| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka mätare kan man tänkas behöva i bilen?
|
2 besök senaste veckan (7067 totalt) |
|
[quote="Anders Jeppsson"]Jag har massor av mätare i min kärra
quote] Vad har det suttit för mätare i det rektangulära hålet . Du åker väl inte omkring med stereo
|
||||||
Fläkt och värmekontroll |
||||||
|
Nån som har testat Racepak:s digitala displayer? Bra eller skräp? Är jäkligt sugen på en sån till Alfan....
http://www.racepak.com/udx.html _________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||||||
OK ! kan accepteras , men sånt är väl onödigt .
|
||||||
Var in på Niras hemsida...vilket fräckt tillbehör..
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Japp den där viste jag om, rätt skoj pryl..
va denan jag menade http://www.wiseunits.com/cubecart/vi Nån som testat den? Hur den funkar i dagsljus? Va ju h-mätare på den. Enda den inte verka ha är en shiftlight, Sen så kan man ju logga med den oxå.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
|
Frågan är väl hur mkt mätare du behöver när du kör och vilka mätare du använder enbart vid tuning/mappning o.s.v.
Vid körning behöver du en varningslampa för oljetryck, hastighetsmätare, varvräknare (ev. enbart en shiftligt), tankmätare, motortemp. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||||
Tyvärr så har vad jag vet inte Nira någon CAN-buss. Detta är ju att föredra framför bluetooth. Om exempelvis ECU'n såväl som den display man tänkt använda har tillgång till busskommunikation så kan man enkelt låta displayen ta del av den data som ECU'n har tillgång till. Kopplar man sedan in extra givare för displayen så kan man låta ECU'n ta del av dessa värden. Vill man logga data så kan man vanligen koppla in en extern logger eller en radiosändare för överföring av data. I vissa fall så har ju displayen också en inbyggd logger. Exempelvis displayen nedan har en logger på 512MB och ethernet anslutning för enkel överföring till dator. En sådan här skulle ju inte sitta helt fel
eller en av dessa
Synd bara att de flesta displayer är så dyra, i alla fall de med tillgång till CAN-buss. Men har man inte ett styrsystem som kan kommunicera via CAN så kan man ju nöja sig med något enklare och billigare. |
||||||
Det tänkte jag på med. Som typ lambda, avgastemp osv kanske räcker om man kollar när man mappar bilen? Fredrik _________________ Fredrik Andersson |
||||||
Har man ett typ-k(alternativt N) termoelement så borde dom ju klara sig bra om mätspetsen som går in i röret är glasad? Jag fick tag i begagnade typ-K termoelement från jobbet(gasturbiner), med ganska lång hårdledare så dom borde ju även klara temperaturen utanför röret. _________________
|
||||||
|
Ja kanske inte finns nån vidare display till nirat då.. Den där MPM Dashlogger är ju inte så specielt snygg heller, är nog lika bra man köper Analoga H-mätare och varvräknare med shiftlight. Så en stor röd lampa till oljetryck..
oljetemp/tryck vatten temp har jag redan i bilen Som insugs temp bruka man ju mest använda vid mappning och då finns ju det tillgång till det på stället där man mappar bilen.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
|
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Hur länge de överlever är ju egentligen beroende på ett flertal faktorer. Väljer man ett termoelement med ett hölje av bättre material så överlever de ju längre förstås, likaså om man använder en grövre dimension. Går man upp i dimension så ökar dock reaktionstiden. Likaså kommer givarna förstås åldras, de bör alltså kalibreras med jämna mellanrum annars så kommer de med tiden visa allt mer fel. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilka mätare kan man tänkas behöva i bilen?
|
2 besök senaste veckan (7067 totalt) |