Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster 987 S potential på bana?
<<   1, 2, 3   >>
10587 besök totalt
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1169



Har jag rätt när jag säger att varken Cayman'en eller Boxstern kan fås med en limited slip differential? Utan bara en öppen diff. Detta för att den inte ska bli snabbare runt en bana än 911'an.

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Patrik1212
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 49



Så är det, precis av den enkla anledningen. Skulle inte se bra ut om lilla Caymanen spöade 997 Carerra S på bana. Jag tror den gör det med diff på plats...
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Den har ju en enklare MacPherson-bakvagn istället för storebrors multilink också, antagligen på grund av samma orsak.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Ryktet gör ju även gällande att Walter R fick hålla igen lite då han satte tider på ringen med Cayman

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11959



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Ryktet gör ju även gällande att Walter R fick hålla igen lite då han satte tider på ringen med Cayman


Har också hört det, men blivit mer och mer skeptisk till det eftersom Horst körde "bara" på 8.25 vilket är 14 sekunder långsammare än vad Walter ska ha kört, så mycket brukar det ju inte skilja mellan dem, och att då WR skulle hållt igen känns ju inte så troligt...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

bmw130 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ryktet gör ju även gällande att Walter R fick hålla igen lite då han satte tider på ringen med Cayman


Har också hört det, men blivit mer och mer skeptisk till det eftersom Horst körde "bara" på 8.25 vilket är 14 sekunder långsammare än vad Walter ska ha kört, så mycket brukar det ju inte skilja mellan dem, och att då WR skulle hållt igen känns ju inte så troligt...


Håller med. I övrigt får man ju ta allt man hör med en nypa salt, edit ..vad man läser i biltidningar.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003
Inlägg: 361



Re:

Eric Lund skrev:
Att jämföra modifierade bilar sinsemellan och mot standardversionen finns högt på vår göralista, men resurserna har hittills inte räckt för allt skoj som står till buds.

RUF-Eriks erbjudande om att se vad en moddad 996 Turbo går för är extremt lockande, liksom erbjudandet från Lotus-entusiasterna om att köra en knippa Elise-bilar med olika grader av motor- och chassitrim (apropå vårt A-test med Elise 111R i Automobil 10.05).

Det minsta bekymret är testingenjörens ork - Jarlmark ser till att hålla sin lekamen i fint trim (till skillnad mot oss mosbollar som sitter på redaktörsstolarna).


Hej.
Det skulle vara kul och se en moddad 996 turbo och exempelvis min 911 med full CTR spec i ett litet test .

Mvh Jens

_________________
jens pettersson
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Re:

Jens Pettersson skrev:
Eric Lund skrev:
Att jämföra modifierade bilar sinsemellan och mot standardversionen finns högt på vår göralista, men resurserna har hittills inte räckt för allt skoj som står till buds.

RUF-Eriks erbjudande om att se vad en moddad 996 Turbo går för är extremt lockande, liksom erbjudandet från Lotus-entusiasterna om att köra en knippa Elise-bilar med olika grader av motor- och chassitrim (apropå vårt A-test med Elise 111R i Automobil 10.05).

Det minsta bekymret är testingenjörens ork - Jarlmark ser till att hålla sin lekamen i fint trim (till skillnad mot oss mosbollar som sitter på redaktörsstolarna).


Hej.
Det skulle vara kul och se en moddad 996 turbo och exempelvis min 911 med full CTR spec i ett litet test .

Mvh Jens


Hade gärna sett en sugmotorporsche med i testet oxå

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

Patrick skrev:
om du klurar på en 987 S så tror jag inte att 996 Turbo i originalskick är något alternativ, speciellt inte om du ska åka en del bana. Bilen är enligt mig för tung och dessutom 4wd. Visst går det fort på rakorna, men i svängar kommer du bli frånåkt och slita mycket gummi.

Menar du att 4wd gör bilen långsammare på bana (förutom effekten av den extra tyngden)?
Extra tyngd sliter ju mer gummi men samtidigt kan ju fyrhjulsdrift spara på däcken genom att fördela drifkraften till fyra hjul. Dock har väl 996 viskokoppling om jag minns rätt och det är ju inte det mest exakta sättet att styra drivkraft.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

Jens Pettersson skrev:

Det skulle vara kul och se en moddad 996 turbo och exempelvis min 911 med full CTR spec i ett litet test

Mvh Jens


Man får ju hoppas att Eric Lund läser det här

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Patrik1212
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 49



Jag menar att det adderas vikt och att jag personligen gillar bakhjulsdrivet bättre för banåka. Ger enligt mig bättre känsla
Citera
andersnorge
Norge
Här sen Dec 2005
Inlägg: 40



både 987 Boxster S og Cayman S er morsomme biler å kjore, provd begge og provd cayman med litt småjusteringer på stabstag, hjalp endel, satt å lo hele runden på nordsloyfen

987 er en vesentlig bedre bil enn 986, du har både bedre plass, bedre kasse, effekt ++

_________________
Anders Nerheim
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58



Klart att Eric Lund läser det här.

och klart att vi ska testa tunade bilar. Vi gör vårt bästa för att hinna med.

Sannerligen roliga tips och idéer - vi tackar!

// Eric

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

andersnorge skrev:
både 987 Boxster S og Cayman S er morsomme biler å kjore, provd begge og provd cayman med litt småjusteringer på stabstag, hjalp endel, satt å lo hele runden på nordsloyfen

987 er en vesentlig bedre bil enn 986, du har både bedre plass, bedre kasse, effekt ++

Håller med, skulle lätt föredra en 987 "utan S" framför en 986 S.
De nya Boxster/Cayman är grymma i chassit.

_________________
Jan Å
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Har kört Cayman en gång på gelleråsen samtidigt som vi testade BMWs nya M roadster. Fick även tillfälle att testa en cayman på ett regnvåt Nurburgring för någon månad sedan.

På torrt käns cayman väl snäll och civiliserad i mitt tycke, inge fel på bilen, men det är ju roligare med diff M bilen utan DSC (med diff) jag tycker det blir mer användarvänligt gällande hur man vill köra bilen, samt hk gör sig mer påminda i M, rätt lagom med effekt i bilen. Cayman känns lite klen.

Vilken väljer jag, vet inte baserat på de lilla jag körde. Om valet gällde nya M coupe vs cayman skulle jag nog ta M coupen= driftbitchen



På ringen i regn var ju cayman reptilsnabb när den tappade baken, som den enligt mig gjorde alldeles för lätt. Ok mittmotor mm, men jäklar vad snabbt den kom i baken, inget fäste alls i vätan Dock kul.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Har kört Cayman en gång på gelleråsen samtidigt som vi testade BMWs nya M roadster. Fick även tillfälle att testa en cayman på ett regnvåt Nurburgring för någon månad sedan.

.


Jag har hört från flera håll att Z4 M Roadster är för mjuk i chassiet för att vara riktigt potent/snabb på bana, har du någon erfarenhet eller åsikt?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

HTR skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Har kört Cayman en gång på gelleråsen samtidigt som vi testade BMWs nya M roadster. Fick även tillfälle att testa en cayman på ett regnvåt Nurburgring för någon månad sedan.

.


Jag har hört från flera håll att Z4 M Roadster är för mjuk i chassiet för att vara riktigt potent/snabb på bana, har du någon erfarenhet eller åsikt?


Inte mer än man ska inte tro på allt man hör
CSL är ju inte heller direkt stenhåt satt, man behöver inte tandskydd då man åker i vardagstrafik.

Nåväl jag körde endast ca 5-6 varv på gelleråsen, sedan blev jag svartflaggad ( ja som du förstår gick det mer brett än just fort) Men visst det är ju lite av en cruiser, men nog ska det gå att köra den hyggligt fort ändå kan jag tro. Samt är den för hård satt kanske den släpper grepper ännu tidigare, på allt annat än salsagolv i varje fall.
I övrigt så vet du ju min inställning till orginala prestanda bilar, vs trimmat

Vilken blir det? M coupe kanske?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
På ringen i regn var ju cayman reptilsnabb när den tappade baken, som den enligt mig gjorde alldeles för lätt. Ok mittmotor mm, men jäklar vad snabbt den kom i baken, inget fäste alls i vätan Dock kul.

Jag har samma beteeende i min RX-8
Chassit i den o Boxster/Cayman känns förövrigt väldigt lika.
Man får ta det otroligt lugnt på vått underlag, räcker att det är fuktigt så halkar det reält.
Riktigt kul faktiskt

_________________
Jan Å
Citera
andersnorge
Norge
Här sen Dec 2005
Inlägg: 40



Boxster S 987 med org hjulvinkler og org sommerdekk på regnvær på nordsloyfen synes jeg var noe av det morsomste jeg har kjort der. var plutselig ikke så "plaget" med at mere motorsterke farkoster tok deg igjen.

min gamle bil på R dekk og kort akselavstand var helt useless i samme vær :|

_________________
Anders Nerheim
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

Patrick skrev:
Så är det, precis av den enkla anledningen. Skulle inte se bra ut om lilla Caymanen spöade 997 Carerra S på bana. Jag tror den gör det med diff på plats...


Patrick, rensar du din Pm box, tror den e full? Vilket hindrar mig från att Pma dig, tror jag.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3015



Anledningen att Boxstern inte är snabbare är förutom den lägre motoreffekten framförallt däcken som den har fått ärva ifrån 911:an. Boxsterns bättre viktfördeling utnyttjas inte fullt ut då den har lika smala framdäck som 911:an.

Boxstern har bra potensial. Synd bara att den inte får konkurera med 911:an.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster 987 S potential på bana?
<<   1, 2, 3   >>
10587 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande