Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
aerodynamik: Kylarflöde
<<   1, 2
10614 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Arne Lindgren skrev:
och ibland hittar man gamla trådar när man letar annat..

FSN skrev:

Riktigt lågt tryck i interfacet vindruta/tak.

Huv i två skikt och och vindruta i två skikt och led ut luften emellar skikten upp till taket.

Intressant tanke, men det låter som att det kan bli jobbigt att få bort damm från mellanrummet och även vikt precis där man inte vill ha den.

Stockholm
Här sen Aug 2005

Fortsätter på en gammal tråd... Har googlad en del på detta, men inte hittat precis det svar jag är ute efter.. På min bil, en 1986 BMW E28 med M5 spis och en del modifieringar för banan, undrar jag på om det vill ge nogon mätbar skillnad på varvtidarna om man kapar upp ett passande hål i framre delen av motorhuven och låter en del av kylluften gå denna vägen.

Motorn tar upp det mästa av platsen där fram, så det blir svårt att få inn någon kylkanal uppåt, så det får bli enbart den luften som finns tillgängligt i motorrummet. Dock är min kaross nästan så fyrkantig som den kan bli, så vakumet över framre del av motorhuven borde vara så stort man kan få det, efter min uppfattning. I teorien borde det vill bli så att differensen på bilen blir skillnaden på vikten av den luft som i stället för att knuffas ner under bilen, i stället hittar vägen över motorhuven. Kanske blir luftkudden under bilen lite mindre också? (Inget kjolpaket, men stor splitter ibland)

Frågan är om detta är bara småpotatis på en svänsk bana, alternativt på ringen, eller om det kan ge några kilo downforce, alternativt mindre "upforce". Om någon har lite koll på va detta kan ge för skillnad i kilo tryck nedåt/ mindre uppåt i en given hastighet, vore jag jättetacksam för svar eller funderingar!!

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Jan Skj skrev:
Fortsätter på en gammal tråd... Har googlad en del på detta, men inte hittat precis det svar jag är ute efter.. På min bil, en 1986 BMW E28 med M5 spis och en del modifieringar för banan, undrar jag på om det vill ge nogon mätbar skillnad på varvtidarna om man kapar upp ett passande hål i framre delen av motorhuven och låter en del av kylluften gå denna vägen.

Motorn tar upp det mästa av platsen där fram, så det blir svårt att få inn någon kylkanal uppåt, så det får bli enbart den luften som finns tillgängligt i motorrummet. Dock är min kaross nästan så fyrkantig som den kan bli, så vakumet över framre del av motorhuven borde vara så stort man kan få det, efter min uppfattning. I teorien borde det vill bli så att differensen på bilen blir skillnaden på vikten av den luft som i stället för att knuffas ner under bilen, i stället hittar vägen över motorhuven. Kanske blir luftkudden under bilen lite mindre också? (Inget kjolpaket, men stor splitter ibland)

Frågan är om detta är bara småpotatis på en svänsk bana, alternativt på ringen, eller om det kan ge några kilo downforce, alternativt mindre "upforce". Om någon har lite koll på va detta kan ge för skillnad i kilo tryck nedåt/ mindre uppåt i en given hastighet, vore jag jättetacksam för svar eller funderingar!!

Tror inte du ska räkna med att vinna sekunder på banan, men du kan kanske få till lite bättre kylning (du blir av med mycket värme direkt) och det kan ge dig längre motorliv

Stockholm
Här sen Aug 2005

ok, tack för det så långt. Nej hade inte precis väntat mig fem sekunder, men att hitta bara en sekund är svårt, då bilen har fått dom flesta "vanliga" mods. Så om någon har erfarenhet av att ha vunnit en sekund på en sådan mod, eller vet hur mycket det vill ge i kg, så vore det mycket intressant

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Normalt vill man försöka minska trycket i motorrummet och under hjulhusen för att minska lyftet som man får av övertrycket där, dvs dina hål kommer att minska trycket och därmed minska lyftet. Hur mycket är nästan omöjligt att säga, jag tycker T-spritmanometern är riktigt trevlig och enkel om man vill kolla lite. Gör den som tex en 3 rör manometer när du ändå är där och tejpar, kolla trycket på huven i 3 punkter innan du gör hålen och kolla under huven fram och bak i motorrummet och under ena skärmhuset, fota eller filma manometern med en digtalkamera så slipper du komma ihåg vad som hände. Filmar du så snacka in fart mm när du kör.

Sen moddar du och kollar igen på samma ställen. Sen kan du ta medeltryckskillnaden under huven med och utan hål gånger den yta som motorummet har, där har du din downforce vinst. Den blir nog inte alltför många kilo men bara att bräcka kompisarna med att du har gjort mätinigar och sen kalkylerat din downforceökning är ju värt en hel del .

Sen är nog ditt stora problem ditt bakvagnslyft, inte ditt övertrycke över den tunga framvagnen, där gäller det att satsa på en maffig spoiler eller vinge . Mät i 3 punkter på bakuven/rutan, modda och kolla igen. Nuhar du inget slutet rum så downforceökningen är svårare att kalkylera men du bör kunna se en skillnad, spolier ala NASCAR är enklast och funkar .

Stockholm
Här sen Aug 2005

Tack så mycket för bra svar Björn! Jo, jag får väl kanske gå i gång med en mätning. Det kunde vore kul att se skillnaden före och efter hål i huven.

Vidrörande vinge så ser du på fotot tillvänster att den saken redan är klar. Har kört en del banträff båda med och utan splitter + vinge, och även om det är en del vikt, så är effekten helt klart positiv på varvtiderna, kanske upp mot ett par sekunder.

Har jag rätt i att det är bättre att ha enbart hål i huven i stället för i tillägg också ha utsläpp i hjulhusen, alternativt bakom hjulet? Tänker på att jag med bara hål i huven får mer luft uppåt. Dock kan det vara så att kombinationen får ut mer luft totalt, och på så sätt är optimalt, eller?

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009

Luft som strömmar uppåt ger litet tillskott på downforce, det viktiga är trycket under bilen, därför kommer gälar i överkanten på hjulhusen att sänka trycket i hjulhusen och därmed minska lyftet. Också ser det ju fräckt ut .

aerodynamik: Kylarflöde
<<   1, 2
10614 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande