Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5886 besök totalt |
Jag vill inte kalla mig skeptiker till fiat och deras motorer, men däremot så är jag inte så insatt i det italienska märket. av någon anledning så tror jag att det är lättare att skaffa reservdelar till en tysk än italienare, men det kan gott hända att jag har fel. Sedan så beror det ju helt på vilka kontakter man har
![]() om du vill hålla dig till fiat så är det nog en turbo du ska hiva ner, om du vill ha en effekt siffra som är över 150 hk orginal, pga att fiats sugmotorer på en sån effekt gärna ligger på 2,5 liters 6:or (Typ den som sitter i croma) eller deras 5:or. God Jul och Gott Nytt År ![]() _________________ Andreas Robertsson |
||
Om?!
om jag skulle leta efter en MC-motor vad bör jag tänka på då? Minst antal Hästkrafter? Minst kubik? V-twin? Enstånka? Hur gör man med kraftöverföring och växellåda (vill ju gärna ha back, men det vore ballt med mc-växlar)? _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||
Re: om?!
Det enklaste, billigaste..mm är att använda en Yamaha R1. 1000 cc, 160-180 hk. Köp en komplett motor...med allt. Dator, elsystem..mm. Fattas det någt, kan det bli dyrt. Back får du fixa med en elmotor eller något. Jag tror att Locost-forumet är rätt ställe att söka lösningen _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
hej
Min bror började på ett liknande projekt. En 850 sport med en fiat Twincam motor i. Full bur ochen Opel ascona B framvagn. Annu ett projekt i soptunnan. Vill du hålla dig till fiat så rekomenderar jag en Croma turbo som donatorbil. Bra motor och växellåda för lite pengar. Man brukar kunna hitta liken för 2000:-. Som bakvagn skulle jag ta Lancia Dedra Integrale eller Alfa 155 Q4. Då får du bärarmar bak med drivaxeluttag och dessutom en låg bakvagn. Tar du en framvagn och sätter dit så kommer fjäderbenen att sticka ut genom bakskärmarna. Drivaxlarna tar du från en Tipo 1600DGT då kan du få en ganska smal spårvidd. En fiat 850 är en mycket smal bil så det ör svårt att hitta en tillräckligt smal donatorbil. Fast en MC motor är ju så mycket häftigare...... Jag och min bror tänkte bygga en 850 sport med mc motor till retro racing.Ända tills dude sa att man inte fick ha MCmotor. MVH Eric _________________ Eric Lycke |
||
Kul!
Dessa delar som du räknar upp, passar dom med varann utan eller med modifieringar? Man vill ju gärna veta om man ska börja göra inköp. Detta med att dämparna sticker upp ur skärmarna går ju att modifiera, eller? Skulle vara kul med en "ruskigt" bred 850!! _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||
Fiat 850
... naturligtvis en RITMo ABARTH 130 TC motor -- bara ingen x1/9 - du sommnar in medans du kör. eller en sån som abarth hade som original - räcker för att ha dj...gt roligt och du behaller låda och framvagn. bara större bromsar i fram och vänd på bladfjädern - andra dämpare och det är väghallning så det räcker. i bak ska han sträcka ut hjulen så man tror axlarna har gått av - hårda dämpare/ fjädrar - och låsa utfjädringen - annars bär det åt hel..... problemet är bara - klarar man att hantera en häftig "bakladdare" eller klarar man inte. ![]() en dansk kompis gjorde så här med sin fiat abarth. ![]() ![]() ![]() finns flera varianter. ![]() _________________ hartmut stammler |
||
Jasså?!
... naturligtvis en RITMo ABARTH 130 TC motor -- bara ingen x1/9 - du sommnar in medans du kör. eller en sån som abarth hade som original - räcker för att ha dj...gt roligt och du behaller låda och framvagn. bara större bromsar i fram och vänd på bladfjädern - andra dämpare och det är väghallning så det räcker. i bak ska han sträcka ut hjulen så man tror axlarna har gått av - hårda dämpare/ fjädrar - och låsa utfjädringen - annars bär det åt hel..... problemet är bara - klarar man att hantera en häftig "bakladdare" eller klarar man inte. Vad menade du med "sträcka ut hjulen" och "låsa utfjädringen" ??? _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||
fiat bakaxel
.... Ordentligt negativt camber - och sätta stop vid 0- camber vid utfjädringen -( jag hade fångremmar ) ska försöka att hitta lite bilder på sånt. ![]() http://www.abarth-gmr.be/new/ jag tror dom säljar mellanstycke så att en 124 eller 131 motor passar mot 850 eller 600 låda. där kan man fraga vilket svänghjul - koppling osv. som passar ihop med alla andra grejor. behöver du fler adresser om abarth - titta i forum under abarth - där finns det massor med linkar. _________________ hartmut stammler |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5886 besök totalt |