Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
NASCAR Nextel Cup
<<   1, 2
3533 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

RichardSWE skrev:
va grymt de måste va med regnkörning i nascar...speciellt när dom kör på kurvbana..på road amerika i det här fallet

ovalrace körs inte på regn.
Jag tror inte att dom kör på regn på vanliga banor heller...men lite osäker.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:
NASCAR på oval har jag lite svårt att känna så mycket för, främst eftersom jag aldrig testat oavlkörnig själv och då blir det lite svårt med referensena (det ser ju inte uta tt gå så fprt ju).

På vanlig räserbana är det lite annorlunda. När man ser ett pärlband på 50+ bilar orma sig fram i hög hastighet längs en bana som man själv kunde se sig kämpandes på så är iaf i mina ögon bilderna maffigare. Det verkar som de sätter bilarna ganska mjukt och vikten på dem syns med blotta ögat.
Sakta går det iaf inte.

Hmm, 50 (eller max banlicens) NASCARbilar runt Anderstorp/Mantorp (eller är det detta som är målet för Camaro Cup?)?

Undrar när de börjar med stadslopp(då kanske det blir scener som i Macau i helgen, propp i röret sas)...

har för mig att iaf dom senaste decenierna så har det körts med 43 bilar på startlinjen oavsett bana..... varför det är just 43 har jag ingen aning om men det finns säkert någon anledning....

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Niklas Falk skrev:
NASCAR på oval har jag lite svårt att känna så mycket för, främst eftersom jag aldrig testat oavlkörnig själv och då blir det lite svårt med referensena (det ser ju inte uta tt gå så fprt ju).

På vanlig räserbana är det lite annorlunda. När man ser ett pärlband på 50+ bilar orma sig fram i hög hastighet längs en bana som man själv kunde se sig kämpandes på så är iaf i mina ögon bilderna maffigare. Det verkar som de sätter bilarna ganska mjukt och vikten på dem syns med blotta ögat.
Sakta går det iaf inte.

Hmm, 50 (eller max banlicens) NASCARbilar runt Anderstorp/Mantorp (eller är det detta som är målet för Camaro Cup?)?

Undrar när de börjar med stadslopp(då kanske det blir scener som i Macau i helgen, propp i röret sas)...

har för mig att iaf dom senaste decenierna så har det körts med 43 bilar på startlinjen oavsett bana..... varför det är just 43 har jag ingen aning om men det finns säkert någon anledning....

det var ju faktiskt inte så svårt att få reda på med lite google-hjälp...... kopierar in svaret nedan från en Q&A sida

Question...Why do 43 cars start a NASCAR race? What is the significance of 43?
Mike

Answer...NASCAR started playing with the size of the fields five or six years ago. Different tracks used to start different amounts of cars in each race depending mainly on how many pit stalls the track had available to use. NASCAR wanted to standardize the size of the fields and after some trial and error, settled on a field consisting of 36 qualifiers with six provisionals that could be used by the regular drivers. That's a total of 42 cars.

The story about the odd car, the 43rd starter, began about twelve years ago when Richard Petty was having trouble making the starting lineup. NASCAR created a Champions Provisional to help get Petty into the field. In fact it could be used to help any present or ex-champion but just recently was used for other drivers, if a Champions Provisional wasn't used. It goes to the car owner with the highest points that didn't qualify on speed.

NASCAR was happy with the standardization and stuck with that number even though some drivers had to share pit stalls at some tracks before they were brought up to the present standards. They could run more at some tracks and they probably should run fewer cars at others, but it's a standard 43 cars now and I don't see that ever changing.

Jocke Eriksson
Västerås
Här sen Jun 2006

Trådstartare
NASCAR legendaren och Tv-kommentatorn Benny Parsons är död.
Citera
Jocke_e
Västmanland
Här sen Mar 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Efter mycket om och men är det nu klart att Dale Earnhardt Jr kör för Hendrick Motorsports 5 år framåt från och med 2008.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jocke_e skrev:
Efter mycket om och men är det nu klart att Dale Earnhardt Jr kör för Hendrick Motorsports 5 år framåt från och med 2008.

Som en helt värdelös footnote, så var jag där idag. Hos Hendrick Motorsports utanför Charlotte alltså.

Budweiser lär få lite problem med att byta ut alla sina #8-reklamskyltar. De finns på varenda krog här i trakten...

Citera
Erik Gelotte
Uppsala
Här sen Maj 2006

Re:

ButterflyRacing skrev:
RichardSWE skrev:
va grymt de måste va med regnkörning i nascar...speciellt när dom kör på kurvbana..på road amerika i det här fallet

ovalrace körs inte på regn.
Jag tror inte att dom kör på regn på vanliga banor heller...men lite osäker.

Nej, man kör aldrig på regn i NASCAR, men man gjorde ett test den 12e augusti 1995 på Watkins Glen med regndäck (enda gången man har kört NASCAR bilar med regndäck, vad jag känner till i alla fall).

Citerat från ett Maxx NASCAR Race Card (samlarkort):

During a rain delay in the morning practice session of the Bud at the Glen, Mark Martin and Dale Earnhardt took some laps with experimental rain tires provided by NASCAR tire supplier Goodyear. During the test, Earnhardt ran 6 laps and Martin ran 10 with the rain tires. Earnhardt's quickest lap with the tires was 1 minute and 32.75 seconds, approximately 18 seconds slower than his qualifying lap. Martin's fastest lap was 1 minute and 32.47 seconds, about 19 seconds slower than his pole winning time the day before. Although NASCAR doesn't, other divisions of racing use rain tires including Indy Car, Formula one, and SCCA Trans-Am.

Bild:

NASCAR Nextel Cup
<<   1, 2
3533 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande