Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 2,5 24v -85
<<   1, 2, 3   >>
59 besök senaste veckan (26673 totalt)
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

mr.b skrev:

Brett går den.. inget grepp före 140 och orolig i bakvagnen när det laddar vid 170-180... spännande!

Haha ja men då är det som det ska vara då, måste ju vara lite sport att köra också

Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Det blev lite för mycket sport i våras enligt polisen, de tyckte inte alls om att möta mig med blårök ur bakskärmarn . Hjälpte inte att säga att jag kände mig hotad av 2st mc som försökte hänga på.. Blev till att cykla 5.5 mån + 720_ i böter.. Fick tillbakas kortet 1 dec. så nu blir det att köra lugnt på gatan!

Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Jawohl, ein opfdatierung!

Hittade ett par fjäderben för vettig peng som jag fick hem igår. Fk highsport eller motsvarande tror jag det är men jag har inte kunnat hitta modellen på nätet, det enda som står på är FK och G21. Om nån vet mer vad det är för nåt får ni gärna upplysa mig

Jag vet att det inte är värstinggrejer och att det antagligen inte passar bilen riktigt, men jag ser det som så att det kommer iaf att gå att köra med tills jag har sorterat ut bilen och vet vad som behöver göras.
Alternativet var e36 orginalben men då hade jag inte haft höjdjusteringen så då kändes de här bättre.
om inte annat så kanske dem går att bygga om med andra dämpare och fjädrar av mer erkända märken som passar bättre.

Ja så här ser de ut iaf.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Freedspeed skrev:
Fk highsport eller motsvarande tror jag det är men jag har inte kunnat hitta modellen på nätet, det enda som står på är FK och G21. Om nån vet mer vad det är för nåt får ni gärna upplysa mig

Kolla på www.stylabilen.se
Jag har för mig att dom säljer dessa fjäderben.

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Nu var det ett tag sedan det skrevs här, och det beror helt enkelt på att det inte hänt så mycket med bilen
Har varit lite mekarless och inte vetat riktigt hur jag skulle fortsätta projektet.

och så har det bråkats en hel del med trilskande instrumentbelysning, det var så att det bara lös när man ställde ljusomkopplaren på parkljus läge aldrig annars, oavsett om tändningen var på eller nåt.
Jag har mätt upp kablar och kontakter och rotat i elscheman till förbannelse utan att hitta nåt fel. Så tillslut gav jag upp och gjorde en fullösning istället och byglade ljusomkopplaren så att instrumentbelysningen får kontakt även i yttre läget. Vet fan inte hur det egentligen ska fungera, för enligt mitt schema är det just så det ska vara kopplat
Jaja nu funkar det iaf det är det viktiga.

Senaste dagarna har det dock gått från...

Till...

(Mobilbilder, därav oskärpan...)

Bara smågrejer kvar på inredningen sen ska det lite. Ett kombinerat fjäderbenstag/batterihållare till skuffen. Jag fick idén från nån sida med grejer till äldre bmw har jag för mig, hursom så verkade det väldigt smidigt då jag ändå måste bygga nån anordning för att fästa batteri. 2 flugor på smällen är ju aldrig fel liksom

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Som vanligt långt mellan uppdateringarna här, men det är kanske inte så roligt att läsa om att man kopplat ihop två sladdar heller, för det är mest sånt som det fixats med på sista tiden.
Bla så har check controlen fixats så allt funkar.

Nedre kylarfästen har flyttats för att passa e36 kylaren och bytt buntbanden mot mer ändamålsenliga stålvinklar och gummibussningar så nu sitter kylaren där den ska utan risk att den ramlar in i remskivor och annat när man gasar iväg

En Spalfläkt sitter på plats med nytillverkat kablage som är inkopplat på orginalplats i säkringsdosan, och lindad med sån där filttejp för att få det snyggt och lite fabriksmässigt. Skulle hellst vilja ha bmw kontaktstycke till fläkten också för att slippa lösa kabelskor men det får bli senare.

Hastighetsmätaren la av efter motorbyte och allt så den har det varit massa pill med. Jag mätte upp kablarna och allt verkade schysst så jag plockade isär instrumentet och där möttes man av massa oxid och sånt.
Efter putsning och infettning av kontakter trodde jag problemet var borta men näe då.
Isär med det igen och då hittade jag en liten plastbit som helt enkelt spärrade nålen, bort med den och då funkade det igen.

Men efter allt trix med instrumentbelysning med ur och ikoppling av instrumentet så la den av igen så då mätte jag upp ledningarna i instrumentet och det verkade funka men vid en närmare titt hittades en massa spruckna lödningar. Lödde om säkert 15 st och fixade en trasig kopparbana på kretskortet och så i med intrumentet igen för femtielfte ggn och provköra men inte funkade det nu heller, suck!

Då gick jag på bakaxelgivaren och mätte i tron att det var en induktiv givare, den gav inte ifrån sig spänning och motståndet var typ 0 ohm så den byttes ut men inte fasen funkade det då heller!
Kom på sen att det var en hallgivare så det var därför den gett så konstiga värden, inte där felet låg heller alltså.

Då kollade jag upp igen så att instrumentet och också givaren fick spänning och då visade det sig att säkringen gått också
Nu funkar det äntligen, och jag hoppas att jag sorterat bort alla felkällor på vägen

Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Re:

Freedspeed skrev:

Då kollade jag upp igen så att instrumentet och också givaren fick spänning och då visade det sig att säkringen gått också
Nu funkar det äntligen, och jag hoppas att jag sorterat bort alla felkällor på vägen

oj vad man känner igen sig när man läser din tråd! Det är som om du bygde om min bil, med samma problem också.. Du kommer troligen att köra sönder hardyskivan vid något tillfälle och få startproblem så bilen surar och fyller ljuddämpparen med bensin varäfter det tänder till och dämpparen spränger!! thumbs up

Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Hehe, vad bra att veta det redan nu, då vet jag vad jag ska tänka på när jag bygger vidare

Åkersberga
Här sen Jun 2005

Nu har Fredrik köpt nya hjul också

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Jajjemen, kommer bli ett stort lyft för utseendet när de kommer på thumbs up

Måste bara montera nya hjulupphängningarna fram och bak först, 5 bultat is the shit!

Eslöv
Här sen Jan 2007

Mycket trevligt bygge du håller på med!!!

Kör själv oxå E30 med M50.. Måste säga att den rör på dig helt okey =)

Bilder finns under min signatur.

http://www.vulko.se/
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Tackar tackar!

Din kärra såg fin ut, gillar fälgarna skarpt

Har du besiktat den med M50?

Emmaboda
Här sen Feb 2005

Fint bygge du gjort thumbs up Jag undrar bara hur du fäste spal fläkten?Jag tänkte köpa en till min 1602:a också....

/Ricke

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Feffson
Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Eh, ja hrmm... Jag var inte mer seriös än att jag satte skruvarna rakt igenom kylaren mitt mellan cellerna, de ligger alltså inte mot cellerna och så lite gummislang på dem så jag tror/hoppas att det funkar tillsvidare. Har gjort så på en annan bil och det höll bra.

Det blev lite stresslösning, jag byter nog ut det mot nåt som liknar såna där hålband man använder inom ventilation och bygg när man fäster upp trummor och sånt. Men jag vill ha nåt som inte böjs så lätt och inte är så tjockt matrial heller.

Platta aluminiumprofiler med hål i hade varit fint, men jag vet inte vart det finns.

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Semester-meck!

Nu är det semester så det jobbas för fullt på bilen, hoppas hinna med en hel del under de här veckorna nu när jag kan ha bilen hängande på lyft och göra lite större jobb. Very nice! thumbs up

Så i måndags monterades nya hjulupphängningar i fram. Uppdaterade till m3e36 bärarmar och e36 325 spindlar och ok med slitsade skivor och ovan nämnda FK fjäderben.
De nya fälgarna provmonterades, passar tokbra på en e30 tycker jag. Lite mycket profil på däcken bara, är 205/55-16 nu.

Men som bilden visar så är cambern åt h-vete, skulle gissa på +2grader. Nu sitter det e30 topplagringar så det är väl de som är problemet. Men jag håller på att utarbeta ett åtgärdsprogram

Bakvagnen plockades ner och i onsdags svetsades justeringskit på för att kunna ställa hjulvinklar, sen började jag pressa ur och i lager och nav och skruva på nya sköldar. Ett lager pajade när jag pressade ur det så nu väntar jag på ett nytt sånt och ikväll hämtar jag bromsskivorna så är det bara oken kvar att fixa så är bakvagnen klar iaf.

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Bakvagnen har lyfts på plats igen och backar och skivor har monterats men inte utan problem, som vanligt är det nåt som strular och aldrig det man förväntar sig att strula.

Pinnarna som håller backarna på plats var för korta så de nådde inte igenom skölden. Jag kollade på realoem.com och såg att M3e30 mfl har längre pinnar som skulle vara 33 mm. Så jag åker och köper en sån sats dock ej bmw orginal och konstaterar att det inte heller passar för de var precis lika långa som de jag hade, nämligen 33 mm. Och det är konstigt eftersom de jag hade var till vanliga e30 och ska vara 28 mm. Kanske är det pinnarna som är fel, kanske backarna som skiljer på nåt, jag har kollat upp allt och det ska stämma så jag har ingen aning om vad som är fel

Främre och bakre oken har renoverats, ska bara lacka ett par okhållare så åker bakre oken på också.

Nya kränghämmarna från Millway har monterats med hemsnickrade fästen i rostfritt, sen fick jag pussla lite för att få ihop ett par länkar som kopplar ihop kr-hämmaren med bärarmarna ifram. Nu sitter det länkhuvuden och sen vinklade kulleder, så har man lite justermån på höjden även i fram.
Svetsade på förstärnkingar på bärarmarna bak också, ingen risk för flex där inte

Nu går jag otåligt och väntar på excentriska bussningar till främre bärarmarna, det är allt som är kvar för att kunna skruva ihop allt i fram.

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Semester-meckandet fortsätter, inte så många dar kvar nu, börjar jobba på måndag och då ska bilen vara ute i verkstan. Och det är många punkter kvar på min "Att-göra lista"

Bakre kr-hämmare är på plats, även där med nya fästen som jag smidit fram ur lite 2,5 m rostfri plåt. Mycket jobb för nåt så litet, men det är kul att göra saker själv dessutom blir det nog mycket stabilare än orginal. På bild3 ser man förstärkningen som är påsvetsad.

Bakre ok och skivor från M3E30 är monterat, det sitter mässingbussningar från Millway i dem och man kan se den stålspunna bromsslangen också.

Sen har jag börjat det föga roande jobbet att byta skärmkant bak, det var inte så farligt rostigt på utsidan men hela inre kanten var i stortsett borta. Det blev mycket jobb att bygga den kanten från scratch, banka och slå, bocka och kapa för att få rätt krökning och vinkel på den. Det blev hyffsat och den syns ju ivf inte där bakom sen

Passar in nya skärmkanten och börjar punkta fast.

Färdigpunktad, nu ska det bara slipas och spacklas osv.

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Dax för en liten uppdatering här igen då, det har hänt lite sedan semestern slutade. Jag har fått riva bakvagen ett par gånger för att svetsa om justerbrickorna

Blir ju lite trial & error när man inte vet hur många grader camber/toe en ändring motsvarar, vänstersidan blev rätt på första försöket men högersidan stod mer fel. Kom till slut fram till att 1mm flytt på brickorna var ungefär 0.1 grad toe, var en del slit men nu är allt rätt med bakvagnen iaf.

Köpte nya belägg från PEAN, inga värsting banåka-grejer men dem ska tåla bankörning och funka för gatan också. Det blev Trickstuff i fram och Performance Friction i bak. Har inte hunnit testa de riktigt men ihop med nya skivor och ok så bettar bromsarna bra mycket bättre nu än innan ombyggnaden iaf

Sen har jag handlat på mig en metallisk 100 cells sportkat, och ett M3 E36 grenrör. Ska beställa rördelar och ljuddämpare och bygga ett rostfritt system snart också.

Sen är det nya däck på väg, inga R-däck tyvärr utan vanliga sommardäck, 205/45-16 så nu ska väl innerskärmarna få behålla sin underredsmassa i fortsättningen

Stopp och belägg...

Some trick stuff...

M3 grenrör(en), det är ju faktiskt två

Sportkat

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Vafalls?! En E30 förädlas och ingen säger nåt?

Alla är förstås stumma av beundran, för det blir supernajs thumbs up

Jag vill också ha M50

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Folxam skrev:
Vafalls?! En E30 förädlas och ingen säger nåt?

Alla är förstås stumma av beundran, för det blir supernajs thumbs up

Jag vill också ha M50

Tack tack!

Alltid kul med lite kommentarer så man får lite feedback på bygget

M50 är trevligt på alla sätt och vis, men det blev mycket mer jobb och tid än vad jag räknat med. Och jag har ju bara kört 15-20 mil max sen jag köpte bilen för några år sen
Men det kommer nog kännas värt det när den är bes godkänd och klar

Täby
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Avgaset klart!

Avgassystemet är klart men utan slutrör, har inte bestämt mig hur de ska se ut än.
Det blev dock orginal grenrör tills vidare, har ju läst att M3 grenrören ska passa på M50 med det gör de inte för 5 öre
De verkar bara passa på nyare M54 eller vad de heter som har annan bultdelning mot toppen.

Så om nån vill köpa m3 grenrör har jag ett över

Lite böjar och rör som gick åt och ljuddämparna, den med 2 utgångar är slutdämpare

Jag byggde ett Y rör för att dra ihop de 2 främre rören till ett 2,5". Började med två 30gr böjar som sedan kapades i längsled och passades ihop.

Ihopsvetsat och putsat på insidan

Fick ju bygga nya upphängningar både i bilen och på ljuddämparen. Svetsade på en krok i reshjulbaljan och en bit fyrkantsrör med hål för bult i balken på andra sidan

Så här ser det ut i bak dårå, och det låter väldigt fint måste jag säga är klart nöjd med det

och så här ser kärran ut nu med nya hjul på och allt.

BMW E30 2,5 24v -85
<<   1, 2, 3   >>
59 besök senaste veckan (26673 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande