Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 16359 besök totalt |
DJ:Hur sitter bágen fast?
Bra fråga. jag har inte kollat innan men var ute i garaget nu för att se hur det ligger till Bågen är inte fastskruvad men fästöron finns dels till originalinfästningen till bilbältet i tröskellådan, dels under bakrutan i bakväggen längst ut mot dörren. Vidare ligger det 2 lösa rör i bilen ca 70 cm långa och med en ca 30 graders böj på mitten. Kan kanske va delar av en frambur? jag har inte hittat nånstans där dom passar mot huvudbågen. Har du nån abstinens. Det är tråkigt att inte få läsa om din fina Europa längre men jag har haft den som skrivbordsbild ett bra tag. MVH _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Ta gärna ett par bilder pá bágen vid lämpligt tillfälle. och.... Jo, jag HAR abstinens. Rejält ibland. "Min" bil bor numera i Skáne. Själv funderar jag oftast pá Elise. Helst vill jag ha Exige, men det kostar sá mycket.. ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
Här kommer ett par bilder på bågen:
1. Nedre fästet som ska sitta ihop med bältet det är lite konstig vinkel men det var svårt att få till en bra bild. ![]() Denna bild visar övre fästet vi nackstödet ![]() Slutligen ett av de 2 rör som låg lösa i bilen och som jag ej vet hur de ska sitta. ![]() _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Nu vill jag ju inte vara trist, men jag hade nog inte litat alltför mycket på bågen om den nedre infästningen är vid bältesfästet. Det sitter ju monterat i glasfibret i tröskeln. Fast den sitter kanske fast inne vid ramen också?
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Att bara ha bågen infäst i plast känns inet vidare så en bur med infästning i ramen på mitten känns väl tryggare. I nån annan tråd (var det i din Max?) finns en bild på en helbur och en sån kanske går att svänga ihop. Det går även ett rör på tvären precis under bakrutan, över nackstödet, och det passar perfekt att slå i bakhuvudet vid en påkörning bakifrån. Jag ska ta bort stolarna så kanske det klarnar lite mer om hur bågen är tänkt.
_________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Det ser ut som om du har bágen frán Safety devices. Den är FIA-godkänd, faktiskt. Och den ska sitta i bältesfästena i kupén.
De lösa rören ska i sá fall sitta i motorrummet, frán ramen upp till skarven vid nackstödet. Ett pá varje sida. Hur ser rören ut i den änden utan fästvinkeln? Finns det en mutter insvetsad? Det ska sitta en genomgáende skruv i hálet du har i pláten vid skarven för "nackstödsröret", genom väggen och in i röret som fästs pá ramen. Dá har du en komplett halvbur. Jag har sprängskiss och bilder pá en sán installation i en "tom" bil. Ligger pá hárddisken hemma hoppas jag. Kan posta vid tillfälle. "Nackstödsröret är f.ö. ypperligt att fästa 4p-bälte i. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
PERFEKT
Visst finns det en insvetsad mutter i änden på röret. Då förstår jag hur det är tänkt. Att den är godkänd gör ju inte saken sämre. problemet med infästning av bälten känns oxå bra att ha löst. Klart att jag gärna vill bilderna som du har. Skicka dem när du har tillfälle. Tack för hjälpen. MVH _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Men vad är sannolikheten för det, egentligen? ![]() ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Nästan noll.
Att det skulle hända 2 ggr i med en Europa är väl så gott som obefintligt.... Så..tack för att du minimerade den risken för oss alla... Förresten nåt nytt om din bil? _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Jadå, jag ska börja leta efter lite delar, bland annat en ny/gammal bakdel till karossen att plasta på. Och en baklucka också. Om du känner någon som har grejer, får du gärna höra av dig. Det ska förhoppningsvis bli bil av den igen! ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Det finns ju en gjutform till bakdelen av den gröna modsport-europan...
![]() Även Bosse Trim använde den aktern som utgángspunkt för hans räser. Bara att kapa din trasiga kaross snett nedát strax bakom taket och hänga pá en rejsigt bred lätt avtagbar akter. ![]() oj, vad lättmekat det blir! _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
Vilka fantastiskt bra idéer du kläcker. ![]() ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Ja du, inte så fort som jag önskar.
jag har köpt en gård som helrenoveras och det ska bli klart först. Vi flyttar väl in i huset om en månad eller så och sen ska stallet bli klart å sen verkstaden. Till hösten ska det sättas fart med renoveringen om min tidplan håller... Betr. bilen så har jag köpt en en nybyggd motor av Arne Berg som han bromsade till 169 hkr. En 5-växlad låda har införskaffats och en ny ram står och väntar. Stolarna och 2 alufälgar har blivit stulna men jag har köpt 2 stolar i bättre skick på ebay. Det mesta arbetet blir väl med karossen som är ganska dålig men det ordnar sej säkert på nåt vis. I sommar ska det åkas se7en sen blir det som sagt skruvande i höst och vinter. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Aldrig roligt med delar som blir stulna =/
R16TS motor ? blev det lådan som hitter i dom 5 växlade Europorna ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Det är TS-motor 1565 cc med trippeltändning 308-kam och 2X45 Weber
Ett Berg-grenrör och en ventilkåpa av aluminium oxå. Växellådan är från en Renault 18 GTS. Jag har en från en 16 TX också men med den får jag 5 växlar bakåt och en framåt. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Rätt ej gatvänlig motor då
![]() Vad är det för utväxlingar på lådorna ? Det är ju största felet med 336 lådan , blir inte snabbare än drygt 210 km/h _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Vet faktiskt inte vad 395-lådan har för utväxling.
om den är svårkörd på vägen får väl framtiden utvisa men Arne Berg hävdade att den går bra i vanlig trafik. jag har eb kompis som kört många mil med en liknande motor och han hade inget att klaga på. Jag ska även ha avlastade drivaxlar (vet att du inte är så sugen på det men jag tror at det blir bättre) _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Kan rekomendera Dane Glantz (Redaktör för Winners choise) när det gäller arbete med fiberglas. Han har gjort ett par Europor. Var förresten hos en riktig Renault 16 guru idag. Han bor i Bruzaholm och har massor med 16 delar!!
_________________ jakob rydh |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 16359 besök totalt |