Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bromsteknik vs värme
<<   1, 2
6752 besök totalt
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Re:

Adam928 skrev:

Exempel2
Hård inbromdning under kortare period.

1. Samma mängd energi/värme ackumuleras i skiva och belägg. Detta då rörelseenergin är densamma.

Detta stämmer inte. Det tillkomer ju fartsänkande faktorer som luftmotstånd och rullmotstånd. Därför så kommer ju mindre energi omvandlas till värme i bromsskivorna och bromsoken.
Dock så verkar det ju i praktiken fungera som du skriver.

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
Jonas Alfredson
Lerum
Här sen Aug 2006

Hej jag är ny här på forumet och kikar runt lite, fastnade för denna diskution om bromsteknik kontra värmepåkänningar.

Efter att ha skummat igenom inläggen verkar det inte som om någon riktigt har nämnt den (troligtvis) viktigaste biten i detta sammanhang, nämligen det fakum att rörelseenergin omvandlas till värme via två helt skilda processer när vi bomsar ordentligt. (Dels mellan bromsskiva och belägg och dels mellan vägbana och däck.)
För att utnyttja ett något extremt exempel, tänk er att man fullständigt låser hjulen. Då har vi statisk friktion mellan skiva och belägg och alltså ingen värmeutveckling alls, däremot lär däcken (förutom att få rejäla bromsflator) bli ordentligt varma. Detta är givetvis ett ganska korkat sätt att få stopp på men att riktigt fegbromsa är nästan lika korkat eftersom man då tillåter bromsarna att generera nästan 100% av värmen (borträknat en något större del luft- resp. rullmotstånd pga. längre förlupen tid vid vilken bromsningen samtidigt sker).
Alla som vet något om hur däck fungerar vet också att maximal bromskraft (något beroende på däckskonstruktion) uppnås någonstans runt 15-20% slip. Vi bör alltså (främst för att minska varvtiden men också för att i någon mån skona bromsarna) ligga nära däckens optimala bromsförmåga. Den värmeutveckling som sker i bromsarna är nämligen en funktion av varvtalet och det vridmoment som genereras och eftersom varvtalet vid optimal bromsning ligger väsentligt lägre än motsvarande varvtal vid "fegbromsning" så genereras mindre värme hos bromsarna trots att momentet då är högre. Däremot blir däcken varmare.

Jag vet inte hur aktiv denna tråd är men hoppas att detta kan hjälpa till att sprida lite ljus kring denna problematik.

Opel Speedster TURBO
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Jesper Wall skrev:
Adam928 skrev:

Exempel2
Hård inbromdning under kortare period.

1. Samma mängd energi/värme ackumuleras i skiva och belägg. Detta då rörelseenergin är densamma.

Detta stämmer inte. Det tillkomer ju fartsänkande faktorer som luftmotstånd och rullmotstånd. Därför så kommer ju mindre energi omvandlas till värme i bromsskivorna och bromsoken.
Dock så verkar det ju i praktiken fungera som du skriver.

Jag tog avsiktligt inte med dem i tänket för att förenkla något När det gäller rullmotståndet tror jag det är tämligen marginella skillnader. Visst... rullar bilen en längre sträcka så tas mer av kraften upp av rullmotståndet. Dock verkar det vara marginellt med tanke vad som händer med värme vid lång/kort inbromsning i praktiken.

Samma sak gäller eg luftmotståndet också... Dvs om vi utsätter bilen för den bromsande kraften i luftmotståndet under en längre tid (=bromsar en längre sträcka), så borde mer av energin absorberas där istället för i bromsarna.

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jonas Alfredson skrev:
Jag vet inte hur aktiv denna tråd är men hoppas att detta kan hjälpa till att sprida lite ljus kring denna problematik.

Så självklart när man får det presenterat för sig... tack!

Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Jonas Alfredson skrev:
...eftersom varvtalet vid optimal bromsning ligger väsentligt lägre än motsvarande varvtal vid "fegbromsning" så genereras mindre värme hos bromsarna trots att momentet då är högre. Däremot blir däcken varmare.

Vad är det för varvtal du talar om och varför skulle det vara högre/lägre?

Exemplet med att låsa bromsarna helt och få en statisk friktion mellan belägg/skiva hänger jag med på däremot... då förflyttar vi helt enkelt värmeenergin till däcken ist. Logiskt

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Naturligtvis kommer mängden slip in i bilden , bara en spik till i kistan på fisbromsarna
Det har väl i tråden inte kommit upp en enda teoretisk anledning (än) som beskriver att det skulle ge mer värmeproblem genom att bromsa hårdare (kanske högre maxtemp då)?
Alla teorier som plockats fram verkar ju stödja de praktiska erfarenheterna (eller är vi bara selektiva?).

Det skulle iofs vara trevligt att veta hur stor del av rörelseenegrin som hamnar i bromsskivan och hur stor del som hamnar i slitbanan vid optimal bromsning (25%?).

Hursom skulle det vara intressant med en ABS med justerbart slip...

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

Jonas Alfredson skrev:
Vad är det för varvtal du talar om och varför skulle det vara högre/lägre?

Jag skulle gissa att han menar hjulets varvtal i föhållande till bilen/marken. Alltså hur fort hjulet snurrar.

Citera
Jonas Alfredson
Lerum
Här sen Aug 2006

Det är exakt vad jag menade. Vid optimal bromsning roterar det bromsade hjulet med ett varvtal motsvarande ca. 80% av ett frirullande hjul därav mindre värme). Men vridmomentet som krävs för att ge ca. 20% slip är som sagt högre än vridmomentet vid fegbromsning vilket talar för en något högre värmeutveckling i förhållande till varvtalet. Vi kan med andra ord inte räkna med hela 20 % lägre värme i bromsarna.

Opel Speedster TURBO
Citera
Racetech
Bromsteknik vs värme
<<   1, 2
6752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande