Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 47 besök senaste veckan (13051 totalt) |
Just nu är motorn nere i molekyler hos perrys motor, Hade en del blårök från motorn i
sommras och ville kolla upp det nu under vintern. Det var väl inge jätte kul besked man fick när motorn väl var klyven... ![]() Kolvringarna ska byta, Ventilerna har fått nya tätningar och mirafräsning, Cyl och kolv nr2 ska bytas ut! ![]() Ny sinterlamell m.m Här kommer lite bilder på kolv och cylinder, Teorin är att kondes har sammlats i cyl när man tvättat och sen blivit kvar där och bildat korrosion. I princip så har bilen gått på fem cylindrar eftersom ringarna ramlade loss från kolven och mycket av nickasilen var borta. Det roliga är att jag tyckt att bilen gått bra ![]() ![]() _________________ Pär Eklund |
||
Länge sedan man skrev något här...Kan medela att bilen är ihopsatt och går som en dröm!
![]() Har kört cirka 500mil sedan renoveringen och allt verkar funka fint. Har stoppat i en motronicbox från cartronic och tycker att motorn orkar lite bättre plus att man kan varva lite till. Har varit en vända på gelleråsen, mantorp och björkvik...kul som fan förutom en avåkning på björkvik ![]() Nu är det väl mest chassit kvar att jobba på vet inte riktigt vad det blir, bygga om till coilovers eller bara byta dämpare till ställbara koni eller bilstein. Fördelar nackdelar? Tacksam för tips! Justerbara topplagringar står också högt på listan, gärna tips ![]() _________________ Pär Eklund |
||
Hej Pär,
har samlat på mig lite info inför ett eventuellt "old-school" projekt. Här är förslag på set up jag fått: Från http://www.rennsportsystems.com/ "Coilover conversions require a full roll cage to properly connect & stiffen the chassis, so if you car will be used for the street, I'd stick to a good T-bar setup and custom-valved shocks. ![]() "If you install a cage that connects and triangulates all the suspension pickup points together, then a coilover package is recommended for racing. RSR's had full cages, of course and the rear upper shock mount console was reinforced to support the car." "I'd recommend: A full cage of course, that connects everything together,.... Bilstein RSR coilovers with a main-tender spring setup and custom valving. The rear shocks should be mounted upside down for spring clearance in the rear tubes SR adjustable swaybars ER poly-bronze suspension bushings (a-arms & spring plates) Rear trailing arm monoballs Front upper strut monoballs Turbo tie-rod kit ER Bump-steer kit" SR = http://www.smartracingproducts.com/ ER = http://www.elephantracing.com/ _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||
Re:
Jag skulle rekommendera konvertering till coilovers samt 935-baksving. Man behöver inte sätta i helbur bara för att man konverterar till coilovers men bakre stötdämpartorn bör förstärkas. Oftast svetsar man in två "tårtbitar" på sidan av varje torn. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Tjena!
Vi fortsätter väl med lite tips då ![]() Verkar seriösa, helt ok priser på coilover chassi till äldre elva. Bussningar och uniballinfästningar till toplagringar fram och svängarmar bak vet du redan (se tidigare post) var du hittar: http://www.rebelracingproducts.com/ You would need to get a pair of Bilstein strut housings to use as cores or I can find some here for $600/pair. Other than that, this would be a really potent setup that is tried and true for many racers here in the states. I sell very similar if not exact setups to many of the big tuners here and vintage race teams. Front coil over kit $330 Front 300lb springs pair$130 Front strut modification with raised spindles raised depending on what diameter wheels you are using $249 Bump Steer correction kit with turbo tie rods $429 Front Hollow sway bar $450 Strut brace $119 Rear coil over kit installed on Bilstein Sport Shocks $485 Rear 400lb springs pair $130 Rear Hollow sway bar $450 _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||
Tackar grabbar för alla fina tips och ideer!!!
![]() Bara att skrapa ihop lite dolares då... ![]() Men det verkar som att det går att få till ett bra chassi för en överkomlig slant ![]() Bur har jag ju från heigo fast den är ju inte svetsad i tornen fram.. Vad det gäller "tårtbitarna" i bak så vet jag vad ni menar och det är ju inget större ingrepp. Var och åkte på mantorp med gatebil i helgen och jag e rätt nöjd att bilen e hel! Ingen vanlig bankörning där inte..utan mera ALL IN! ![]() Föresten behöver ju mer tips...är sugen på lite värre grenrör, vad rekomenderar ni? Har kollat lite på bursch som ligger vettigt till i pris. Måste fixa ett vettigt system också...funderar på hemmafixat ferrita..nu har jag hemmafixat simonssystem, men burkarna har en tendens att bli lite tomma av någon anledning..fördelar nackdelar med separata system för varje cylinderrad eller ett "komplett" Älskar det här forumet och alla kunniga människor som har svar på alla ens funderinga ![]() Höres! _________________ Pär Eklund |
||
Fyller på med lite bilder
En bild med dom nylackade fälgarna på [img]h ![]() gelleråsen ttp://rejsa.nu/im/_garage/11010-new_ _________________ Pär Eklund |
||
ja, visst blir man sugen på att åka när man glor på lite bilder
![]() vet inte riktigt vad det blir för fälgar men vill ha en uppsättning lätta 17" Några tips? _________________ Pär Eklund |
||
Re:
Var ju inte roligt o se bilderna på hur det ser ut...men liknande problem på min,måste byta kolvringar o fixa lite med ventilerna o vipparms bussningarna osv...men du får tänka så att va glad att det kunde ha gått värre..men det verkarsom du har redan fått ihop bilen elle ![]() Lycka till _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 47 besök senaste veckan (13051 totalt) |