Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911s-68 993 motor
<<   1, 2, 3   >>
47 besök senaste veckan (13051 totalt)
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
Jepp jag hör av mig om jag får för mig såna tokigheter

Tid och pengar går ju åt i massor när man håller på med den här hobbyn...så man vet ju
inte hur länge man kan hålla på

_________________
Pär Eklund
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
Hittade en nice bild från mantorp i sommras


_________________
Pär Eklund
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
Just nu är motorn nere i molekyler hos perrys motor, Hade en del blårök från motorn i
sommras och ville kolla upp det nu under vintern.
Det var väl inge jätte kul besked man fick när motorn väl var klyven...
Kolvringarna ska byta, Ventilerna har fått nya tätningar och mirafräsning, Cyl och kolv nr2 ska bytas ut!
Ny sinterlamell m.m

Här kommer lite bilder på kolv och cylinder, Teorin är att kondes har sammlats i cyl när man tvättat och sen blivit kvar där och bildat korrosion. I princip så har bilen gått på fem cylindrar eftersom ringarna ramlade loss från kolven och mycket av nickasilen var borta.

Det roliga är att jag tyckt att bilen gått bra Ska bli kul att känna skillnaden i vår!

_________________
Pär Eklund
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare

_________________
Pär Eklund
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare

_________________
Pär Eklund
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare

_________________
Pär Eklund
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
Länge sedan man skrev något här...Kan medela att bilen är ihopsatt och går som en dröm!
Har kört cirka 500mil sedan renoveringen och allt verkar funka fint. Har stoppat i en motronicbox från
cartronic och tycker att motorn orkar lite bättre plus att man kan varva lite till. Har varit en vända på gelleråsen, mantorp och björkvik...kul som fan förutom en avåkning på björkvik Till helgen blir det full gas på mantorp!

Nu är det väl mest chassit kvar att jobba på vet inte riktigt vad det blir, bygga om till coilovers eller bara
byta dämpare till ställbara koni eller bilstein. Fördelar nackdelar? Tacksam för tips! Justerbara topplagringar står också högt på listan, gärna tips

_________________
Pär Eklund
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Ursnygg bil!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 172



Re:

Mycket trevlig bil thumbs up

_________________
Pär Hellström
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
Bugar och bockar för kommentarerna

_________________
Pär Eklund
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Hej Pär,

har samlat på mig lite info inför ett eventuellt "old-school" projekt. Här är förslag på set up jag fått:

Från http://www.rennsportsystems.com/

"Coilover conversions require a full roll cage to properly connect & stiffen the chassis, so if you car will be used for the street, I'd stick to a good T-bar setup and custom-valved shocks. ."

"If you install a cage that connects and triangulates all the suspension pickup points together, then a coilover package is recommended for racing. RSR's had full cages, of course and the rear upper shock mount console was reinforced to support the car."

"I'd recommend:

A full cage of course, that connects everything together,....
Bilstein RSR coilovers with a main-tender spring setup and custom valving. The rear shocks should be mounted upside down for spring clearance in the rear tubes
SR adjustable swaybars
ER poly-bronze suspension bushings (a-arms & spring plates)
Rear trailing arm monoballs
Front upper strut monoballs
Turbo tie-rod kit
ER Bump-steer kit"

SR = http://www.smartracingproducts.com/

ER = http://www.elephantracing.com/

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Re:

Pär Eklund skrev:

Nu är det väl mest chassit kvar att jobba på vet inte riktigt vad det blir, bygga om till coilovers eller bara
byta dämpare till ställbara koni eller bilstein. Fördelar nackdelar? Tacksam för tips! Justerbara topplagringar står också högt på listan, gärna tips


Jag skulle rekommendera konvertering till coilovers samt 935-baksving. Man behöver inte sätta i helbur bara för att man konverterar till coilovers men bakre stötdämpartorn bör förstärkas. Oftast svetsar man in två "tårtbitar" på sidan av varje torn.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Tjena!

Vi fortsätter väl med lite tips då

Verkar seriösa, helt ok priser på coilover chassi till äldre elva. Bussningar och uniballinfästningar till toplagringar fram och svängarmar bak vet du redan (se tidigare post) var du hittar:

http://www.rebelracingproducts.com/

You would need to get a pair of Bilstein strut housings to use as cores or I can find some here for $600/pair. Other than that, this would be a really potent setup that is tried and true for many racers here in the states. I sell very similar if not exact setups to many of the big tuners here and vintage race teams.

Front coil over kit $330
Front 300lb springs pair$130
Front strut modification with raised spindles raised depending on what diameter wheels you are using $249
Bump Steer correction kit with turbo tie rods $429
Front Hollow sway bar $450
Strut brace $119
Rear coil over kit installed on Bilstein Sport Shocks $485
Rear 400lb springs pair $130
Rear Hollow sway bar $450

_________________
D a v i d B r a n t m o

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
Tackar grabbar för alla fina tips och ideer!!!

Bara att skrapa ihop lite dolares då...
Men det verkar som att det går att få till ett bra chassi för en överkomlig slant

Bur har jag ju från heigo fast den är ju inte svetsad i tornen fram.. Vad det gäller "tårtbitarna" i bak så vet jag vad ni menar och det är ju inget större ingrepp.

Var och åkte på mantorp med gatebil i helgen och jag e rätt nöjd att bilen e hel! Ingen vanlig bankörning där inte..utan mera ALL IN!

Föresten behöver ju mer tips...är sugen på lite värre grenrör, vad rekomenderar ni? Har kollat lite på bursch som ligger vettigt till i pris. Måste fixa ett vettigt system också...funderar på hemmafixat ferrita..nu har jag hemmafixat simonssystem, men burkarna har en tendens att bli lite tomma av någon anledning..fördelar nackdelar med separata system för varje cylinderrad eller ett "komplett"

Älskar det här forumet och alla kunniga människor som har svar på alla ens funderinga

Höres!

_________________
Pär Eklund
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
Fyller på med lite bilder

En bild med dom nylackade fälgarna på
[img]h
gelleråsen
ttp://rejsa.nu/im/_garage/11010-new_2008-08-12-gellerasen_liten.jpg[/i . . . .

_________________
Pär Eklund
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
Gelleråsen, brorsan jagar bakom

_________________
Pär Eklund
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 172



Re:

Trevlig rejsbild thumbs up nu blir man sugen att ta ut sin egen bil. Jag såg att du skulle sälja dina fälgar, vad blir nu för fälgar?

_________________
Pär Hellström
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218


Trådstartare
ja, visst blir man sugen på att åka när man glor på lite bilder Man får försöka hinna med nån mer träff i år men det är lite dåligt med träffar i närheten framöver.

vet inte riktigt vad det blir för fälgar men vill ha en uppsättning lätta 17" Några tips?

_________________
Pär Eklund
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109



Re:

Pär Eklund skrev:
Just nu är motorn nere i molekyler hos perrys motor, Hade en del blårök från motorn i
sommras och ville kolla upp det nu under vintern.
Det var väl inge jätte kul besked man fick när motorn väl var klyven...
Kolvringarna ska byta, Ventilerna har fått nya tätningar och mirafräsning, Cyl och kolv nr2 ska bytas ut!
Ny sinterlamell m.m

Här kommer lite bilder på kolv och cylinder, Teorin är att kondes har sammlats i cyl när man tvättat och sen blivit kvar där och bildat korrosion. I princip så har bilen gått på fem cylindrar eftersom ringarna ramlade loss från kolven och mycket av nickasilen var borta.

Det roliga är att jag tyckt att bilen gått bra Ska bli kul att känna skillnaden i vår!


Var ju inte roligt o se bilderna på hur det ser ut...men liknande problem på min,måste byta kolvringar o fixa lite med ventilerna o vipparms bussningarna osv...men du får tänka så att va glad att det kunde ha gått värre..men det verkarsom du har redan fått ihop bilen elle

Lycka till

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Döläcker bil thumbs up

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Kan inte annat än att hålla med dom andra. Sjukt vacker bil

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911s-68 993 motor
<<   1, 2, 3   >>
47 besök senaste veckan (13051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande