Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka mätare kan man tänkas behöva i bilen?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (7067 totalt)
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

[quote="Anders Jeppsson"]Jag har massor av mätare i min kärra

quote]

Vad har det suttit för mätare i det rektangulära hålet . Du åker väl inte omkring med stereo

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Libell skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Jag har massor av mätare i min kärra

quote]

Vad har det suttit för mätare i det rektangulära hålet . Du åker väl inte omkring med stereo

Fläkt och värmekontroll
Citera
W.o.T
Hönö
Här sen Feb 2006

Nån som har testat Racepak:s digitala displayer? Bra eller skräp? Är jäkligt sugen på en sån till Alfan....

http://www.racepak.com/udx.html

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Anders Jeppsson skrev:
Libell skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Jag har massor av mätare i min kärra

quote]

Fläkt och värmekontroll

OK ! kan accepteras , men sånt är väl onödigt .

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Nån som vet om Nira har nån digital display man kan använda sig av? Kommer inte på vad dom heter dasch nått?

Sån vore väl rätt fin att ha..

Umeå
Här sen Nov 2002

Roger Brorsson skrev:
Nån som vet om Nira har nån digital display man kan använda sig av? Kommer inte på vad dom heter dasch nått?

Var in på Niras hemsida...vilket fräckt tillbehör..

Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Japp den där viste jag om, rätt skoj pryl..

va denan jag menade http://www.wiseunits.com/cubecart/view_product.php?product=01-256

Nån som testat den? Hur den funkar i dagsljus?

Va ju h-mätare på den. Enda den inte verka ha är en shiftlight, Sen så kan man ju logga med den oxå..

Här sen Dec 2004

Frågan är väl hur mkt mätare du behöver när du kör och vilka mätare du använder enbart vid tuning/mappning o.s.v.
Vid körning behöver du en varningslampa för oljetryck, hastighetsmätare, varvräknare (ev. enbart en shiftligt), tankmätare, motortemp.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

super7 skrev:
Roger Brorsson skrev:

Var in på Niras hemsida...vilket fräckt tillbehör..

Tyvärr så har vad jag vet inte Nira någon CAN-buss. Detta är ju att föredra framför bluetooth. Om exempelvis ECU'n såväl som den display man tänkt använda har tillgång till busskommunikation så kan man enkelt låta displayen ta del av den data som ECU'n har tillgång till. Kopplar man sedan in extra givare för displayen så kan man låta ECU'n ta del av dessa värden. Vill man logga data så kan man vanligen koppla in en extern logger eller en radiosändare för överföring av data. I vissa fall så har ju displayen också en inbyggd logger. Exempelvis displayen nedan har en logger på 512MB och ethernet anslutning för enkel överföring till dator.

En sådan här skulle ju inte sitta helt fel

eller en av dessa

Synd bara att de flesta displayer är så dyra, i alla fall de med tillgång till CAN-buss. Men har man inte ett styrsystem som kan kommunicera via CAN så kan man ju nöja sig med något enklare och billigare.
Citera
Fredrik__A

Här sen Nov 2006

Trådstartare
Volvosmurfen skrev:
Frågan är väl hur mkt mätare du behöver när du kör och vilka mätare du använder enbart vid tuning/mappning o.s.v.
Vid körning behöver du en varningslampa för oljetryck, hastighetsmätare, varvräknare (ev. enbart en shiftligt), tankmätare, motortemp.

Det tänkte jag på med. Som typ lambda, avgastemp osv kanske räcker om man kollar när man mappar bilen?

Fredrik

MellanSverige
Här sen Jun 2003

Johan Edlund skrev:
.......

En givare för avgastemperatur överlever i regel inte så länge om man kör med den konstant inkopplad så denna typ av givare brukar normalt bara kopplas in vid tester, därmed så är vanligen behovet för en fast installerad avgastemperaturmätare liten.

Har man ett typ-k(alternativt N) termoelement så borde dom ju klara sig bra om mätspetsen som går in i röret är glasad?

Jag fick tag i begagnade typ-K termoelement från jobbet(gasturbiner), med ganska lång hårdledare så dom borde ju även klara temperaturen utanför röret.

Här sen Jun 2004

Ja kanske inte finns nån vidare display till nirat då.. Den där MPM Dashlogger är ju inte så specielt snygg heller, är nog lika bra man köper Analoga H-mätare och varvräknare med shiftlight. Så en stor röd lampa till oljetryck..

oljetemp/tryck vatten temp har jag redan i bilen

Som insugs temp bruka man ju mest använda vid mappning och då finns ju det tillgång till det på stället där man mappar bilen..

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

www.lqt-racing.se har jag i buggyn, fungerar ypperligt till alla fordon.

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Jag skulle nöja mig med den här ratten

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

razer skrev:
Johan Edlund skrev:
.......

En givare för avgastemperatur överlever i regel inte så länge om man kör med den konstant inkopplad så denna typ av givare brukar normalt bara kopplas in vid tester, därmed så är vanligen behovet för en fast installerad avgastemperaturmätare liten.

Har man ett typ-k(alternativt N) termoelement så borde dom ju klara sig bra om mätspetsen som går in i röret är glasad?

Jag fick tag i begagnade typ-K termoelement från jobbet(gasturbiner), med ganska lång hårdledare så dom borde ju även klara temperaturen utanför röret.

Hur länge de överlever är ju egentligen beroende på ett flertal faktorer. Väljer man ett termoelement med ett hölje av bättre material så överlever de ju längre förstås, likaså om man använder en grövre dimension. Går man upp i dimension så ökar dock reaktionstiden. Likaså kommer givarna förstås åldras, de bör alltså kalibreras med jämna mellanrum annars så kommer de med tiden visa allt mer fel.
Citera
Skruva banåkabil
Vilka mätare kan man tänkas behöva i bilen?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (7067 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande