Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 59 besök senaste veckan (26673 totalt) |
Re:
Haha ja men då är det som det ska vara då, måste ju vara lite sport att köra också ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Det blev lite för mycket sport i våras enligt polisen, de tyckte inte alls om att möta mig med blårök ur bakskärmarn
![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Jawohl, ein opfdatierung!
Hittade ett par fjäderben för vettig peng som jag fick hem igår. Fk highsport eller motsvarande tror jag det är men jag har inte kunnat hitta modellen på nätet, det enda som står på är FK och G21. Om nån vet mer vad det är för nåt får ni gärna upplysa mig ![]() Jag vet att det inte är värstinggrejer och att det antagligen inte passar bilen riktigt, men jag ser det som så att det kommer iaf att gå att köra med tills jag har sorterat ut bilen och vet vad som behöver göras. Alternativet var e36 orginalben men då hade jag inte haft höjdjusteringen så då kändes de här bättre. om inte annat så kanske dem går att bygga om med andra dämpare och fjädrar av mer erkända märken som passar bättre. Ja så här ser de ut iaf. ![]() ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Re:
Kolla på www.stylabilen.se Jag har för mig att dom säljer dessa fjäderben. _________________ /Anton Lillsund |
||
Nu var det ett tag sedan det skrevs här, och det beror helt enkelt på att det inte hänt så mycket med bilen
![]() Har varit lite mekarless och inte vetat riktigt hur jag skulle fortsätta projektet. och så har det bråkats en hel del med trilskande instrumentbelysning, det var så att det bara lös när man ställde ljusomkopplaren på parkljus läge aldrig annars, oavsett om tändningen var på eller nåt. Jag har mätt upp kablar och kontakter och rotat i elscheman till förbannelse utan att hitta nåt fel. Så tillslut gav jag upp och gjorde en fullösning istället och byglade ljusomkopplaren så att instrumentbelysningen får kontakt även i yttre läget. Vet fan inte hur det egentligen ska fungera, för enligt mitt schema är det just så det ska vara kopplat ![]() Jaja nu funkar det iaf det är det viktiga. Senaste dagarna har det dock gått från... ![]() Till... (Mobilbilder, därav oskärpan...) ![]() ![]() Bara smågrejer kvar på inredningen sen ska det ![]() ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Som vanligt långt mellan uppdateringarna här, men det är kanske inte så roligt att läsa om att man kopplat ihop två sladdar heller, för det är mest sånt som det fixats med på sista tiden.
Bla så har check controlen fixats så allt funkar. Nedre kylarfästen har flyttats för att passa e36 kylaren och bytt buntbanden mot mer ändamålsenliga stålvinklar och gummibussningar så nu sitter kylaren där den ska utan risk att den ramlar in i remskivor och annat när man gasar iväg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En Spalfläkt sitter på plats med nytillverkat kablage som är inkopplat på orginalplats i säkringsdosan, och lindad med sån där filttejp för att få det snyggt och lite fabriksmässigt. Skulle hellst vilja ha bmw kontaktstycke till fläkten också för att slippa lösa kabelskor men det får bli senare. Hastighetsmätaren la av efter motorbyte och allt så den har det varit massa pill med. Jag mätte upp kablarna och allt verkade schysst så jag plockade isär instrumentet och där möttes man av massa oxid och sånt. Efter putsning och infettning av kontakter trodde jag problemet var borta men näe då. Isär med det igen och då hittade jag en liten plastbit som helt enkelt spärrade nålen, bort med den och då funkade det igen. Men efter allt trix med instrumentbelysning med ur och ikoppling av instrumentet så la den av igen så då mätte jag upp ledningarna i instrumentet och det verkade funka men vid en närmare titt hittades en massa spruckna lödningar. Lödde om säkert 15 st och fixade en trasig kopparbana på kretskortet och så i med intrumentet igen för femtielfte ggn och provköra men inte funkade det nu heller, suck! Då gick jag på bakaxelgivaren och mätte i tron att det var en induktiv givare, den gav inte ifrån sig spänning och motståndet var typ 0 ohm så den byttes ut men inte fasen funkade det då heller! Kom på sen att det var en hallgivare så det var därför den gett så konstiga värden, inte där felet låg heller alltså. Då kollade jag upp igen så att instrumentet och också givaren fick spänning och då visade det sig att säkringen gått också ![]() Nu funkar det äntligen, och jag hoppas att jag sorterat bort alla felkällor på vägen ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Re:
oj vad man känner igen sig när man läser din tråd! Det är som om du bygde om min bil, med samma problem också.. Du kommer troligen att köra sönder hardyskivan vid något tillfälle och få startproblem så bilen surar och fyller ljuddämpparen med bensin varäfter det tänder till och dämpparen spränger!! ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
|
||
Mycket trevligt bygge du håller på med!!!
Kör själv oxå E30 med M50.. Måste säga att den rör på dig helt okey =) Bilder finns under min signatur. |
||
Fint bygge du gjort
![]() ![]() /Ricke _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||
Eh, ja hrmm... Jag var inte mer seriös än att jag satte skruvarna rakt igenom kylaren mitt mellan cellerna, de ligger alltså inte mot cellerna och så lite gummislang på dem så jag tror/hoppas att det funkar tillsvidare. Har gjort så på en annan bil och det höll bra.
Det blev lite stresslösning, jag byter nog ut det mot nåt som liknar såna där hålband man använder inom ventilation och bygg när man fäster upp trummor och sånt. Men jag vill ha nåt som inte böjs så lätt och inte är så tjockt matrial heller. Platta aluminiumprofiler med hål i hade varit fint, men jag vet inte vart det finns. _________________ Fredrik Ohlson |
||
Semester-meck!
Nu är det semester så det jobbas för fullt på bilen, hoppas hinna med en hel del under de här veckorna nu när jag kan ha bilen hängande på lyft och göra lite större jobb. Very nice! ![]() Så i måndags monterades nya hjulupphängningar i fram. Uppdaterade till m3e36 bärarmar och e36 325 spindlar och ok med slitsade skivor och ovan nämnda FK fjäderben. De nya fälgarna provmonterades, passar tokbra på en e30 tycker jag. Lite mycket profil på däcken bara, är 205/55-16 nu. Men som bilden visar så är cambern åt h-vete, skulle gissa på +2grader. Nu sitter det e30 topplagringar så det är väl de som är problemet. Men jag håller på att utarbeta ett åtgärdsprogram ![]() Bakvagnen plockades ner och i onsdags svetsades justeringskit på för att kunna ställa hjulvinklar, sen började jag pressa ur och i lager och nav och skruva på nya sköldar. Ett lager pajade när jag pressade ur det så nu väntar jag på ett nytt sånt och ikväll hämtar jag bromsskivorna så är det bara oken kvar att fixa så är bakvagnen klar iaf. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Bakvagnen har lyfts på plats igen och backar och skivor har monterats men inte utan problem, som vanligt är det nåt som strular och aldrig det man förväntar sig att strula.
Pinnarna som håller backarna på plats var för korta så de nådde inte igenom skölden. Jag kollade på realoem.com och såg att M3e30 mfl har längre pinnar som skulle vara 33 mm. Så jag åker och köper en sån sats dock ej bmw orginal och konstaterar att det inte heller passar för de var precis lika långa som de jag hade, nämligen 33 mm. Och det är konstigt eftersom de jag hade var till vanliga e30 och ska vara 28 mm. Kanske är det pinnarna som är fel, kanske backarna som skiljer på nåt, jag har kollat upp allt och det ska stämma så jag har ingen aning om vad som är fel ![]() Främre och bakre oken har renoverats, ska bara lacka ett par okhållare så åker bakre oken på också. Nya kränghämmarna från Millway har monterats med hemsnickrade fästen i rostfritt, sen fick jag pussla lite för att få ihop ett par länkar som kopplar ihop kr-hämmaren med bärarmarna ifram. Nu sitter det länkhuvuden och sen vinklade kulleder, så har man lite justermån på höjden även i fram. Svetsade på förstärnkingar på bärarmarna bak också, ingen risk för flex där inte ![]() Nu går jag otåligt och väntar på excentriska bussningar till främre bärarmarna, det är allt som är kvar för att kunna skruva ihop allt i fram. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Semester-meckandet fortsätter, inte så många dar kvar nu, börjar jobba på måndag och då ska bilen vara ute i verkstan. Och det är många punkter kvar på min "Att-göra lista"
Bakre kr-hämmare är på plats, även där med nya fästen som jag smidit fram ur lite 2,5 m rostfri plåt. Mycket jobb för nåt så litet, men det är kul att göra saker själv dessutom blir det nog mycket stabilare än orginal. På bild3 ser man förstärkningen som är påsvetsad. ![]() ![]() ![]() Bakre ok och skivor från M3E30 är monterat, det sitter mässingbussningar från Millway i dem och man kan se den stålspunna bromsslangen också. ![]() ![]() ![]() Sen har jag börjat det föga roande jobbet att byta skärmkant bak, det var inte så farligt rostigt på utsidan men hela inre kanten var i stortsett borta. Det blev mycket jobb att bygga den kanten från scratch, banka och slå, bocka och kapa för att få rätt krökning och vinkel på den. Det blev hyffsat och den syns ju ivf inte där bakom sen ![]() ![]() ![]() ![]() Passar in nya skärmkanten och börjar punkta fast. ![]() ![]() ![]() ![]() Färdigpunktad, nu ska det bara slipas och spacklas osv. ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Dax för en liten uppdatering här igen då, det har hänt lite sedan semestern slutade. Jag har fått riva bakvagen ett par gånger för att svetsa om justerbrickorna
![]() Blir ju lite trial & error när man inte vet hur många grader camber/toe en ändring motsvarar, vänstersidan blev rätt på första försöket men högersidan stod mer fel. Kom till slut fram till att 1mm flytt på brickorna var ungefär 0.1 grad toe, var en del slit men nu är allt rätt med bakvagnen iaf. Köpte nya belägg från PEAN, inga värsting banåka-grejer men dem ska tåla bankörning och funka för gatan också. Det blev Trickstuff i fram och Performance Friction i bak. Har inte hunnit testa de riktigt men ihop med nya skivor och ok så bettar bromsarna bra mycket bättre nu än innan ombyggnaden iaf ![]() Sen har jag handlat på mig en metallisk 100 cells sportkat, och ett M3 E36 grenrör. Ska beställa rördelar och ljuddämpare och bygga ett rostfritt system snart också. Sen är det nya däck på väg, inga R-däck tyvärr utan vanliga sommardäck, 205/45-16 så nu ska väl innerskärmarna få behålla sin underredsmassa i fortsättningen ![]() Stopp och belägg... ![]() ![]() Some trick stuff... ![]() M3 grenrör(en), det är ju faktiskt två ![]() ![]() ![]() Sportkat ![]() ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Re:
Tack tack! Alltid kul med lite kommentarer så man får lite feedback på bygget ![]() M50 är trevligt på alla sätt och vis, men det blev mycket mer jobb och tid än vad jag räknat med. Och jag har ju bara kört 15-20 mil max sen jag köpte bilen för några år sen ![]() Men det kommer nog kännas värt det när den är bes godkänd och klar ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
Avgaset klart!
Avgassystemet är klart men utan slutrör, har inte bestämt mig hur de ska se ut än. Det blev dock orginal grenrör tills vidare, har ju läst att M3 grenrören ska passa på M50 med det gör de inte för 5 öre ![]() De verkar bara passa på nyare M54 eller vad de heter som har annan bultdelning mot toppen. Så om nån vill köpa m3 grenrör har jag ett över ![]() Lite böjar och rör som gick åt och ljuddämparna, den med 2 utgångar är slutdämpare ![]() ![]() Jag byggde ett Y rör för att dra ihop de 2 främre rören till ett 2,5". Började med två 30gr böjar som sedan kapades i längsled och passades ihop. ![]() ![]() ![]() Ihopsvetsat och putsat på insidan ![]() ![]() Fick ju bygga nya upphängningar både i bilen och på ljuddämparen. Svetsade på en krok i reshjulbaljan och en bit fyrkantsrör med hål för bult i balken på andra sidan ![]() ![]() Så här ser det ut i bak dårå, och det låter väldigt fint måste jag säga är klart nöjd med det ![]() ![]() ![]() och så här ser kärran ut nu med nya hjul på och allt. ![]() _________________ Fredrik Ohlson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 59 besök senaste veckan (26673 totalt) |