klasser som aldrig läggs ned utan håller på i oändlighet, än de nya klasser som startas. De senare har förhoppningsvis nån eller några entusiaster som kan dra med sig ett gäng befintliga och nya förare. De gamla klasserna som harvar runt med 4-5 startande år efter år lär väl knappast locka så många nya till motorsporten.

kom just på en klass till som finns

Beetle Cup - 5-6 st.... åker tillsammans med BMW Cup

Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Välfyllda startfält borde väl också ge lägre startavgifter? FÖr inte är de speciellt mkt dyrare och arrangera för 5 än 25. Eller?

Magnus Jonasson #81
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Superkart skrev:
Välfyllda startfält borde väl också ge lägre startavgifter? FÖr inte är de speciellt mkt dyrare och arrangera för 5 än 25. Eller?

säg så här, det finns få arrangörer som får det att gå ihop med under 20st startande per heat.

men nej det är inte dyrare att arrangera ett heat med 25 tävlande än 5.....

Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Fredrik - SLC skrev:

säg så här, det finns få arrangörer som får det att gå ihop med under 20st startande per heat.

Då inser jag att vi är ganska intressanta och ha med för dom flesta arrangörerna... går ju dessutom fort och bärga när de vi inte håller oss på de svarta gulder... thumbs up

Magnus Jonasson #81
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Superkart skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Då inser jag att vi är ganska intressanta och ha med för dom flesta arrangörerna... går ju dessutom fort och bärga när de vi inte håller oss på de svarta gulder... thumbs up

för arrangörer som SSK och även SLC så är ni intressanta iom mängden av er, förrutom att det är jäkla häftig bilkörning......

För STCC AB så är ni inte intressanta egentligen, iom att ni inte har någon stor klass-sponsor eller fabrikant bakom er rygg, däremot för enskilda STCC arrangörer så är ni intressanta som extra supportklass just för ert antal.
(då arrangerande klubb behåller själva startavgiften för extra supporterklasserna)

Intressanta klasser är:

Volvo S60 (subventioneras av Volvo)
Porsche Cup (subventioneras av Porsche)
STCC (många bilfabrikanter)
JTCC (några bilmärken, dock inte lika stora satsningar)

Sen frågan är om STCC borde ha så många klasser som dom har iom dom flesta körs med lågt deltagande och frågan är väl om dom inte skulle ha lika många tävlande i färre klasser om dom kapade bort några klasser...... men det är ju helt klart svårt att kapa när t.ex dom två minsta klasserna (porsche och Volvos60) är dom klasserna som skapar dom största intäkterna.

Avregistrerad (7214)

Här sen Feb 2006

ekonomi

hej

Det är väl så att slc och stcc serien bedrivs som näringsverksamhet ,dvs ägaren etc ska ha lön för sitt jobb .

ssk+andra är väl konstruerat så att klubbens faktiska omkostnader bara behöver täckas, det som bli över
är typ bonus bara.

har jag fel så rätta gärna.

så därför är det ju föreståligt att när antalet bilar minskar i ex slc sprint så blir det inget.

givetvis vore det bra med många startande i alla klasser.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: ekonomi

jan bergström skrev:
hej

Det är väl så att slc och stcc serien bedrivs som näringsverksamhet ,dvs ägaren etc ska ha lön för sitt jobb .

ssk+andra är väl konstruerat så att klubbens faktiska omkostnader bara behöver täckas, det som bli över
är typ bonus bara.

har jag fel så rätta gärna.

så därför är det ju föreståligt att när antalet bilar minskar i ex slc sprint så blir det inget.

givetvis vore det bra med många startande i alla klasser.

Visst är det så. enkelt uttryckt.

men även klubbstyrda organisationer behöver pengar för att betala personal och investeringar så skillnaden är nog inte så stor när det gäller pengarna som behöver komma in för att täcka kostnaderna.

Men det är nog en helt annan fråga en den här trådens syfte...... men det går väl att starta en sådan tråd med.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: Nya klasser som startar

Fredrik - SLC skrev:
Det är många som funderar på att starta nya klasser inom Svensk Sprintracing.

Ginetta Cup (Leif Lindström i SPVM)
Porsche 997 Carrera Cup (STCC)
Roadsport GT (SPVM)
Retroracing (Rejsa-folk)
EAS RS-bil med MC-motor (Butterfly)
Rörrams-Focus i skala 5/8dels (SSK)

Vilka kommer få tävlande? och vilka är bara ytterligare en utspädning till Svensk Racing nu när dom flesta sprintklasser har under 20 tävlande och vissa till och med ner mot 10 bara.

Är det nya klasser Sverige behöver eller är det bara ett symptom på en sprintracing i kris?

I EAS-fallet kanske man inte ska se det som en konkurent till andra klasser.
Ett tillskott av bilar....kanske kan rädda den enda racersportvagnsklassen i Sverige

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Nya klasser som startar

ButterflyRacing skrev:
Jag tycker att några av de nya klasserna verkar bra.

Några mycket personliga antaganden:

-Ginetta Cup (Leif Lindström i SPVM)...........Köpe/hyrbilar för den som inte vill skruva själv

-Porsche 997 Carrera Cup (STCC)..............Här tänker jag inte ens komentera..

-Roadsport GT (SPVM)...............................En kopia och konkurent till Retro...inte bra.

-Retroracing (Rejsa-folk)...........................Har mitt fulla stöd. Kanske tillochmed deltar ?

-EAS RS-bil med MC-motor (Butterfly)........Detta har jag råd med...utan hjälp utifrån...och tycker jag inte att detta går tillräckligt fort, får jag börja med frihoppning från höga berg och byggnader.

-Rörrams-Focus i skala 5/8dels (SSK).........Jag tror inte på detta, ser för dyrt ut.

Roadsport GT är ju tanken att få in nyare relativt billiga sportiga bilar i racing inte tvärtom. Den tar relativt naturligt vid åldersmässigt där retroracing slutar i bilparkens årsmodeller thumbs up AFAIK...

Listan ovan är jätteintressant läsning IMHo. Varje serie i listan har ju en helt egen profil och inriktning med varsin väldigt olika målgrupp (även om det alltid överlappar såklart, de är ju alla racing).

om jag bara fortsätter skriva vad som faller in i huvet utan vidare värst eftertanke... så kan man ju dela in frågan i delmoment. Vilka sprintklasser fungerar bra för de som deltar. Och vilka fungerar bra för arrangör eller medialt/publikmässgt. För om man hårdgranskar vad som gör att deltagarna tycker en sprintserie är lyckad så att man vill fortsätta nästa år kan ju vara det mest överaskande och extremt vitt skillda motiveringar och åsikter! Kan vara intressant att göra en lista på "varför är det här så kul så jag tänker fortsätta"

om man tänker sig ett scenario med en klass med tre deltagande:
- så enkelt o billigt att det inte spelar någon roll att vi är tre bilar i klassen, man får ju köra!
- jag tävlar inte om pallplats, det är kul o skruva och grilla korv o ha trevligt. Köra, det är en kul bonus.
- jag tävlar stenhårt med de andra två i klassen och hade gärna sett fler i våran klass men det är tillräckligt kul med att det är massa andra bilar på banan samtidigt i andra långsammare (/snabbare) klasser så det är okej.
- klasser? Äh, det är ju skitkul med racefeelingen i depån och adrenalinet när starten o går och man får köra som en sån här j**gt snabb och modern racerbil. Sen pröjsar jag och åker hem
- jag är mest intresserad av om den där xyz som vi monterade/justerade ger någon skillnad. Annars så monterar/justerar jag lite på zyx...

ja jag spetsar till det men listan kan nog göras låååång

PS:
Någon sa att kanske problemet inte är vilka som tillkommer utan vilka som överlevt sig själva på kryckor och få startande. Men då nämnde någon Beetle Cup som har relativt få startande men är något så in i bomben underhållande som serie! Den får ju verkilgen verkligen inte läggas ner (tycker jag personligen alltså ) Så länge de kan köra ihop med en annan serie (som ex BMW) så verkar det ju lira ändå riktigt fint. Trots få startande.

PPS:
ag tycker personligen det är så otroligt mycket kringjobbb före och efter race (mecka? nej helst inte....) så jag kör hellre gatbilsträff och salomtävlingar. Sen går det inte att dölja kostnaden för racing alls på samma effektiva sätt som man kan i sin vanliga gatbil... mentalt för sig själv alltså. Så bara lite svammeltankar från mig...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Någon som vet hur det går för Leif Lindströms Ginetta Cup?

Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Fredrik - SLC skrev:
Qvarnis skrev:
Fredrik - SLC skrev:
RCM skrev:

näe, den är nedlagd pga allt för dåligt kontinuerligt intresse för den klassen...... jag tror inte den klassen behövs längre eftersom det faktiskt finns alternativ.....

och bästa alternativen är nog Nordic SuperCar för din bil. Fast där är det rätt seriösa bilar med Corvetter och Vipers ....... så det gäller nog att fixa till bilen ordentligt då.

Sen är det inte sagt att det inte blir några sprinttävlingar överhuvudtaget hos SLC ändå, för enstaka tävlingar kanske vi bjuder in till ändå om det känns passande i övriga schemat.... men det blir ingen egen klass eller serie..... utan isåfall bara inbjudan till tävling enligt så och så reglemente (vilket ju iofs kan basera sig på gamla SLC GT)

Som jag tolkar dett så ryker här den enda klassen där man får köra med icke original fyrhjulsdrift I så fall är det bara att lägga ner tanken på hobbytävling.

Forshaga
Här sen Okt 2003

Ginetta

Angånde Magnus fundering: "Någon som vet hur det går för Leif Lindströms Ginetta Cup?"
Leif har sålt 20 bilar och meningen var ju att köra i Modsport 2 men nu är dom så många så det blir nog ett eget heat. Annars så är Genneta cup det vetigaste alternativet nu !! bra pris på bilarna och en enkel konstruktion, troligen billiga att rejsa med.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya klasser som startar
<<   1, 2, 3   >>
4886 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande