|
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629

24 Dec 2006 10:27
Varför inte behålla Rx-8:an och bygga om baksättet till 3-sits.  Kolla mina bilder på "Racecar a`la Rx-8".  Det är möjligt och en billig variant jämfört med att byta till annan.  Då har du vad du söker.
_________________ Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009

25 Dec 2006 00:59
Mazda 6 MPS. Ingen kombi dock...
_________________ Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
C
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743

25 Dec 2006 10:35
Re:
Sportbilsentusiasten skrev: | C skrev: | hade jag valt hade jag nog tagit 9:an endå, men det är pga anledningar som egentligen inte spelar någon roll i ditt fall. |
som vad?
Bara nyfiken  |
jag brukar inte kunna hålla saker org på mina bilar så att behöva riva boxern minst en gång kommer att behövas. det gör jag bra inte sedan jag renovereade en impreza GT motor. va så jäkla tråkigt å mecka med helt enkelt. inga problem, bara inte det tänkandet jag hade haft om jag hade stoppat ihop en motor...
mvh C
_________________ Christian Lange
458
|
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719

25 Dec 2006 13:00
Vad har du för budgetramar? Senaste RS4 borde väl vara av stort intresse?
_________________
|
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 418

25 Dec 2006 13:51
Re:
Sportbilsentusiasten skrev: | GT3 CS skrev: | Skulle kombi vara osportig!? Tycker de flesta bilproducenter brukar spotta ut de sportigaste familje-modellerna i kombi.
Har absolut inget all klaga på med min Subaru Legacy GT Turbo Wagon, 245hk räcker och skulle man vilja ha mer så är det lätt fixat......................... |
Dett är en m fin bil. Har kört en Spec B. Fast din är med WRXmotorn va?
En HET kandidat till ersättare till V50n när den byts någon gång. |
Nix, inte WRX motorn. Här e specen. http://www.motorimage.sg/SG/showroom/2006_Legacy_GT_Wagon/?section=specs
_________________ Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Trådstartare

25 Dec 2006 23:34
Senast ändrad av Sportbilsentusiasten, 28 Jan 2010 13:43, ändrad totalt 1 gång
Re:
edit
|
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117

26 Dec 2006 00:46
Det nämns väldigt mycket framkrafs i den här tråden trots att det enligt förstaposten tydligen går "fetbort". Jag passar väl på att föreslå Ford S-MAX. Sägs vara enormt körglad för att vara en buss (eller jao...nåt mellanting iaf), samt en mycket bra bil i största allmänhet.
|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Trådstartare

26 Dec 2006 08:22
Senast ändrad av Sportbilsentusiasten, 28 Jan 2010 13:43, ändrad totalt 1 gång
edit
|
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719

26 Dec 2006 15:07
Mitt tips kring senaste RS4 kvarstår iaf - tror inte du blir besviken om du testar en.
Enda nackdelen med dem verkar vara att de har en tendens att dra en del olja (av vad jag hört och läst), men om du kör en RX-8 nu så har du väl redan vanan inne att fylla på lite olja då och då.
_________________
|
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117

26 Dec 2006 15:48
Lotus omega då?
|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Trådstartare

26 Dec 2006 17:58
Senast ändrad av Sportbilsentusiasten, 28 Jan 2010 13:44, ändrad totalt 1 gång
Re:
edit
|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Trådstartare

26 Dec 2006 18:02
Re:
Importerat din?
Varifrån...
Antar att detta är den roligaste Legacyn iom att du köp just denna, korrekt?
|
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629

26 Dec 2006 19:45
ok, Jan. Jag föreslår följande. Du gillar Rx-8:an skarpt som bus-, men den passar inte som buss- bil, och därför vill du byta den mot något som klarar bus- och buss- samtidigt.
Du har ju en annan Ford också Volvo ... Byt denna om den inte klarar 2 vuxna & 3 barn och behåll bus- Forden. Det dröjer ett par år till innan sista knatten eller knattan ochså ska ha sin plats i bus- Forden och då finns det säkert nya varianter på bus- & buss- bilar att ta med i ditt jämförelsematerial.
Förslag: Behåll Rx-8:an, byt Volvon.
_________________ Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574

26 Dec 2006 21:14
Eftersom jag kört en del med de bilar som föreslås pch diskuteras här så skulle jag vilja slå ett slag för en annan. Köp en diesel. En BMW 335d. Drar iväg som tusan. Men oerhört civiliserad.
Korta omdömen:
Mitsu Evo IX - Går som ett troll men ska piskas rejält för att vara rolig. Inget att köra långt i. Drar soppa.
BMW 130 - Byggkvalitet som en BMW. Rolig. Behöver diffspärr.
VW R32 - Härligt ljud. Skön låda. Men väldigt välkammad.
_________________ Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Trådstartare

26 Dec 2006 22:57
Senast ändrad av Sportbilsentusiasten, 28 Jan 2010 13:45, ändrad totalt 1 gång
edit
|
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856

26 Dec 2006 23:17
........
Som en rolig familjebil med BRA prestanda utan att den har massor med "shait-vad-jag-ser-ut-att-gå-fort" attribut överallt. Komfort långt över och prestanda i närheten av EVo och STi till en mycket rimligare peng.
Jag partisk..?? Näääää..
_________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
|
Corsa
Här sen Apr 2003
Inlägg: 482

27 Dec 2006 00:25
Innan vår andra bulle i ugnen skulle bakas sa vi att om det blev tvillingar så skulle vi köpa en Fiat Multipla och toktrimma den i både motor och chassie. Det hade vart rätt kul det men som tur var så bidde det en till singelunge. Vi kommer att titta på en Maserati Coupe när äldsta knatten kan sitta framåtvänd. Den är dock strikt 4-sitsig så den kommer väl inte på fråga för dig. Annars kan man ju tänka sig Maserati QP eller en beggad Ferrari 456.
_________________ Ciao
Peter Söderlund
Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
|
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11959

27 Dec 2006 09:47
Re:
Sportbilsentusiasten skrev: | Lennart - att vänta med att byta RX-8an så länge det går är en
Peter - håller med. Ingen diffspärr på 130 är dåligt! Överlag verkar BMW tappat greppet efter M3E30.
Hade höga förhoppningar innan 1-serien kom...var är M1/M2? o kommer det en 135 eller?
En av dessa tre hade varit perfekt; liten, lätt med ett as till motor
Behöver ingen stor bil.
|
Jag har svårt att tänka mig att du kommer att sakna en diffspärr om du väljer en 130. Har själv frågat BMW angående avsaknaden av diffspärr, men inte lyckats få något bra svar, misstänker att det dels har med kostnad att göra samt att de kanske tycker att DTC systemet räcker till. 135 kommer garanterat, lär dyka upp årsskiftet 07/08 när coupén introduceras. Säkert en mycket trevlig bil även om jag hellre skulle vilja se en 135d!
|
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574

27 Dec 2006 10:23
Senast ändrad av Peter S, 27 Dec 2006 10:33, ändrad totalt 1 gång
Re:
Sportbilsentusiasten skrev: | Hade höga förhoppningar innan 1-serien kom...var är M1/M2? o kommer det en 135 eller?
...
EVo ja, man får en -05 8a för 300k, finns det roligare bil för de slantarna? o lite till ger en 9a.
Jag bara undrar... |
Visst var det tal om en 135 med diffbroms...? Tror jag mig minnas. Om det var en 135d skulle jag vara helsåld. (Ja... Så bra är 335d...)
Evon är verkligen rolig. Att rasta den på grus (se bilden i min signatur och på is, bild nedan, är väl ungefär så roligt det går att ha i en bil utanför asfalten.) På väg känns den raceraktig. Tar styrning finfint. På bana känns den lite för mjuk och hög. Den går bättre på standard Bridgestone 050 än med R däck (som gör den understyrd). Standarddäcken gör att den glider lite och det tycker diff-systemet om. Den skulle däremot inte säga nejtack till diffspärr fram då du kör den mera aktivt. Innerfram börjar tugga om du går på för tidigt.
Men den är SKOJ. Du ska betala MYCKET mera för att få något som ens närmar sig i skojighetsgrad. Eller så köpa en Seven från Caterham för ungefär samma pengar. (Hmmm idag kostar Caterhamen t o m mer. Evon är kul som sagt. Om du står ut med att den drar vansinnigt med soppa och inte är ett alternativ för långturer.
ED: Som synes så startade jag att skriva och lämnade datorn och bmw130 hann svara före jag postat. BMW vill tydligen göra skillnad på M-modellerna (med diff-broms) och vanliga (utan diffbroms)
Bifogar en liten text jag skrev om Evon i vintras
Citat: | Mitsubishi EVo IX
Den har ACD, LSD och Super AYC. Bara de japanska ingenjörerna som skapat bilen vet vad det betyder. Skoj & snabb är en bättre beskrivning.
Mitsubishi EVo IX
Förr körde Tommi Mäkinen med Mitsubishis rallybilar och vann rally-VM på rally-VM. Men nu har Mitsubishis ingenjörer lyckats med ett ännu större konststycke. De har letat rätt på Tommi, klonat honom och med hjälp av biomekanik opererat in alla klonerna i den nya Mitsubishi EVo IX.
Bilen är hur trist som helst då man tittar på den. Inredningen är plastig. Och plastattiraljerna på utsidan ser ut som något som finniga tonåringar skulle vilja kleta fast med plastic padding och gipsskruv på en åttiotalsjapan på väg till skroten.
Men då man sätter sig bakom ratten i den så händer något. Från att vara ansvarstagande medborgare förvandlas man till nästa rallylöfte. Glöm Daniel Carlsson och Tobias Johansson. De är bägge föredettingar. Nu är det bara du och evo-nian.
Du sitter upprätt i recarostolen. Den har lite för lite sidostöd, fast det köper du i vetskapen om att detta bara är en homologeringsmodell som finns till för att Mitsubishi ska få köra rally med den. Det ska ju egentligen vara en riktig rallystol där. Så tänker du åtminstone.
och ju mer du tänker på det dess mera köper du den plastiga inredningen. Den är ju lätt. Du får snarare en känsla av att bilen är för ombonad. Det enda rätta är att riva ut inredningen. Bort med allt. Först åker stereon fast kan spela mp3 filer, låter bra och är lättanvänd med sin stora display, ut. Med sig tar den högtalarna som väger bly. Efter det ska inredningen ut. Läder och alcantra. Hur snygg som helst men den hör inte hemma här. Du vill att bilen ska vara plåtren. Det är så den känns.
Nästa sak du kommer att störa dig på är att bilen är alldeles för bekväm. Egentligen. Om du känner efter. Styrningen känns lite inexakt och aningen svampig. Fast bara för att du vill ha den som en bil som är byggd för motorsport. Bort med allt onödigt gummi mellan dina händer och vägytan.
Bilen rullar på alldeles för breda däck. Det tycker du åtminstone då du åker ut med evon på isiga småvägar eller ännu hellre på isbanan. De breda däcken gör att bilen flyter ovanpå underlaget. På permanentat underlag känns däcken bättre och man får en uppfattning om hur bilen beter sig.
Motorn är ett kraftpaket. På pappret står det att den är på 280 hästkrafter. Men här har de japanska ingenjörerna lurat oss igen. De har köpt upp ett lager Viagra och har matat motorn med pillren så att den känns betydligt mer, tja, potent. Maxvridet på 355 Nm finns redan vid 3500 varv men motorn kommer till sin rätt först över 5000 varv då turbon viner precis som en rallybil ska vina. Under 3000 varv är motorn direkt orkeslös. Annat är ju inte att vänta av en tvåliters turbomotor.
I presspappren skriver Mitsubishi om att de minskat turbofördröjningen. Glöm det. Du måste hålla varven högt och vara väldigt aktiv för att hålla flytet. Annars får du börja från början inför varje kurva. Nu ska det medges att en del kan bero på tillvänjning med turboeffekten i bilen. Då motorn ger effekt så kommer den obevekligt och jämt. Det är svårt att inte njuta av effekten då turbon kommer upp i varv.
Fast det var var ju dethär med att ingenjörerna gömt en Tommi Mäkinen-klon i den också. Bilen svänger in fint i kurvorna. Styrningen tar direkt men en markerad understyrning efter att instyrningen påbörjats. Det fantastiska är att från mid-corner kommer bilen att överstyra med en jämn girvinkel om du låter motorn skjuta på med ett jämt men resolut gaspådrag.
Tommi måste vara den som sitter och styr diffarna. Det finns ingen annan förklaring. Frontdifferentialen är av LSD-typ. Nu har inte Tommi blivit hippie med sextiotals anor och börjat knarka. LSD står för Limited Slip Differential eller differentialbroms på svenska. Frontdiffen skulle gärna få ha större bromsverkan, som den är nu är den lite för snäll.
Centerdiffen och bakdiffen är bägge aktiva och det är dessa som Tommi sköter om numera. Bägge diffarna är aktiva. Det innebär att bakdiffen styr bilens girvinkel. I praktiken betyder det att du lätt balanserar bilen i fin välbalanserad sladd ur kurvorna. Det är bara att peka med framhjulen dit du vill och ge pelle så fattar Tommi vinken och styr dig dit.
När man väl funnit sig tillrätta med Evo-nians dubbelnatur är det lätt att fastna i ett förbehållslöst gillande av det som Mitsubishin står för. Du kan åka med den till affären och fylla den med matkassar och ha barnstol fäst med isofixfästen i baksätet. Samtidigt kan du spöa en Porsche 911 Carrera S på banan med den.
Fast hur vild den än är så vill man gärna ha den ännu mera kompromisslös. Rallybilar vill ju egentligen sladda i skogen, inte handla på stormarknaden eller skjutsa till dagis.
Mitsubishi Lancer Evolution IX
Pris: 379 900 kronor.
Kategori: Sportbilar (med familjeutrymme).
Garantier: Tre år eller 10 000 mil fabriksgaranti, sex års rostskyddsgaranti, tre års Mitsubishi Motors Assistans Paket.
Bränsleförbrukning: 10,6 liter per tio mils blandad körning. Mycket mer om man gasar lite.
Säkerhet: Sports ABS, krockkuddar fram, isofixfästen för barnstolar bak.
Sidokrockskydd.
Motor: Fyrcylindrig 2-liters med turbo.
Växellåda: Sexväxlad manuell.
Effekt: 280 hästkrafter vid 6 500 rpm.
Vridmoment: 355 Nm vid 3 500 rpm.
Prestanda: 0-100 km/tim på 5,7 sekunder. Toppfart 250 km/tim.
Längd/bredd/höjd: 4490 x 1770 x 1450 mm.
Axelavstånd: 2 630 mm.
Tjänstevikt: 1 470 kg.
Släpvagnsvikt: - |
och om BMWn:
Citat: | BMW 130i
Vi tog ut minsta BMW:n med största motorn till Gotland Ring för att den skulle få bekänna färg.
Småbilar är tjejbilar, eller hur? BMW har stoppat in sin treliterssexa i den lilla 1-serien. Stark motor i en liten bakhjulsdriven bil är ju ett lysande koncept
Vi kan börja med att konstatera att bilen har bagageutrymme och sminkspegel. Den har också isofixfästen för barnstol. Perfekta attiraljer för att rättfärdiga ett inköp. Fast det är ju nöjesfaktorn vi bryr oss om, man skall ju leva med bilen också.
Ut på banan alltså! In i den första högern efter långa rakan på Gotland Ring nyper bromsarna bra. Den styr in fint i kurvan. BMW har prioriterat framänden och det sitter 225 breda däck fram och 205:or bak.
På bana är det lätt att framkalla understyrning om man inte passar sig och väljer körsätt med omsorg. Effekten i samverkan med de smalare däcken bak gör dock att man i stort sätt alltid kan vända understyrning till publikfriande överstyrning.
När man kört några varv och börjat testa gränserna kopplar man gärna ur hjälpsystemen. Antisladdsystemets ingrepp är mjuka vilket tillåter mycket aktiv körning utan hårda plötsliga motorneddragningar, men skulle bilen vara på väg in i en snabb snurr, tex vid en retursladd stöttar det upp hårt och bestämt.
Gotland Ring är en bana som premierar racerbilar med stenhårda chassin. Med andra ord får även de styggaste gatbilarna tufft att hävda sig. BMW:n tar sig dock runt smidigt med däcken fastklamrade i asfalten trots att det tidvis kränger ganska mycket.
Motorn är fantastisk, men filtreringen och gaspedalutlägget av modernt snitt dödar mycket av känslan, BMW har numera flera modeller där man tyvärr börjat tumma på denna viktiga punkt för en positiv körupplevelse. Fördröjningar vid både pådrag och gassläpp som skall filtrera bort all form av intryck från drivlinan ger minus, liksom avsaknaden av diffbroms på en bil som i övrigt har en så stor potential avseende körglädje.
En diffbroms och ett rejält sportchassi skulle göra bilen till en av de roligaste i sitt segment på marknaden idag, även om filtreringen av gaspedalrörelserna förtar mycket av BMW:s klassiska körglädje.
BMW 130i
Motor: R6, dubbel VANOS, Valvetronic
Cylindervolym: 2996 ccm
Effekt: 265 hk vid 6600 r/min
Vridmoment: 315 Nm vid 2750 r/min
0-100 km/h: 6,1 sek
Toppfart: 250 km/h
Bränsleförbrukning: 9,2 l/100km
Miljöklass: 2005
Pris: 308.000 SEK (i testat utförande 384.800 SEK) |
_________________ Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
|
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629

27 Dec 2006 10:29
 Då ser jag bara en lösning.  Inte billig men troligen j.....t rolig.  Det finns ett Schweitsiskt företag som bygger om gamla WV-bussar med Porschemotorer som går som skollade troll. Tyvärr kommer inte på vad dom heter.  Jag är övertygad om att dom har bilen du söker.
_________________ Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Trådstartare

27 Dec 2006 12:25
Senast ändrad av Sportbilsentusiasten, 28 Jan 2010 13:45, ändrad totalt 1 gång
Re:
edit
|
|